عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چطور فناوری به اصلی‌ترین دغدغه سیاسی در جهان تبدیل شده است؟

مروری بر مهم‌ترین مطالب شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

عصر تراکنش ۸۲؛ نسیم بنایی / به روال هر شماره، در بخش راهنمای هشتادودومین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «بنکینگ تکنولوژی»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»،‌«فین‌تک»، «اکونومیست»، «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو» و «نیوزویک» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب آنها خواهیم داشت.


رابطه بانک‌ها و پلاستیک


شماره 2024 بنکینگ تکنولوژی: روی جلد تازه‌ترین شماره مجله بنکینگ تکنولوژی، تصویر پلاستیک به چشم می‌خورد. حال، قضیه این جلد پلاستیکی چیست؟ 22 آوریل، در تقویم روز زمین نام‌گذاری شده است و امسال شعاری که برای این روز انتخاب شد، این بود: «زمین در مقابل پلاستیک.» واقعیت این است که پلاستیک یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های زیست‌محیطی در دنیای امروز است، اما این پلاستیک، چه ارتباطی به صنعت بانکداری دارد؟ دیو والاس، کارشناس حوزه بازاریابی و تجربه مشتری، در یادداشتی به این مقوله پرداخته و ضمن تأکید بر اهمیت کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی در دنیای امروز، به این موضوع در صنعت بانکداری اشاره کرده است.

او می‌گوید پلاستیک به طبیعت آسیب می‌رساند و تقریباً همه از آسیب‌های آن آگاهند، اهالی صنعت بانکداری هم از این آسیب‌ها اطلاع دارند، پس لازم است که وارد مرحله عمل شوند و تولید زباله‌های پلاستیکی خود را کاهش دهند. پلاستیک در حالی به یکی از اجزای اصلی در دنیای مدرن و امروزی تبدیل شده است که می‌تواند زمین و درنتیجه انسان‌های ساکن این کره خاکی را نابود کند. به همین دلیل است که هر صنعتی باید در حد توان خود به این موضوع توجه نشان دهد و برای کاهش آلایندگی‌های پلاستیکی فعالیت کند. در این میان بانک‌ها هم در آلوده کردن زمین دخیل‌اند؛ آنها نیز مصرف‌کننده فناوری‌های امروزی هستند و درنتیجه تکیه زیادی بر مصرف انرژی و آب دارند. به این ترتیب لازم است برای به حداقل رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی بکوشند تا دست‌کم تهدیدی برای محیط زیست نباشند.

یکی دیگر از نکاتی که این کارشناس در یادداشت خود به آن اشاره کرده، نیاز به قانون‌گذاری است. در نگاه او، نمی‌توان از بانک‌ها انتظار داشت به شکلی خلق‌الساعه و خودکار، به سراغ مسائل زیست‌محیطی بروند و در این راستا اقدام کنند، بلکه به ایجاد قوانین نیاز است تا کسب‌وکارها در چهارچوب آن قوانین حرکت کنند.

صاحب‌امتیازاینفورما
تیراژ
انتشار اولین شماره1983
دفتر مرکزیانگلستان، لندن
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌ها#پلاستیک #زمین #بانک

مسئله فناورانه


شماره مه 2024 بلومبرگ بیزینس‌ویک: فناوری به یکی از مسائل و دغدغه‌های اصلی سیاستمداران در دنیای امروز تبدیل شده است. دعوا در دنیای امروز، بر سر فناوری است. آمریکا می‌خواهد حرف اول را در عالم فناوری بزند و چین در تلاش است از آمریکا عقب نماند. مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک هم در جدیدترین شماره خود با عنوان «مسئله فناورانه» به همین موضوع پرداخته و توضیح داده که چطور فناوری به اصلی‌ترین دغدغه سیاسی در جهان، به‌ویژه در میان کشورهای توسعه‌یافته و قدرت‌هایی نظیر چین و آمریکا تبدیل شده است. یکی از دعواهای فناورانه میان غول‌های سیاسی و اقتصادی جهان بر سر «تیک‌تاک» است.

تیک‌تاک در حال حاضر یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی در آمریکا است و در حالی ‌که این شبکه اجتماعی ساخت چین است، عمده کاربرانش ساکن آمریکا هستند. حالا، مقامات آمریکایی نگران شده‌اند که مبادا چین از این ابزار برای جاسوسی بهره بگیرد. به همین بهانه، آمریکا می‌خواهد تیک‌تاک را وادار کند مالکیت خود را تغییر دهد و مالکی غیرچینی پیدا کند، در غیر این صورت جلوی فعالیت تیک‌تاک در آمریکا گرفته خواهد شد. این مسئله در لایه‌های رویی، نگرانی از بابت جاسوسی را نشان می‌دهد، اما در لایه‌های زیرین، هراس آمریکا از قدرت گرفتن چین در عرصه فناوری را نمایان می‌کند. در این میان، آمریکا دست به دامان سرمایه‌گذارانی نظیر ایلان ماسک و جف بزوس شده است و از آنها می‌خواهد از مسیر سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های پیشرفته، این کشور را به جلو برانند تا در میدان فناوری از چین جلو بیفتد. در طرف دیگر، چین هم به دنبال توسعه فناوری در عرصه فضایی است و به این ترتیب نبرد از زمین به آسمان‌ها کشیده شده و حالا غول‌های بزرگ جهان در حال جنگ بر سر فضا و اجرام آسمانی هستند.

پرتاب ماهواره‌های جدید به فضا برای انجام عملیات اکتشافی جدید از طرف چین، ازجمله مواردی است که توجه دنیای غرب را به خود جلب کرده است. کشورهای توسعه‌یافته، در حال متحول کردن استراتژی‌های خود هستند تا سطح فعالیت‌های خود را گسترش دهند و در جبهه‌های مختلف با یکدیگر رقابت کنند. همه این موضوعات و بسیاری از مسائل فناورانه دیگر باعث شده مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک، جدیدترین شماره خود را به مقوله فناوری و اهمیت آن در دنیای امروز اختصاص دهد.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1929
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#چین #آمریکا #فناوری

انقلاب امور مالی تعبیه‌شده


شماره مه 2024 فین‌تک: مجله فین‌تک تیتر اصلی جدیدترین شماره خود را به «امور مالی تعبیه‌شده» اختصاص داده و از تحولات عظیم در خدمات مالی گفته است. از این اصطلاح نوظهور در دنیای فین‌تک چه می‌دانید؟ طبق تعاریف امروزی، به ارائه خدمات مالی از طریق پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در حقیقت غیرمالی هستند «امور مالی تعبیه‌شده» می‌گویند. برای مثال وب‌سایت‌هایی که فعالیت‌های خرده‌فروشی دارند یا پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های موبایلی، در حال انجام امور مالی تعبیه‌شده هستند.

این خدمات جدید به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد که خدمات مالی را به شکلی یکپارچه و ساده به مشتریان خود ارائه کنند. این فرایند بی‌تردید، آسایش و راحتی را برای مشتریان به ارمغان خواهد آورد. پرداخت‌هایی که از درون برنامه‌های موبایلی صورت می‌گیرد یکی از نمونه‌های موفق امور مالی تعبیه‌شده است که البته به مشتریان در زمینه مدیریت مالی هم کمک می‌کند. مجله فین‌تک در همین راستا به سراغ رهبران این عرصه رفته و با آنها درباره فناوری‌های مالی مدرن و همچنین امور مالی تعبیه‌شده گفت‌وگو کرده است تا آینده خدمات مالی را بررسی کند. این فناوری‌های جدید بی‌تردید طی سال‌های اخیر انقلابی بزرگ در دنیای خدمات مالی ایجاد کرده‌اند.

خدمات فین‌تکی از طریق امور مالی تعبیه‌شده، با کسب‌وکارهای غیرمالی یکپارچه شده و شیوه خرید، پرداخت و بسیاری از امور مالی دیگر را تغییر داده است. صنعت بیمه یکی از بخش‌هایی است که توانسته بیشترین سود را از خدمات امور مالی تعبیه‌شده ببرد. مجله فین‌تک می‌گوید این خدمات جدید، شیوه تعامل افراد با یکدیگر را متحول کرده و آسایشی بی‌نظیر برای مشتریان به ارمغان آورده و پرداخت را به امری ساده و راحت تبدیل کرده است.

صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ،‌ بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فین_تک #فناوری_مالی #تحولات_دیجیتال

نظم جدید اقتصاد جهان


شماره مه 2024 اکونومیست: روی جلد جدیدترین شماره مجله اکونومیست تصویر قابل تأملی قرار گرفته: نقشه جهان چندپاره شده و روی آن نوشته‌اند: «نظم نوین اقتصاد جهان.» اقتصادی که قرار بود یکپارچه و جهانی باشد، حالا چندقطبی شده و در مناطق مختلف، به شکل‌های متفاوتی اداره می‌شود. نظام‌های لیبرال در حال فروپاشی هستند و به جای آنها نظام‌های محلی برای اداره اقتصاد جایگزین می‌شوند.

شاید به‌ظاهر و در یک نگاه، اقتصاد جهان را یکپارچه و پایدار ببینید، اما اگر نگاهی دقیق‌تر داشته باشید، قضیه فرق می‌کند؛ آمریکا و چین وارد جنگ تجاری شده‌اند و در حال جداسازی مسیر اقتصادی خود از یکدیگرند؛ آلمان در تقابل با روسیه قرار گرفته و تلاش می‌کند انرژی‌اش را از این کشور مستقل کند تا در شرایط جنگی، به انرژی این کشور وابستگی نداشته باشد؛ در یمن نیروهایی وجود دارند که مسیر خودشان را می‌روند و درمجموع در هر نقطه‌ای از جهان، عده‌ای در حال جداسازی خود هستند. همه اینها باعث شده که سهم این اقتصادها در تولید ناخالص داخلی جهان هم کاملاً متفاوت باشد. با نگاهی عمیق‌تر به اقتصاد جهان، شکنندگی آن را درمی‌یابید، نظم جهانی در حال فروپاشی است و تنش‌ها و درگیری‌ها تشدید شده‌اند.

در حالی که در گذشته یکپارچه‌سازی اقتصاد جهان یک ارزش به شمار می‌آمد، این روزها کشورها به دنبال جداسازی مسیر خود از یکدیگرند و اقتصاد در وضعیتی بحرانی قرار گرفته است. تحریم‌ها هم از طرف دیگر، بحران‌زا شده‌اند و اقتصادها را در وضعیتی اضطراری قرار داده‌اند. اکثر کشورها به دنبال کپی‌برداری از مسیر آمریکا یا چین هستند. با این حال، هیچ کشوری نمی‌تواند به یک چین یا آمریکای جدید تبدیل شود و صرفاً مسیرها از هم مجزا می‌شود و اقتصاد را به قهقرا می‌برد. شاید فرایندی که اقتصادهای جهان در حال حاضر دنبال می‌کنند به نظر بعید آید، اما واقعیت این است که کشورها این مسیر جداسازی را آغاز کرده‌اند.

صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژ1.300.000
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1843
دفتر مرکزیلندن
وب‌سایتEconomist.com
سوژه‌ها#نظم_اقتصادی #اقتصاد_جهان #اکونومیست

ربات‌ها برمی‌خیزند


شماره مه 2024 ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو: نشریه ام‌آی‌تی در تازه‌ترین شماره خود به مقوله «خیزش ربات‌ها» در جهان امروز پرداخته است. روی جلد این نشریه، تصویر دو ربات را می‌بینیم که یکی در حال بچه‌داری است و نوزادی را با لبخندی بر چهره در آغوش گرفته و رباتی دیگر در قالب یک حیوان، در حال بازی با کودک دیگر خانواده است. این نشریه می‌گوید ربات‌ها برای کمک به انسان‌ها آمده‌اند. ربات‌ها در گذشته کمی خشن به نظر می‌آمدند، اما ظاهراً با توسعه فناوری و همچنین پیشرفت‌های هوش مصنوعی، شاهد تحولاتی اساسی در ربات‌ها هستیم که می‌تواند در زندگی انسان‌ها هم مؤثر باشد. به لطف هوش مصنوعی، ربات‌ها مهارت‌های بیشتری پیدا کرده‌اند و می‌توانند به انسان‌ها کمک کنند. آنها باهوش‌تر شده‌اند و درنتیجه می‌توانند به شیوه مؤثرتری در کنار انسان‌ها قرار بگیرند.

در نشریه ام‌آی‌تی، ربات‌هایی را می‌بینیم که به انسان‌های دارای ناتوانی‌های جسمی کمک می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند. مدل‌های جدیدی در هوش مصنوعی تعریف شده تا ربات‌ها کارهایی را انجام دهند که فراتر از توان انسان‌هاست و به این ترتیب بتوانند مکمل نیروهای انسانی باشند. ربات‌هایی که این روزها ابداع می‌شوند، کار پرستارها، آشپزها، کارگرها و بسیاری از افراد دیگر را انجام می‌دهند. آنها حتی با انسان‌ها گفت‌وگو می‌کنند. در حال حاضر دانشمندان به دنبال توسعه چت‌بات‌ها هستند؛ مؤثرترین ربات‌ها که می‌توانند در صنایع مختلف مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

طبق تحلیل‌های این مجله، ربات‌هایی که قرار است در خانه به انسان‌ها کمک کنند، بی‌تردید باهوش‌تر و جذاب‌تر می‌شوند و به یکی از اعضای خانواده تبدیل خواهند شد. ظرفیت‌های نهفته بسیاری در دنیای ربات‌ها وجود دارد که بی‌تردید در آینده با توسعه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها، به مرحله بالفعل می‌رسد و ربات‌ها به یکی از اثرگذارترین فناوری‌ها در زندگی انسان‌ها تبدیل می‌شوند. در انتظار خیزش ربات‌ها در خانه باشید.

صاحب‌امتیازکمبریج
تیراژ161هزار و 529 نسخه
انتشار اولین شماره1899، 123 سال پیش
دفتر مرکزیآمریکا، ماساچوست
وب‌سایتtechnologyreview.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #ربات #هوشمندسازی

بهشت پردردسر


شماره مه 2024 نیوزویک: نشریه نیوزویک در جدیدترین شماره خود به مسئله جزایر آنتیگوآ و باربودا پرداخته است. اینها دو کشور در دریای کارائیب هستند که دولتی مستقل دارند، ولی عملاً در داخل مرزهای آمریکا قرار گرفته‌اند. البته هر دو جزیره از سال 1667 جزو مستعمره‌های بریتانیا بوده‌اند، اما در سال 1981، از بریتانیا اعلام استقلال کرده‌اند. مسئله‌ای که نیوزویک به آن اشاره کرده، حضور چین در این جزیره‌هاست. هر دو جزیره به‌عنوان بهشتی روی زمین شناخته می‌شوند. چین این روزها در حال توسعه شرکت‌های خود در این دو جزیره است. ضمن اینکه، حضور دیپلماتیک هم در هر دو جزیره دارد. این قضیه به چالشی برای آمریکا تبدیل شده است.

تحلیل‌گران می‌گویند حضور تجاری و دیپلماتیک چین در دو جزیره آنتیگوآ و باربودا، ممکن است در آینده با حضور نظامی‌اش هم همراه شود و آمریکا را در معرض خطر قرار دهد. برای مثال، چین در حال حاضر بخش زیادی از وام‌ها و اعتبارات خود را روانه این دو جزیره کرده تا زیرساخت‌هایی را توسعه دهد و زیرساخت‌هایی نظیر اسکله‌ها، فرودگاه‌ها و تأسیسات آبی قرار است با همین میلیون‌ها دلار چینی راه‌اندازی شوند. چینی‌ها می‌گویند این دو جزیره به کمک آنها نیاز داشته‌اند و درنتیجه برای کمک به آنها اقدام کرده‌اند. با این حال، از طرف آمریکا، چنین اقداماتی می‌تواند نگران‌کننده باشد.

چین این روزها در حال توسعه حضور و نفوذ خود در اکثر نقاط جهان است. برای مثال، این کشور میان ایران و عربستان وساطت کرد تا دو کشور با یکدیگر توافق کنند. درواقع، چین از در دوستی با کشورها وارد شده و تلاش دارد درنهایت به منافع اقتصادی خود دست پیدا کند. درمجموع، آمریکا که همیشه خود را قدرت اصلی جهان می‌دانسته، حالا گمان می‌کند که چین با چنین اقداماتی در حال تهدید موقعیت و جایگاه این کشور است.

صاحب‌امتیازآی‌بی‌تی مدیا
تیراژ
انتشار اولین شماره1933
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتnewsweek.com
سوژه‌ها#بحران #آمریکا #چین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.