عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

امنیت و زیرساخت در گرو اتحاد رقباست

علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر درباره چالش‌های صنعت بانکی کشور می‌گوید

زمان مطالعه: 13 دقیقه

عصر تراکنش ۷۴ / علی نوری یکی از مدیران باسابقه صنعت فناوری و بانکی کشور است که در طول فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش در صنعت بانکی و پرداخت کشور همواره به‌دنبال ایجاد تغییرات مثبت بوده است. در سوابق کاری او، مدیرعاملی شرکت فن‌آوا کارت و سپس هلدینگ فن‌آوا دیده می‌شود؛ فعالیت‌هایی که نوری از آنها به‌خوبی یاد می‌کند و ورودش به صنعت بانکی و پرداخت کشور را که از طریق فن‌آوا کارت اتفاق افتاده، یک نقطه‌عطف در زندگی حرفه‌ای‌اش می‌داند. او می‌گوید ورودش به بانک شهر نیز بر اساس تجارب و پشتوانه همان مقاطع بوده است. در زمان مدیرعاملی او در فن‌آوا کارت، این شرکت در گزارش‌ اقتصادی سال 1395 شاپرک به‌عنوان شرکتی که بیشترین رشد را داشته، معرفی شد و در گروه فن‌آوا نیز توسعه شبکه روستایی و پهنای باند از جمله دستاوردهای چشم‌گیر او به حساب می‌آید.

نوری از خردادماه سال جاری در سمت مدیرعاملی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر فعالیت می‌کند؛ هلدینگی که با هدف تأمین نیازمندی‌های گسترده حوزه فناوری اطلاعات بانک شهر و همچنین تولید محصولات خلاقانه در زمینه بانکداری الکترونیکی و صنعت پرداخت شروع به کار کرده است. به عقیده نوری، هرچه هلدینگ‌های فناوری اطلاعات در بانک‌ها تقویت شوند، اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال تسهیل می‌شود و تمام اقشار و کسب‌وکارهای جامعه از دستاوردهای آن بهره‌مند می‌شوند. او بر این عقیده است که اتحاد رقبا شاید در همه حوزه‌ها کاربرد نداشته باشد، ولی در زمینه زیرساخت و حتی امنیت، چاره‌ای جز این نخواهیم داشت. در گفت‌وگویی که با علی نوری داشتیم، به اقداماتش در هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و برنامه‌هایی که دارند، پرداختیم. به گفته او، رونمایی از اپلیکیشن پرداخت بانک شهر، راه‌اندازی ابزار پرداخت‌های خرد شهری در مترو تهران، اجرایی‌شدن فاز اول توکنایزکردن املاک، اصلاح و بهبود بخشی از مراکز داده بانک و… همگی جزء برنامه‌های امسال این هلدینگ هستند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


از امیرکبیر تا صاایران


علی نوری متولد 5 شهریور 1353 است و دیپلم خود را در سال 1371 از دبیرستان علوی می‌گیرد: «در سال 1371 در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر قبول شدم. دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور دارای محیطی پویا و مملو از دانشجویان بااستعداد است و دوره‌های کارآموزی به‌ویژه در رشته‌های فنی در این دانشگاه مسبب و انگیزه‌ای برای شروع فعالیت‌های حرفه‌ای دانشجویان است. در اواخر دوره دانشجویی در فاصله سال‌های 1374 و 1376 در مدارس راهنمایی و دبیرستان در علوم مورد علاقه‌ام از ریاضی و فیزیک گرفته تا ادبیات و عربی تدریس می‌کردم، در سال 1376 در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، واحد تهران‌جنوب و در رشته مهندسی صنایع قبول شدم.»

شروع همکاری نوری با مجموعه صاایران نیز در همان سال 1376 رقم می‌خورد: «در بخش‌های مختلف صاایران و با سمت‌های گوناگون تا سال 1394 فعالیت داشتم. در سال 1394 مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت  شدم که بخش عمده سهام این شرکت متعلق به گروه فن‌آواست.»


مدیرعاملی فن‌آوا کارت و گروه فن‌آوا


پذیرش مسئولیت مدیرعاملی مجموعه فن‌آوا کارت در زمانی برای نوری اتفاق می‌افتد که شرکت با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو بود. به گفته نوری، اقدام خوبی که در آن زمان انجام شد، رساندن سهم بازار فن‌آوا کارت از دو درصد به 4.5 درصد بود که با استناد به گزارش‌های سال 1395 شرکت شاپرک، فن‌آوا کارت به‌عنوان شرکتی که بیشترین رشد را داشته، معرفی و ثبت شد. نوری با بیان اینکه رساندن تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان فن‌آوا کارت از 150 هزار به 600 هزار دستگاه یکی از عوامل افزایش چشم‌گیر سهم بازار در آن مقطع به‌شمار می‌رود، می‌گوید:

«فن‌آوا کارت ضمن تقویت زیرساخت‌های فنی، با نیروی انسانی توانمند خود، نسبت به گسترش ساختمان موجود خود با وجود محدودیت‌های مالی اقدام کرد. فن‌آوا کارت بر خلاف سایر شرکت‌های پی‌اس‌پی فاقد بانک عامل جهت حمایت مالی است و بانک‌های سهام‌دار در آن شرکت، صرفاً طرف قرارداد بودند و حمایت خاصی نمی‌کردند. این شرکت عملاً روی پای خودش بود و به همین خاطر کارش سخت‌تر از سایر پی‌اس‌پی‌های دیگر بود.»

نوری سپس در دی‌ماه 1396، مدیرعامل گروه فن‌آوا شد که همان هلدینگ فن‌آوا به حساب می‌آید. مدیرعاملی او در هلدینگ فن‌آوا تا شهریور 1398 ادامه داشت: «دوران بسیار خوبی بود. حضور در فن‌آوا کارت و گروه فن‌آوا، یادگیری‌ زیادی برای من داشت. گروه فن‌آوا یک شرکت بورسی به حساب می‌آمد و ملاحظات خاص خود را داشت. در آن مقطع نیز اقدامات بزرگی انجام گرفت.»

با توجه به صحبت‌های نوری، در گروه فن‌آوا توسعه شبکه روستایی و پهنای باند از جمله دستاوردهای چشم‌گیر او به حساب می‌آید: «توسعه مرکز داده فن‌آوا که کماکان در دست بهره‌برداری است، جزء اقدامات آن مقطع در فن‌آوا بود.»


شروع کار در آریا همراه سامانه


در سال 1398، چند ماه بعد از جدایی از گروه فن‌آوا، نوری مدیرعامل شرکت «آریا همراه سامانه» می‌شود: «آریا همراه در آن مقطع سه سهام‌دار داشت؛ دو مجموعه دولتی که یکی از آنها زیرمجموعه وزارت دفاع و دومی بنیاد مستضعفان بود. سهام‌دار سوم از بخش خصوصی بود که البته بعداً سهم خود را به بخش دولتی فروخت. آریا همراه یک شرکت تخصصی در حوزه مرکز داده است که زیرساخت شرکت ایرانسل در بخش‎‌های مرکز داده، برق و انرژی را پشتیبانی و نگهداری می‌کند، البته آریا همراه در پروژه‌های سایر شرکت‌ها نیز فعالیت دارد.»

او با بیان اینکه شرکت آریا همراه در آن زمان وضعیت مالی مناسبی نداشت و با پرونده‌های حقوقی و بدهی‌های بانکی متعدد مواجه بود، می‌گوید: «آن زمان آریا همراه پرونده حقوقی سنگین با شهرداری تهران و شرکت شاپرک داشتند که توانستیم پرونده‌های حقوقی را به سرانجام خوبی برسانیم و نیز  شرایط مالی پایدار ایجاد کنیم. بعد از آریا همراه، برای چند سالی در مجموعه‌های وزارت دفاع مشغول به فعالیت شدم و نهایتاً در ابتدای تیر 1402 به بانک شهر پیوستم. در این بین، در سال 1398 در مقطع دکتری مدیریت تکنولوژی پذیرش شدم.»

نوری ورودش به صنعت بانکی و پرداخت را که از طریق فعالیتش در شرکت فن‌آوا کارت اتفاق افتاد، یک نقطه‌عطف در زندگی حرفه‌ای خود برمی‌شمارد: «ورود من به بانک شهر نیز بر اساس تجارب و پشتوانه همان مقطع بود.»


شکل‌گیری هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر


او سپس از خردادماه سال جاری در سمت مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر فعالیت کرده است. هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر مجموعه چند شرکت است که بازوهای عملیاتی بانک شهر در زمینه فناوری اطلاعات هستند. بانکی که بیش از 75 درصد سهام‌داران آن شهرداری‌های کلان‌شهرها هستند.

به گفته او، در سال‌های اخیر در زمینه فناوری اطلاعات، بانک شهر سه شرکت مجزا را با نام‌های شرکت راهبرد هوشمند شهر، شرکت فناوران ایمن شبکه (فاش) و شرکت توسعه و نوآوری شهر تحت پوشش داشت. در ساختار جدید سهام این شرکت‌ها در مجموع به شرکتی تحت عنوان «شرکت ارتباطات همراه هوشمند شهر» انتقال یافت که عملاً نقش هلدینگ فناوری اطلاعات را برای مجموعه بانک شهر ایفا می‌کند. او توضیح می‌دهد:

«راهبرد هوشمند شهر به‌عنوان بازوی اجرایی بانک شهر،  در گذشته به‌عنوان «هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر» نیز شناخته می‌شد و با توجه به اینکه راهبرد هوشمند شهر پروژه‌های عملیاتی بانک شهر را نیز عهده‌دار بود، تمامی مسئولیت‌های هلدینگ اجرا نمی‌شد؛ بنابراین پیشنهاد تفکیک آن ارائه شد. پیشنهاد من به هیئت عامل و هیئت‌مدیره بانک شهر این بود که ساختار هلدینگ فناوری اطلاعات تغییر کند و شرکت دیگری مسئولیت هلدینگ را بر عهده بگیرد. بدین ترتیب، سهام سه شرکت راهبرد هوشمند شهر، توسعه و نوآوری شهر و فاش به هلدینگ انتقال ‌یافت.»

با تأیید اعضای هیئت‌مدیره، هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر با نام جدید «ارتباطات همراه هوشمند شهر» در سال 1402 شروع به فعالیت کرد: «آن سه شرکت نیز ذیل مجموعه هلدینگ قرار گرفتند. در سه ماه گذشته، موضوعاتی را در هلدینگ دنبال کردیم؛ اولین آنها ایجاد ساختار شرکت تازه‌تأسیس هلدینگ است که نیاز به تدوین آیین‌نامه، رویه‌های سازمانی، اصول و قواعد حاکمیت شرکتی، روابط کاری بین شرکت‌ها و تنظیم ارتباط میان آنها دارد که کار نسبتاً دشواری بود. تمرکز بعدی خود را نیز بر رفع نیازهای کلیدی بانک شهر گذاشتیم.»

مدير هلدينگ فناوری اطلاعات بانک شهر، آينده‌ای را كه برای فعاليت‌های پيش روی اين نهاد وجود دارد، اين‌گونه توصيف می‌کند: «خدماتی كه به بانک‌ها و شهرداری‌ها ارائه می‌دهیم، نياز به توسعه، اصلاح عملكرد و افزايش بهره‌وری دارد؛ به‌‌طور مثال ما برنامه‌هايی برای توسعه و پيشرفت حوزه بانکداری ديجيتال داريم. از سوی ديگر موضوعی با شهرداری‌ها تحت عنوان كارت شهروندی يكپارچه كشور دنبال مى‌شود و با شهرداری تهران تحت عنوان پروژه شهرزاد مذاكراتی صورت گرفته که از چند ماه آينده کار آغاز خواهد شد. طى هماهنگی‌هایی كه با شهرداری‌ها و بانک‌ها صورت ‌گرفته، در نظر داريم خدمات شهروندی یکپارچه ارائه دهيم؛ تا شهروندانی که به پلتفرم‌های مالی ديگری هم متصل هستند، بتوانند به‌‌صورت یکپارچه در تمام شهرها از خدمات پرداخت خُرد استفاده کنند. تأمين مالی زنجيره تأمین، اپراتوری ميزبانی مراكز داده شهری، توسعه زيرساخت‌ها و ايجاد تعامل بين پلتفرم‌های زيرساخت‌ پرداخت خرد شهری از ديگر برنامه‌ها و اهداف این هلدینگ است.»


تمرکز هلدینگ در ۱۴۰۲


مطابق صحبت‌های نوری، یکی از اولین نیازهای بانک شهر، تأمین مراکز داده با رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل است، از این رو اکنون توسعه مراکز داده بانک شهر با رعایت الزامات پدافند غیرعامل دنبال می‌شود: «مرکز داده اصلی ما باید پشتیبانی زمان بحران داشته باشد و به همین جهت در تلاش برای توسعه این مراکز هستیم. یک برنامه مفصل نیز برای این امر آوردیم که مورد تأیید هیئت‌مدیره نیز قرار گرفت. تأمین مالی زنجیره تأمین یا SCF نیز یکی از کانون‌های توجه ما به‌شمار می‌رود.»

بانک شهر اهتمام خاصی برای دریافت مجوز پی‌اس‌پی دارد. به گفته مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر، یک کنسرسیوم با مشارکت شهرداری‌ها، ایرانسل، سازمان نظام پزشکی کشور و صندوق کارآفرینی امید و با محوریت بانک شهر شکل داده‌اند که اخذ مجوز پی‌اس‌پی را دنبال می‌کند: «علاوه بر این‌ برای یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ به مجوز شرکت معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی نیاز داریم که برای رفع نیاز مشتریان متعدد بانک، اعم از فروشگاه‌های شهروند و شهرداری‌ها ضروری خواهد بود. این مشتریان، دغدغه‌های متعددی در زمینه امور مالیاتی دارند که برای رفع آن به مجوز TSP نیاز خواهیم داشت. در نتیجه یکی دیگر از کارهایی که در حال انجام آن هستیم، بحث اخذ مجوز TSP است.»

به گفته او، توسعه پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال گامی به سوی تحول دیجیتال خواهند بود که در بانک شهر این برنامه را شرکت توسعه نوآوری شهر دنبال می‌کند. پرداخت خرد شهری و کارت‌های شهروندی را نیز شرکت راهبرد هوشمند شهر و شرکت فاش پیگیر هستند. او ادامه می‌دهد: «همچنین راه‌اندازی اپلیکیشن پرداخت را در دستور کار داریم. نام تجاری اپلیکیشن موبایلی «اسمارتیز» خواهد بود و به‌عنوان اپلیکیشن پرداخت بانک شهر عمل می‌کند.»

طبق توضیحات نوری، بانک شهر تاکنون همراه‌شهر پلاس را به‌عنوان یک همراه‌بانک داشته، اما تاکنون هیچ اپلیکیشن پرداختی نداشته و به همین خاطر به سمت راه‌اندازی یک اپلیکیشن پرداختی نیز رفته‌اند: «در تلاشیم اسمارتیز به‌زودی رونمایی شود. بهبود فرایندهای فناوری اطلاعات، اعم از پشتیبانی شعب، مانیتورینگ شعب و… را نیز در دستور کار داریم.»

سیاست مدیرعامل و هیئت‌مدیره کنونی بانک شهر، توسعه پرداخت‌های خرد است؛ در نتیجه در حال توسعه ابزار و فراهم‌کردن زیرساخت‌های مناسب برای پرداخت خرد هستند: «علاوه بر تمامی این موارد، یکی دیگر از مواردی که در حال پیگیری آن هستیم، موضوع توکنایزکردن املاک و ایجاد ریال دیجیتال است.»


دو چالش اصلی حوزه فناوری اطلاعات در کشور


مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر سپس درباره چالش اصلی صنعت فناوری اطلاعات و هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در راستای تحقق برنامه‌هایشان صحبت می‌کند. به گفته او، این چالش مربوط به جذب و نگهداشت منابع انسانی توانمند است: «جذب و نگهداشت منابع انسانی متخصص در شرایط کنونی بسیار دشوار است. همه نیروها این روزها به فکر مهاجرت هستند. یک زمان فقط متخصصان برجسته فناوری اطلاعات مهاجرت می‌کردند، ولی اکنون افراد دیگر در هر سطح شغلی که در حوزه فناوری اطلاعات کار انجام می‌دهند نیز در فکر مهاجرت هستند و می‌خواهند از ایران ‌بروند. این چالش در سایر کسب‌وکارها نیز نمود دارد.

در بعضی حوزه‌ها، متخصصان کافی در داخل کشور نداریم؛ مثلاً متخصصان دیتابیس در کشور ما کافی نیستند؛ اگر هم عده‌ای در شرکت‌ها فعالیت می‌کنند، بعد از مدت کوتاهی به شرکت دیگری می‌روند و خلاء حضورشان احساس می‌شود. در بعضی مجموعه‌ها با پرداخت حقوق ویژه یا امتیازهای متنوع توانسته‌اند نیروهای خود را به‌صورت موقت نگه دارند، ولی اینها همه مُسکن هستند و مسئله بسیار جدی‌تر از این به نظر می‌رسد. امیدواریم شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ثبات بهتری به خود بگیرد تا سرعت این سیل مهاجرت کُند شود. به نظر من یکی از تکالیف تمام مجموعه‌های فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌هایی برای تربیت نیروی انسانی متخصص است. ما نیز برنامه‌های خوبی در این رابطه شروع کرده‌ایم. مثلاً ایجاد آکادمی فناوری اطلاعات، مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و… از جمله این برنامه‌ها هستند.»

به عقیده نوری، چالش بعدی تمام مجموعه‌های فناوری اطلاعات در کشور را باید افزایش نرخ ارز دانست که هزینه تأمین زیرساخت را به‌شدت بالا می‌برد: «در حال حاضر، توسعه زیرساخت با شرایط قبل امکان‌پذیر نیست. همه مجموعه‌ها؛ از بانک گرفته تا اپراتورهای تلفن همراه، به اندازه گذشته نمی‌توانند زیرساخت‌هایشان را توسعه دهند. این در حالی است که نیاز مشتریان به ابزار و سرویس‌های جدید دائماً توسعه می‌یابد و ابزارهای جدید به زیرساخت بهتر و کامل‌تری نیاز دارند. به نظر من توسعه زیرساخت در حال حاضر متناسب با توسعه ابزار پیش نرفته است. این موضوع در تمام صنایع بانکی و غیربانکی نمود دارد. برای این چالش باید به فکر راه‌حل جدی بود که یکسری فعالیت مشترک می‌تواند بین بانک‌ها اتفاق بیفتد.»

او در خصوص فعالیت‌های مشترک بین بانک‌ها، به موضوع تغییر رویکرد از زیرساخت‌های اختصاصی به زیرساخت ابری اشاره می‌کند و می‌گوید که این موضوع می‌تواند بخشی از نیازهای جدید مراکز داده را برآورده سازد: «ما این کار را در بعضی بخش‌ها انجام داده‌ایم. یکی از مراکز داده بانک را به‌صورت خدمات ابری و کالوکیشن، با کمک زیرساخت یکی از بانک‌های دیگر اداره می‌کنیم. چالش‌های اصلی حوزه فناوری اطلاعات را همین دو مورد نیروی انسانی و نوسان ارز می‌دانم. رگولیشن و برخی دغدغه‌های دیگر نیز برای ما چالش‌ساز می‌شوند، ولی اولویت کمتری دارند. به نظر من رگولیشن ما متناسب با نیاز روز فناوری اطلاعات و خدمات بانکی کشور پیش نمی‌آید.»

نوری در توضیح چالش‌های پشت سر گذاشته و پيش روی اين نهاد نیز می‌گوید: «بی‌گمان چالش‌هایی را می‌توان برای هر نهادی نام برد و بانک شهر، به‌خصوص هلدينگ فناوری اطلاعات از اين ماجرا مستثنی نيست. بحث آيين‌نامه‌ها و رگولاتوری موضوعات مختلف مطرح است كه عملاً فرايند توسعه را در برخی حوزه‌ها محدود كرده است. البته نبايد زحماتی را كه بانک مركزی در اين دوره از تصدی در اين راستا كشيده، ناديده گرفت.»

نوری بر این عقیده است که اتحاد رقبا یکی از تجربه‌های موفق جهانی به‌شمار می‌رود که در ایران هنوز نمود زیادی ندارد و اگرچه در ایران به نظر سخت و دور از ذهن می‌رسد، اما موضوعی شدنی است: «شاید در همه حوزه‌ها اتحاد رقبا کاربرد نداشته باشد، ولی در زمینه زیرساخت و حتی امنیت، چاره‌ای جز این نخواهیم داشت.» نوری در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر کنترل ترازنامه‌های بانکی بر هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها گفت: «قطعاً برای بازوهای فناوری اطلاعاتی مانند اين هلدينگ چالش‌هايی ايجاد مى‌كند، به‌طوری كه افزايش سرمايه هلدينگ فناوری اطلاعات مستقيماً منوط به افزايش سرمايه بانک است و اين مسئله مسير توسعه را كُند خواهد كرد.»


تلاش برای توسعه پرداخت‌های خرد شهری


توسعه پرداخت‌های خرد یکی از برنامه‌های جدی بانک شهر و هلدینگ فناوری اطلاعات آن است. به همین جهت حمایت از استارتاپ‌های پرداخت‌های خرد شهری یکی از اولویت‌های این هلدینگ به‌شمار می‌رود. نوری با بیان این موضوع می‌گوید: «ما تقریباً همه مجموعه‌های فعال در حوزه پرداخت خرد شهری را به شکل‌های گوناگون به همکاری دعوت کرده‌ایم. ما می‌خواهیم یک ابزار پرداخت یا اپلیکیشن یا کارت مشترک به وجود آوریم که در تمام شهرهای کشور امکان پرداخت خرد داشته باشد.

در فاز اول مسائل مرتبط با شهرداری‌ها مثل اتوبوس و تاکسی و مترو را هدف قرار داده‌ایم، ولی باید از تمام زیرساخت‌های موجود و تولیدکنندگان تجهیزات کمک بگیریم. تا‌به‌حال بخش عمده‌ای از توان کشور را برای این هدف به کار گرفته‌ایم و تولیدکنندگان متعددی با ما همکاری می‌کنند. در زمینه نرم‌افزار و اپلیکیشن نیز با چند مجموعه دارای تجربه مشغول همکاری برای توسعه یک پروژه بزرگ هستیم. همچنین یکی از ویژگی‌های بارز اپلیکیشن اسمارتیز قابلیت پرداخت خرد شهری آن خواهد بود.»


پیگیری دو حوزه نوآورانه


نوری سپس درباره رویکرد هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر نسبت به موضوعات نوآورانه و فناورانه صحبت می‌کند. به گفته او، دو حوزه نوآورانه خاص مورد توجه این هلدینگ قرار دارد؛ یکی ادغام عرصه پرداخت با دارایی دیجیتال و دیگری موضوع تأمین مالی زنجیره تأمین: «تا‌به‌حال بانک مرکزی مجوز فعالیت ما در زمینه رمزارز را نداده، ولی در زمینه توکنایزکردن املاک و همچنین سهام بورسی می‌توانیم فعالیت‌هایی داشته باشیم. اخیراً سازمان بورس مشغول انجام کارهایی است که شناسایی سهام به‌عنوان دارایی دیجیتال را میسر می‌کند. در مورد رمزارز فعلاً منتظر مجوز بانک مرکزی می‌مانیم. فرض کنید در یک پلتفرم بتوانید توکن املاک، توکن طلا، توکن سهام و… را خریدوفروش کنید و هر موقع نیاز به خرج‌کردن آن پیدا کنید، به‌راحتی آنها را بفروشید.

ما این مسیر را به‌عنوان یک فعالیت نئوبانکی دنبال می‌کنیم. البته این مسیر چندان هم جدید نیست و در دنیا سابقه طولانی دارد. برنامه بانک مرکزی ایران نیز حرکت به همین سمت‌وسو خواهد بود. نئوبانک شهر نیز در مرحله تهیه پلتفرم است و امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسد. پرداخت‌های خرد شهری و خدمات مرتبط با دارایی دیجیتال از جمله مزایای نئوبانک شهر نسبت به دیگر پلتفرم‌های مشابه به‌شمار می‌رود که به‌طور کامل تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود. علاوه بر این، شهرداری‌ها به تأمین مالی زنجیره‌ای یا SCF نیاز دارند که یکی از نوآوری‌های هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر نیز ورود به این حوزه به حساب می‌آید.»


پی‌اس‌پی بانک شهر و رفع نیازهای شهرداری‌ها


بانک شهر به‌عنوان بانک شهرداری‌ها، اولویت خود را در رفع نیاز شهرداری‌ها می‌گذارد. به گفته نوری، تحلیل و بررسی بانک شهر و شهرداری‌ها نشان می‌دهد همه آنها در حال حاضر با پی‌اس‌پی‌های مختلف کار می‌کنند، ولی نیازهایشان از طریق پی‌اس‌پی‌های دیگر مرتفع نمی‌شود؛ به همین دلیل درصدد اخذ مجوز پی‌اس‌پی‌ است. او در این خصوص می‌گوید: «پرداخت شهری تاکنون میان پی‌اس‌پی‌‌ها به‌عنوان یک موضوع مهم مغفول مانده است. حتی مسئولان بانک مرکزی در جلسه با مجموعه بانک شهر صریحاً گفته‌اند که بانک شهر را به‌عنوان متولی پرداخت‌های خرد شهری می‌شناسند و باید در این زمینه ایفای نقش کند. به همین دلیل احساس کردیم به دریافت مجوز پی‌اس‌پی‌ نیاز داریم که از طریق یک کنسرسیوم خاص دنبال می‌شود؛ توافقات اوليه با مجموع سهام‌داران صورت گرفته و در حال پیگیری از مسیرهای قانونی هستیم.»


ضرورت ایفای نقش تخصصی توسط بانک‌ها


نوری سپس به‌عنوان مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌های کشور درباره چالش‌های صنعت بانکی صحبت می‌کند و می‌گوید که اکوسیستم پرداخت در تمام دنیا در حال تغییر است. نیاز شهروندان و مردمی که به سراغ خدمات بانکی می‌آیند نیز هر روز در حال به‌روز شدن است: «به نظر من مقررات و رگولیشن این صنعت جوابگوی نیاز روز نیست و باید روزآمد شود. قطعاً مسئولان بانک مرکزی بهتر از ما مشکلات را می‌شناسند و تا‌به‌حال بسیاری از آنها را مرتفع ساخته‌اند، ولی شتاب فناوری و تغییر نیاز مردم را باید نوعی تحول دانست که تغییرات ما در حوزه قوانین نتوانسته با آن همگام شود. نیروی انسانی نیز یک دغدغه جدی برای صنعت فناوری اطلاعات و کل صنعت بانکی به‌شمار می‌رود.

توسعه زیرساخت هم یکی از سکوهای پرش ما به سمت آینده خواهد بود. علاوه بر اینها باید توجه داشته باشیم که در تمام دنیا، بانک‌های تخصصی، در صنایع گوناگون به‌صورت اساسی ایفای نقش می‌کنند. بانک مرکزی نیز به‌صورت جدی این مسئله را باید دنبال کند. اکنون بانک شهر به‌عنوان بانک تخصصی حوزه شهری به‌شمار می‌رود. بانک‌های دیگر نیز باید بتوانند نقشی تخصصی برای خود قائل شوند.»


هلدینگ‌های فناوری اطلاعات؛ ابزارهای توسعه اقتصاد دیجیتال


به عقیده مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر، توسعه اقتصاد دیجیتال در هر کشوری متکی بر دو رکن اساسی خواهد بود؛ بانک و اپراتورهای تلفن همراه. طبق توضیحات او، بانک‌ها می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه قابل توجهی ایجاد کنند. آنها با اقشار گوناگون و کسب‌وکارهای متنوع به‌صورت روزمره سروکار دارند، پس نقش آنها در اقتصاد دیجیتال بسیار پررنگ‌تر از سایرین خواهد بود:

«به تبع این موضوع، هلدینگ‌های فناوری اطلاعات نیز به‌عنوان بازوی اجرایی بانک‌های کشور، مسیر توسعه فناوری و تحول دیجیتال را هموار می‌سازند. هرچه هلدینگ‌های فناوری اطلاعات در بانک‌ها تقویت شوند، اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال تسهیل می‌شود و تمام اقشار و کسب‌وکارهای جامعه از دستاوردهای آن بهره‌مند می‌شوند. پس ما باید به‌دنبال تقویت ابزار توسعه اقتصاد دیجیتال باشیم که همان هلدینگ‌های فناوری اطلاعات هستند. بانک‌های عامل در این زمینه نقشی کلیدی دارند و بانک مرکزی نیز باید چالش‌ها و دغدغه‌های قانونی آنها را در زمینه افزایش سرمایه و در دیگر حوزه‌ها برطرف سازد. این مسائل می‌تواند سد راه توسعه فناوری اطلاعات هر بانک باشد، امیدواریم این موارد به‌زودی حل شود.»


برنامه‌های سال جاری


نوری سپس درباره برنامه‌های این هلدینگ تا پایان سال جاری صحبت می‌کند؛ رونمایی اپلیکیشن پرداخت، راه‌اندازی ابزار پرداخت‌های خرد شهری در مترو تهران و دیگر شهرها، فاز اول توکنایزکردن املاک، اصلاح و بهبود بخشی از مراکز داده بانک، ایجاد کارت شهروندی و ارائه خدمات باشگاه مشتریان بانک و شهرداری تهران همگی جزء برنامه‌های امسال این هلدینگ هستند: «بخش عمده کار مجوز پی‌اس‌پی‌ را امسال پیش می‌بریم و احتمالاً قسمتی برای اوایل سال آینده می‌ماند. امیدواریم در سال آینده مجوز پی‌اس‌پی‌ را اخذ کنیم و در پایان هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر به ورود به بورس هم علاقه‌مند است، ولی هنوز آمادگی لازم را در خود نمی‌بیند. فکر می‌کنم این برنامه حداقل مربوط به دو سال بعد باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش