عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی سه کتاب از انتشارات فوربس و نئوبانک ۲.۰

مروری بر کتاب‌های «اقتصاد آينده»، «اندیشه‌‌های برخاسته از صندلی بزرگان»، «تجربه دیجیتالی شرکت‌ها» و «نئوبانک 2.0»

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۷۳ / به روال همیشه شماره هفتادوسوم از ماهنامه عصر تراکنش نیز به معرفی چهار کتاب مهم در فناوری‌های پرداختیم. «اقتصاد آينده»، «اندیشه‌‌های برخاسته از صندلی بزرگان»، «تجربه دیجیتالی شرکت‌ها» و «نئوبانک 2.0» چهار کتابی هستند که در ادامه مروری بر مطالب آنها خواهیم داشت. کتاب‌هایی که به ترتیب به موضوعاتی مانند کریپتو و خیزش و افول جهانی آن، قدم گذاشتن شرکت‌ها در مسیر تحول دیجیتال، نحوه جلب رضایت مشتری در جهان دیجیتال و تحول صنعت بانکداری از طریق نئوبانک‌ها می‌پردازند.


اقتصاد آینده؛ راهنمایی برای رهایی از بانکداری سنتی


چرا مهم است: کمتر کسی در دنیای امروز واژه‌هایی نظیر بلاکچین و کریپتو را نشنیده، اما همه نمی‌دانند منظور از این واژه‌ها چیست. «برندن زمپ»، کارآفرین، سرمایه‌گذار و تاجری است که کتابی با عنوان «اقتصاد آینده» نوشته و در آن تلاش کرده از دنیای سرگیجه‌آور بلاکچین و کریپتوها بگوید. عرصه بلاکچین به‌سرعت در حال رشد و توسعه است و ما باید نحوه کار کردن با آن را یاد بگیریم. علاوه بر آن، بیت‌کوین و سایر رمزارزها مدت‌هاست که در دنیای مالی ظهور کرده‌اند و بازارهای مالی را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. زمپ سعی کرده ما را از طریق این کتاب با انواع کریپتوها از بیت‌کوین گرفته تا اتریوم و سولانا آشنا کند.

علاوه بر آن، طی سال‌های اخیر شاهد خیزش، افول و خیزش مجدد رمزارزها بودیم، اما از این افت‌وخیز چه می‌دانیم؟ در کتاب اقتصاد آینده با این مسائل بیشتر آشنا می‌شویم. بسیاری از افراد نسبت به سرمایه‌گذاری در عرصه بیت‌کوین و سایر رمزارزها بسیار حریص هستند؛ چراکه می‌دانند این سرمایه‌گذاری می‌تواند با سود بسیاری همراه باشد. زمپ در کتابش با اشاره به اینکه قطعاً رمزارزها این پتانسیل را دارند که افراد را به ثروت برسانند، بر این مسئله تأکید کرده که بدون دانش در این رابطه، ممکن است نتیجه‌ای کاملاً برعکس به دست آید.

یکی دیگر از نکاتی که زمپ در کتابش به آن پرداخته، تحول نظام بانکداری از مسیر دنیای بلاکچین است. او توضیح می‌دهد که رمزارزها و بلاکچین، شیوه انجام امور مالی را به‌کلی دگرگون خواهند کرد و در نتیجه نظام بانکداری هم به‌دنبال آن متحول خواهد شد. در دنیای جدید و نوظهور، فرصت فعالیت مالی برای همه وجود دارد، کافی است با شیوه انجام فعالیت در آن آشنا شوند. در نهایت، آنچه زمپ تأکید دارد این است که آشنایی با بلاکچین و فعالیت در آن، برای اهالی کسب‌وکارهای خدمات مالی، امری الزامی است که باید به‌دنبال آن باشند.

عنوان اصلیThe Future Economy: A Crypto Insider’s Guide to the Tech Dismantling Traditional Banking
نویسندهبرندن زمپ
انتشاراتفوربس بوکس
سال انتشار 3 ژانویه 2023

اندیشه‌های برخاسته از صندلی بزرگان؛ راهنمای قدم‌برداشتن در مسیر تحولات دیجیتال


چرا مهم است: طی سال‌های اخیر، میلیون‌ها شرکت قدم در مسیر تحولات دیجیتال گذاشته‌اند. آنها می‌خواهند با فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند؛ از هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین گرفته تا اینترنت اشیا و ابرداده‌ها! اهالی کسب‌وکار می‌دانند که اگر به‌دنبال توسعه و رشد در کارشان هستند، چاره‌ای ندارند جز اینکه کسب‌وکارشان را با فناوری‌های روز دنیا، منطبق کنند. مشکل اینجاست که همه راه بهره‌گیری از این فناوری‌ها را نمی‌دانند. استفاده از این فناوری‌ها، نیازمند آموزش و کسب مهارت است.

هرچند فناوری‌ها کار را ساده‌تر می‌کنند، اما در گام اول باید شیوه بهره‌گیری از خدمات این فناوری‌ها را آموخت. به همین خاطر است که بسیاری از کسب‌وکارها هنوز نتوانسته‌اند وارد مراحل تحولات دیجیتال شوند. نکته اینجاست که رهبران و مدیران ارشد بیش از سایر کارکنان در کسب‌وکارها، باید با این فناوری‌ها آشنایی پیدا کنند و بسیاری از آنها هنوز در این زمینه مقاومت دارند.

«راسل هاوارت» در کتاب خود با عنوان «اندیشه‌های برخاسته از صندلی بزرگان» تلاش کرده مدیران و رهبران کسب‌وکارها را با پتانسیل‌های موجود در فناوری‌های دیجیتالی آشنا و این فکر را در ذهن‌شان نهادینه کند که بدون فناوری‌های دیجیتالیِ روز دنیا، نمی‌توان قدم در مسیر توسعه کسب‌وکار گذاشت. به گفته هاوارت، کسانی ‌که وارد مسیر تحولات دیجیتال نمی‌شوند، کسب‌وکارشان را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند. این کتاب قرار است مشکل همین رهبران را حل کند. در این کتاب، راهکارهایی کاربردی برای مدیران وجود دارد تا از طریق آن، کسب‌وکارشان را در راه دیجیتالی‌شدن، پیش ببرند. کسانی‌که تحولات دیجیتال ذهن‌شان را مشغول کرده، به کمک این کتاب، با بهترین ترفندها برای توسعه دیجیتالی شرکت‌شان آشنا خواهند شد و اطلاعاتی مناسب و کاربردی در این زمینه دریافت خواهند کرد.

عنوان اصلی Thoughts from the Big Chair: A Leader’s Guide to Digital Transformation
نویسندهراسل هاوارت
انتشاراتفوربس بوکس
سال انتشار4 آوریل 2023

تجربه دیجیتالیِ شرکت‌ها؛ چگونه در اقتصاد دیجیتال برنده باشید!


چرا مهم است: این روزها مشتریان شرکت‌ها به اشکال مختلف با دنیای دیجیتال در ارتباط هستند. نقطه آغاز این فرایند دیجیتال از جست‌وجو در موتورهای جست‌وجوگر گوناگون نظیر گوگل آغاز می‌شود؛ برای مثال ممکن است نام شرکت را در اینترنت جست‌وجو کنند. این فرایند دیجیتالی ادامه پیدا می‌کند و تجربه‌ای در زمینه شرایط دیجیتالی شرکت به مشتری می‌بخشد که می‌تواند او را به خرید یا دریافت خدمات آن شرکت وادار کند.

هرچه این تجربه دیجیتالی بهتر باشد، احتمال اینکه مشتری زودتر برای دریافت خدمات و کالاها اقدام کند، افزایش می‌یابد؛ برای مثال امکان دارد مشتری قانع شود که کالا یا خدمات آن شرکت را به‌صورت آنلاین دریافت کند. به این ترتیب، تبلیغات آنلاین و تجربه دیجیتال برای مشتریان در دنیای امروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کتاب تجربه دیجیتالیِ شرکت‌ها، دقیقاً به همین مسئله در شرکت‌ها پرداخته و به شما نشان می‌دهد که آیا شرکت‌تان تجربه دیجیتالیِ مثبتی در مشتری بر جای می‌گذارد یا خیر. مشتریان با گوشی‌های تلفن همراه خود، می‌توانند در هر زمان و مکانی به شرکت شما متصل شوند، کافی است شما هم به لحاظ دیجیتالی، به‌روز باشید.

البته حضور دیجیتالی آن‌قدر هم ساده نیست، به همین خاطر است که نویسنده کتاب تجربه دیجیتالیِ شرکت‌ها، موضوع کتابش را به این مسئله اختصاص داده و تلاش کرده مخاطبان را با این مقوله آشنا کند. در این کتاب، اهالی کسب‌وکار یاد می‌گیرند که تمرکزشان را روی بحث دیجیتالی‌کردن و تجربه دیجیتالی بگذارند تا مشتریان خود را به مرحله رضایت در این زمینه برسانند. واقعیت این است که فرایند دیجیتالی‌کردن برای تسهیل برخورداری مشتری از خدمات شرکت‌ها صورت می‌گیرد، اما گاهی ممکن است به شکلی ناکارآمد انجام شود و تجربه نامطلوبی برای مشتری به ارمغان بیاورد. این همان مقوله‌ای است که نویسنده در کتاب تجربه دیجیتالیِ شرکت‌ها به آن پرداخته و سعی کرده کارآمدترین شیوه‌ها را به مخاطبان خود بیاموزد.

عنوان اصلیhe Digital Experience Company: Winning in the Digital Economy with Experience Insights
نویسندهآلفونسو دلانوئز
انتشاراتفوربس بوکس
سال انتشار2 آگوست 2022

نئوبانک 2.0؛ امروز و آینده بانک‌های تماماًدیجیتال و بررسی فرصت‌های استراتژیک


چرا مهم است: «نئوبانک 2.0» یکی از جدیدترین کتاب‌های انتشارات راه پرداخت است. این کتاب در حقیقت یکی از گزارش‌های جامع مؤسسه مدیچی در حوزه فین‌تک است که در آن مطالعات گسترده‌ای بر مبنای داده‌های اختصاصی حوزه فین‌تک صورت گرفته؛ این داده‌ها از بیش از 13 هزار استارتاپ به دست آمده که همگی در صنعت فین‌تک یا همان فناوری مالی فعالیت دارند.

علاوه بر آن، در گزارش مؤسسه مدیچی، مصاحبه‌های عمیقی با کارشناسان این حوزه صورت گرفته که به شناسایی روند بازار کمک می‌کند. مطالعات عمیق در این گزارش به اهالی بانک‌ها کمک می‌کند با چالش‌های روزِ بانکی در دنیای امروز آشنا شوند و چشم‌انداز این عرصه را ببینند. کسانی‌که به‌دنبال آشنایی با مفهوم نوظهور نئوبانک‌ها هستند، در این کتاب می‌توانند تصویر دقیقی از این مفهوم به دست بیاورند. واقعیت این است که نئوبانک‌ها موج جدیدی از برهم‌زنندگی را رقم می‌زنند که صنعت بانکداری را متحول خواهد کرد و فرصتی جدید برای رشد و توسعه بانک‌ها فراهم می‌آورد.

در دنیای امروز، فین‌تک و فناوری مالی به‌سرعت در حال رشد و گسترش است؛ نئوبانک هم یکی از اصلی‌ترین و جدیدترین بخش‌های فین‌تک به‌شمار می‌آید که به بانک‌ها کمک می‌کند کسب‌وکار خود را بر مسیر مشتری‌مداری پیش ببرند و در نهایت تجربه‌ای مطلوب در ذهن مشتری بر جای بگذارند. اهالی کسب‌وکارهای بانکی، می‌توانند به کمک این کتاب، با مفهوم «نئوبانک» در اکوسیستم بانکی آشنایی پیدا کنند و با آگاهی در این مسیر قدم بگذارند. در نهایت، این کتاب، نقطه آغازی برای آشنایی با چشم‌انداز صنعت بانکی است و می‌تواند بانکداری را از گذشته به آینده پرتاب کند.

عنوان اصلی Neobanking 2.0
نویسندهسلیل راویندران
مترجم‌هاعلیرضا ماهیار، محمدسعید خجسته
ناشر انگلیسیمدیچی
ناشر فارسیراه پرداخت
سال چاپ نسخه انگلیسی2020
سال چاپ نسخه فارسی1402
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش