عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۸۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۸۱ / هشتادویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد سیدابوالحسن پورحسینی، مدیرعامل ایران‌ارقام که قصد دارد محصولات جدید این شرکت را با برند IAC به صنعت معرفی کند، منتشر شد. ایران‌ارقام یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است که در طی سال‌های فعالیت خود با افت‌وخیز‌های بسیاری همراه بوده و این روزها در تلاش است مطابق با استراژی تعیین‌شده و در راستای منافع سهامدارانش نسبت به گسترش زمینه‌های تولید تجهیزات حوزه بانکی اقدام کند و به بازارهای جدید وارد شود. سیدابوالحسن پورحسینی که نامش با پروژه‌های بیمه و درمان سازمان تأمین اجتماعی، ازجمله نسخه الکترونیک، پیوند خورده است، بیش از پنج سال مدیرکل راهبری سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی و پنج سال عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین بوده و از شهریورماه سال ۱۴۰۱ به سمت مدیرعاملی شرکت ایران‌ارقام انتخاب شده است و از همان زمان با رویکرد توسعه محصولات جدید و تزریق نوآوری در این شرکت، قصد محصولات جدید این شرکت را با برند IAC معرفی کند.

پرونده بخش تنظیم‌گری این شماره از ماهنامه عصر تراکنش نیز به دور شدن پرداخت‌یارها از ماهیت وجودی‌شان اختصاص داده شده که در گفت‌وگو با فعالان صنعت پرداخت، به جنبه‌های گوناگون این موضوع پرداخته‌ایم. علاوه‌بر این، می‌توانید گزارش‌هایی درباره وضعیت سوپ‌تک، ولث‌تک و روندهای صنعت بانکی و پرداخت در سال جدید و همچنین یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، میثم رجبی، مصطفی ثابتی،‌ حامد اکبری، همایون قمری، محمدکاظم کاظمی‌راد و علی‌اکبر گلشنی‌اصل را در این شماره از عصر تراکنش بخوانید.


به وقت جایزه عصر تراکنش


به روال همیشه در بخش «گزارش‌ها»ی ماهنامه عصر تراکنش ابتدا مروری بر مهم‌ترین اخبار دو ماه اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم؛ ماه‌هایی که به برگزاری مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها و انتصابات جدید گذشت. علاوه‌بر اخبار، در این بخش، گزارشی تصویری از اولین رویداد جایزه عصر تراکنش را مشاهده می‌کنید؛ رویدادی که با هدف معرفی و قدردانی از چهره‌ها، کسب‌وکارها و محصولات منتخب ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۲ و مروری بر عملکرد این ماهنامه با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از بنیان‌گذاران، مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره کسب‌وکارهای مطرح فناوری‌های مالی کشور برگزار شد. همچنین، گزارش‌هایی را درباره مهم‌ترین روندهای صنعت بانکی و پرداخت کشور در سال ۱۴۰۳، وضعیت توسعه سوپ‌تک و ولث‌تک در ایران می‌خوانید.


گفت‌وگو با مدیران


در بخش «باشگاه» این شماره از عصر تراکنش گفت‌وگوی این ماهنامه را با مدیران چهار شرکت «تفاس»، «توسعه و نوآوری شهر»، «رمیس» و «کیپا» می‌خوانید که با آنها درباره جدیدترین اقداماتشان و برنامه‌هایی که برای آینده شرکت‌هایشان دارند، صحبت کرده‌ایم.

گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با سیدابوالحسن پورحسینی، مدیرعامل ایران‌ارقام است. او معتقد است برند ایران‌ارقام در طول زمان شکل گرفته و با سیستم بانکی کشور عجین شده است و می‌بایست با این پیشینه در مسیر تولید و توسعه به ارزشمندترین شرکت فعال در صنعت تبدیل شود؛ اقدامی که آن را تکلیف خود به‌‌عنوان مدیرعامل این شرکت می‌داند و می‌خواهد با نگه داشتن شرکت در مسیر توسعه، در سال ۱۴۰۳ روی تولید و توسعه سبد محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید تمرکز کند. در بخش پروفایل نیز روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مجید جعفریان را می‌خوانید.


دور شدن پرداخت‌یارها از ماهیت وجودی‌ خود


هدف از ایجاد پرداخت‌یارها در سال ۱۳۹۶ نظارت دقیق‌تر بر حوزه پرداخت و تسهیل فضای کسب‌وکارها بود، اما اکنون پس از گذشت بیش از پنج و نیم سال از شروع رسمی این فعالیت، به نظر می‌رسد که ماهیت و فضای پرداخت‌یاری تغییر کرده است و دیگر برخی از پرداخت‌یاری‌ها را نمی‌توان ‌مانند گذشته یک کسب‌وکار کوچک و صرفاً یک پرداخت‌یار دانست، بلکه بسیاری از این کسب‌وکارها از ماهیت وجودی خود دور شده‌اند و به سمت ارائه خدماتی فراتر از پرداخت‌یاری حرکت کرده‌اند. برخی از فعالان این صنعت معتقدند که پرداخت‌یارها باید با فعالیت در دیگر حوزه‌های فین‌تک زنجیره‌شان را تکمیل کنند و راهی برای بقای خود بیابند.

محمدمهدی شریعتمدار، فرزاد مقدم، مهدی عبادی و محمدمهدی باریده افرادی هستند که در بخش «تنظیم‌گری» این شماره به سراغ آنها رفته‌ایم تا به کمک آنها تغییر فضای پرداخت‌یاری را بررسی کنیم. همچنین شما می‌توانید در این بخش، یادداشت‌هایی از پویا پوراعظم، داود محمدبیگی و علی صالحی را درباره این موضوع بخوانید.


هوش مصنوعی؛ بازیگر اصلی توسعه صنعت فین‌تک


«مجمع جهانی اقتصاد» و «مرکز تأمین مالی جایگزینِ دانشگاه کمبریج» در ژانویه 2024 به‌صورت مشترک گزارش مفصلی را درباره «آینده فناوری‌های مالی جهانی» منتشر کردند که در آن این‌طور بیان شده که حدود 70درصد از اهالی اکوسیستم فین‌تک معتقدند هوش مصنوعی بازیگر اصلی توسعه صنعت فین‌تک در پنج سال آینده خواهد بود. این پژوهش با نگاهی جمعیت‌شناختی به صنعت فین‌تک کوشیده عملکرد بازار و درک اهالی این صنعت از قوانین را بررسی کند. ضمن اینکه برای پاسخ به پرسش‌هایی نظیر اینکه چه آینده‌ای در انتظار صنعت فناوری‌های مالی است، کدام عوامل بیشترین تأثیر را در رشد فین‌تک‌ها دارند، قوانین چه نقشی در این صنعت ایفا می‌کند و فین‌تک‌ها چطور می‌توانند نظام مالی فراگیرتری ایجاد کنند، به سراغ ۲۲۷ شرکت فین‌تکی مهم و تأثیرگذار در عرصه جهانی رفته است. عصر تراکنش در بخش «جهان» این شماره قسمت‌هایی از این گزارش را ترجمه کرده است.


معرفی مدیران فناوری اطلاعات شرکت‌های بانکی و پرداخت


در بخش «راهنما»ی این شماره از عصر تراکنش به روال همیشه مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی دنیا داشتیم که در بخش «دکه» در دسترس شما قرار گرفته است. علاوه‌بر این، مدیران فناوری اطلاعات هفده شرکت بانکی و پرداخت کشور را معرفی کرده‌ایم، زیرا معتقدیم امروزه بخش عمده‌ای از کارایی، بهره‌وری و بقای یک سازمان مدیون واحد فناوری اطلاعات آن است.

کیوسک اصناف مدل TLSKS-1 شرکت تندرنور که امکان پشتیبانی از بارکدهای دوبعدی را دارد نیز محصول سخت‌افزاری معرفی‌شده این شماره است که می‌توانید در بخش راهنمای این ماهنامه، ویژگی‌ها و امکانات آن را بخوانید. همچنین مروری داشتیم بر فهرست «فین‌تک پنجاه» فوربس که شامل شرکت‌هایی می‌شود که همچنان با وجود تعدیل نیرو، ارزش‌گذاری‌ پایین‌تر و قحطی سرمایه‌گذاری خطرپذیر به نوآوری خود ادامه داده‌اند.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش ۸۱

دریافت اشتراک عصر تراکنش


فهرست


یادداشت‌ها:

  • مدیتیشن وسط میدان مین / مینا والی، مدیرمسئول ماهنامه عصر تراکنش
  • خیال دیدنت چه دلپذیر بود /  مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش
  • سال فزونی تهدیدها / میثم رجبی، مدیرعامل رادین
  • سالی پرچالش، همراه با فرصت‌هایی برای تحول / مصطفی ثابتی، مشاور بانکداری دیجیتال
  • پیش‌نیازی مهم در شکل‌گیری اقتصاد اطلاعاتی پویا / حامد اکبری، پژوهشگر اقتصاد اطلاعات
  • نقش شبکه‌های اجتماعی در همه‌گیر شدن رمزارزها / مصطفی قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست
  • کیفیت داده؛ عاملی مهم در موفقیت سیستم‌های اطلاعاتی / محمدکاظم کاظمی‌راد، مدیر تضمین خدمات شرکت شاپرک
  • ایجاد تجربه خوشایند همه‌چیز است / علی‌اکبر گلشنی‌اصل، مدیر تحول دیجیتال بیمه دی

گزارش‌ها:

  • روزهای انتصاب و برگزاری مجامع عمومی سالانه / مروری بر مهم‌ترین اخبار صنعت فناوری‌های مالی کشور در اسفندماه ۱۴۰۲ و فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • فراگیرترین جایزه اکوسیستم فناوری‌های مالی ایران / گزارش تصویری از اولین رویداد جایزه عصر تراکنش
  • پرداخت بدون کارت، SCF، کیف پول الکترونیکی و چند چیز دیگر / مهم‌ترین روندهای صنعت بانکی و پرداخت کشور در سال ۱۴۰۳ چه مواردی‌اند؟
  • یاری‌گر ناظران / بررسی حوزه سوپ‌تک و مزایای توسعه آن در ایران در گفت‌وگو با فعالان حوزه تنظیم‌گری
  • توسعه ناقص / ولث‌تک در کشور چه وضعیتی دارد و با چه چالش‌هایی درگیر است؟

باشگاه:

  • در مسیر توسعه ادامه خواهیم داد / گفت‌وگو با سیدابوالحسن پورحسینی، مدیرعامل ایران‌ارقام که قصد دارد محصولات جدید این شرکت را با برند IAC به صنعت معرفی کند
  • هلدینگی با ساختار کوچک و افرادی توانمند / گفت‌وگو با ابراهیم محمدی، مدیرعامل تفاس درباره برنامه‌هایشان تا سال ۱۴۰۶
  • زیرساخت حوزه فناوری کالایی لوکس نیست / گفت‌وگو با حسین اسلامی، مدیرعامل رميس درباره شرایط توسعه زیرساخت‌های فناوری در ایران و چالش‌های رگولاتوری
  • ۱۴۰۳؛ متمرکز بر ایجاد یک سوپرمارکت مالی / میثم نمازی، مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر درباره مسیر طی‌شده این شرکت و برنامه‌های آیند‌ه‌شان می‌گوید
  • هدفمان ایجاد یک زنجیره ارزش مالی است / گفت‌وگو با علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا که می‌خواهند وارد حوزه‌های دیگری از فین‌تک شوند
  • به دنیا آمده و بزرگ‌شده در بانک ملی / روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مجید جعفریان که معتقد است کارشناس و متخصص بودن بهتر از مدیر بودن است

تنظیم‌گری:

  • نوآوری؛ کلید بقای پرداخت‌یارها / در گفت‌وگو با فعالان پرداخت دلیل تغییر فضای پرداخت‌یارها بررسی شد
  • پرداخت‌یاری، صنعت و چشم‌انداز پیش رو / یادداشتی از علی صالحی، عضو هیئت‌مدیره آلین‌کیش و حصین‌گستر
  • اهمیت رویکرد سلسله‌مراتبی و لایه‌ای در رگولاتوری‌ / یادداشتی از داود محمدبیگی،‌ مشاور حوزه پرداخت و بانکداری دیجیتال
  • فاصله گرفتن از هدف اصلی، با اجبار / یادداشتی از پویا پوراعظم، کارشناس صنعت پرداخت

جهان:

  • به سوی رشدی انعطاف‌پذیر و فراگیر / مروری بر گزارش مشترک مجمع جهانی اقتصاد و دانشگاه کمبریج درباره آینده صنعت فین‌تک

راهنما:

  • مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی در جهان
  • معرفی چهار کتاب مهم صنعت فناوری‌های مالی
  • پنجاه فین‌تک برتر ۲۰۲۴ / نگاهی به فهرست فین‌تک پنجاه فوربس که عمده آن را کسب‌وکارهای حوزه پرداخت و بانکداری B2B تشکیل می‌دهد
  • راهبران فناوری / معرفی مدیران فناوری اطلاعات هفده شرکت بانکی و پرداخت کشور
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش