عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

در مسیر توسعه ادامه خواهیم داد

گفت‌وگو با سید ابوالحسن پورحسینی، مدیرعامل ایران‌ارقام که قصد دارد محصولات جدید این شرکت را با برند IAC به صنعت معرفی کند

عصر تراکنش ۸۱ / ایران‌ارقام یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است که در طی سال‌های فعالیت خود با افت‌وخیز‌های بسیاری همراه بوده و این روزها در تلاش است مطابق با استراژی تعیین‌شده و در راستای منافع سهامدارانش نسبت به گسترش زمینه‌های تولید تجهیزات حوزه بانکی اقدام کند و به بازارهای جدید وارد شود. این شرکت با قریب به هفتاد سال تجربه در ارائه محصولات و راهکارهای بانکی، در یک سال و نیم گذشته و با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، رویکرد توسعه سبد محصولات را اتخاذ کرده است.

سید ابوالحسن پورحسینی که نامش با پروژه‌های بیمه و درمان سازمان تأمین اجتماعی، ازجمله نسخه الکترونیک، پیوند خورده است، بیش از پنج سال مدیرکل راهبری سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی و پنج سال عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین بوده و از شهریورماه سال ۱۴۰۱ به سمت مدیرعاملی شرکت ایران‌ارقام انتخاب شده است و از همان زمان با رویکرد توسعه محصولات جدید و تزریق نوآوری در این شرکت، قصد محصولات جدید این شرکت را با برند IAC معرفی کند. پورحسینی معتقد است برند ایران‌ارقام در طول زمان شکل گرفته و با سیستم بانکی کشور عجین شده است و می‌بایست با این پیشینه در مسیر تولید و توسعه به ارزشمندترین شرکت فعال در صنعت تبدیل شود؛ اقدامی که آن را تکلیف خود به‌‌عنوان مدیرعامل این شرکت می‌داند.

او می‌گوید آنها در تلاش‌اند تا در سال جدید با توسعه سبد محصول به بازارهای جدید ورود کنند؛ رویکردی که به باور او، موجب رشد روزافزون شرکت خواهد شد. با توجه به برنامه‌هایی که مدیریت جدید این شرکت برای تولید و توسعه محصولات ایران ارقام دارد بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با پورحسینی علاوه‌‌بر مروری بر اقداماتش در راستای بهبود عملکرد ایران‌ارقام، درباره برنامه‌هایی که برای این شرکت هفتادساله دارد بپرسیم. او می‌گوید در سال ۱۴۰۳ راهبرد اصلی آنها تولید، توسعه سبد محصولات سخت‌افزاری و توسعه محصولات نرم‌افزاری جدید خواهد بود.


مروری بر فعالیت‌‏های حرفه‌‏ای


سید ابوالحسن پورحسینی که دارای تحصیلات مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدیریت فناوری اطلاعات، گرایش هوش تجاری در مقطع دکتری است، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1381 در رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز کرده است. بخشی از سابقه کار او در حوزه آموزش و بخش دیگر آن مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است. در سال‌های اخیر نیز نامش با سازمان تأمین اجتماعی و طرح‌های فناوری اطلاعات بیمه‌ای و درمانی آن گره خورده است. پورحسینی که بیش از 10 سال در سازمان تأمین اجتماعی مدیرکل راهبری سیستم‌های سازمان و سپس عضو و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین» بوده است، پیش از این مدیریت نوآوری و توسعه فاوای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عضویت هیئت‌مدیره فن‌آوا، مشاوره چند نهاد خصوصی و عمومی غیردولتی را در کارنامه خود دارد و بعد از تصویب قانون حذف دفترچه‌های بیمه در مجلس مجری طرح الکترونیکی شدن نسخ بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در کسوت مدیریت شرکت خدمات ماشینی تأمین شد.

او می‌گوید: «این پروژه ملی بزرگ، مورد تأکید بخش‌های مختلف نظام بود و برای سازمان تأمین اجتماعی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی بود، زیرا منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های هنگفت و جلوگیری از تقلب و رفع بسیاری از مشکلات مردم در حوزه دارو و درمان می‌شد. ضمن اینکه یک پروژه اقتصادی-درمانی برای سازمان تأمین اجتماعی و کل کشور به حساب می‌آمد. توجه داشته باشید که تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی به شمار می‌رود که بیش از 70درصد بیمه‌شدگان کشور را تحت پوشش خود دارد و اولین سازمان خریدار خدمات درمانی و دومین سازمان ارائه‌دهنده خدمات سلامت در کشور است.»

پورحسینی پس از سازمان تأمین اجتماعی در شهریور 1401 به ایران‌ارقام آمد؛ شرکت سهامی عامی که سهامدار عمده آن صندوق ذخیره فرهنگیان وابسته به وزارت آموزش و پرورش است.


تاریخچه شرکت


شرکت ایران‌ارقام در سال 1335 تأسیس و فعالیت خود را با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت NCR آمریکا آغاز کرد و تا سال 1348 فعالیت شرکت تحت نام «NCR ایران»‌ ادامه یافت؛ شرکتی که در تمام این سال‌ها فرازوفرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. پورحسینی ابتدا تاریخچه شرکت ایران‌ارقام را مرور می‌کند: «هم‌زمان با سایر کشورها وقتی که برای نخستین‌بار موضوع اتوماسیون اداری در کشور مطرح می‌شود، سه شرکت به ایران می‌آیند.

اولین شرکت، IBM آمریکا بود که بخشی از توسعه فناوری اطلاعات کشور را در حوزه دیتا و فناوری اطلاعات برعهده گرفت و اکنون با نام «داده‌پردازی ایران» فعالیت می‌کند که سهامدار عمده آن بانک رفاه کارگران است. دومین شرکت آمریکایی Honeywell بود که امروز با نام «ایزایران» فعالیت می‌کند و سهامدار عمده آن وزارت دفاع است؛ این شرکت عمدتاً در حوزه زیرساخت فعال است. سومین شرکت، NCR آمریکا بود که مأموریت توسعه سخت‌افزارهای بانکی در کشور را دنبال می‌کرد و اولین شرکت فعال در حوزه تجهیزات بانکی در ایران بود که در سال 1956، حدود 69 سال قبل، به کشور آمد و امروز با نام ایران‌‌ارقام شناخته می‌شود.»

به گفته پورحسینی، تمام دستگاه‌های خودپرداز NCR که در بانک‌های سراسر کشور قرار دارند و همچنان آنها را پشتیبانی می‌کنند، برای اولین‌بار توسط شرکت ایران‌ارقام وارد کشور شده‌اند. در ادامه ایران‌ارقام در سال 1370 موفق به اخذ نمایندگی شرکت اینترلینگ انگلیس که تولیدکننده سوئیچ‌‌های بانکی بود، شد و در سال 1381 این شرکت سهام خود را به شرکت ایرلندی CR2 واگذار کرد و سپس به مدد تلاش متخصصان شرکت، ایران‌ارقام توانست سوئیچ «سبا» را تولید و به صنعت بانکی کشور معرفی کند. او می‌گوید: «ایران‌ارقام در دهه‌های 70 ، 80 و 90 نماینده CR2 ایرلند، NCR آمریکا و سپس نماینده GRG چین بود. در طول زمان، فرازوفرودهای فراوانی رخ می‌دهد که همراه با نقاط عطف برجسته‌ای در صنعت و کشور بوده است. روزگاری ایران‌ارقام، تنها شرکت معتمد صنعت بانکی کشور به حساب می‌آمد و بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور به‌صورت مستقیم و بدون واسطه و تشریفات اداری، تجهیزاتشان را از ایران‌ارقام تأمین می‌کردند. در دوره‌های زمانی خاص، طی این هفتاد سال، مواقعی بود که ایران‌ارقام در برخی زمینه‌ها فرود داشت و در برخی بخش‌های دیگر به فراز می‌رسید. سهم عمده این فرازوفرودها متکی به مدیریت‌های مختلف شرکت بود و ما سال جاری را سال ادامه ‌دادن در مسیر توسعه و پیشرفت برای ایران‌ارقام می‌خوانیم و به این موضوع اعتقاد کامل داریم.»


تغییر و تحولات یک سال و نیم گذشته


در بیش از یک سال و نیم مدیرعاملی پورحسینی در ایران‌ارقام، تغییر و تحولاتی در این شرکت ایجاد شده است. به گفته او، بخش اول دوره مدیریتی او، مربوط به مدیریت مسائل بحرانی می‌شد که ایران‌ارقام سال‌ها به‌طور موروثی با آنها دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد: «ما یک شریک خارجی داریم. از همین رو، برخی مسائل و مشکلات با شبکه‌های خارجی برایمان پیش آمد که می‌بایست آنها را حل‌و‌فصل می‌کردیم. بخشی از مشکلات نیز مربوط به شرکای داخلی بود که باید رفع‌ورجوع می‌شدند. بخشی از دوره کاری من صرف حل مسائل و رسیدگی به مشکلات مبتلابه و روزمره شد که به‌صورت سنواتی به ما رسیده بود؛ بی‌نظمی‌هایی درون شرکت وجود داشت که در خصوص همه شرکت‌های بزرگ مصداق دارد و می‌بایست به شکل ساختاری و تشکیلاتی اصلاح می‌شد. درنتیجه در قدم اول روی این مسائل تمرکز کردیم.»

در دوره مدیریتی جدید ایران‌ارقام، مسائل در چند بعد مختلف دنبال شد. پورحسینی می‌گوید که در مرحله اول، داخل شرکت، ساختاری متناسب با نیاز روز شکل دادند و در مرحله دوم، ارتباطات خود را با سهامداران، پیمانکاران، کارفرمایان و حتی با درون سیستم، یعنی با پرسنل و صف، تنظیم و روشن کردند: «همچنین، مجموعه‌ای از قوانین و ضوابط و مقررات ایجاد کردیم تا نوعی نظم اداری و مالی مناسب شکل گیرد.»

علاوه‌بر اینها، در یک سال و نیم گذشته تیم مدیریتی جدید ایران‌ارقام، با اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های پیچیده، چهارچوب‌های بروکراتیک را به سمت چابک‌سازی و شفاف‌سازی پیش برده است. مدیرعامل این شرکت بر این عقیده است که قوانین و مقررات نباید دست‌وپاگیر باشد، ولی شفافیت امور اجتناب‌ناپذیر است: «ما از نهادهای بورسی و بالادستی، ناظرانی داریم که باید اعتماد آنها را جلب کنیم؛ چه در بدنه حاکمیت دولتی و چه حاکمیت شرکتی. با شکل‌گیری اعتماد، می‌توان به سمت توسعه رفت و ما نیز سعی در تحقق این موضوع داریم. در برخی بخش‌ها با در نظر داشتن پتانسیل‌های فراوان و دارایی‌های خود به برنامه‌ریزی در تولید و توسعه محصول پرداخته‌ایم. در ذات ایران‌ارقام توانمندی‌هایی وجود دارد که در شرایط اقتصادی کنونی، حرکت و تصمیم مشخصی را برایش ایجاد می‌کند که با فرصت‌ها و البته تهدیدهایی نیز مواجه است.»


چالش‌های پیش روی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات


مدیرعامل ایران‌ارقام سپس با تأکید بر مشکلات پیش روی شرکت‌های فعال در صنعت بانکی، به موضوع کمبود نیروی انسانی متخصص به دلیل آمار بالای مهاجرت اشاره می‌کند. پورحسینی معتقد است حفظ سرمایه‌های انسانی متخصص در همه شاخه‌های صنعت، دارای اهمیت بسیار است که این روزها بنا به دلایل مختلف، میل به مهاجرت در آنها تقویت شده و شرکت‌های فعال یا خالی از نیروی متخصص شده‌اند یا ناگزیر به حفظ متخصصان با هزینه‌‌های بیشتر خواهند بود: «از طرفی به دلیل عدم بازنگری در قوانین مربوط به نحوه انتخاب پیمانکار دارای صلاحیت و لزوم انتخاب براساس برگزاری مناقصه، گاهی شاهد ظهور و بروز شرکت‌های غیرمتخصصی هستیم که ارمغانی جز ایجاد چالش برای مشتری نداشته و شرایط ایشان را برای ادامه یا اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات، دشوار می‌کنند و این می‌تواند یک چالش اساسی در شرایط خاص اقتصادی، هم در صنعت بانکی و هم در اقتصاد کلان کشور باشد.»

کسب‌وکار اصلی شرکت ایران‌ارقام، پشتیبانی و فروش دستگاه‌های خودپرداز و خوددریافت و در بخش نرم‌افزار نیز پشتیبانی از سیستم‌های نرم‌افزاری واگذارشده به مشتریان است. پورحسینی در این باره می‌گوید: «این در حالی است که در چهارچوب یادشده، علاوه‌بر محدود شدن درآمد شرکت به عواید حاصل از پشتیبانی، جایگاه ارزشمند ایران‌ارقام نزد مشتریان بانکی نیز مخدوش شده بود.»

مدیرعامل ایران‌ارقام، پس از سپری شدن یک سال و نیم از مدیرعاملی خود، وضعیت شرکت را مطلوب قلمداد می‌کند: «با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در هر شرکتی، استراتژی‌های آن شرکت مورد بازبینی قرار می‌گیرد. مدیریت جدید شرکت ایران‌ارقام نیز راهبرد و برنامه مشخصی برای خود داشت؛ گرچه این شرکت را در شرایطی تحویل گرفتیم که در برخی شاخص‌ها مطلوب نبود، ولی هم‌اکنون با حفظ نیروی انسانی متخصص و ارزشمند و نیز جذب نخبگان این حوزه همچنان جزو برترین‌ها در صنعت هستیم. ایران‌ارقام با در دست داشتن صد نمایندگی در سراسر کشور و حدود 20درصد از سهم بازار در بخش پشتیبانی همچنان بزرگ‌ترین شبکه پشتیبانی عملیات و بیشترین متخصصان و مهندسان مرتبط را در کشور داراست. عمده‌ترین دلیل عدم حضور در رسانه‌ها طی مدت یادشده نیز تمرکز بر توسعه سبد محصول و انجام اصلاحات ساختاری در بدنه شرکت به دور از هرگونه هیاهوی رسانه‌ای تا حصول نتیجه رضایت‌بخش بوده است. امروز همچون روزگار گذشته شرکت ایران‌ارقام با تکیه بر دانش و تجربه خود جزو ارکان اصلی در تعیین سمت‌وسوی بازار با رعایت استانداردهای جهانی است و این مهم دست نمی‌یافت مگر در سایه تلاش و کوشش تمامی پرسنل شرکت و حمایت تیم مدیریتی.»


ورود به حوزه B2C


ایران‌ارقام از ابتدای شروع فعالیت خود، یک شرکت B2B بود، اما با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، این شرکت اکنون وارد حوزه B2C نیز شده و دپارتمان این حوزه درون آن شکل گرفته است. پورحسینی درباره این موضوع می‌گوید: «اخیراً واحد B2C یا فروش خرد را راه انداخته‌ایم. تا پیش از این ایران‌ارقام یک شرکت B2B شناخته می‌شد، ولی اکنون دپارتمان B2C را نیز شکل داده‌ایم و فعالیت‌هایی را شروع کرده‌ایم. یکی از دارایی‌های ما داشتن صد نمایندگی در سراسر کشور است که شبکه گسترده‌ای را شکل داده‌اند و این برای ما یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.»

طبق صحبت‌های او، دپارتمان B2C ایران‌ارقام به شکلی مستقل از واحد B2B فعالیت می‌کند و هرکدام از آنها کار خود را انجام می‌دهند و شکل‌گیری این واحد به معنی کاهش تمرکز آنها در بخش B2B نخواهد بود: «B2C یک واحد نوپا به شمار می‌آید؛ نهالی است که کاشته‌ایم و مدتی طول می‌کشد تا جان بگیرد. ما از این اقدام، هدف خاصی را دنبال می‌کنیم؛ این‌طور نبود که بخواهیم خرده‌فروش شویم. خرده‌فروشی جزو استراتژی ما نیست، ولی این کار مکمل برخی اهداف کسب‌وکاری B2B ما به شمار می‌رود.»


توسعه سبد محصول با برند IAC


تیم مدیریتی جدید ایران‌ارقام در یک سال و نیم اخیر، علاوه‌بر برنامه‌ریزی و حل‌و‌فصل بسیاری از مشکلات، تولید و توسعه سبد محصول را یکی از اولویت‌های هر دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار خود دانسته و در یک سال گذشته، شروع به تولید دستگاه‌های کش‌لس کرده و یک محصول جدید را نیز به بازار عرضه کرده است. پورحسینی این موضوع را این‌طور توضیح می‌دهد: «امروز محصول کش‌لس ایران‌ارقام را با برند IAC به بازار معرفی خواهیم کرد. سال ۱۴۰۳ را سال «ادامه دادن سیر توسعه و تولید و بازگشت به مسیر پیشرفت»‌ می‌دانیم و محصولات جدید خود را با برند IAC یا Iran Argham Company وارد بازار خواهیم‌ کرد. به این ترتیب، در سال جدید، شاهد ورود محصولات جدید دستگاه‌های خودپرداز و کش‌لس IAC به بازار خواهیم بود.»

ایران‌ارقام از گذشته نمایندگی فروش برخی برندها، ازجمله NCR ، GRG و CR2 را دارا بوده است، ولی امروز با توجه به مجوزهای اخذشده در زمینه تولید محصولات مختلف و داشتن پروانه‌های بهره‌برداری از کارخانه، این شرکت خط تولید خود را توسعه و تقویت کرده است. پورحسینی در این باره می‌گوید: «خط تولید ما در انحصار شرکت خاصی نیست و ما با برند و محصول جدید خودمان به بازار می‌آییم. ما معتقدیم که این محصول قابل رقابت با تمام محصولات دیگر خواهد بود. در سال جدید قصد داریم محصول تولید داخلی خود را در قالب دستگاه خودپرداز، کش‌لس و کارت‌خوان به بازار ارائه کنیم. البته درباره کارت‌خوان، به دلیل قوانینی که شاپرک گذاشته، ناچاریم با برند کارخانه تولیدکننده وارد بازار شویم، ولی درباره Thin Client و کش‌لس و خودپرداز، برند IAC را معرفی خواهیم کرد. در عین حال، نمایندگی چند شرکت معتبر را نیز گرفته‌ایم و محصولات آنها را در حوزه تجهیزات بانکی می‌فروشیم؛ از کارت‌خوان گرفته تا کارت پرینتر و چک اسکنر.»

گام دیگری که ایران‌ارقام در برنامه‌هایش در سال جدید دارد، مربوط به توسعه نرم‌افزار است. پورحسینی امیدوار است که در سال 1403 یکی از محصولات نرم‌افزاری ایران‌ارقام را معرفی کنند: «این محصول عام‌المنفعه به شمار می‌رود؛ هم برای خود ما در ایران‌ارقام و هم برای زنجیره تأمین ما و صندوق ذخیره فرهنگیان. ما جزئی از یک زنجیره تأمین هستیم که بانک سرمایه، لیزینگ فرهنگیان، صنایع آموزشی، بیمه معلم و… همگی حلقه‌های زنجیره آن را شکل می‌دهند و این محصول جدید می‌تواند در کل زنجیره به کار آید و برای مشتریان بانکی ما نیز ارزش‌افزوده‌ای را در سبد خدماتشان ایجاد کند.»


تولید محصول جدید و توسعه سبد


عدم توسعه سبد محصول یکی از موضوعاتی است که به عقیده پورحسینی، باعث ایجاد چالش‌های این شرکت در سال‌های اخیر شده و به همین دلیل او در تلاش است تا با وارد شدن به حوزه‌های جدید و تولید دستگاه‌هایی غیر از خودپرداز، از این چالش عبور کند. او در این باره می‌گوید: «توسعه سبد و تعیین و تثبیت جایگاه آن در بازار، یک‌شبه امکان‌پذیر نیست و صرفاً در گذر زمان میسر می‌شود. ما ابتدا وارد مذاکره با تولیدکنندگان محصولات باکیفیت صنعت شدیم و با آنها به توافق‌ رسیدیم. در سال ۱۴۰۳ برنامه اصلی ما توسعه سبد محصول خواهد بود. ضمن اینکه به‌موازات آن، با توجه به پتانسیل‌های نرم‌افزاری و سوئیچ سبا، ایران‌ارقام این محصول باکیفیت را مجدد در بازار عملیاتی خواهد کرد.»

تاکنون تمرکز ایران‌‌ارقام بر دستگاه‌های خودپرداز بوده، اما حالا به حوزه کارت‌خوان، کش‌لس ، Thin Client و صندوق‌های فروشگاهی نیز وارد شده است. با این حال مدیرعامل ایران‌ارقام معتقد است که دستگاه‌های خودپرداز جایگاه خود را از دست نمی‌دهند و فقط تغییر نقش خواهند داد: «بررسی روند دنیا نشان می‌دهد حتی کشورهایی که پیشتاز تکنولوژی هستند نیز خودپرداز را حذف نکرده‌اند. شاید کاربرد این ابزار محدود شود، ولی حذف نمی‌شود. در کشور ما نیز به دلیل استراتژی توسعه نرم‌افزار و فین‌تک‌ها، نیاز به دستگاه‌های سخت‌افزاری کم شده و درست هم همین است؛ زیرا باید به سمت کاهش هزینه رفت. به اعتقاد من دستگاه خودپرداز هیچ‌گاه حذف نمی‌شود. هرگاه اسکناس از چرخه مبادلات حذف شد، ابزارهای مرتبط با اسکناس نیز قابل حذف خواهند بود. اینها حلقه‌های یک زنجیره و لازم و ملزوم یکدیگر به شمار می‌روند.»

ایران‌ارقام دارای کارخانه‌ای است که مساحت کل آن هشت هزار متر است و به گفته پورحسینی، تا به حال بیش از 10 هزار دستگاه خودپرداز GRG را در آن تولید کرده و فروخته‌اند: «کارخانه ما با استانداردهای روز این صنعت ساخته شده است. ایران‌ارقام در حال حاضر پشتیبانی‌کننده ۲۰ الی ۲۵درصد از بازار تجهیزات بانکی کشور است. در یک برهه حتی 100درصد بازار خودپرداز را پشتیبانی می‌کردیم. تمام دستگاه‌هایی که با برند NCR یا GRG در کشور می‌بینید محصول تلاش‌های ایران‌ارقام هستند.»


پاشنه آشیل شرکت‌های سخت‌افزاری


«ناپایداری اقتصاد» موضوعی است که مدیرعامل ایران‌ارقام آن را مهم‌ترین چالش یک سال و نیم گذشته این شرکت قلمداد می‌کند: «ما در حوزه صنعت مشکل خاصی نداریم، ولی ناپایداری اقتصادی و نقدینگی و تورم برایمان مشکل‌سازند. ما سعی در تبدیل چالش به فرصت داریم. ناپایداری اقتصادی و نوسانات نرخ ارز، نه فقط برای ما بلکه برای تمام فعالان این صنعت مشکل‌ساز شده است. کمبود و نحوه تخصیص ارز و نوسان نرخ آن تبدیل به پاشنه آشیل شرکت‌های تولیدی از جنس ما شده است.»

به گفته پورحسینی، 1402 برای ایران‌ارقام، سالی بسیار سخت اما پرثمر بوده و توانسته‌‌اند در این سال به اهداف ترسیم‌شده خود دست یابد: «در عین حال، 1403 نیز سال بسیار سختی برایمان خواهد بود و شرکت‌هایی مثل ما، پابه‌پای دیگران با مشکلات نقدینگی و رشد تورم مواجه خواهند شد.»


تزریق نوآوری به شرکت


نوآوری، حلقه مفقوده بسیاری از شرکت‌های قدیمی و بزرگ به حساب می‌آید. به عقیده پورحسینی، شرکت‌هایی در مقیاس و گستره ایران‌ارقام، عمدتاً از لحاظ نوآوری ضعف دارند: «در شرکت‌های نوپا، خلاقیت بیشتر است، اما آنهایی که به‌صورت سنتی ریل‌گذاری شده‌اند از نوآوری عقب می‌مانند. تکنولوژی شبیه بولدوزر است؛ هرکس سرعت پیشرفت خود را بر آن تنظیم نکند از روی او عبور خواهد کرد و این به معنای نابودی خواهد بود. ما به‌زودی به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل می‌شویم. در عین حال می‌خواهیم وارد حوزه‌هایی شویم که هم نیاز بازار است و هم نوآوری در آنها وجود دارد. شاید برخی محصولات و تجهیزات نوآور ما لزوماً مربوط به حوزه بانکی نباشد. ما درواقع می‌خواهیم محصولات تازه‌ای را به بازار عرضه کنیم که در صنایع غیربانکی و صنایع تلفیقی نیز کاربرد داشته باشند. درنتیجه در کنار توسعه محصولات، نگاهی به نوآوری نیز داریم و می‌کوشیم با تزریق نوآوری به شرکت، بقای روزافزون کسب‌وکار خود را استوار کنیم.»


شبکه پشتیبانی؛ بزرگ‌ترین بخش شرکت


پورحسینی به‌طور کلی و با توجه به مجموعه اقداماتی که انجام داده‌اند به سال 1403 بسیار امیدوار است: «در عین حال معتقدیم که ایران‌ارقام یک شرکت «چندمنظوره» است؛ به این معنا که هم در ارائه سرویس پشتیبانی و هم در فروش و هم در مشاوره فعالیم؛ کمااینکه امروز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های پشتیبانی شبکه بانکی در کشور را برعهده گرفته‌ایم.»

در ساختار سازمانی ایران‌ارقام خدمات پشتیبانی با نام «معاونت عملیات» شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین و حجیم‌ترین بخش این شرکت همین شبکه پشتیبانی آن است که به گفته مدیرعامل آن، این موضوع یکی از مزیت‌ها و دارایی‌های راهبردی آنها به شمار می‌رود: «بخش زیادی از نیروی انسانی ما را مهندسان ماهر تشکیل می‌دهند. ما یک شرکت فنی هستیم و قسمت عمده نیروهای صف این شرکت، در سراسر کشور، کارهای فنی انجام می‌دهند و تقریباً 50درصد آنها در حوزه مکاترونیک فعالیت می‌کنند که در قالب این معاونت به فعالیت مشغول‌اند و تمام عملیات بازسازی و پشتیبانی توسط آنها انجام می‌شود.»

ایران‌ارقام، در کنار تولید، حوزه نوسازی تجهیزات را نیز با جدیت دنبال می‌کند. درواقع بخش زیادی از موفقیت‌های این شرکت ناشی از نوآوری‌های خردی است که نیروهایشان خلق می‌کنند. پورحسینی با بیان این موضوع در این باره توضیح می‌دهد: «بسیاری از قطعاتی را که معمولاً وارداتی‌اند، خودمان می‌سازیم تا جلوی هزینه ارزی گرفته شود. ایران‌ارقام کوله‌باری از تجربه را با خود حمل می‌کند که نسل‌به‌نسل منتقل شده است. بسیاری از نیروهای قدیمی این شرکت، رگ‌های حیاتی این کسب‌وکار به شمار می‌روند. بسیاری از نیروهایی که به شرکت‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند امروزه اشخاص مؤثر آن کسب‌وکارها محسوب می‌شوند. این شرکت درواقع پشتوانه شکل‌گیری بسیاری از شرکت‌های نوپا در حوزه تجهیزات بانکی کشور است. شاید این ادعا بزرگ به نظر برسد، ولی من افراد زیادی را می‌شناسم که در حوزه‌های فنی دیگر شرکت‌ها و حتی بانک‌ها تبدیل به یک شاهرگ و کاتالیزور توسعه محصول شده‌اند. می‌توان گفت تمام شرکت‌های این صنعت، به‌نوعی، نمک‌گیرِ ایران‌ارقام هستند.»


جدا شدن از رویکرد تک‌محصولی


قطعاً در سال 1403 باید منتظر اخبار بیشتری از ایران‌ارقام بود. پورحسینی می‌گوید که تاکنون، سیاست سکوت خبری را دنبال کرده‌اند، زیرا مشغول برنامه‌ریزی و شناخت و حل مسائل مبتلابه بوده‌اند: «خوشبختانه اکنون مشغول مهندسی محصولات جدید هستیم و تمرکز خود را بر یک محصول واحد نگذاشته‌ایم. توسعه هدفمند و آگاهانه، کلید موفقیت این شرکت خواهد بود. به نظر من، ایران‌ارقام یک برند ملی به حساب می‌آید. شاید این جمله مطلوب همه نباشد، ولی این برند، با ساختار شبکه بانکی کشور عجین شده و بخشی از توسعه شبکه بانکی در گذر زمان به کمک این شرکت محقق شده است. این شرکت شریک تجاری صنعت بانکی کشور به حساب می‌آید، زیرا دانش گسترده‌ای در دل آن نهادینه شده است. این دانش به سهولت و سادگی به دست نیامده است. متأسفانه در گذر زمان، بخشی از دانش را از دست داده‌ایم، زیرا آن را مستند نکرده‌ایم و مکانیسمی برای این کار نداشته‌ایم. به نظر من، یکی از مأموریت‌ها و تکالیف مدیریتی این شرکت، نهادینه کردن و مدیریت دانش ایران‌ارقام خواهد بود. من این موضوع را برای خود یک تکلیف می‌دانم.»

در این راستا نیز ایران‌ارقام به‌طور ضمنی با ایجاد بسترهای نرم‌افزاری جدید، در پی مستندسازی دانش و تجربه این سازمان است. او در این باره می‌گوید: «ایران‌ارقام در طوفان حوادث و فرازونشیب‌ها، استوار مانده و به واسطه پیشینه ارزشمند خود یک شرکت ماندگار به شمار می‌رود. بهره‌مندی از صد شعبه پشتیبانی و به دست گرفتن حدود ۲۵درصد از بازار کشور، کار ارشمندی است؛ همچنان که بخش عمده بازار را نیز در دست داریم. هدف ما جدا شدن از رویکرد تک‌محصولی است؛ ما دیگر بر یک محصول خاص تمرکز نخواهیم داشت، البته قطعاً تمرکز خود را بر دستگاه‌های خودپرداز حفظ می‌کنیم، ولی به بازارهای دیگر نیز قدم می‌گذاریم.»

بنیان قوی علمی و شبکه پشتیبانی گسترده سراسری می‌تواند دو مزیت انکارناپذیر برای هر شرکت تخصصی به شمار رود. پورحسینی در این باره می‌گوید: «معمولاً ما در جشنواره‌های مختلف، از حیث رضایت مشتری و کیفیت خدمات، رتبه برتر را به دست می‌آوریم. این روند همچنان ادامه دارد. برند ایران‌ارقام در طول زمان شکل گرفته و با سیستم بانکی کشور عجین شده است. در تمام شبکه بانکی، چه مدیرانی که جدید آمده‌اند و چه آنهایی که از قدیم بوده‌اند، ایران‌ارقام را می‌شناسند. ایران‌ارقام باید از این فرصت و تجربه استفاده کند و تلاش ما در همین راستاست.»

در سال جدید ایران‌ارقام به دنبال افزایش سهم بازار در یک محصول خاص نیست. مدیرعامل این شرکت با بیان این موضوع می‌گوید که تمرکز خود را بر تنوع محصول و توسعه هرچه بیشتر و ارتقای کیفیت و رضایت مشتری در بخش عملیاتی گذاشته‌ است: «افزایش سهم بازار در یک محصول ارزش‌افزوده گسترده‌ای نخواهد داشت، ولی ایجاد محصولات جدید و توسعه آنها می‌تواند برای کل صنعت مفید باشد. ما محصولات جدیدی را تولید کرده‌ایم که توسعه آنها برایمان در اولویت است و در حوزه نرم‌افزار نیز گام‌های بلندی برداشته‌ایم که در سال ۱۴۰۳ از آنها بیشتر خواهید شنید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.