عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی ۲۶ سکوی تأمین مالی جمعی دارای مجوز از شرکت فرابورس ایران

میانجی میان سرمایه‌گذارها و سرمایه‌پذیرها

عصر تراکنش ۸۲ / مفهوم تأمین مالی جمعی را اولین‌بار در سال ۲۰۰۶ کارآفرینی به ‌نام مایکل سالیوان مطرح کرد. او این روش را در تأمین مالی شرکت خود به کار برد که مورد استقبال قرار گرفت و بعد از رکود بزرگ به یکی از روش‌های پذیرفته‌شده در میان اقتصاد‌های دنیا تبدیل شد. از سال ۱۳۹۷ که دستورالعمل تأمین مالی جمعی به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار ایران رسید، این روش در کشور ما نیز محبوبیت پیدا کرد و اولین سکوهای تأمین مالی جمعی در سال ۱۳۹۹ تأسیس شدند. حضور این شرکت‌ها از این لحاظ مهم است که به کمک روش‌های نوین دیجیتال، سرمایه خرد در دست مردم را جمع‌آوری می‌کنند و آن سرمایه را به دست شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌هایی می‌رسانند که برای تأمین سرمایه‌شان با مشکل مواجهند؛ این نوع شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در صنایع و حوزه‌های مختلفی از قبیل راه و شهرسازی، حمل‌ونقل، خیریه، دارو و غذا، نانو تکنولوژی، تولیدات سینمایی و… دسته‌بندی می‌شوند. تأمین مالی جمعی می‌تواند علاوه‌بر کسب‌وکارها، برای سرمایه‌گذاران هم جذاب باشد و به یک بازی برد – برد تبدیل شود، زیرا به آنها این امکان را می‌دهد که با کمک گرفتن از مشاوران این سکوها در پروژه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری کنند و در مدت‌زمان مشخص‌شده سودشان را از مشارکت در آن پروژه بردارند. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش، بر آن شدیم تا سکوهای تأمین مالی جمعی دارای مجوز از شرکت فرابورس ایران را معرفی کنیم.


دونگی


سال تأسیس: ۱۳۹۹

حوزه‌های فعالیت: تمامی حوزه‌ها

دونگی به‌عنوان عضوی از گروه مالی فیروزه، دارای مجوز از فرابورس ایران بوده و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعالیت می‌کند. طرح‌های منتشرشده در دونگی عموماً یک‌ساله و کمتر هستند و سود سالانه تخمینی تا ۴۵درصد دارند و حداقل سرمایه‌گذاری در این اوراق ۱۰ میلیون ریال است. این سکو زیر نظارت سبدگردان الگوریتم و با مجوز رسمی از شرکت فرابورس ایران فعالیت می‌کند و در حال حاضر شش طرح تسویه‌شده دارد. طبق آمار و ارقام منتشرشده در وب‌سایت دونگی، مجموع سرمایه‌گذاری‌های این شرکت تاکنون ۴۸ میلیارد، نرخ بازده ماهانه آن ۵.۵درصد، مبالغ تسویه‌شده ۱۲ میلیارد و وجوه تأمین‌شده نیز ۸۶درصد بوده‌اند. این پلتفرم در پاسخ به این سؤال که آیا سرمایه‌گذاری در دونگی، خطرپذیر است؟ می‌گوید که دونگی طرح‌هایی را معرفی می‌کند که شخص می‌تواند با اطمینان خاطر بسیار بیشتری نسبت به بازارهای فارکس، بورس یا رمزارز روی آنها سرمایه‌گذاری کند.


کارن‌کراد


سال تأسیس: ۱۳۹۷

حوزه‌های فعالیت: مواد پیشرفته و فناوری شیمیایی، محیط زیست و کشاورزی، سخت‌افزار، برق، الکترونیک و لیزر، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های پیشرفته، بازرگانی و تجارت، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و نرم‌افزار، داروهای پیشرفته، مد، هنر و رسانه، نفت، تکنولوژی مالی، خدمات تجاری‌سازی و آموزش.

سکوی تأمین مالی جمعی کارن‌کراد، در اردیبهشت‌ماه سال 1399، موفق به اخذ مجوز تأمین مالی جمعی از شرکت فرابورس ایران شد. کارن‌کراد نخستین کارگزار رسمی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری تحت حمایت و نظارت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری است که مجوز تأمین مالی جمعی مبتنی بر مشارکت را از فرابورس دریافت کرد. همچنین این شرکت کارگزار شبکه فن‌بازار ملی ایران است. گروه پیشگامان کارآفرینی کارن با ارائه خدماتی متنوع ازجمله جذب سرمایه با ابزار تأمین مالی جمعی، جذب سرمایه سهامی برای استارتاپ‌ها، برگزاری رویدادهای مختلف جذب سرمایه، دوره‌های آموزشی و توانمندسازی و ارزیابی و ارزش‌گذاری کسب‌وکارها، یکی از بازیگران فعال در اکوسیستم استارتاپی ایران شناخته می‌شود. این شرکت تاکنون 69 پویش موفق را به سرانجام رسانده و با جذب بیش از 8586 سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی، به‌طور میانگین 42درصد سود سالانه به آنها ارائه کرده است. سکوی کارن‌کراد با تأمین مالی جمعی بیش از 4600 میلیارد ریال برای کسب‌وکارها، نقشی اساسی در رونق و توسعه کسب‌و‌کارها ایفا کرده است. از این میان، بیش از 2400 میلیارد ریال به تأمین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است.


هم‌آفرین


سال تأسیس: ۱۳۹۹

حوزه‌‌های فعالیت: خدماتی، توليدی، صنعتی و بازرگانی در گروه‌های سخت‌افزارهای برق و الکترونيک و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شيميايی، تجهيزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزاری و اينترنتی، دارو، مواد غذايی و بهداشتی، ماشين‌آلات و تجهيزات پيشرفته، فناوری زيستی، نفت و پتروشيمی، طرح‌های عمرانی و محصولات و خدمات ساير حوزه‌ها و سرمايه در گردش طرح‌های شرکت‌های کوچک و متوسط.

شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری فراز نوآفرین‌تک یک نهاد مالی است که در حوزه‌های تأمین مالی، مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها و… فعالیت می‌کند. این شرکت بخش ارائه‌دهنده خدمات تأمین مالی جمعی خود را با مجوز رسمی از شرکت فرابورس ایران در سکوی هم‌آفرین ارائه می‌دهد. با توجه به آمار منتشرشده در وب‌سایت این شرکت، این سکو تا امروز ۱۰۳ طرح موفق و ۶۷۲.۸ میلیارد تومان سرمایه جذب‌شده دارد و کل سود واریزی آن نیز ۸۹ میلیارد تومان در ۶۵۵ مرحله است.


ققنوس


سال تأسیس: ۱۳۹۹

حوزه‌های فعالیت: عمومی

ققنوس، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه توسعه فناوری‌های نوین بر بستر دفتر کل توزیع‌شده و یکی از میزبان‌های شبکه ققنوس است. این شرکت، با راه‌اندازی سکوی تأمین مالی جمعی خود مطابق با ضوابط و الزامات ذکرشده در دستورالعمل تأمین مالی جمعی فرابورس، بستری را برای تأمین مالی کسب‌وکارهای نوپا پدید آورده است. سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس با شناسایی دقیق نیاز ذی‌نفعان اکوسیستم نوآوری کشور توانسته طرحی نو ارائه دهد که هم‌زمان با کاهش ریسک سرمایه‌گذاران خرد، جذابیت سکو را برای متقاضیان و کارآفرینان افزایش دهد. سکوی ققنوس، سازکاری پیش‌بینی‌شده است که به‌موجب آن، مشارکت‌کنندگانی که به هر دلیل مایل‌اند پیش از به اتمام رسیدن طرح یا عرضه اولیه در بورس، سهام خود را بفروشند، با ضرر و زیان مواجه نخواهند شد. بنابراین، این سکو با کاهش ریسک این سرمایه‌گذاران خرد، امکان مشارکت در طرح‌ها را برای اشخاصی با پذیرش ریسک کمتر نیز فراهم می‌آورد. همچنین در سکوی ققنوس، طرح‌ها دارای امکان بازخرید هستند که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت تمایل به خروج از مشارکت در آن طرح، گواهی مشارکت خود را با قیمتی منصفانه به شریک راهبردی آن طرح بفروشند.


آی‌بی‌کراد


سال تأسیس: ۱۴۰۰

حوزه‌های فعالیت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانو تکنولوژی و صنايع پيشرفته، انرژی، سلامت ديجيتال و دارو و فناوری‌های مالی (فين‌تک)

آی‌بی‌کراد، خدمتی در شرکت تأمین سرمایه تمدن است. شرکت تأمین سرمایه تمدن با توجه به فعالیت خود در بازار سرمایه و در راستای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری، کمک به تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و تکمیل زنجیره ارزش سهامداران، مطابق برنامه استراتژیک خود و با آگاهی از پتانسیل حوزه تأمین مالی نوین، سکوی تأمین مالی جمعی آی‌بی‌کراد را برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک ‌و ‌متوسط، دانش‌بنیان و فناور ایجاد کرده است. در وب‌سایت این شرکت ۹۸ طرح و فرصت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.


حلال‌فاند


سال تأسیس: ۱۴۰۰

حوزه‌های فعالیت: صنایع تولیدی و خدماتی با تأکید بر HighTech و دانش‌بنیان

حلال‌فاند با شعار سرمایه‌گذاری پرسود، شرعی و قانونی کار خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده و با استفاده از ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت معتبر، بازپرداخت اصل همه سرمایه‌گذاری‌ها را تضمین می‌کند تا به گفته خودشان افراد با خیالی آسوده و بدون هر ریسکی، شاهد رشد روزافزون سرمایه‌شان، با بالاترین سود ممکن و حلال باشند. این سکو تا امروز ۷۵۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، ۲۸۵ میلیارد تومان تسویه اصل و سود،‌ ۱۷.۴۶۸ مرتبه سرمایه‌گذاری،‌ ۶۷۵ پروژه تأمین مالی شده و ۴۶۴ پروژه تسویه‌شده داشته است.


رضوی


سال تأسیس: ۱۴۰۰

حوزه‌های فعالیت: بهداشت، سلامت و دارو، صنایع پیشرفته و فناوری اطلاعات، گردشگری، سوغات و صنایع خلاق، صنایع غذایی، کشاورزی و دامداری

تأمین مالی خرد رضوی یکی از پلتفرم‌های فعال در شرق کشور است که با مجوز رسمی فرابورس ایران، دسترسی صاحبان کسب‌وکارهای نوآور، خلاق و دانش‌بنیان را به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تسهیل می‌کند و می‌کوشد با فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع و سودآور امکان کسب منافع اقتصادی در کنار کارآفرینی اجتماعی را برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان فراهم کند. طبق آمار منتشرشده در وب‌سایت این شرکت، این سکو تا امروز ۱۲۲۳ مخاطب داشته، ۳۱۴ میلیارد ریال حمایت‌های مالی جمع‌آوری کرده و دو پروژه در حال اجرا دارد.


زرین‌کراود


سال تأسیس: ۱۴۰۰

حوزه‌های فعالیت: فین‌تک و خدمات مالی، فوتونیک، حمل‌ونقل، مخابرات و سیستم‌های خودکار، برق و الکترونیک، فروشگاه‌های اینترنتی، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات

زرین‌کراود یک پلتفرم تأمین مالی جمعی زیرمجموعه شرکت همراه پرداز زرین است. در زرین‌کراود افراد می‌توانند برای ایده یا طرح کسب‌وکارشان جذب سرمایه داشته باشند و سودی معاف از مالیات و بیشتر از سودهای بانکی دریافت کنند. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در زرین‌کراود صد هزار تومان و حداکثر آن برای اشخاص حقیقی تا 5درصد کل مبلغ پروژه است و برای سرمایه‌گذاران حقوقی محدودیتی وجود ندارد. همچنین تا پایان اجرای طرح در این سکو، امکان برداشت سرمایه وجود ندارد، اما در صورتی که پروژه در حال جمع‌آوری وجوه باشد می‌توان دوباره روی آن طرح سرمایه‌گذاری کرد. طبق آماری که این شرکت منتشر کرده، مجموع سرمایه‌گذاری‌‌های انجام‌شده در این سکو بیش از ۱۴۳ میلیارد بوده و شش طرح موفق داشته است.


رایان فاندینگ


سال تأسیس: ۱۴۰۰

حوزه‌های فعالیت: تجارت الکترونیک، صنایع تکنولوژی پیشرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها

رایان توسعه پایا یک شرکت دانش‌بنیان مشاوره استراتژیک در حوزه‌های مدیریتی و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خلاق است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده و در سال ۱۴۰۰ با توجه به تجربه‌هایی که کسب کرده وارد حوزه تأمین مالی جمعی نیز شده است. در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه، این شرکت به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند خدماتی از قبیل تدوین استراتژی، یافتن طرح و استارتاپ‌های مناسب در حوزه‌های مدنظر و ارزش‌گذاری آنها و همچنین انعقاد قرارداد مناسب را ارائه می‌دهد. همچنین به کارآفرینان و صاحبان طرح‌های نوآورانه و استارتاپ‌ها نیز به‌صورت مستقیم خدمات تخصصی در حوزه‌های ارزش‌گذاری و تجاری‌سازی، نظیر مشاوره و قیمت‌گذاری سهام و ارزش‌گذاری دانش فنی، مشاوره تأمین مالی و سرمایه‌پذیری، مشاوره استراتژی و توسعه کسب‌و‌کار را ارائه می‌کند. رایان‌فاندینگ در حال حاضر پنج طرح فعال دارد.


استارتأمین


سال تأسیس: ۱۴۰۰

حوزه‌های فعالیت: فین‌تک، تکنولوژی و شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدی، خدماتی، بازرگانی و تأمین مالی ساخت

استارتأمین یک سامانه تأمین مالی جمعی است که با مجوز شرکت فرابورس ایران و تحت نظارت نهاد تأمین مالی سرمایه بانک مسکن، با هدف ایجاد بستری برای ارتباط میان کسب‌وکارهای متقاضی تأمین مالی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر فعالیت می‌کند. با توجه به آمار منتشرشده در وب‌سایت این شرکت، استارتأمین تاکنون بیش از هشتصد کاربر و دویست سرمایه‌گذار داشته است و میانگین نرخ بازده طرح‌هایش نیز ۳۷.۷۹ درصد سالانه بوده است. همچنین کل مبلغ جمع‌آوری‌شده توسط آن نیز تاکنون بیش از ۴۱ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان بوده است.


اینوستوران


سال تأسیس: ۱۴۰۰

حوزه‌های فعالیت: اینترنت اشیا، کشاورزی، سبک زندگی و سلامت

سکوی مالی اینوستوران، از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی پاسارگاد، کار خود را از سال ۱۴۰۰ با مجوز شرکت فرابورس ایران آغاز کرده است. سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی اعم از سرمایه‌گذاران فرشته، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و شرکت‌های تأمین سرمایه می‌توانند با عضویت در شبکه سرمایه‌گذاران اینوستوران به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا دسترسی یابند و ضمن بررسی اسنادی که در سکو منتشر می‌شود، با این سرمایه‌پذیران ارتباط پیدا کنند. مهم‌ترین مزیت این سکو برای سرمایه‌گذاران، کاهش زمان و هزینه‌های شناسایی و ارزیابی سرمایه‌پذیران است. اینوستوران به نمایندگی از سرمایه‌گذاران، طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و شرکت‌ها را بررسی می‌کند و می‌کوشد بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار شبکه‌ سرمایه‌گذاران خود قرار دهد.


تأمین سرمایه امین


سال تأسیس: ۱۴۰۱

حوزه‌های فعالیت: فرهنگ و هنر، نوآوری‌های مالی، کشاورزی و سلامت

شرکت تأمین سرمایه امین در راستای تنوع‌بخشی به خدمات خود، در مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 25/12/1399 با حضور ۸۹درصد سهامداران، مدیرعامل، حسابرس مستقل و بازرس قانونی و‌ نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت در زمینه تأمین مالی جمعی را به موضوعات فعالیت خود در اساس‌نامه اضافه کرد تا بتواند نقش خود را در تأمین مالی فعالیت‌های نوآورانه، استارتاپی و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیازمند تأمین مالی سریع ایفا کند. تسهیل تأمین مالی طرح‌ها و ایده‌های نو، ایجاد بستری برای ارائه خدمات مالی مشابه، توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط، دانش‌بنیان و فناور و متنوع‌سازی جذب منابع از طریق بسترسازی برای جذب منابع خرد به روش مدرن ازجمله فعالیت‌های این سکو است. طبق آمارهایی که این شرکت منتشر کرده، تأمین سرمایه امین تا امروز ۹ طرح داشته که چهار مورد از آنها موفق بوده‌اند و ۱۴۱ نفر در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


هم‌آشنا


سال تأسیس: ۱۴۰۱

حوزه‌های فعالیت: سلامت و دارو، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستم‌ها و تجهیزات پیشرفته (ساخت قطعات، سیستم‌های کم‌مصرف)، مواد پیشرفته (پلیمر، نانو تکنولوژی)، کشاورزی و محصولات غذایی، گردشگری و صنایع خلاق، رسانه، هنر و سرگرمی، بازرگانی و خرده‌فروشی

سامانه تأمین مالی جمعی هم‌آشنا این روزها با جذب سرمایه برای پروژه تأمین مالی سریال «جنگل آسفالت»‌ شناخته می‌شود که در نماوا پخش می‌شود و توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند. این سکو به‌طور کلی تا این لحظه دوازده پروژه تأمین مالی جمعی تمام‌شده و موفق داشته و در حال کار روی یک پروژه جدید نیز است. نکته جالب توجه این است که پروژه «جنگل آسفالت» با ۴۳۵ سرمایه‌گذار یکی از پرطرفدارترین پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران بوده است.


آی‌فاند


سال تأسیس: ۱۴۰۱

حوزه‌های فعالیت: صنایع تولیدی و خدماتی با اولویت دانش‌بنیان، فناور و نوآور، صنایع خلاق و سرگرمی با اولویت ترویج و توسعه فرهنگ ملی، صنایع الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های نوین، صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی، صنایع انرژی، خرده‌فروشی و کالای مصرفی

سکوی تأمین مالی جمعی آی‌فاند یکی از پلتفرم‌های فعال در این حوزه است که در سال 1400 با هدف افزایش سرعت در توسعه کسب‌وکارها فعالیت خود را آغاز کرد. در سکوی تأمین مالی جمعی آی‌فاند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در طرح‌ها، یک سرمایه‌گذاری نسبتاً ایمن و کم‌ریسک را تجربه کنند؛ زیرا در این طرح‌ها، اصل پول سرمایه‌گذاران تضمین شده و سود علی‌الحساب تا 40درصد نیز به آنها تعلق می‌گیرد. با توجه به آمارهای این شرکت، آی‌فاند تاکنون ۱۳۱۴ سرمایه‌گذار، ۳۴ پروژه ثبت‌شده و بیش از ۱۹۶ میلیارد تومان جمع‌آوری کرده است.


فین‌فاند


سال تأسیس: ۱۴۰۱

حوزه‌های فعالیت: سلامت و دارو، صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، صنایع تولید مواد پیشرفته، فرهنگی و هنری، گردشگری، حمل‌ونقل

سکوی فین‌فاند رابط میان حامیان و تولیدکنندگان محصولات نوآورانه برای تأمین مالی پروژه‌های مختلف است و در حوزه‌های گوناگونی فعالیت می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که فین‌فاند را از سکوهای دیگر متمایز می‌کند فراهم کردن امکان استفاده از روش تأمین مالی جمعی برای مؤسسه‌های خیریه است. این سکو در حال حاضر یک پروژه فعال دارد.


کاریزماکراد


سال تأسیس: ۱۴۰۱

حوزه‌های فعالیت: صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنایع الکترونیکی برق و انرژی، تجهیزات پزشکی، مواد پیشرفته و نانو تکنولوژی، فناوری اطلاعات، صنایع دارویی و سلامت، صنایع کانی‌های فلزی و غیرفلزی، صنایع تجهیزات و ساخت قطعات، صنایع کشاورزی تبدیلی و غذایی

شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما به‌عنوان یک نهاد مالی و به‌ منظور توسعه اقتصاد شرکت‌های کوچک و متوسط و تکمیل زنجیره ایده تا بازار تجاری‌سازی نوآوری‌ها و کاربردی کردن دانش از طریق کمک‌ها و خدمات مالی پا به عرصه تأمین مالی جمعی گذاشته تا از طریق سکوی کاریزماکراد در هشت صنعت غذا و دارو، کشاورزی، نانو تکنولوژی، تجهیزات پزشکی، کانی‌های فلزی و غیرفلزی،‌ تجهیزات و ساخت قطعات، اطلاعات و ارتباطات صنایع فناوری و پتروشیمی به جذب سرمایه بپردازد. این سکو تاکنون چهارده طرح موفق داشته است.


زیما


سال تأسیس: ۱۴۰۱

حوزه‌های فعالیت: کشاورزی، صنایع غذایی، سلامت و آموزش

زیما یک پلتفرم تأمین مالی جمعی است که با مجوز شرکت فرابورس ایران و تحت نظارت نهاد مالی شرکت کارگزاری بانک صادرات کار می‌کند. این پلتفرم تا امروز دو پروژه موفق داشته است. حوزه اصلی فعالیت زیما تأمین مالی طرح‌ها در صنعت کشاورزی، صنایع غذایی، سلامت، آموزش و سایر حوزه‌های وابسته و به‌طور مشخص در حوزه کارآفرینی اجتماعی است. در پلتفرم زیما سرمایه‌گذاران می‌توانند بسته به نوع کمپین، به‌عنوان تأمین‌کنندگان منابع مالی یک طرح، در سود طرح شریک شوند یا سرمایه‌ای را در اختیار سرمایه‌پذیر قرار دهند که در آینده و در شرایط خاص به سهام شرکت تبدیل می‌شود و درنتیجه، به جای دریافت اصل و سود مشارکت خود، سهامدار شرکت خواهند شد.


مسکن‌پلاس


سال تأسیس: ۱۴۰۱

حوزه‌های فعالیت: تأمین سرمایه در گردش تولیدات شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها با نگاه توسعه‌ای، تأمین مالی خرید مواد اولیه در راستای تولید کالاهای واسط، تأمین مالی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به منظور خرید تجهیزات پیشرفته، نوسازی کارگاه‌ها و تأمین مالی فناوران با نگاه بیشتر بر حوزه اینترنت اشیا، هوشمندسازی ساختمان، فناوری‌های ساخت مصالح، تأمین مالی توسعه‌ای ساخت فضاهای فناورانه و تأمین سرمایه در گردش ساخت کارگاه‌های دانش‌بنیانی، عمرانی و فناورانه

مسکن‌پلاس یکی از پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در ایران با رویکرد تخصیص سهام به پروژه‌های شرکت‌ها و استارتاپ‌ها با تمرکز بر بخش مسکن، راه و شهرسازی و اینترنت اشیا است. هدف این پلتفرم فراهم کردن منابع مالی از طریق تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام برای واحدهای اقتصادی کشور است تا نقشی هرچند کوچک در رشد کسب‌وکارها داشته باشد. این پلتفرم در مهرماه 1400 توسط شرکت سپهربوم راد، مستقر در پارک علم و فناوری شریف راه‌اندازی شده و تا امروز یک طرح ناموفق، دو طرح موفق، ۱۹۰ سرمایه‌گذار و بیش از ۱۹۱ میلیون ریال سرمایه جذب‌شده داشته است.


پولسار


سال تأسیس: ۱۴۰۲

حوزه‌های فعالیت: فلزات اساسی، محصولات غذایی و آشامیدنی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، دارو، درمان و تجهیزات پزشکی، تجهیزات و مصالح ساختمانی

سکوی تأمین مالی جمعی «پولسار» با دریافت مجوز از فرابورس ایران و تحت نظارت کارگزاری بانک سامان به‌عنوان نوزدهمین سکوی تأمین مالی جمعی، فعالیت خود را در سال ۱۴۰۲ شروع کرده است. این شرکت نام خود را از یک ستاره نوترونی، معروف به ستاره تپنده، گرفته است؛ ستاره‌ای که ۱۲۰ بار در ثانیه دور خود می‌چرخد و یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌‌کند. این سکو که با شعار پولسار در تلاش است یک زمین بازی برد – برد ایجاد کند، وارد حوزه تأمین مالی جمعی شده و در این راه با کمک به کسب‌وکارها برای تأمین مالی سریع و معرفی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری ارزنده هر دو طرف بازی را منتفع می‌کند. خدمات این سکو به‌صورت ۷ در ۲۴ است و به جغرافیای خاصی محدود نمی‌شود و تاکنون هفت پروژه تأمین‌مالی‌شده داشته است.


مبین‌کراد


سال تأسیس: ۱۴۰۲

حوزه‌های فعالیت: فناوری اطلاعات، صنایع فلزی، فرهنگی و هنری، پتروپالایشی، بهداشتی- دارویی و سلامت

مبین‌کراد سامانه تأمین مالی جمعی کارگزاری مبین سرمایه است و تحت نظارت شرکت فرابورس ایران فعالیت می‌کند. در مبین‌کراد سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌ها را بررسی و جذاب‌ترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. این سکوی تأمین به سرمایه‌گذاران تضمین اصل سرمایه را نیز می‌دهد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در مبین‌کراد برای سرمایه‌گذاران بدون ریسک است. طبق آمار منتشرشده در وب‌سایت این شرکت، مبین‌کراد تاکنون چهار پروژه تأمین مالی‌شده و بیش از ۵۱۵ میلیارد ریال سرمایه تأمین‌شده داشته است.


دانایان‌کراد


سال تأسیس: ۱۴۰۲

حوزه‌های فعالیت: صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع متمرکز بر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات

دانایان‌کراد دارای مجوز تأمین مالی جمعی از فرابورس ایران است و کارگزاری دانایان به‌عنوان نهاد مالی نیز بر سازکار تأمین مالی آن نظارت دارد. کمک در تأمین مالی، خدمات بازاریابی، تولید محتوا و مشاوره درباره شرایط تأمین مالی جمعی، ازجمله خدمات قابل ‌ارائه توسط شرکت تأمین مالی جمعی دانایان‌کراد است.


فاندوکراد


سال تأسیس: ۱۴۰۲

حوزه‌‌های فعالیت: صنایع ساختمان و شهرسازی، صنایع حمل‌ونقل، صنایع فلزی و معدنی

فاندوکراد یکی از خدمات شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن است؛ شرکتی که به‌صورت تخصصی در حوزه صنعت ساختمان، حمل‌ونقل و راه و شهرسازی فعالیت می‌کند. تأمین مالی جمعی نیز یکی از جدیدترین خدمات این شرکت در راستای تنوع‌بخشی و نوآوری در ابزارهای تأمین مالی و فراهم کردن بستری مناسب برای ورود هرچه راحت‌تر سرمایه‌های خرد به پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و طرح‌های نوآورانه است. طراحی فاندوکراد به شکلی است که دو فرایند اصلی تأمین سرمایه و سرمایه گذاری به‌صورت الکترونیکی، سریع و با کاربری راحت انجام شود. طبق اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت این شرکت، فاندوکراد تاکنون بیش از ۱۰ هزار سرمایه جذب‌شده، پنجاه طرح و سه هزار سرمایه‌گذار داشته است و سود پرداختی آن نیز ۲۰درصد بوده است.


زچ


سال تأسیس: ۱۴۰۲

حوزه‌های فعالیت: نوآوری در صنعت ساخت

شرکت معمار اندیشه پایامهر با برند زُچ، از دل واحد تحقیق‌و‌توسعه شرکت پایاسازه پاسارگاد متولد شده است. پایاسازه یکی از 10 سازنده بزرگ در صنعت احداث به شمار می‌آید. مأموریت اصلی زچ تأمین مالی صنعت احداث با استفاده از ابزارهای مدرن است. تجربه عملیاتی جدی و تمایل ذاتی زچ در حوزه نوآوری باعث شده که به تأسیس هاب نوآوری صنعت احداث نیز اقدام کند و وظیفه تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات موجود را برعهده گیرد. هدف کلان پلتفرم زچ ارائه راه‌حل‌های تأمین مالی و مدیریت مالی زنجیره تأمین احداث و نوآوری در این صنعت است.


آتی‌کراد


سال تأسیس: ۱۴۰۲

حوزه‌های فعالیت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، کانه‌های فلزی و غیرفلزی و صنایع غذایی

گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی در راستای ارائه خدمات مالی متنوع به فعالان اکوسیستم کارآفرینی کشور، اقدام به تأسیس سکوی تأمین مالی جمعی آتی‌کراد با تمرکز بر حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع دارویی و غذایی و کانی‌های فلزی و غیرفلزی کرده است. این سکو که با شعار راهی برای تأمین یک آتیه آرمانی فعالیت می‌کند، در حال حاضر یک طرح در حال ثبت سرمایه دارد.


‌سپهرینو


سال تأسیس: ۱۴۰۳

حوزه‌های فعالیت: عمومی

سکوی سپهرینو نقطه اتصال سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و کارآفرینان سرمایه‌پذیر است که امکان سرمایه‌گذاری با ریسک پایین و سود بالا را فراهم می‌آورد. سرمایه‌گذاران می‌توانند به میزان دلخواه روی طرح‌های مدنظر خود سرمایه‌گذاری کنند و در فواصل مشخص سود به دست آورند. همچنین صاحبان کسب‌وکار می‌توانند برای تأمین هزینه طرح‌های توسعه‌ای خود از طریق پلتفرم سپهرینو نسبت به جذب سرمایه اقدام کنند. سپهرینو تحت نظارت شرکت سبدگردان آرمان اقتصاد فعالیت می‌کند.


وستاکراد


سال تأسیس: ۱۴۰۳

حوزه‌های فعالیت: عمومی

وستاکراد دارای مجوز فرابورس ایران است و تحت نظارت نهاد مالی کاریزما فعالیت می‌کند. وستاکراد اصل پول سرمایه‌گذاران را ضمانت می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاران این فرصت را در وستاکراد دارند که با هر میزان سرمایه‌ای در طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در سود آن شریک شوند. در حال حاضر در وب‌سایت این شرکت پنج طرح برای جذب سرمایه وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.