عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

گام‌های بسیار خوبی در حوزه نئوبانک برداشته‌ایم

در گفت‌وگو با مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبنا کارت آریا درباره برنامه‌های این شرکت مطرح شد

عصر تراکنش ۸۲ / بازرگانی مبناکارت آریا یکی از شرکت‌های فعال در حوزه راهکارهای نوین بانکی است که تاکنون بیش از ۱۸.۰۰۰ تجهیزات در شعب مؤسسات مالی اعتباری، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و سازمان‌ها ارائه کرده و در سال‌های اخیر همواره در تلاش برای تولید نرم‌افزارهای حوزه بانکی بوده است. این شرکت که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ شروع کرده است، ابتدا به‌عنوان یک شرکت تجهیزات‌محور در صنعت بانکی و پرداخت کشور شناخته می‌شد، اما در دو سال گذشته با ورود به حوزه‌های نوین و نرم‌افزاری، طیف مشتریان خود را بزرگ‌تر کرده است.

در گفت‌وگویی که با مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبنا کارت آریا داشتیم، به مهم‌ترین اقدامات این شرکت در یک سال گذشته و برنامه‌هایی که برای سال جدید دارند، پرداختیم. به گفته او، در سال ۱۴۰۲ محصولات جدیدی در دو حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار ارائه کردند و در زمینه افزایش سهم بازار نیز به عدد 23درصد رشد نسبت به سال گذشته دست یافتند. او می‌گوید که بیشتر برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ نیز در زمینه نرم‌افزار، طراحی نرم‌افزار و زیرساخت‌های مناسب برای سامانه‌های بانکی خواهد بود. همچنین، آنها گام‌های مهمی نیز در حوزه نئوبانک برداشته‌اند و به‌زودی خبرهای بهتری در این حوزه برای مشتریان خود خواهند داشت. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


اقدامات مهم ۱۴۰۲


با توجه به صحبت‌های مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبنا کارت آریا، در سال گذشته تمرکز اصلی این شرکت روی توسعه بازارش بوده، ولی هم‌زمان تلاش کرده چند محصول جدید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به سبد خود اضافه کند. حیدرپور در این باره می‌گوید: «در سال 1402 ما بخش‌هایی از بازار را مدنظر قرار دادیم که پیش از این کمتر به آن پرداخته بودیم، از این رو برنامه‌ای هدفمند به منظور بهره‌مندی همه‌جانبه مشتریان، در تمام حوزه‌های بانکی و غیربانکی و خرد، تدوین کردیم. از سوی دیگر پوسته جدید تیم نرم‌افزار خود را طراحی کردیم که در سال گذشته این گروه از لحاظ تعداد و تخصص ارتقا یافت. همچنین با هدف‌گذاری روی تولید توانستیم به سهم مورد انتظار خود از بازار نرم‌افزارهای تولیدی دست یابیم. در موضوع توسعه درون‌سازمانی تمرکز ما بهینه کردن وضعیت معیشت همکاران، استفاده از تجارب افراد متخصص در قالب مشاوره و همچنین توسعه نظام برنامه‌محور بوده است. با توجه به افزایش تعداد پروژه‌ها در استان‌ها نیز جذب متخصصان باتجربه در امر پشتیبانی مشتریان از برنامه‌های اصلی بازرگانی مبنا کارت در سال گذشته بوده است.»

در سال ۱۴۰۲ بازرگانی مبنا کارت آریا، نسخه‌ جدید نرم‌افزارهای برسام، سامیار و یاراکارت را ارائه کرد که به گفته حیدرپور، در پی استقبال مشتریان عملیات به‌روزرسانی ادامه دارد. این شرکت همچنین در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از راهکار جامع چابک‌چک که نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی با بهره‌گیری از فناوری OCR فارسی است، رونمایی کرد. حیدرپور درباره تغییر و تحولات محصولات این شرکت در یک سال گذشته می‌گوید: «سبد محصولات سخت‌افزاری شرکت با محصولات نوین هوشیار، پد امضا، دستگاه پرتابل افتتاح حساب و صدور کارت با قابلیت احراز هویت و همچنین لمینیتور کارت بانکی توسعه یافت. علاوه‌بر اینها، همکاری‌های خوبی نیز با شرکت‌های توسن و داتین داشتیم. در سال گذشته بازنگری جامعی در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان در سطح دفاتر نمایندگان استانی نیز داشتیم و در برخی استان‌های پهناور، تعداد همکاران خدمات امور مشتریان و پشتیبانی ما افزایش یافت. در زمینه افزایش سهم بازار در سال 1402 نیز به عدد 23درصد رشد نسبت به سال گذشته دست یافتیم که برای من امیدآفرین بوده است.»


چالش تخصیص ارز


بخش عمده‌ای از کسب‌وکار بازرگانی مبنا کارت آریا وابسته به تخصیص ارز برای ورود کالا و اقلام مصرفی به منظور تأمین مشتریان است. به گفته حیدرپور، آنچه در نیمه دوم سال 1402 و همچنین در حال حاضر واردکنندگان کالا را دچار چالش کرده، طولانی بودن روند تخصیص ارز است. او در این باره می‌گوید: «همکاران ما با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نسبت به رصد دقیق محصولات نوین اقدام می‌کنند و ما علاقه‌مندیم هرساله سبد محصولات مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا را بزرگ‌تر کنیم، اما سازکار تخصیص ارز، شرکت‌ها را در این زمینه با محدودیت روبه‌رو کرده که امید داریم این روند اصلاح شود. مهاجرت نیروی متخصص نیز امری است که همه مجموعه‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده و شرایط اقتصادی موجب شده بخش عمده‌ای از نیروی کار ماهر مهاجرت را انتخاب کنند. در هر صورت ما تلاش داریم همکاران ما با کیفیت متناسبی از شرایط کاری در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان فعالیت کنند.»


رونمایی از محصول چابک‌چک


اواخر سال ۱۴۰۲ شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا از محصول چابک‌چک خود رونمایی کرد؛ محصولی که طبق صحبت‌های حیدرپور، حاصل تحقیق و توسعه این شرکت به منظور تأمین نیاز مشتریان در حوزه خدمات چک‌محور است. او درباره این محصول توضیح می‌دهد: «همان‌طور که می‌دانید در سال‌های اخیر مجموعه‌های متنوعی خدمات مبتنی بر فروش اقساطی ارائه می‌دهند، تعداد بالای چک‌های دریافتی این مجموعه‌ها از مشتریان و نحوه واگذاری چک توسط ایشان در حوزه خرید دین به بانک‌ها موجب شده حجم زیادی از چک‌ها به‌صورت دستی پردازش شود. محصول چابک‌چک با بهره‌گیری از فناوری مبتنی بر اسکن دسته‌ای چک و همچنین قابلیت منحصر‌به‌فرد OCR فارسی اطلاعات چک را با سرعت بالا استخراج و پردازش می‌کند و در اختیار سامانه‌های مختلف مجموعه‌ها و بانک‌ها قرار می‌دهد.»

مدیرعامل بازرگانی مبنا کارت آریا می‌گوید که محصول چابک‌چک مورد استقبال بانک‌ها قرار گرفته و موجبات دقت و سرعت بالا در پردازش چک‌های صیادی را فراهم آورده است. او توضیح می‌دهد: «این محصول با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری پردازش تصویر به زبان فارسی امکانات خوبی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین در آینده ماژول‌های جدید این سامانه با امکانات متنوع در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.»


تولید نرم‌افزارهای جدید


درست است که بازرگانی مبنا کارت آریا، بعد از چندین سال فعالیت در حوزه سخت‌افزار، در دو سال گذشته وارد حوزه نرم‌افزار نیز شده است، اما در همین حوزه نیز فقط به تولید نرم‌افزارهای مرتبط با تجهیزات موجود خود نمی‌اندیشد، بلکه به دنبال تولید محصولاتی است که به تجهیزات یک شرکت خاص وابستگی نداشته باشد و بدون سخت‌افزار یا از طریق سخت‌افزارهای متنوع ارائه خدمت کند. حیدرپور با بیان این موارد درباره تولید نرم‌افزارهای جدید این شرکت می‌گوید: «سامانه سامیار و برسام نمونه‌ای از محصولات تولیدی این شرکت بدون وابستگی انحصاری به محصولات ما است. نرم‌افزار برسام سامانه مدیریت واسط کاربری و یکپارچه‌سازیAPI است که با بهره‌گیری از این سامانه می‌توان فرایندهای متنوعی را براساسAPI ها یکپارچه‌‌سازی کرد. رابط کاربری گرافیکی و آسان این سامانه به شما این امکان را می‌دهد تا فرایندها را جای‌گذاری و خروجی شماتیک آن را ارزیابی کنید.»

با توجه به صحبت‌های حیدرپور، سامانه سامیار نیز بر مبنای نیاز مشتریان در زمینه مانیتورینگ و پایش لحظه‌ای تجهیزات سخت‌افزاری طراحی و تولید شده است. درواقع کاربر با بهره‌گیری از سامیار می‌تواند وضعیت سلامت، خطاها، مواد مصرفی و گزارش‌های برخط انواع تجهیزات سخت‌افزاری را مشاهده کند. او می‌گوید: «اکنون ما در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که مشتریان ما چند قدم جلوتر پیگیر ارائه سرویس‌های متنوع نرم‌افزاری از ما هستند. باید بگویم ما سعی کرده‌ایم به تولید نرم‌افزارهایی فکر کنیم که کسب‌وکار مشتریان را تسهیل می‌بخشد. ما در تولید نرم‌افزار دو بخش داریم؛ آنچه مشتری به آن نیاز دارد و آنچه موجب سرعت‌بخشی به رفع نیاز مشتری می‌شود. سرمایه‌گذاری عملیاتی ما بیشتر روی بخش دوم و بر مبنای نیازهای جمع‌آوری‌شده از مشتریان در گفت‌وگوهای کسب‌وکارمحور است. برای ما چابک‌سازی فرایندهای کسب‌وکاری مشتری و کسب رضایتمندی او و ارتقای کیفیت سرویس طی همکاری با شرکای تجاری خود اهمیت بسیاری دارد.»


تولید نرم‌افزار بر مبنای چهارچوب‌های نئوبانک


حیدرپور توضیح می‌دهد که حرکت به سوی نئوبانک چند سال است که در کشور آغاز شده است، اما عدم شفافیت در برخی قوانین، موانع مختلف در حوزه تغییرپذیری قانون و همچنین مغایرت برخی اهداف میان توسعه‌دهندگان باعث کندی این حرکت شده است. او می‌گوید: «مطمئناً یکی از اهداف ما نیز تولید نرم‌افزار بر مبنای چهارچوب‌های نئوبانک است. گام‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه برداشته‌ایم و تیم توسعه محصول ما در این زمینه برنامه جامعی را در دست اجرا دارند. به‌زودی خبرهای بهتری در این حوزه برای مشتریان خواهیم داشت.»


افزایش 300درصدی تعداد همکاران حوزه نرم‌افزار


واحد معاونت نرم‌افزار مبنا کارت آریا تغییرات مهمی را طی دو سال گذشته تجربه کرده است. حیدرپور با بیان این موضوع می‌گوید: «بهتر است بگویم طی برنامه توسعه‌ای که داشتیم، این بخش از شرکت، بسیار گسترده‌تر از گذشته فعال شده است. تا چند سال پیش واحد نرم‌افزار ما فقط در حوزه نرم‌افزار صدور کارت و همچنین پشتیبانی تجهیزات سخت‌افزاری فعال بود، اما امروز با بهره‌گیری از همکاران متخصص، مشاوران مجرب و همچنین برنامه‌ریزی متناسب توانسته‌ایم محصولات نوین نرم‌افزاری را ایجاد و ارائه کنیم. از نظر وسعت مکانی و تعداد همکاران این حوزه نیز افزایشی تقریباً 300درصدی داشته‌ایم که همچنان هم رو به رشد است. امروز مفتخریم که اعلام کنیم در زمینه نرم‌افزار با همکاری شرکای تجاری خود همچون توسن، خدمات انفورماتیک، داتین و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تحکیم ساختار توسعه نرم‌افزاری شرکت هستیم.»


محصولات جدید سخت‌افزاری


شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا در یک سال گذشته علاوه‌بر محصولات نرم‌افزاری، ارائه محصولات جدید سخت‌افزاری را نیز در برنامه خود داشته است. حیدرپور در این باره می‌گوید: «ما به‌صورت ماهانه جلسات رصد بازار را برگزار می‌کنیم. در کشور ما ارائه محصولات جدید سخت‌افزاری بسیار سخت است. عدم تمایل شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران به دلیل تحریم‌ها، پیچیدگی‌های پیاده‌سازی نرم‌افزاری روی محصولات جدید، عدم تخصیص ارز متناسب برای واردات سخت‌افزار و همچنین قطعات به منظور پشتیبانی و درنهایت وجود تنوعی از نهادها و سازمان‌ها با قوانین پیچیده برای استانداردسازی محصول، موجب کندی ورود فناوری‌های سخت‌افزاری به کشور می‌شود.

ما در بازرگانی مبنا کارت آریا مشتاقیم فناوری‌های روز دنیا را به منظور پیاده‌سازی در کسب‌وکارهای بانکی و غیربانکی وارد کشور کنیم، اما محدودیت‌ها این روند را بسیار کند کرده است. با این حال در سال گذشته توسعه محصول آریانو با همکاری شرکت توسن، ارائه پد امضای جدید شرکت با قابلیت شناخت جهت، فشار و امنیت امضا، ارائه سخت‌افزار هوشیار با قابلیت پردازش تصویری فارسی و احراز هویت پیشرفته، ارائه محصول لمینیتور صدور کارت و همچنین دستگاه پرتابل صدور کارت از محصولات جدید این شرکت در زمینه سخت‌افزار بوده است. امیدواریم امسال نیز بتوانیم از محصولات فناورانه جدید خود رونمایی کنیم.»


۱۴۰۳؛ سال توسعه


1403، سال توسعه بازرگانی مبنا کارت آریا است و با برگزاری جلسات برنامه‌ریزی و توسعه، همه ارکان شرکت بر طرح جامع توسعه تمرکز دارند. حیدرپور با بیان این موارد می‌گوید: «سهم بیشتر این برنامه در زمینه نرم‌افزار، طراحی نرم‌افزار و زیرساخت‌های متناسب سامانه‌های بانکی خواهد بود. همچنین در زمینه بازار مشتریان خرد و غیربانکی نیز هیئت‌مدیره برنامه‌های متنوعی را ترسیم کرده است. توسعه خدمات قابل ارائه به مشتریان در زمینه پشتیبانی با طرح‌های متنوع نیز از اهداف سال جاری ما است. ما نیز به‌عنوان بخشی از ارائه‌دهندگان محصول و خدمات فناورانه، با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها سعی خواهیم کرد نمودار پیشرفت ارائه خدمت را توسعه بخشیم.

برای ارزیابی حوزه بانکی و پرداخت در سال ۱۴۰۳ شاید پیش‌بینی کمی زود باشد و بازار در این بخش در شش‌ماهه دوم بیشتر قابل لمس است، اما فارغ از این موضوعات، تیم مدیریتی و همکاران ما کماکان روی نقش‌های خود متمرکز خواهند بود و همگرایی این نقش‌ها در برنامه کلان شرکت به توسعه محصولات و همچنین خدمات متناسب به مشتریان منجر خواهد شد. امید داریم حمایت‌های هوشمند نهادهای حاکمیتی از کارآفرینانی همچون بازرگانی مبنا کارت آریا سرعت رشد، توسعه و موفقیت اقتصاد را بیش از پیش افزایش دهد و بتوانیم شاهد رضایتمندی مشتریان خود در حوزه‌های مرتبط باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.