عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

شاکو، ونش و ونیفای تقویت می‌شوند

مسعود حسینی، مدیرعامل جدید شرکت تفکر پیشرو عصر داده درباره برنامه‌هایشان در سال ۱۴۰۳ می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۸ / «استراتژی فعلی ما،‌ استراتژی بقاست»؛ این جمله‌ای است که مسعود حسینی، مدیرعامل شرکت تفکر پیشرو عصر داده در مصاحبه خود در مردادماه سال جاری به عصر تراکنش گفت. طبق گفته‌های او، در آن زمان با توجه به تورم و رکودی که در کشور وجود داشت، تصمیم گرفته بودند روی حفظ مشتریان و کیفیت سرویس‌هایشان تمرکز کنند و توسعه‌ای حداقلی به سرویس‌های خود بدهند، اما حالا و با گذشت حدود شش ماه، آنها توانسته‌اند سهم بازار سرویس ونیفای را افزایش دهند و در همکاری با کسب‌وکارها، محصولات نیمه‌فعالشان را فعال کنند؛ همه این موارد نشان از فراتر رفتن آنها از ایده حفظ بقا و قدم گذاشتن در مسیری است که درنهایت به توسعه ختم شده است؛ مسیری که قرار است در سال ۱۴۰۳ نیز بیشتر و جدی‌تر پیگیری شود. در گفت‌وگو با مسعود حسینی مروری داشتیم بر اقدامات اخیر آنها و برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار دارند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


فراتر رفتن از ارائه API در ونش


مسعود حسینی که از دی‌ماه سال جاری در سمت مدیرعاملی شرکت تفکر پیشرو عصر داده فعالیت می‌کند، توضیح می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ روی توسعه ونش، ونیفای و شاکو تمرکز کرده‌اند و کوشیده‌اند مرکز نوآوری عصر داده را نیز توسعه دهند. او در این باره می‌گوید: «در گذشته، ما در ونش روی ارائه خدمات به کسب‌وکارهای B2B متمرکز بودیم و از ابتدای امسال، با توجه به اینکه ونش فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده و بالغ شده، به این نتیجه رسیدیم که باید وارد حوزه B2C نیز شویم. ونش فعال در حوزه Open API بود و نمی‌توانست کاربر B2C را هدف قرار دهد، درنتیجه تلاش کردیم چند محصول جانبی ایجاد کنیم که از جنس Open API نباشند. با این حال، ما باز هم به کاربر B2C وصل نمی‌شویم و روند کاری‌ ما به این صورت است که مجموعه‌ای ابزار به کسب‌وکارهای طرف حساب ونش می‌دهیم تا علاوه‌‌بر API بتوانند یک SDK را هم بارگذاری کنند. این موضوع به مشتریان بانکی و غیربانکی ما که اکثراً هم بزرگ هستند، کمک می‌کند توسعه پیدا کنند.»

او توضیح می‌دهد که در سال‌های ابتدایی فعالیت این شرکت، بیشتر به دنبال شناسایی بازارها بوده‌اند و این روند تا سال 1400 ادامه داشته است. در این سال تغییر رویه دادند و با استفاده از داده‌هایی که طی سال‌ها به دست آورده‌ بودند، وارد فاز توسعه شدند. حسینی درباره توسعه سرویس‌های هوش مصنوعی ونیفای اظهار می‌کند: «ونیفای براساس نیاز بازار ایجاد شد، اما ذی‌نفعان آن که شبکه بانکی و مالی کشور بودند، لزوم شکل‌گیری و توسعه آن را نمی‌دانستند و خیلی طول کشید تا فهم آنها از ابزارهای نوین تغییر کند. با وجود این، امروز که با شما صحبت می‌کنم، ما بخشی از زنجیره تأمین و سنجش اعتبار و رفتار کاربر در کسب‌وکارهای مالی و بانکی هستیم و ونیفای سهم بازار خوبی پیدا کرده است. سرویس‌های ونیفای اکنون در بیش از ۱۵ بانک و مؤسسه مالی، شرکت‌های لیزینگ و صرافی‌ها در حال استفاده است. علاوه‌بر آن، ونیفای ارائه‌دهنده این سرویس‌ روی پلتفرم دیوار نیز هست.»


اول بقا، دوم توسعه


سایه سنگین رکود و تورمی که بر سر اقتصاد ایران افتاده، توسعه کسب‌وکارهای مختلف را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده و باعث شده بسیاری از آنها استراتژی بقا را در پیش بگیرند. حسینی با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: «به همین دلیل ما نیز دست از افزایش درآمدهایمان کشیدیم و در راستای گسترش همکاری‌هایمان با مشتریان فعلی و ارتقای کیفیت محصولاتمان قدم برداشتیم و چندان به فکر افزایش درآمد نبودیم.

برخی از شرکت‌هایی که مشتری ما هستند‌، خطوط کسب‌وکاری و محصولاتی داشتند که نصفه‌نیمه رها شده بود و ما در این مدت تلاش کردیم این خطوط را تکمیل کنیم تا به چرخه بازار وارد شوند. پس سیاست کلی ما در این مدت این بوده که با مشتریانمان همراه و همدل شویم.»

حسینی در مصاحبه خود با ماهنامه عصر تراکنش در مردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی نابسامان کشور، تصمیم گرفته‌اند که فقط و فقط روی نگهداشت شرکت و تضمین بقای آن متمرکز شوند و حالا می‌بینیم که با وجود نگرانی‌هایی که داشتند، نه‌‌تنها ونش را توسعه داده‌اند، بلکه اقدامات رو به ‌جلوی دیگری نیز داشته‌اند: «وقتی وضعیت کشوری به هم می‌ریزد، هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و ما در آخرین مصاحبه‌ای که با شما داشتیم، اعلام کردیم فقط به فکر بقای مجموعه‌ایم. آن‌موقع درک درستی از آینده نداشتیم. ما در حوزه نوآوری کار می‌کنیم و اگر از پس تأمین منابع مالی و زیرساخت‌هایمان برنیاییم، عملاً شکست می‌خوریم و همین ترس‌ها بود که آن زمان به جان ما افتاده بود. با وجود این، توانستیم از استراتژی بقا فراتر رویم و قدم در مسیر توسعه‌ بگذاریم. بخش بزرگی از موفقیت ما در توسعه عصر داده به سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌هایمان برمی‌گردد. ما در پاییز افزایش سرمایه هم داشتیم و محصولات نیمه‌فعال کسب‌وکارهایی را که مشتری ما هستند، فعال کردیم. در حال حاضر روی توسعه متوازن بخش‌های مختلف کسب‌وکارمان متمرکز شده‌ایم.»

او توضیح می‌دهد که جریان نقدی این شرکت،‌ سه بال اصلی دارد؛ شاکو، ونش و ونیفای و از طرفی یک مرکز نوآوری هم دارند که برای آنها در حال حاضر عایدی مالی نداشته است. درواقع، از طریق این سه بال اصلی است که منابع مالی خود را تأمین می‌کنند.


چالش به‌روزرسانی زیرساخت‌ها


توسعه نامتوازن شهرهای مختلف کشور و انباشت و تجمع نیروی انسانی و سرمایه در تهران توسعه برخی از کسب‌وکارها را با مشکل روبه‌رو کرده و در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که احتمالاً این شرکت که در بابل مشغول به کار است نیز باید با مشکلاتی روبه‌رو باشد که خاص قرار گرفتن در جایی غیر از پایتخت است، اما حسینی این گزاره‌ها را رد می‌کند و توضیح می‌دهد که فعالیت استارتاپی نیازی به حضور در تهران ندارد و در هر جایی که شکل بگیرد، می‌تواند توسعه یابد. چون ساخت محصولات به شناخت بازار و خلاقیت افراد وابسته است و اتفاقاً‌ قرار گرفتن در فضاهای دور از پایتخت، مزایایی هم دارد.

او در توضیح این موضوع می‌گوید: «یکی از مزایای کار کردن در بابل، دسترسی آسان‌تر به نیروی کار متخصص است؛ تعداد دانشگاه‌های بابل زیاد است و دانشجویان زیادی هستند که می‌خواهند کار کنند و همین دانشجوها نیروی انسانی ما را تأمین می‌کنند. از طرفی، هزینه تمام‌شده محصولات هم در جاهایی غیر از تهران کمتر است و این موضوع به حفظ منابع مالی کمک می‌کند. تنها موضوع آزاردهنده برای ما به‌روزرسانی زیرساخت‌ها است که به نظرم اگر در تهران بودیم هم فرقی نمی‌کرد، زیرا معضلی سراسری است. فرهنگ دورکاری که کووید-۱۹ ایجاد کرد نیز در توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین مؤثر بود و حضور داشتن در تهران را بی‌معنا کرد.»


رشد ۲۵۰درصدی در حوزه B2C ونیفای


آنها در سال ۱۴۰۲ علاوه‌بر توسعه مشتریانی که در ونش داشته‌اند، سهم بازار دو محصول دیگرشان را نیز افزایش داده‌اند. به گفته حسینی، ونیفای در مقایسه با ابتدای سال گذشته رشد ۲۵۰درصدی در حوزه B2C داشته است: «سهم سرویس‌های مربوط به بخش احراز هویت کسب‌وکارها به‌طور چشمگیری افزایش داشته و همچنین سه پلتفرم بزرگ جدید مانند دیوار به مشتریانمان اضافه شده است.»


۱۴۰۳؛ تمرکز بر توسعه شاکو


شیوه ارائه محصولات تفکر پیشرو عصر داده از سه سال گذشته تاکنون با تغییرات زیادی روبه‌رو بوده و در سال جاری تغییرات ساختاری نیز داشته‌اند که به تغییر ساختار مدیریتی، نحوه اداره شرکت و سهام‌داری آن برمی‌گردد و می‌خواهند در سال آینده روی توسعه سه محصول اصلی‌شان تمرکز کنند. حسینی در توضیح این موضوع می‌گوید: «شاکو، ونش و ونیفای باید تقویت شوند. ونش و ونیفای بیشتر به بانک و پرداخت مرتبط می‌شوند و از زمین تا آسمان با شاکو فرق دارند. برنامه ما در سال ۱۴۰۳ این است که سهم بازار شاکو را افزایش دهیم و اگر بتوانیم آن را به بازارهای خارجی نیز وارد کنیم. شاکو در حال حاضر سه بخش اصلی دارد که شامل موتور جست‌وجو، اتاق پرو مجازی و اندازه‌گیری می‌شود که قرار است توسعه داده شوند و کسب‌وکارهای مختلف حوزه مد و پوشاک را به آن متصل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش