عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

صرافی‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۴ با چه تغییراتی روبه رو هستند؟

مروری بر هشت روند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش ۷۶؛ صالح خواجه دلویی، مدیرعامل هیتوبیت / به‌عنوان یک صرافی پیشرو در حوزه ارزهای دیجیتال، آگاهی از چشم‌انداز پیش روی صرافی‌های رمزارزی در سال 2024 هم یک امتیاز و هم یک مسؤلیت است. در صنعت رمزارز که به پویایی شناخته می شود، صرافی‌های رمزارزی یکی از اصلی ترین بازیگران این صنعت هستند. این پلتفرم‌ها فقط معاملات را تسهیل نمی‌کنند؛ بلکه در حال بازتعریف شیوه تعامل افراد با امور مالی در عصر دیجیتال هستند؛ درنتیجه پیش‌بینی روندهای صرافی‌های متمرکز (CEXها) مستلزم بررسی دقیق وضعیت فعلی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی، شرایط اقتصادی و رویکرد قانون‌گذاران است. در ادامه به معرفی روندهای احتمالی صرافی‌های رمزارزی در سال 2024 خواهم پرداخت.


۱. بلوغ رگولاتوری


یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سال 2024 برای صرافی‌های رمزارزی پیش بینی می‌کنیم، بلوغ مقررات کریپتو در سطح جهانی است. دولت‌ها و نهادهای نظارتی به طور فزاینده‌ای اهمیت مبادلات رمزنگاری شده را در اکوسیستم مالی درک می‌کنند. این «بلوغ» حتماً «شفافیت» را نیز به همراه خواهد داشت و در کنار آن عدم اطمینان را برای فعالان بازار، به خصوص صرافی‌ها کاهش می‌دهد. موافقت نهادهای نظارتی و همسویی 3 تشکل انجمن فین‌تک، انجمن بلاکچین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در خصوص SRO نشان از بلوغ رگولاتوری در ایران است.


۲. امنیت به عنوان یک مزیت رقابتی


امنیت همچنان یک نگرانی اساسی برای مبادلات رمزنگاری خواهد بود. ما روندی را پیش‌بینی می‌کنیم که در آن صرافی ها نه تنها استانداردهای نظارتی را رعایت می‌کنند، بلکه اقدامات امنیتی را به‌عنوان یک مزیت رقابتی نیز اجرا می‌کنند.


۳. محصولات و خدمات مالی نوآورانه


رفته رفته صرافی‌ها موج جدیدی از محصولات مالی نوآورانه را معرفی خواهند کرد. مشتقات توکن شده و بازارهای پیش‌بینی تنها چند نمونه از آن‌ها هستند. این محصولات به تنوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند.


۴. توکنایز کردن دارایی های دنیای واقعی


روند توکن سازی دارایی‌های دنیای واقعی احتمالاً شتاب بیشتری خواهد گرفت. توکنایز کردن سهام، کالاها، املاک و مستغلات، طیف وسیع تری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای کاربران فراهم می‌کند. این همگرایی بازارهای سنتی و کریپتو می‌تواند نحوه درک و تجارت ما از دارایی‌های سنتی را بازتعریف کند.


۵. ادغام خدمات دیفای


فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) شاهد رشد انفجاری بوده است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که صرافی‌های متمرکز در سال 2024، خدماتی را که در ابتدا انحصارا مختص به DeFi بوده‌اند به طور گسترده‌تری ارائه دهند. این مدل ترکیبی می‌تواند مزایای هر دو جهان را برای کاربران فراهم کند و امنیت و انطباق مقرراتی صرافی‌های متمرکز را با خدمات مالی نوآورانه ارائه‌شده توسط پلتفرم‌های غیرمتمرکز ترکیب کند.


۶. هوش مصنوعی در تجارت


هوش مصنوعی (AI) نقش بیشتری در استراتژی‌های معاملاتی و مدیریت ریسک ایفا می‌کند. همچنین بخشی از خدمات صرافی‌ها همچون معاملات الگوریتمی و چت‌های پشتیبانی هم می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. هوش مصنوعی نه تنها تجربه کاربر را بهبود می‌دهد، بلکه به کارایی کلی تبادل نیز کمک می‌کند.


۷. گسترش و بومی سازی جهانی


صرافی‌های کریپتو به تلاش‌های خود برای توسعه جهانی ادامه خواهند داد. با‌این‌حال در سال 2024، ما تمرکز عمیق‌تری بر بومی‌سازی را پیش‌بینی می‌کنیم. انطباق پلتفرم‌ها با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و الزامات قانونی مختلف برای موفقیت در بازارهای متنوع ضروری است و این نکته تنها در مورد گسترش نیست، بلکه در مورد ایجاد خدمات مالی فراگیر و در دسترس برای همه است.


۸. یکپارچه سازی پلتفرم ها (Cross-Platform Integration)


معاملات تلفن همراه در حال افزایش‌اند و ما انتظار داریم این روند ادامه یابد. راحتی معامله در تلفن‌های هوشمند با طبیعت پرسرعت رمزارزها مطابقت دارد. صرافی‌طهای رمزارزی در سال 2024 با پذیرش یکپارچگی بین پلتفرم‌ها، موانع سنتی را از بین خواهند برد. این به معنای ارائه تجربه‌ای یکپارچه در پلتفرم‌های دیجیتال مختلف، از جمله مرورگرهای وب، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و نرم‌طافزارهای رایانه‌ای است. این روند نه تنها به ترجیحات متنوع کاربران پاسخ می‌دهد، بلکه تعهد به یک اکوسیستم مالی بدون مرز و به هم پیوسته را نیز تقویت می‌کند.

روندهای ذکر شده، نمایانگر یک بررسی چند وجهی از چشم انداز مبادلات رمزارزی پلتفرم‌های متمرکز در سال 2024 است. پیمایش این روندها نیازمند چابکی، تعهد به انطباق و پیگیری بی وقفه برای ارائه ارزش به کاربران در یک اکوسیستم مالی جدید است. سال 2024 نویددهنده تحولات هیجان انگیز است و ما آماده هستیم صنعت را به عصر جدیدی از اعتماد، دسترسی و نوآوری هدایت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش