عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

روابط درهم‌تنیده المپیک و فناوری‌های مالی

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌‌های مالی جهان

عصر تراکنش ۸۱ / به روال هر شماره در بخش راهنمای هشتادویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نیز نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «بنکینگ تکنولوژی»، «بلومبرگ بیزینس ویک»،‌ «فین‌تک»،‌ «آمریکن بنکر»، «وایرد» و «فورچون» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری اجمالی بر مطالب هر یک خواهیم داشت.


درخشش فین‌تک در المپیک


شماره آوریل 2024 بنکینگ تکنولوژی: به‌زودی مسابقات المپیک در فرانسه برگزار خواهد شد. المپیک نماد برتری و موفقیت است. هر چهار سال یک بار، ورزشکاران در سرتاسر جهان دور هم جمع می‌شوند و از فرصت المپیک بهره می‌گیرند تا نشان دهند که بهترین هستند. آنها تلاش می‌کنند خودشان را به‌عنوان قهرمان در ورزش به نمایش بگذارند. حالا از نگاه نشریه بنکینگ تکنولوژی، المپیک می‌تواند برای فین‌تک‌ها هم فرصتی باشد تا خودشان را به نمایش بگذارند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی می‌توانند از المپیک به‌عنوان فرصتی بهره بگیرند که طی آن، اهمیت و نقش فین‌تک را در دنیا نشان دهند. آنها می‌توانند در کنار رقابت‌های ورزشی، با شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات حوزه فناوری‌های مالی به رقابت بپردازند و از اهمیت خودشان برای مردم بگویند.

المپیک و فناوری‌های مالی روابطی درهم‌تنیده دارند. شرکت‌های فین‌تکی می‌توانند به بالا بردن کیفیت المپیک کمک کنند و به کسانی که در این مراسم حضور دارند، خدماتی را در راستای بهبود فعالیت‌های خود ارائه دهند. راهکارهای نوآورانه‌ای که فین‌تک‌ها برای ارائه خدمات مالی در نظر می‌گیرند، در دوران برگزاری مسابقات المپیک بسیار مؤثر خواهد بود. در این دوران، معمولاً محصولات جدید در بسته‌بندی‌ها و قالب‌های نو عرضه می‌شوند. برای مثال در المپیک سال 2008 که در چین برگزار شد، خدمات و محصولات جدیدی در رابطه با پرداخت معرفی شد که بسیار مؤثر و ماندگار بود. بانک چین در پکن، از نوآوری‌هایی رونمایی کرد که تا آن زمان سابقه نداشت.

درواقع فین‌تک از فرصت المپیک برای نشان دادن قابلیت‌های خودش بهره گرفت. در المپیک سال 2018 هم شرکت ویزا از فرصت بهره گرفت و از ابزار جدید خود برای پرداخت الکترونیکی رونمایی کرد. در المپیک 2012 در لندن هم مردم یاد گرفتند از تلفن‌های همراه هوشمند برای پرداخت بهره بگیرند. به این ترتیب المپیک همیشه فرصتی فراهم آورده تا در آن نوآوری‌های عرصه فناوری‌های مالی نمایان شوند و مردم از آنها استفاده کنند. حالا در المپیک امسال در فرانسه هم فعالان در انتظارند تا از جدیدترین محصولات در عرصه فناوری‌های مالی رونمایی شود و از آن بهره بگیرند. آخرین‌باری که فرانسه میزبان بازی‌های المپیک تابستانه شد، سال1924 بود. از آن زمان تا امروز، فناوری پیشرفت‌های منحصربه‌فردی را تجربه کرده است. حالا باید دید این پیشرفت‌ها چطور در عرصه فین‌تک طی المپیک امسال خودش را به نمایش می‌گذارد.

صاحب‌امتیازاینفورما
تیراژ
انتشار اولین شماره1983
دفتر مرکزیانگلستان، لندن
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌ها#المپیک #فین_تک #فناوری

آمریکا در نبرد با چین


شماره 25 مارس 2024 بلومبرگ بیزینس ویک: نشریه بلومبرگ بیزینس ویک به موضوعات متنوعی، به‌ویژه در حوزه فناوری پرداخته و در این میان، دو موضوع مربوط به نبرد چین و آمریکاست. یکی از این موضوعات به تصمیم کنگره آمریکا در رابطه با شبکه اجتماعی تیک‌تاک در این کشور مربوط می‌شود. تیک‌تاک یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در آمریکا است که میلیون‌ها طرفدار دارد. این شبکه اجتماعی متعلق به یک شرکت چینی است و حالا دولت آمریکا ادعا کرده که دولت چین از طریق تیک‌تاک به تجسس در این کشور می‌پردازد و از آن به‌عنوان ابزار جاسوسی بهره می‌گیرد. به همین دلیل است که مقامات آمریکایی تلاش دارند به‌نوعی استفاده از این شبکه اجتماعی را محدود یا حتی ممنوع کنند. آنها گفته‌اند که تیک‌تاک برای ادامه فعالیت در آمریکا، باید مالکی آمریکایی پید کند و از تملک چین خارج شود. این یکی از مسائلی است که بلومبرگ بیزینس ویک به آن پرداخته و در کنار آن موضوع خودروهای برقی چینی را هم مطرح کرده است.

چین به‌مرور به یکی از غول‌های بزرگ در عرصه تولید خودروهای برقی در جهان تبدیل شده است. حتی آلمان و ژاپن که دو خودروساز بزرگ و مهم جهان شناخته می‌شوند، هنوز نتوانسته‌اند در زمینه خودروهای برقی با چین رقابت کنند. حالا دولت‌های غربی ازجمله در اروپا و آمریکا در تلاش‌اند که سنگی جلوی پای تولیدکنندگان چینی بیندازند و مانع پیشرفت صنعت تولید خودروی برقی در این کشور شوند تا دست دولت چین از این شکل درآمدها کوتاه شود. هر دو موضوع نشان می‌دهد که آمریکا هنوز در نبرد با چین قرار دارد و این ماجرا به شکل‌های مختلف وارد معادلات تجاری و اقتصادی این دو کشور می‌شود. علاوه‌بر این، موضوع نوآوری هم از دیگر مسائلی است که مجله بلومبرگ بیزینس ویک در جدیدترین شماره خود به مرور آن پرداخته و به‌طور مثال از نوآوری ChatGPT و سایر ابزارهای هوش مصنوعی در تولید فیلم نوشته است. به این ترتیب، هوش مصنوعی در تلاش است در زمینه تولید فیلم هم حرفی برای گفتن داشته باشد که این مسئله می‌تواند برای فعالان در این صنعت قدری رعب‌آور باشد. البته این مسئله هنوز جای پیشرفت دارد.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1929
دفتر مرکزیایالات متحده آمریکا، نیویورک‌
وب‌سایت bloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#چین #آمریکا #هوش_مصنوعی

اقتصاد دیجیتال فراگیر فین‌تک


شماره آوریل 2024 فین‌تک: نشریه فین‌تک گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت مسترکارت داشته و از شیوه فعالیت‌های مالی این شرکت در سطوح مختلف گفته است. او توضیح می‌دهد که اقتصاد دیجیتال چطور به امری فراگیر تبدیل شده است. مسترکارت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های مالی شناخته می‌شود که ده‌ها هزار نفر از سرتاسر جهان با آن همکاری می‌کنند. مهم‌ترین هدفی که این شرکت برای خود در نظر گرفته، ایجاد اقتصاد دیجیتال فراگیر است. در این فرایند، مردم باید به‌صورت امن، به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند. این شیوه کاملاً هوشمند است و از طریق فناوری‌های مدرن و امروزی، به امری شدنی تبدیل شده است.

مدیرعامل مسترکارت توضیح داده که در شرکتش لاین‌های مختلف را در کسب‌وکار مالی‌شان تعریف کرده‌اند تا بتوانند نیازهای تمامی مشتریان را پوشش دهند. او می‌گوید به شکلی بلندپروازانه تمامی رؤیاها و مطالبات مشتریان خود را در نظر می‌گیرند و سپس تلاش می‌کنند روش‌هایی برای پاسخ‌گویی به این نیازها بیابند. شبکه و صنعت خدمات مالی بسیار پیچیده است و به‌صورت مستمر، تحولات دیجیتال را تجربه می‌کند. مشتریان با بلندپروازی وارد این صنعت می‌شوند و انتظارات خود را به این صنعت می‌آورند. اهالی فین‌تک هم باید تلاش کنند از مسیر نوآوری، این خواسته‌ها را پوشش دهند. کمتر از یک دهه پیش، خبری از هوش مصنوعی نبود، اما حالا در شرکت مسترکارت، هیچ کاری بدون بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی پیش نمی‌رود. این همان مسئله‌ای است که مدیر این شرکت رمز موفقیت خود می‌داند.

در نشریه فین‌تک، موضوع ارزشمند دیگری هم بررسی شده است: 10 فین‌تک برتری که در سال 2024 باید در نظر داشت. همه این شرکت‌ها از جدیدترین خدمات پرداخت بهره می‌گیرند و به شکلی خلاقانه و هنرمندانه، مشتریان جدید را به سوی خود جلب می‌کنند. پی‌پل و ریوولت جزو این شرکت‌ها هستند که از مسیر نوآوری، مشتریان را برای خود حفظ می‌کنند. برای مثال عرصه نئوبانک یکی از جدیدترین میادین در زمینه خدمات فناوری‌های مالی است که شرکت ریوولت در تلاش است در سال 2024 در آن حرفی برای گفتن داشته باشد. این شرکت خدمات جدیدی در این زمینه ارائه خواهد کرد که لازم است فعالان فین‌تکی دنبال کنند. این شرکت به همین دلیل در ابتدای فهرست نشریه فین‌تک قرار گرفته است.

صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ،‌ بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فین_تک #فناوری_مالی #تحولات_دیجیتال

سایه بحران بر سر بانک‌ها


شماره آوریل 2024 امریکن بنکر: نشریه امریکن بنکر به وضعیت پرداخت در آینده پرداخته و توضیح داده که این صنعت چطور پیش خواهد رفت. در این نشریه از فرصت‌هایی گفته شده که در صنعت پرداخت وجود دارد. رشد فناوری بستری را برای توسعه و رشد فراهم کرده، اما در عین حال ریسک‌هایی هم به همراه داشته است. اهالی صنعت فین‌تک باید از مهارت‌هایی برخوردار شوند که آنها را در مسیر بهره‌گیری از فناوری‌های مالی توانمند کند. این مسئله می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. با این حال، اگر اهالی این صنعت، از تغییرات استقبال کنند، شاهد تحولات بزرگی در شبکه فناوری‌های مالی در جهان خواهیم بود. درنهایت، اهالی صنعت فین‌تک در تلاش‌اند تا ریسک‌ها را به حداقل برسانند و فرصتی برای تحولات بیشتر فراهم کنند.

مسئله دیگری که در نشریه امریکن بنکر بررسی شده، بحران بانکی است. طبق گزارش این نشریه، هنوز بانک‌های بزرگی وجود دارند که در سایه بحران به حیات خود ادامه می‌دهند. رهبران بانک‌ها تلاش دارند از طریق ایجاد تحولات ساختاری، بستری برای توسعه فراهم آورند و به‌نوعی از مهلکه بحران بانکی عبور کنند. با این حال، هنوز فرصت برای فرار به‌درستی فراهم نشده است. سوژه اصلی که نشریه امریکن بنکر روی جلد خود آورده، مربوط به یک ابربانک است به اسم سی‌تی‌گروپ که اهالی صنعت بانکداری حتماً آن را می‌شناسند. این مجموعه، بارها به شکل‌های مختلف مورد نقد قرار گرفته، اما همیشه تلاش کرده عملکردش را در بازارهای مالی بهبود بخشد.

مدیرعامل این بانک در گفت‌وگوی خود با نشریه امریکن بنکر، از تحولاتی گفته که این بانک در نظر گرفته تا به کمک آن بتواند چالش‌ها را کنار بزند و در مسیر توسعه گام بردارد. درواقع این بانک مجبور شده برای رقابت با سایر بانک‌ها و ادامه حیات خود، برخی از تحولات بزرگ و ساختاری را رقم بزند. جین فریزر، مدیرعامل سی‌تی‌گروپ تأکید دارد که یک تیم قدرتمند در کنار یک مدیریت اصولی می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند. این همان چیزی است که خود او در نظر دارد؛ او توانسته از طریق انقلابی بزرگ در شیوه مدیریت این مجموعه مالی، آن را به سمت موفقیت و بهتر شدن پیش ببرد و کاری کند تا از رقبای خود در بازار مالی امروز جلو بیفتد.

صاحب‌امتیازArizent (آریزنت)
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1885
دفتر مرکزیایالات متحده آمریکا، نیویورک
وب‌سایتamericanbanker.com
سوژه‌ها#بانک #بانکداری #فین_تک

وارثان رمزارزها


شماره مه و ژوئن 2024 وایرد: یکی از موضوعاتی که نشریه وایرد به آن پرداخته، مربوط به رمزارزها است. وقتی فردی از دنیا می‌رود، کیف پول دیجیتال او با همه رمزارزهایش چه می‌شوند؟ مسئله ارثیه‌های رمزارزی یکی از موضوعاتی است که تاکنون خیلی به آن پرداخته نشده و به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مهم در دنیای امروز به شمار می‌آید. این مسئله می‌تواند بستری برای فساد هم فراهم آورد. درنتیجه لازم است شرکت‌های مختلف از همین حالا به فکر حل آن باشند و راهکاری برای آن پیشنهاد دهند. نشریه وایرد هم به همین بهانه به این موضوع پرداخته است.

در گزارش وایرد گفته شده که وقتی یک حساب کاربری در رابطه با رمزارزها، مدتی غیرفعال می‌ماند، باید فکری برای آن کرد تا بقیه بتوانند از این فضا بهره بگیرند و در عین حال برای افرادی که ممکن است به دنبال سوءاستفاده باشند، فرصت فراهم نشود. به هر حال سرمایه بسیاری ممکن است به این شکل هدر رود و باید برایش چاره‌ای اندیشید. موضوع دیگری که نشریه وایرد به آن پرداخته، شرکت انویدیا است. این شرکت ناگهان به سومین شرکت برتر در دنیا بعد از مایکروسافت و اپل تبدیل شد.

انویدیا حتی از شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی هم پیشی گرفته و به یکی از شرکت‌های درآمدزا در جهان شده است، اما چطور این شرکت توانسته به این جایگاه جهانی دست یابد؟ انویدیا درحقیقت در عرصه تولید تراشه‌های مختلف فعالیت دارد. این تراشه‌ها در گذشته بیشتر برای بازی‌های رایانه‌ای کاربرد داشتند، اما حالا در زمینه هوش مصنوعی هم به کار می‌روند. از آنجا که شرکت‌های مختلف به بهره‌گیری از هوش مصنوعی و توسعه فناوری هوش مصنوعی روی آورده‌اند، نیاز به قطعات و تراشه‌های تولیدی این شرکت هم بالا رفته است. به این ترتیب شرکت انویدیا با استقبال زیادی مواجه شده و اکنون به ثروتی هنگفت دست یافته که از محل تولید تراشه‌ها برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد شده است. نشریه وایرد به‌تازگی گفت‌وگویی با مدیرعامل این شرکت ترتیب داده و از شیوه مدیریت او در این شرکت نوشته است. در این مصاحبه، مدیرعامل شصت‌ساله انویدیا توضیح داده که چطور توانسته این شرکت را به یکی از غول‌های بزرگ جهان تبدیل کند.

صاحب‌امتیازCondé Nast
تیراژ870 هزار
انتشار اولین شماره1993
دفتر مرکزیایالات متحده آمریکا، سانفرانسیسکو
وب‌سایتwired.com
سوژه‌ها#رمزارز #فناوری #انویدیا

چهارچوب‌بندی هوش مصنوعی


شماره مارس 2024 فورچون: هوش مصنوعی به اصلی‌ترین و مهم‌ترین فناوری در دنیای امروز تبدیل شده که همه‌چیز بر مدار آن می‌چرخد. شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند به نبرد با ناظران قانونی رفته‌اند و تلاش دارند قوانین را به نفع خودشان تغییر دهند. آنها اصرار دارند که هوش مصنوعی را بدون مانع و دست‌انداز توسعه دهند. با این حال قانون‌گذاران تأکید دارند که چهارچوب‌های قانونی برای نظم‌دهی و ساما‌ن‌دهی به این فناوری‌ها کاملاً الزامی و ضروری است. در اروپا بسیاری از کشورها می‌کوشند هوش مصنوعی را درون چهارچوب‌های مشخص قرار دهند. هرچند کسی به دنبال محدودسازی هوش مصنوعی نیست و همه می‌دانند که توسعه این فناوری می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند، اما در عین حال این باور هم وجود دارد که اگر این فناوری به شکلی افسارگسیخته به مسیر توسعه خود ادامه دهد می‌تواند مخرب باشد و فرصت‌هایی را از برخی از فعالان در صنایع مختلف برباید. به این ترتیب در دنیای امروز شاهد نبردی میان هوش مصنوعی و قانون‌گذاران هستیم که نشریه فورچون هم در مطلبی به آن پرداخته است.

به هر حال، فناوری هوش مصنوعی انقلابی بزرگ در همه صنایع ایجاد کرده و قانون‌گذاران باید به فکر وضع قوانینی باشند که این فناوری را تا حدودی محدود سازد و جلوی آسیب‌های احتمالی آن را بگیرد. این مسئله نه فقط در اروپا، بلکه در همه کشورهای جهان به‌عنوان مقوله‌ای پیچیده مورد بحث و بررسی است. یکی دیگر از موضوعات جالب توجهی که نشریه فورچون به آن پرداخته، بهره‌گیری از نیروی کار سالمند است. نیروی کار در کشورهای توسعه‌یافته، پیر شده و در آستانه بازنشستگی قرار گرفته است. در این شرایط، می‌توان به کمک فناوری‌های پیشرفته، از این نیروی کار بیشترین بهره را گرفت.

از آنجا که کشورهای توسعه‌یافته با مشکل کمبود نیروی کار هم مواجهند، بهره‌گیری از فناوری‌ها برای تمدید استفاده از نیروهای کار قدیمی، می‌تواند بسیار مفید باشد و معضل کمبود نیروی کار را تاحدودی حل کند. به همین دلیل است که کشورهای توسعه‌یافته به استقبال چنین نوآوری‌هایی می‌روند و از آنها برای بهبود وضعیت اقتصادی خود بهره می‌گیرند. درنهایت، این مسئله‌ای است که اکثر شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته باید به‌ناچار به آن روی آورند.

صاحب‌امتیازCharoen Pokphand
تیراژ852 هزار
انتشار اولین شماره1929
دفتر مرکزیایالات متحده آمریکا، نیویورک
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #رشد #نیروی_کار
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.