عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی مولد خط مقدم فناوری‌‏های نوظهور است

انقلابی در نوآوری کسب‏‌وکارها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عصر تراکنش 76؛ احد سعیدی، معاون نوآوری و سرمایه‌گذاری فینوداد / به گزارش موسسه PWC که از تحلیل مصاحبه بیش از 4400 مدیرعامل موفق در سراسر جهان انجام شده است، «رهبری تحول و نوآوری»، دغدغه و اقدام مشترک 93 درصد آنان در پاسخ به بحران‌های متعدد در فضای کسب‌وکار است. طبق این گزارش، رهبران تحول گرا، به جای انکار نقاط بهبود کنونی، آینده‌ای امیدبخش را ترسیم می‌کنند و تمام همت خود را به کار می‌گیرند تا از منابع موجود به بهترین شیوه ممکن، در راستای تحقق چشم اندازهای بزرگ بهره ببرند.

یکی از مهم‌ترین منابع در تحول و نوآوری، توجه به فناوری‌های نوظهور و روندهای بازار است. با آگاهی از فناوری‌های نوظهور و روندهای بازار، می‌توانید شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کرده و محصولات یا خدمات جدیدی را توسعه دهید که نیازهای مشتریان شما را برآورده می‌کند. این موضوع می‌تواند به شما در توسعه کسب‌وکار، جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد کمک کند.

ازجمله مهم‌ترین روندهای حال حاضر دنیا که امروزه حائز اهمیت است، می‌توان به هوش مصنوعی اشاره کرد. هوش مصنوعی بخشی از علم کامپیوتر است که به طراحی سیستم‌های هوشمند مربوط می‌شود؛ یعنی سیستم‌هایی که ویژگی‌هایی را نشان می‌دهند که با هوش در رفتار انسان مرتبط است، مهارت‌هایی همچون درک زبان، یادگیری، استدلال، حل مسائل و غیره.


کاربردهای اصلی هوش مصنوعی مولد


هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در خط مقدم نوآوری های فناورانه قرار دارد و در حال ایجاد یک تغییر پارادایم در نحوه تعامل انسان با ماشین ها و داده‌هاست و توانسته باعث ایجاد بینش‌های ارزشمند شود. هوش مصنوعی مولد به دسته‌ای از الگوریتم‌ها اطلاق می شود که ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا محتوای جدید را بر اساس الگوهای آموخته شده از داده‌های موجود ایجاد کنند. برخلاف مدل‌های سنتی هوش مصنوعی که مبتنی بر قانون (rule-based) هستند، سیستم‌های هوش مصنوعی مولد توانایی تولید خروجی‌های جدید را دارند. این امر باعث شده این فناوری در صنایع مختلف، از جمله مالی و بانکداری، کاربردهای فراوانی داشته باشد.

هوش مصنوعی مولد کاربردهای بی شماری در بخش های مختلف پیدا کرده و انقلابی بزرگ در نحوه عملکرد و نوآوری در کسب وکارها ایجاد کرده است. از تولید محتوا و ترجمه زبان گرفته تا سنتز تصاویر جدید، کشف الگوهای جدید، کشف ناهنجاری‌ها و پاسخ گویی در لحظه. هوش مصنوعی مولد در توسعه کسب‌وکارها نقشی اساسی در افزایش خلاقیت، خودکارسازی وظایف و راندمان فعالیت‌ها دارد. دو روند مهم در ارتباط با نوآوری و هوش مصنوعی مولد در حال رخ دادن است:

  1. نوآوری در کسب‌وکار با موتور محرک هوش مصنوعی مولد
  2. نوآوری در مسیر توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی مولد

در این یادداشت تمرکز روی مورد اول است؛ هوش مصنوعی مولد به‌عنوان ابزاری برای نوآوری در کسب‌وکارها.


کاربرد هوش مصنوعی مولد در فین‌تک و صنعت بانکداری


در چشم انداز در حال تحول فناوری مالی و بانکداری که به‌سرعت در حال انجام است، هوش مصنوعی مولد به‌عنوان یک تغییردهنده بازی ظاهر می‌شود و راه حل هایی ارائه می‌دهد که زمانی آینده‌نگرانه و دور از دسترس تلقی می‌شدند.

یکی از کاربردهای قابل توجه این فناوری، در حوزه کشف و پیشگیری از تقلب است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی مولد می‌توانند مجموعه داده‌های وسیعی را برای شناسایی الگوهای غیرعادی تجزیه‌وتحلیل کنند و فعالیت‌های بالقوه متقلبانه را در لحظه شناسایی کنند. توسعه این کاربرد نه تنها از موسسات مالی و بانک‌ها محافظت می‌کند، بلکه امنیت کلی اکوسیستم مالی را نیز افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم هوش مصنوعی مولد در ارائه خدمات و تجربه به مشتریان نهفته است. چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد و دستیاران مجازی برای رسیدگی به سؤالات معمول، ساده‌سازی تعاملات با مشتری و ارائه راهنمایی‌هایی شخصی در حال توسعه هستند. این موضوع نه تنها هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد، بلکه با ارائه پاسخ‌های سریع و دقیق، رضایت مشتری را نیز بهبود می‌بخشد.

هوش مصنوعی مولد با تجزیه‌و‌تحلیل منابع داده متنوع، اعتبارسنجی را بهبود داده و ریسک افراد و شرکت‌ها را به‌خوبی شناسایی می‌کند. دقت بیشتر در ارزیابی ریسک منجر به تصمیمات بهتر در اعطای وام می‌شود که احتمال وقوع مشکلات کاهش می‌یابد. از طریق افزایش دقت در مدل‌های اعتبارسنجی، امکان ارائه محصولات مالی شخصی‌تر و بهینه تر فراهم می‌شود.

هوش مصنوعی مولد می‌تواند با استفاده از داده‌های مشتریان، خدمات مشاوره مالی شخصی‌سازی شده را به مشتریان ارائه دهد. پیشنهادهای شخصی برای سرمایه‌گذاری، صرفه جویی و بودجه‌بندی شخصی‌سازی شده، باعث ایجاد تجربه‌ای ارزشمند برای مشتری شده و باعث افزایش سواد مالی مشتریان می‌شود.

همچنین هوش مصنوعی مولد با شناسایی آسیب‌پذیری‌های احتمالی در سیستم‌ها به ارتقای امنیت سایبری کمک می‌کند. تجزیه‌و‌تحلیل و پیش‌بینی آینده به منظور جلوگیری از تهدیدهای سایبری و نظارت مداوم، اطلاعات مالی حساس را حفاظت می‌کند. این رویکرد پیشگیرانه و تدابیر امنیتی تطبیقی به افزایش مقاومت در برابر تهدیدات سایبری در حال تحول امروزه کمک بسزایی می‌کند.


چالش های پیاده‌سازی هوش مصنوعی مولد


در‌حالی‌که مزایای بالقوه هوش مصنوعی مولد بسیار زیاد است، پیاده‌سازی این فناوری در محیط‌های تجاری با مجموعه‌ی از چالش‌ها همراه است. یکی از نگرانی‌های اصلی، پیامدهای اخلاقی پیرامون تولید محتواست. اطمینان از اینکه سیستم‌های هوش مصنوعی مولد خروجی‌های بی طرفانه و از نظر اخلاقی سالم تولید می‌کنند، نیازمند طراحی دقیق و نظارت مداوم است.

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها نیز از جمله چالش‌های مهم استفاده از هوش مصنوعی است. صنعت مالی با اطلاعات حساس سروکار دارد و استفاده از هوش مصنوعی مولد در صورت عدم مدیریت دقیق، خطرات بالقوه‌ای را ایجاد می‌کند. ایجاد تعادل بین نوآوری و حفاظت از داده‌ها برای اجرای موفقیت آمیز این فناوری بسیار مهم است.

علاوه بر این، پیچیدگی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد و نیاز به منابع محاسباتی قابل توجه می‌تواند مانعی برای برخی کسب‌وکارها، به ویژه مشاغل کوچک‌تر باشد. زیرساخت‌ها و تخصص کافی برای استفاده از پتانسیل کامل هوش مصنوعی مولد، که ممکن است مانعی برای سازمان‌هایی با منابع محدود باشد، ضروری است.


سخن آخر


ادغام هوش مصنوعی مولد در صنعت فین‌تک و بانکداری، نویدبخش عصر جدیدی از نوآوری و کارایی است. درحالی‌که چالش‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد، پتانسیل تحول‌آفرینی هوش مصنوعی مولد در تعریف مجدد فرآیندهای کسب وکار، افزایش تجربیات مشتری و بهینه‌سازی استراتژی‌های مالی، آن را به نیرویی قانع‌کننده برای توسعه کسب‌وکار در عصر دیجیتال تبدیل می‌کند. همان‌طور که ما با این چالش ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، پاداش بهره برداری از هوش مصنوعی مولد برای متحول کردن چشم انداز مالی، هدایت رشد پایدار و پرورش صنعتی پویاتر آماده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش