عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب‌هایی از انتشارات راه پرداخت که به ‌مناسبت سومین رویداد ۹ ژانویه منتشر شدند

مجموعه کتاب‌های نه‌گانه

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۸؛ رزا فربودمنش / انتشارات راه پرداخت به مناسبت رویداد ۹ ژانویه و با تعهد به مسئولیت اجتماعی خود در راستای فرهنگ‌سازی و انتقال دانش، ۹ کتاب در حوزه فناوری‌های مالی (فين‌تک) را به‌رایگان و در قالب نسخه‌های الکترونیکی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. عناوین این مجموعه نه‌گانه عبارت‌اند از: «اقتصاد دیجیتال دوبی»، «قوانین و مقررات رمزارزها در جهان»، «آینده فایننس»، «راه‌کار شماره ۱: دارایی دیجیتال»، «راه‌کار شماره ۲: تأمین مالی خرد»، «راه‌کار شماره ۳: بانک و بانکداری»، «راه‌کار شماره ۴: تکنولوژی»، «نقشه راه بلاكچين قطر» و «چهل پروژه برتر رمزارز از دید مجله فورچون». كارخانه نوآوری رسانه راه‌كار امیدوار است این اقدام نه‌تنها به افزایش دانش جامعه کمک کند، بلکه در درک بهتر از فناوری‌های نوین مالی نیز مؤثر باشد. در ادامه این کتاب‌ها را یک‌به‌یک معرفی کرده‌ایم.


اقتصاد دیجیتال دوبی


کتاب «اقتصاد دیجیتال دوبی»، حاصل پژوهش جامعی است که با همکاری اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی و مجله Entrepreneur منتشر شده است. اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی، یکی از سه اتاقی که زیر نظر اتاق‌های دوبی فعالیت می‌کند، به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تقویت اکوسیستم اقتصاد دیجیتال دوبی و دستیابی به اهداف دستور کار اقتصادی آن، گزارشی را منتشر کرده که جزئیات آن برنامه‌هایی را برای پیشبرد اهداف اقتصاد دیجیتال امارات ارائه می‌دهد. کتاب «اقتصاد دیجیتال دوبی»، درواقع نقشه راه دوبی برای تبدیل شدن به پایتخت اقتصاد دیجیتال جهان است و چشم‌اندازی درباره استارتاپ‌های اقتصاد دیجیتال دوبی و دلایل تبدیل شدن آن به پایتخت بعدی اقتصاد دیجیتال جهان، ارائه می‌دهد. براساس این گزارش، اقتصاد دیجیتال دوبی تا سال 2031 به بیش از 140 میلیارد دلار خواهد رسید. امروزه ارزش بازار اقتصاد دیجیتال دوبی 38 میلیارد دلار است. این مطالعه بر اهمیت تلاش‌های اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی، همکاری بین ذی‌نفعان مختلف و استارتاپ دیجیتال در راستای تبدیل دوبی به پایتخت بعدی اقتصاد دیجیتال جهان تأکید دارد. در این گزارش علاوه‌بر معرفی استراتژی‌ها، محرک‌ها و ذی‌نفعان کلیدی پشت پرده اقتصاد دیجیتال دوبی، مصاحبه‌هایی نیز با استارتاپ‌های موفق داخلی انجام شده است. همچنین این گزارش برخی از برنامه‌ها و استراتژی‌های آتی اتاق را نیز معرفی می‌کند.

عنوان اصلی“DUBAI’S ROADMAP TO BECOMING THE DIGITAL ECONOMY CAPITAL OF THE WORLD”
نویسندهگروه نویسندگان اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی و مجله  Entrepreneur Middle East
به‌اهتمامرضا قربانی و رضا جمیلی
ناشر خارجیاتاق اقتصاد دیجیتال دوبی و مجله Entrepreneur
سال انتشار2022

قوانین و مقررات رمزارزها در جهان


كتاب «قوانین و مقررات رمزارزها در جهان» مروري بر وضعیت کشورها در حوزه رگولاتوری رمزارزها، صرافي‌هاي رمزارز و رويكرد بانك‌های مركزي این کشورها درباره ايجاد ارز ديجيتال بانك مركزي (CBDC) است. همسو با افزایش رمزارزها در جهان و توسعه پذیرش و استفاده از آنها، الزامات تنظیم‌گری مربوط به رمزارزها نیز که به منظور کنترل و نظارت بر آنها وضع شده‌اند، در سراسر جهان در حال افزایش است. چشم‌انداز حوزه رمزارز، به‌طور مداوم در حال تغییر و تحول است و بدیهی است که به‌‌روز نگه ‌داشتن مقررات مربوط به آن در سطح جهانی، کار چندان آسانی نیست. در كتاب «قوانين و مقررات رمزارزها در جهان» در 38 بخش، داده‌هاي مربوط به تجربه كشورهاي آمريكا، كانادا، سنگاپور، استراليا، بريتانيا، سوئيس، مالت، ژاپن، كره جنوبي، چين، هند، استوني، جبل‌الطارق، لوكزامبورگ و همچنین اتحاديه اروپا و آمريكاي لاتين در حوزه تنظيم‌گري رمزارزها در قالب يك تصويرسازي كلي پوشش داده شده است. با عنایت به عدم شفافيت قوانين و مقررات حوزه رمزارزها در ايران و با هدف حل چالش‌هاي تنظيم‌گري در اين حوزه و در راستای پیمایش مجموعه‌ای از مقررات رمزارزها در سراسر جهان، انتشارات راه پرداخت، در راستای مسئولیت اجتماعی خود و به مناسبت رویداد ۹ ژانویه، کتاب «قوانين و مقررات رمزارزها در جهان» را به‌رایگان منتشر كرده است.

عنوان اصلیThe Crypto Story
نویسندهمت لوین
به‌اهتماممينا حاجی و همکاران
ناشر خارجیبلومبرگ
سال انتشار2022

آینده فایننس


کتاب آینده فایننس، حاصل پژوهشی است که در نتیجه همکاری مشترک شرکت مشاوره بوستون و گروه سرمایه‌گذاری QED تهیه شده است. این گزارش مطالعه‌ای منحصربه‌فرد و جامع است که هدف آن ارائه درک عمیقی از چشم‌انداز آینده فین‌تک در سطح جهانی، ازجمله پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده‌ها براساس بخش و منطقه است. در این کتاب، آخرین روندها، چالش‌ها و فرصت‌ها در بازار جهانی فین‌تک به تفکیک هر منطقه جغرافیایی، بررسی و رشد شرکت‌های فین‌تک در زیربخش‌های مختلف، ازجمله بخش پرداخت‌ها، تسهیلات، سپرده‌ها (مانند نئوبانک‌ها)، بیمه، مدیریت مالی و زیرساخت‌های مالی مرور شده است. در این گزارش همچنین محیط نظارتی برای شرکت‌های فین‌تک و تأثیر فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، اتصال باز مبتنی بر رابط برنامه‌نویسی کاربردی و فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) نیز بررسی شده‌اند.

عنوان اصلی Global Fintech 2023; Reimagining the Future of Finance
نویسندهگروه نویسندگان BCG & QED Investors
به‌اهتمامرسول قربانی و محمد رهبان
ناشر خارجیBCG & QED Investors
سال انتشار2023

طرح ملی بلاکچین قطر


طرح ملی بلاکچین قطر با همکاری «سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قطر»،» دانشگاه حمدبن خلیفه» و «دانشگاه قطر» تهیه شده است. این طرح نشان می‌دهد که چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند در بنا کردن یک بخش فناوری اطلاعات نوآور و رو به رشد در قطر، با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مؤثر باشد و از «چشم‌انداز ملی 2030 قطر» و همچنین گذار پیوسته به سوی «قطر هوشمند» حمایت کند. این طرح بر ظرفیت‌های فناوری بلاکچین و فرصت‌های به‌دست‌آمده از آن تأکید دارد. ضمن اینکه، الزامات اصلی بلاکچین را شناسایی می‌کند و مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای دستیابی به 3 هدف اصلی ارائه می‌دهد. این 3 هدف عبارت‌اند از:

  1. شناسایی و ایجاد مبنای رگولاتوری کارآمد برای بلاکچین؛
  2. ایجاد مبنایی مستحکم برای رویکرد دولت نسبت به بلاکچین؛
  3. ایجاد محیطی حمایتی برای خلاقیت و نوآوری.

بنابراین، قطر می‌تواند یکی از کشورهای پیشرو در پرورش نوآوری‌های بلاکچینی باشد. این کشور، وسعت و جمعیت کوچکی دارد و از این فرصت منحصربه‌فرد برخوردار است که هم روی منابع موجود سرمایه‌گذاری کند و هم میان سازمان‌های دولتی و خصوصی ارتباطی برقرار کند تا تبادل داده‌ها در بخش‌های مختلف، ازجمله مراقبت‌های بهداشتی، صنعت، انرژی و آموزش به نحوی کارآمد، ایمن و سریع صورت بگیرد. این امر تأثیر بسیار زیادی بر توسعه پایدار این کشور خواهد داشت.

عنوان اصلیNational Blockchain Blueprint for Qatar
به‌اهتمامرسول قربانی
ناشر خارجی«سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قطر»، «دانشگاه حمدبن خلیفه» و «دانشگاه قطر»
سال انتشار2023

چهل پروژه برتر دنیای رمزارز از دید مجله فورچون


از سال 2017 تا امروز، رمزارزها به بلوغ قابل توجهی رسیده و افراد مستعد زیادی را به خود جذب کرده‌اند. این افراد برای تأسیس شرکت‌های کارآمد به کسانی پیوسته‌اند که از قبل به فناوری و سیستم بلاکچین باور داشتند. در ماه مه 2022 یک پروژه استیبل کوین پرحاشیه به اسم ترا بحران گسترده‌ای را به وجود آورد و موجب شد بیش از هزار میلیارد دلار ارزش بازار ارزهای دیجیتال از بین برود. تورم و همچنین تأثیر بازارهای دیگر، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران را از رمزارز ترساند و موجب شد شرکت‌های زیادی از بازار ارز دیجیتال خارج شوند. این ورشکستگی در نوامبر به اوج خود رسید، زیرا سم بنکمن فراید که نورچشمی این بازار بود، به‌ دلیل یک طرح پانزی دستگیر شد و این دستگیری واکنش شدید رگولاتورهای بازار را در پی داشت. با وجود اینکه رکود اخیر بازار رمزارز، شرکت‌های کلاهبردار را از دور خارج کرده، روشن است که شرکت‌های دیگر آماده ایجاد موج‌هایی واقعی در دنیای مالی و تجارت هستند. به همین دلیل است که مجله فورچون انتشار اولین فهرست کریپتو 40 را آغاز کرده است؛ کریپتو 40، مانند فورچون 500 جدیدترین فهرست معیار این مجله معتبر، شرکت‌های معتبر و مهم در این حوزه را معرفی می‌کند. فورچون کریپتو 40 نمونه‌ای‌ از یک حرکت معتبر از سوی نشریه‌ای است که تلاش می‌کند به خوانندگان خود بگوید کدام‌یک از شرکت‌ها در حال تأثیرگذاری بر دنیای تجارت هستند.

عنوان اصلیFortune Crypto 40
به‌اهتمامرضا قربانی، رضا جمیلی و همکاران
ناشر خارجیفورچون
سال انتشار2023

راه‌کار شماره ۱: دارایی دیجیتال


کتاب «راه‌کار شماره ۱: دارایی دیجیتال»، چهارمین کتاب منتشرشده از مجموعه نه‌گانه رویداد ۹ ژانویه است. در این کتاب، خلاصه ۱۱ کتاب با عناوین مهم در زمینه دارایی دیجیتال ذکر شده است. این 11 کتاب عبارت‌اند از: «استاندارد بیت‌کوین؛ جایگزینی غیرمتمرکز برای بانکداری مرکزی»، شرحی از اولین ارزهای سنگی تا نقش و جایگاه طلا در دوره ویکتوریا و عضو جدید امروزی، یعنی رمزارز دیجیتال؛ «کسب‌وکار بلاکچین؛ نسل بعدی فناوری اینترنت از حرف تا عمل» که آینده‌ای را ترسیم می‌کند که بلاکچین در آن به‌طور یکپارچه زمینه روابط بانکی، ذخیره پرونده‌های پزشکی و صدور گذرنامه را از طریق فرایندی امن فراهم می‌سازد؛ «انقلاب بلاکچین؛ فناوری پشت بیت‌کوین، پول و کسب‌وکار»؛ «پول نقد دیجیتال؛ تاریخچه غریب هرج‌ومرج‌طلبان، آرمان‌گرایان»؛ «رمزارزش؛ راهنمای بیت‌کوین و فراتر از آن برای سرمایه‌گذاران نوآور»؛ «اتریوم؛ بلاکچین‌ها، دارایی‌های دیجیتال، قراردادهای هوشمند»؛ «بلاکچین بابل؛ شوروشوق کریپتو و چالش‌های آن برای کسب‌وکار»؛ «بلاکچین و معماری جدید اعتماد؛ معماری توزیع‌شده یک روش تفکر است»؛ «بلاکچین: آینده همه‌چیز»؛ «عصر کریپتوکارنسی؛ بیت‌کوین، پول دیجیتال و نظم اقتصاد جهانی» و «طلای دیجیتال؛ بیت‌کوین و داستان میلیونرهایی که در پی اختراع دوباره پول هستند». هدف از خواندن خلاصه این مجموعه کتاب‌ها آگاهی بیشتر مدیران حرفه‌ای و علاقه‌مندان این حوزه است.

موضوعخلاصه ۱۱ کتاب در حوزه رمزارز و دارایی دیجیتال
به‌اهتمامرضا قربانی و همکاران (کمیل علی‌تقوی، حسن موحد، علی اسدالله و علیرضا کاظمی‌نیا)
سال انتشار1402

راه‌کار شماره 2: تأمین مالی خرد


شماره دوم راه‌کار خلاصه‌ای از 13 کتاب مهم در زمینه تأمین مالی خرد است. این 13 کتاب عبارت‌اند از: «بانکدار فقرا»، «ساخت کسب‌وکار اجتماعی»، «دنیای سه صفر»، «کوچک زیباست»، «اقتصاد اشتراکی»، «اقتصاد روایی»، «اقتصاد گیگ»، «اقتصاد هوش مصنوعی»، «فریکونومیکس»، «راه بردگی»، «قانون، قانونگذاری و آزادی»، «ثروتمندترین مرد بابل» و «فقرا چگونه می‌توانند نظام سرمایه‌داری را نجات دهند». كتاب «راه‌کار شماره 2: تأمین مالی خرد» حرکتی است به سوی شناخت مبانی فکری حوزه نوپدید تأمین مالی خرد يا همان لندتک.

موضوعخلاصه 13 کتاب در حوزه تأمین مالی خرد (لندتک)
به‌اهتمامرضا قربانی و همکاران (کمیل علی‌تقوی، حسن موحد، علی اسدالله و علیرضا کاظمی‌نیا)
سال انتشار1402

راه‌کار شماره ۳: بانک و بانکداری


شماره سوم از مجموعه کتاب‌های راه‌کار، خلاصه‌ای از 14 کتاب مهم در زمینه بانک و بانکداری است. این مجموعه به تفکر ناب در بانکداری، وحشت در دنیای بانکداری و آنچه پشت‌ سر گذاشته‌ایم، اهمیت کارت‌های پلاستیکی پرداخت، بانکداری خرد و نیاز به تغییر پرداخته است و برای هرکدام از مطالب نیز به سراغ یک کتاب رفته و آن را خلاصه کرده است. این کتاب‌ها عبارت‌اند از: «اربابان امور مالی» که درباره بانکدارانی است که دنیا را ورشکست کردند؛ «وحشت 1907» که به بحران سال 1907 می‌پردازد. این بحران مؤسسات مالی ایالات متحده آمریکا و اروپا را درگیر کرد و شباهت‌های زیادی با بحران اقتصادی سال 2008 دارد؛ «بانکدار جهان» که به بررسی تغییر شیوه‌ها و سیاست‌های بانک جهانی در سال‌های 1995 تا 2007 می‌پردازد؛ «تنها انتخاب ممکن» که به تغییر نقش بانک‌های مرکزی پس از بحران سال 2008 می‌پردازد؛ «پرداخت با کارت اعتباری» که تاریخچه‌ای خواندنی درباره کارت‌های پرداخت است و همین‌طور کتاب‌های «وام‌های کوچک، رؤیاهای بزرگ»؛ «بانکداری خصوصی جهانی و مدیریت ثروت»؛ «بانکداری ناب»؛ «بانکداران بهتر، بانک‌های بهتر»؛ «شبکه عنکبوتی»؛ «نگاهی از درون به بانکداری سوئیس»؛ «هنر بانکداری خرد بهتر»؛ «پول در نسل هزاره» و «تحول مفهوم پول و نسل هزاره»

موضوعخلاصه 14 کتاب در حوزه تأمین مالی خرد (لندتک)
به‌اهتمامرضا قربانی و همکاران (کمیل علی‌تقوی، حسن موحد، علی اسدالله و علیرضا کاظمی‌نیا)
سال انتشار1402

راه‌کار شماره ۴: تکنولوژی


شماره چهارم از مجموعه کتاب‌های راه‌کار به فناوری (انقلاب صنعتی چهارم، کلان‌داده، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و اقتصاد بلاکچین) می‌پردازد و خلاصه‌ای است از 14 کتاب مهم در زمینه تکنولوژی. عناوین این ۱۴ کتاب عبارت‌اند از: «انقلاب صنعتی چهارم»؛ «دومین عصر ماشین: کار، پیشرفت و شکوفایی در زمان فناوری‌های درخشان»؛ «بیگ‌دیتا: انقلابی که نحوه زندگی، کار و تفکر ما را دگرگون خواهد کرد»؛ «متاورس چارلی فینک»؛ «بیگ‌دیتا، داده‌های جدید و آنچه اینترنت می‌تواند درباره خود واقعی ما بگوید»؛ «ابزارها و سلاح‌ها: بیم‌ها و امیدهای عصر دیجیتال»؛ «چگونه می‌توان به ایده‌های دیوانه‌واری پروبال داد تا در جنگ‌ها پیروز شد»؛ «بزرگ‌تر از آنکه بتوان نادیده گرفت آینده از آن بیگ‌دیتا است»، «زندگی ۳.۰؛ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی»؛ «مقاومت‌ناپذیر: ظهور فناوری اعتیادآور و کسب‌وکار وابسته نگه داشتن ما»، «زندگی پس از گوگل؛ سقوط بیگ‌دیتاها و ظهور اقتصاد بلاکچین»؛ «هنر نامرئی بودن: مشهورترین هکر جهان به شما می‌آموزد که چگونه در عصر برادر بزرگ و بیگ‌دیتا ایمن باشید»؛ «تکینگی اقتصادی: هوش مصنوعی و مرگ سرمایه‌داری» و «بیگ‌دیتا در عمل: چگونه 54 شرکت موفق از تحلیل بیگ‌دیتا برای کسب نتایج فوق‌العاده استفاده کردند»

موضوعخلاصه 14 کتاب در حوزه تکنولوژی
به‌اهتمامرضا قربانی و همکاران (محسن محمودی، امیر جدیدی، سپهر خرمی)
سال انتشار1402
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش