عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش؛ صدای هم‌افزایی مدیران فناوری‌های مالی ایران

یادداشت‌هایی از مدیران و متخصصان صنعت فناوری‌های مالی کشور به بهانه تولد هفت‌سالگی ماهنامه عصر تراکنش

عصر تراکنش ۸۳ / هفت سال از شروع فعالیت ماهنامه عصر تراکنش می‌گذرد؛ ماهنامه‌ای که فعالیت خود را از تیرماه ۱۳۹۶ شروع کرد و از آن سال تاکنون به‌صورت مرتب هر ماه تولید، چاپ و توزیع شده است. عصر تراکنش، رسانه اختصاصی مدیران فناوری‌های مالی کشور است و در تمام این سال‌ها تلاش کرده آینه‌ای باشد برای همه کسانی که در اکوسیستم فناوری‌های مالی ایران فعالیت می‌کنند. در این مسیر نیز با ایجاد بستری برای تبادل نظر، زمینه‌ساز هم‌افزایی‌های ارزشمندی میان فعالان صنعت فناوری‌های مالی کشور شده است؛ این مهم را به‌خوبی می‌توان در تمامی شماره‌های این ماهنامه مشاهده کرد.

به بهانه تولد هفت‌سالگی ماهنامه عصر تراکنش از مدیران، متخصصان و فعالان صنعت فناوری‌های مالی کشور یادداشت‌های کوتاهی را درباره فعالیت‌های این ماهنامه دریافت کردیم؛ یادداشت‌هایی درباره اثرگذاری هفت‌ساله این ماهنامه در صنعت فناوری‌های مالی کشور که بیانگر این موضوع هستند که ماهنامه عصر تراکنش در هفت سال فعالیت پیوسته و مداوم خود به‌خوبی توانسته به هدفش که رساندن صدای فعالان فناوری‌های مالی کشور به گوش مخاطبان و نهادهای رگولاتور است، برسد. در ادامه نظر و دیدگاه ۳۵ نفر از مدیران، متخصصان و فعالان صنعت فناوری‌های مالی کشور را از فعالیت‌های ماهنامه عصر تراکنش می‌خوانید.

محمدکاظم کاظمی‌راد، مدیر تضمین خدمات شرکت شاپرک:

به یاد دارم در نیمه دوم دهه 1380 که وارد فعالیت در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک شدم، فضا با شرایط کنونی بسیار متفاوت بود. شناخت و تعامل افراد فعال در این حوزه محدود و دسترسی به مستندات و محتواهای آموزشی دشوار و گاه ناممکن بود. همچنین، دانش شفاهی و در اختیار معدود افراد مؤثر در این صنعت بود که عمدتاً هم موجب برتری این افراد می‌شد. در چنین فضایی رسانه راه پرداخت با افراد جوان، بانشاط و جسور خویش در آغاز دهه 1390 موجب تغییر و تحول‌آفرینی در پارادایم شد. در بستر رسانه راه پرداخت محتواهای تولیدی در قالب کتاب، مستند، یادداشت و تحلیل‌ها رشد چشمگیری کرد و محملی برای تعامل، هم‌اندیشی، نقد، مشورت و تصمیم‌سازی فعالان این حوزه شد. اگرچه این مسیر با فرازونشیب‌هایی همراه بوده و شاید در مقاطعی، مواجهه آن با برخی موضوعات قابل نقد باشد، ولی آنچه مهم است تداوم اثرگذاری مناسب آن در صنعت است. در ادامه این مسیر، انتشار ماهنامه عصر تراکنش را می‌توان نقطه عطف آن دانست؛ ماهنامه‌ای که یکی از مراجع وزین و معتبر برای انتشار محتواهای علمی، بیان دیدگاه‌ها، نقدها و پیشنهادها و ثبت و نگهداری این محتواها طی هفت سال گذشته برای تمام ذی‌نفعان این صنعت بوده است. تولد ماهنامه عصر تراکنش را به پرسنل پرتلاش و ارزش‌آفرین آن تبریک می‌گویم و آرزوی بهروزی، تندرستی و شادکامی برای این عزیزان دارم.

آرش بابایی، مدیرعامل شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن):

82 شماره ماهنامه عصر تراکنش نمونه خوبی از سیر پیشرفت یک رسانه تخصصی است و پیداست که عصر تراکنش از ابتدا در تلاش بوده تا در فضای صنعت بانکداری و دنیای پویا و نوآورانه فین‌تک، در مسیر پیشبرد صنعت، نوآوری‌ها و استانداردهای مختلف گام بردارد. به‌روز بودن اطلاعات، دقت، تحلیل و بررسی عمیق از ویژگی‌های مثبت این رسانه تخصصی است که امید است همه این موارد در راستای افزایش آگاهی مخاطبان، تبادل ایده‌های نوآورانه در گفت‌وگو‌های اثربخش و افزایش قابلیت جامعه در پذیرش فناوری‌های جدید به کار گرفته شود.

حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده:

در دوران کنونی که داده و اطلاعات از بسترهای متعدد مبتنی بر فناوری اطلاعات، در حال دست‌به‌دست شدن و گردش در بین افراد است، یکی از چالش‌های جدی پیش روی مخاطبان هر رسانه‌ای، صحت و قابل اعتماد بودن اخبار و اطلاعاتی است که در سیل بی‌پایانی از داده‌ها و اطلاعات به ایشان می‌رسد. ویژگی‌هایی همچون استقلال، روزآمد بودن، دسترسی به منابع اصلی، سرعت و دقت در تولید و انتشار اخبار و اطلاعات، عواملی کلیدی برای پذیرش، اعتماد و استفاده مستمر از مراجع خبری است. ماهنامه عصر تراکنش به‌عنوان یکی از مراجع اصلی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با تمرکز بر حوزه‌های پولی و مالی، بدون شک با برخورداری از ویژگی‌های پیش‌گفته جزو مجموعه‌هایی است که موفق به جلب اعتماد و همراهی مخاطبان و فعالان این حوزه شده است. ضمن تبریک هفتمین سالگرد فعالیت این مجموعه وزین و آرزوی موفقیت روزافزون برای تمام دست‌اندرکاران آن، امید دارم با حفظ مستمر ویژگی‌های مذکور بیش از گذشته شاهد موفقیت این مجموعه مؤثر در حوزه فناوری کشور عزیزمان باشیم.

مهران محرمیان، معاون فناوری‏‌های نوین بانک مرکزی:

رسانه‌های فعال در صنعت مالی نقش مهمی در ارتقای دانش، آگاهی و سواد مالی جامعه دارند. عصر تراکنش به‌عنوان یکی از پیشروان رسانه‌ای در حوزه فناوری‌های مالی کشور، توانسته است به شکلی مؤثر در ترویج و توسعه نوآوری‌های مالی و پرداخت‌های الکترونیکی در کشور نقش‌آفرینی کند. این نشریه با معرفی فناوری‌های نوظهور، تحلیل روندهای جدید در صنعت بانکداری و پرداخت و پوشش اخبار مهم داخلی و بین‌المللی، به ارتقای دانش و آگاهی مدیران، کارشناسان و فعالان این حوزه کمک شایانی کرده است. ماهنامه عصر تراکنش با بهره‌گیری از مقالات تخصصی و مصاحبه‌های عمیق با صاحب‌نظران و مدیران ارشد، بستری برای تبادل تجربیات و دانش بین فعالان صنعت مالی فراهم کرده است. همچنین با ترویج فرهنگ نوآوری و تحول دیجیتال در بانک‌ها و مؤسسات مالی با تأکید بر اهمیت امنیت سایبری و تنظیم‌گری مناسب، نقش مهمی در ارتقای استانداردهای امنیتی و قانونی این صنعت داشته است. در این مسیر، عصر تراکنش نه‌تنها یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد بوده، بلکه همچون یک پل ارتباطی بین فناوران، مدیران و سیاست‌گذاران مالی عمل کرده و تأثیرات مثبت زیادی بر توسعه پایدار و هوشمند صنعت مالی کشور گذاشته است.

به مناسبت هفتمین سالگرد فعالیت ماهنامه عصر تراکنش، لازم است از تلاش‌ها و زحمات بی‌دریغ مدیرمسئول نشریه، مینا والی و سردبیر آن، مینا حاجی و تمامی کارکنان این ماهنامه قدردانی و تشکر کنم؛ این افراد با تعهد، ماهنامه‌ای را به جامعه مالی و بانکی ایران تقدیم کرده‌اند که نه‌تنها به منبعی معتبر و قابل اعتماد تبدیل شده، بلکه نقش بسزایی در ترویج دانش، نوآوری و توسعه پایدار در این صنعت داشته است. به امید ادامه موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ‌تر برای ماهنامه عصر تراکنش.

مینا والی، مدیر مسئول ماهنامه عصر تراکنش:

دوست داشتم در این یادداشت کوتاه به‌عنوان یکی از مخاطبان عصر تراکنش درباره این ماهنامه حرف بزنم؛ بدون اینکه یکی از بنیان‌گذاران آن بودن، بر نگاهم تأثیر بگذارد. گرچه برای هفت‌ساله شدن یکی از محصولات رسانه‌ای راه‌کار اشتیاق دارم و از بابتش خوشحالم، اما این اشتیاق یکی از مواد اولیه معجونی از احساسات گوناگون است؛ ترس از اینکه آیا عصر تراکنش همان‌قدر که ما انتظار داشته‌ایم و برایش تلاش کرده‌ایم رسانه تأثیرگذاری بوده یا نه. نگرانی از اینکه آیا این ماهنامه با تمام چالش‌های صنعت رسانه در کشور توان ادامه مسیر را خواهد داشت یا خیر و هزاران اما و اگر دیگر. می‌دانم ذات «ساختن»، با این احساسات همراه است، اما درباره محصولی که برآمده از اندیشه و نگاه خاص مدیرانش است این ترس پررنگ‌تر است. در هفت سال اخیر که البته باید 9 ماه پیش از تولید شماره اول را هم به آن اضافه کنیم، تمام تلاش عصر تراکنش کمک به ساختن اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور بود. راهی که ما انتخاب کردیم معرفی چهره‌های شاخص و فعال این حوزه مهم اقتصادی، معرفی محصولات و خدمات مهم و ارائه تریبونی برای بررسی چالش‌ها و راهکارهای صنعت بود. هزاران راه دیگر برای هدفی که داشتیم وجود دارد، اما این انتخاب ما بوده و امیدوارم بهترین عملکرد را در این راه داشته باشیم.

محمدعلی گوگانی، عضو هیئت‌مدیره شرکت آدونیس:

ماهنامه عصر تراکنش که در حال حاضر مهم‌ترین نشریه در حوزه فناوری‌های مالی به شمار می‌آید، ماحصل تلاش‌ها و فعالیت‌های متعهدانه اعضای هیئت‌تحریریه این نشریه، به‌ویژه تلاش آقایان رضا و رسول قربانی و خانم‌ها مینا والی و مینا حاجی است. به نظر من ماهنامه عصر تراکنش، رسانه‌ای حرفه‌ای، موثق، مستقل است و صدای فعالان حوزه فناوری‌های مالی قلمداد می‌شود. من از همان سال‌های اولیه ایجاد و شکل‌گیری این نشریه آن را می‌شناختم و مطالبش را دنبال می‌کردم. در حال حاضر نیز این نشریه برای من و همه سیاست‌گذاران، فعالان اقتصادی، فعالان صنعت بانکی و پرداخت، متخصصان دانشگاهی‌، کارآفرین‌ها، نوآوران و همه علاقه‌مندان به توسعه اقتصادی، بستر و محلی برای رجوع و خواندن مطالب تخصصی این حوزه و گفت‌وگوهای همکارانمان است. در جهانی که افراد به دلیل مشغله‌های کاری، به‌جز در رویدادها و نمایشگاه‌ها، آن هم به‌طور محدود و دوره‌ای، فرصت ایجاد گفت‌وگوهای تخصصی مستمر با یکدیگر را با هدف آگاهی از اندیشه‌ها و چشم‌اندازها یا مسائل و راهکارها پیدا نمی‌کنند نشریه‌ای همچون عصر تراکنش این رسالت را برعهده دارد تا هر ماه، طیف وسیعی از گفتمان‌ها و صداهای موافق و مخالف را در بستر این نشریه بازتاب دهد و منتشر کند. من هر ماه منتظرم تا شماره جدید عصر تراکنش را مطالعه کنم و به آموخته‌هایم بیفزایم.

وحید صیامی، کارشناس صنعت بانکی:

شماره نخست عصر تراکنش که به دستم رسید، باری به‌ثمرنشسته را دیدم؛ با کیفیت چاپ عالی و عکس نفر اتاق روبه‌رویی‌ام بر جلد در حالی که بر پله‌های همان ساختمان محل کارم ایستاده بود، روایتگری دقیق و جذاب به همراه مقالاتی که مطالعه آنها بر علم و دانش من می‌افزود. از همان سال 1396 تصمیم گرفتم منحصراً با مجموعه راه‌کار کار کنم. اگر اشتباه نکنم من در سال 1391 نویسنده نخستین کتابی بودم که انتشارات راه پرداخت منتشر کرد و در سال 1396 عصر تراکنش که آغاز به کار کرد، خبر از آن می‌داد که این مجموعه مسیر تکامل زیادی را پیموده بود. مقایسه شماره‌های اخیر عصر تراکنش با شماره نخست نشان می‌دهد که این مجله، ضمن حفظ بار علمی خود، برای بسیاری دلیل و انگیزه‌ای شده است که دست‌به‌قلم شوند. این ماهنامه در ثبت دانش ضمنی صنعت پرداخت کشور نقشی خیره‌کننده داشته است.

دانش ضمنی اهمیت زیادی دارد؛ گلکسی سامسونگ و آیفون دو پاسخ متفاوت به یک نیاز هستند که با استانداردهای یکسان، ولی بر مبنای دو خوشه دانش ضمنی متفاوت ساخته شده‌اند. دانش ضمنی را دست‌کم نگیریم و نیز پرچمداری راه‌کار را. نکته دیگری که در شماره‌های اخیر دیده می‌شود نشانه‌هایی امیدبخش از انجام کاری کم‌سابقه در کشور است. عصر تراکنش در نقش رسانه و ضمن جای‌گیری صحیح در صنعت اثرگذار شده است؛ منظور از اثر Impact است؛ یعنی اهرم شدن برای اینکه دستاوردی در لایه خرد باعث ایجاد تغییر در لایه کلان شود.

احمد مرآت‌نیا، پیشکسوت و چهره ماندگار صنعت بانکی:

دست‌اندرکاران ماهنامه عصر تراکنش که تلاش و پشتکار آنها موجب استمرار حیات نشریه‌ای هفت‌ساله در حوزه فناوری‌های مالی کشور شده است، در اولین شماره خود (اول تیرماه 1396) می‌نویسند: «این نشریه‌ای است که می‌خواهد صدای فین‌تک ایران باشد. می‌خواهیم به گوش دولتمردان، حاکمان، سیاست‌گذاران، سیاست‌مداران، اقتصاددان‌ها، دانشگاهی‌ها، تأثیرگذاران، کارآفرین‌ها، بانکدارها، نوآورها، همه و همه این پیام را برسانیم که دنیای فناوری در حال تغییر دادن همه آن چیزهایی است که تا امروز به آنها عادت کرده بودیم.»

باید پذیرفت که تیم صمیمی عصر تراکنش این هدف بزرگ، برانگیزاننده و پرچالش را تا حد زیادی محقق کرده‌اند. به کارنامه هفت‌ساله آنها و بیش از هشتاد شماره منتشرشده که نگاه می‌کنیم، وفاداری به هدف اولیه و تلاش برای پژواک صدای فناوری‌های مالی در ایران و رساندن آن به مخاطبان متعدد و متنوع را به‌وضوح می‌بینیم. ضمن آنکه کاملاً قابل حدس است که این شماره‌ها چگونه قدم‌به‌قدم و ماه‌به‌ماه و با از سر گذراندن مشکلات فراوان آماده چاپ و توزیع شده‌اند.

بدیهی است که همچون هر موجود و نوزاد و سیستم در حال رشدی، این مسیر هفت‌ساله، با قدری افت‌وخیز و دست این و آن گرفتن همراه بوده باشد، ولی هرچه گذشته است قدم‌هایشان استوارتر شده، دست بر زانوی خود زده‌اند، رسانه‌های مرتبط دیگری را ایجاد کرده‌اند و توسعه کمّی و کیفی یافته‌اند. صمیمانه آرزو می‌کنم همواره برقرار و موفق و پیروز و سرافراز باشند و تولد هفتادسالگی خود را جشن بگیرند.

روح‌اله فاطمی‌ اردکانی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن):

فعالیت در حوزه‌ای تخصصی نظیر فین‌تک دارای دشواری‌هایی است که فائق آمدن بر آنها، فارغ از رفع و رجوع برخی مشکلات مربوط به اقتصاد، نیاز به گفت‌وگو و پرداختن دقیق و شفاف به جزئیات فعالیت‌ها، تحولات، نوآوری‌ها و چالش‌های این حوزه دارد. به‌علاوه بخش خصوصی ایران برای فعالیت در حوزه فین‌تک با رگولاتوری به‌عنوان چالشی مهم روبه‌روست. اینجاست که اهمیت حضور یک رسانه تخصصی برای ایجاد فضایی در راستای تأثیرگذاری بر سیاست‌گذاری‌های این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود. فضایی که از طریق گفت‌وگو، شبکه‌سازی، تبادل ایده و… ایجاد می‌شود. بررسی سیر رشد ماهنامه عصر تراکنش نشان‌دهنده تلاش این رسانه تخصصی برای تحقق همین تأثیرگذاری‌هاست.

رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار:

حالا که دورتر ایستاده‌ام، راحت‌تر می‌توانم بگویم «عصر تراکنش» تأثیرگذارترین رسانه ایران در زمینه ترویج سبک زندگی مدیران اثربخش است. این رسانه با محور قرار دادن نسخه چاپی، مشابه نشریاتی مانند فوربس، فورچون، Entrepreneur، Fast Company و وایرد است؛ نزدیک‌ترین الگوی این رسانه هم «آمریکن بنکر» است که تأثیرگذارترین رسانه جهان در زمینه مدیران بانکی است. علاوه‌بر اینها، رسانه‌های نوظهور دیگری هم هستند؛ مثل نشریه «فین‌تک» که در بخش «دکه» به‌صورت پیوسته، شماره‌های جدید آنها معرفی می‌شود. عصر تراکنش یک جریان است که تلاش می‌کند سبک زندگی متناسب با شرایط روز را ترویج دهد. طبیعی است که در این مسیر بالا و پایین زیاد داشته باشد و همیشه هم نتیجه کار رضایت‌بخش نباشد، ولی به نظرم در تمام این سال‌ها در یک خط سیر رو به بالا حرکت کرده است. رویداد جایزه عصر تراکنش در پایان سال گذشته، آخرین حرکت جدید این رسانه بود که در چهارمین سال معرفی برترین‌های فناوری مالی ایران، به شکل یک رویداد مستقل برگزار شد. با اینکه بیش از ۸۲ شماره از این ماهنامه تاکنون منتشر شده، عصر تراکنش از نظر من تازه در ابتدای راه است و مطمئنم که در مسیر بلوغ گام برمی‌دارد.

امیرحسین داودیان، معاون مدیرعامل در امور مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت:

ماهنامه عصر تراکنش با تمرکز بر موضوعات محوری فناوری مالی، آخرین تحولات ایران و جهان و معرفی افراد فعال و تأثیرگذار صنعت توانسته نقش پررنگی در ایجاد کامیونیتی و انتقال دانش و تجربه ایفا کند و با استمرار بی‌وقفه در انتشار منظم نشریه نمایانگر اهمیت و گستره عمل و اثر در این صنعت بوده است.

افسانه درودگر، هم‌بنیان‌گذار هلدینگ نیک‌اندیش:

عصر تراکنش بابت همه هم‌افزایی‌هایی که بین فعالان حوزه فین‌تک انجام دادی از تو ممنونم، هفت‌ساله شدنت را تبریک می‌گویم. در هفت سال گذشته، همه شماره‌هایت را ورق زدم و در همه این سال‌ها دیدم که تلاش کردی تا به‌عنوان یک رسانه برتر در حوزه فین‌تک عمل کنی. شفافیت و صراحت، لازمه هر رسانه سالمی است و از نظر من شفافیت و صراحت همیشه سرلوحه شماره‌های تو بوده است. همیشه تلاش کردی صدای فین‌تکی‌ها را به گوش مسئولان برسانی، حالا که داری قدم به هشت‌سالگی می‌گذاری، می‌بینم که دیگر تقریباً همه فعالان حوزه فین‌تک کشور تو را می‌شناسند و به یک مرجع در این حوزه تبدیل شده‌ای. دیگر هم بخش خصوصی و هم مدیران دولتی تو را می‌شناسند و اگر کسی از من بپرسد که برای اطلاع از وضعیت حوزه فین‌تک باید به کجا مراجعه کنند، تو را معرفی می‌کنم. باز هم تولدت مبارک رسانه تخصصی فین‌تک ایران.

مجید شکوهی، مدیرعامل سایبان‌پی:

از اوایل دهه 1380 که بانک‌ها به دنبال ایجاد زیرساخت‌های فنی و اجرایی صنعت پرداخت الکترونیک در کشور بودند، فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی بازار برای پذیرش این صنعت نورسیده دغدغه‌ای انکارناپذیر بود. برای این منظور نیاز به کمک رسانه‌ها بود، اما فضای رسانه‌ای با این کسب‌وکار بسیار ناآشنا و غریبه بود و فاصله ذهنی آنان با فضای پرداخت الکترونیکی کاملاً مشهود بود و کمبود نیروهای رسانه‌ای آشنا به صنعت و فضای کسب‌وکاری حوزه پرداخت الکترونیکی به‌شدت حس می‌شد. به‌تدریج افرادی (جوانانی) باسواد و انگیزه در این عرصه پدیدار شدند و فضای رسانه‌ای را با این مباحث نزدیک کردند و این امیدواری ایجاد شد که خلأ ناشی از عقب‌ماندگی رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی در حال ترمیم است.

یکی از مجموعه‌های رسانه‌ای، در کنار دیگر عزیزان، مجموعه راه‌کار بود که توسط برادران قربانی تأسیس شد. مجموعه‌ای آشنا به صنعت، خوش‌فکر و باانگیزه که کار را با صبوری و به‌رغم ناملایمات فضای رسانه‌ای پیش برده و توسعه می‌دادند. یکی از تلاش‌های این دوستان انتشار نشریه وزین عصر تراکنش است که اکنون هفت‌سالگی را پشت سر می‌گذارد و خوشبختانه می‌بینیم که این مجموعه طیفی گسترده از فضاهای صنایع مرتبط ازجمله بیمه، فین‌تک، بانکداری و پرداخت‌های الکترونیکی و امثال آن را تحت پوشش قرار داده‌ است.

پشتکار، ایستادگی، حرکت مستمر، جامع‌نگری، دوری از جانبداری‌های غیرحرفه‌ای و در یک کلام تلاش خالصانه این عزیزان و همکارانشان چنان مؤثر بوده که امروزه بیشتر افرادی که به‌نوعی به لحاظ علاقه‌های شخصی یا تجربی یا شغلی با صنعت پرداخت سروکار دارند خود را غنی از مطالب این مجموعه نمی‌دانند و به واسطه رجوع به آن از احوالات و تحولات و اخبار این صنعت در دنیا و خصوصاً در کشور عزیزمان ایران باخبر می‌شوند. مایه افتخار است که پس از گذشت چند سال، مجموعه راه‌کار و عصر تراکنش به بالندگی درخور توجهی دست یافته و مرجع اخبار و وقایع صنعت بانکداری و پرداخت‌های الکترونیکی در کشور شناخته می‌شود. به برادران قربانی و همکاران پرتلاش ایشان این رخداد خوش‌یمن را تبریک می‌گوییم و برای آنان آرزوی سلامتی و موفقیت‌های روزافزون داریم.

مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش:

در تمام هفت سال گذشته که شاهد رشد و نمو ماهنامه عصر تراکنش بودم، باید اقرار کنم که این نشریه تلاش‌های زیاد و طاقت‌فرسایی در صنعت فناوری‌های مالی کشور برای ایجاد یک زبان مشترک و هم‌افزایی بین کسب‌وکارها و در ادامه، رساندن صدای کسب‌وکارها به گوش رگولاتور انجام داده است. به‌جرئت می‌توانم بگویم که عصر تراکنش، تأثیرگذارترین و تنها نشریه چاپی در صنعت فناوری‌های مالی کشور است که در تمام هفت سال گذشته به‌صورت مرتب هر ماه تولید، چاپ و توزیع شده و به دست تقریباً تمام چهره‌های کلیدی این صنعت می‌رسد؛ از صاحبان و مدیران کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ گرفته تا مدیران نهادهای دور و نزدیک در رگولاتوری.

علاوه‌بر این، سابقه هفت‌ساله ماهنامه عصر تراکنش باعث شده این نشریه در طول این سال‌ها به شکل‌های گوناگون و در سطوح مختلف به‌طور پیوسته با اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور ارتباط داشته باشد؛ همین موضوع شناخت تقریباً عمیق و احتمالاً همه‌جانبه‌ای به تیم این نشریه از کل اکوسیستم فناوری‌های مالی ایران داده است، ولی پیوسته در مسیر عمق بیشتر بخشیدن به این شناخت هستیم. به همین دلیل است که ما از چهار سال پیش در ماهنامه عصر تراکنش پایان هر سال، دست به انتخاب می‌زنیم و مدیران، کسب‌وکارها، دستگاه‌های سخت‌افزاری و محصولات برتر صنعت را از دید خودمان معرفی می‌کنیم. در اسفندماه ۱۴۰۲ نیز اولین رویداد جایزه عصر تراکنش را به منظور قدردانی از منتخبان ۱۴۰۲ برگزار کردیم و قرار است این رویداد هر سال با حضور بنیان‌گذاران، مدیران و چهره‌های شناخته‌شده کسب‌وکارهای فناوری‌های مالی کشور برگزار شود. ما در عصر تراکنش راه پرپیچ‌و‌خمی را تا امروز آمده‌ایم و معتقدیم این مسیر سال‌ها ادامه خواهد داشت و ما در این مسیر از حرکت نخواهیم ایستاد.

علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر:

ماهنامه عصر تراکنش به‌عنوان یکی از معدود نشریات تخصصی، نقشی کلیدی در رشد و بالندگی صنعت فین‌تک ایران ایفا کرده است. این ماهنامه با ایجاد بستری مناسب برای تبادل نظرها و ایده‌ها، زمینه‌ساز همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های ارزشمندی میان فعالان این حوزه شده و به ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی نسبت به فناوری‌های مالی کمک شایانی کرده است. همچنین، عصر تراکنش با شناسایی و معرفی استعدادها و ایده‌های نوآورانه، مسیر را برای شکوفایی و نوآوری در این صنعت هموار کرده است. عصر تراکنش در طول این سال‌ها، با انتشار مقاله‌ها و گزارش‌های متعدد، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت، معرفی دستاوردها و نوآوری‌های جهانی و همچنین ارائه گزارش‌های میدانی از وضعیت فین‌تک در ایران، در ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان این حوزه تأثیر شایانی داشته است و بی‌طرفانه باید اذعان کرد که توانسته تا حد زیادی به رسالت خود عمل کند و به‌عنوان منبعی موثق و مرجعی تخصصی برای اهالی فین‌تک ایران شناخته شود. هرچند که همچنان می‌تواند گام‌های مهم و مؤثرتری در مسیر توسعه و روشنگری صنعت فین‌تک بردارد و البته نقد و تحلیل‌های راهگشاتری را منتشر کند.

هفت‌سالگی عصر تراکنش، فرصتی مغتنم برای قدردانی از تلاش‌ها و زحمات دست‌اندرکاران عصر تراکنش است که در گذر این سال‌ها، یکی از ارکان اصلی صنعت فین‌تک ایران بوده‌اند و نقشی بی‌بدیل در ارتقای دانش، فرهنگ و جایگاه این صنعت نوپا ایفا کرده‌اند. بی‌شک، آینده‌ای روشن و درخشان در انتظار این ماهنامه و صنعت فین‌تک ایران خواهد بود.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین:

در توسعه اقتصادی یک صنعت، عوامل مختلفی دخیل‌اند؛ ازجمله عامل رسانه که کم‌وبیش به دلیل ماهیت خود بیشتر از سایر عوامل دیده می‌شود، اما نقش آن به‌خوبی درک نمی‌شود. رسانه با انعکاس فعالیت‌های کسب‌وکارها قسمت مهمی از پازل اطلاعات محیط بازار را تکمیل می‌کند و به سهم خود سبب می‌شود محیط بازار شفاف‌تر شود و اطلاعات جامع‌تری برای بازیگران اقتصادی در دسترس قرار بگیرد. همچنین رسانه‌ با بررسی و نقد سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها و نهادهای مختلف، می‌تواند به بهبود این سیاست‌ها و اجرای بهتر آنها کمک کند و این امر تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی خواهد داشت، اما آنچه رسانه را از سایر بازیگران اقتصادی یک صنعت متمایز می‌کند، توانایی و قدرت ساخت جایگاه گفت‌وگو است. رسانه می‌تواند با ایجاد فضایی برای تضارب آرا در بین نهادهای مختلف در صنعت، گره‌های موجود در صنعت را مشخص کند و خود قسمتی از پیگیری رفع مشکلات اقتصادی شود. رسانه با ایجاد گفت‌وگوهای متعدد سبب می‌شود بین خواسته‌های کسب‌وکارها، دغدغه‌های مردم و دولت به‌عنوان قانون‌گذار و نظم‌دهنده به فعالیت‌های اقتصادی هماهنگی شکل گیرد. اگر این صفحه مشترک با فعالیت‌هایی همچون سؤال‌های تخصصی، تحلیل روندهای موفق خارجی و داخلی و تنظیم گفت‌وگوهای کارشناسی تقویت شود، گفت‌وگویی سازنده و ارزشمند بین نهادهای مختلف صورت می‌گیرد و در طول زمان به اثر و خروجی می‌رسد.

ماهنامه عصر تراکنش را بازیگر اقتصادی مهمی در اقتصاد صنعت بانکی و مالی کشور می‌دانم که در سال‌های اخیر با تکیه بر پشتکار و اراده، پویایی خود را حفظ کرده، سبب ایجاد گفت‌وگوهای عمیق شده و درنهایت توانسته جایگاهی برای گفت‌وگو درباره صنعت باشد. امیدوارم نگاه تخصصی و پیگیرانه دست‌اندرکاران آن متمرکز بر ایجاد فضای مشترک بین فعالان اقتصادی، مردم و قانون‌گذاران بماند و همگی شاهد تغییرات مثبت و ارتقای اقتصادی صنعت بانکی و مالی باشیم.

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش:

ماهنامه عصر تراکنش، پابه‌پای استارتاپ‌های ایرانی رشد کرد و با همت بنیان‌گذارانش یک سر و گردن بالاتر از سایر رسانه‌های سنتی قرار گرفت و در این مسیر هرکجا که لازم بود، دست استارتاپ‌های فین‌تکی را نیز گرفت. اکوسیستم استارتاپی ایران و به‌ویژه فین‌تک ایران طی سال‌های گذشته بالا و پایین‌های بسیاری را تجربه کرده که دلیلش نبود قانون مشخص برای این حوزه بوده است. در این میان، ماهنامه عصر تراکنش که به‌مرور علاوه‌بر میزهای مدیران استارتاپی روی میزهای مدیران دولتی نیز جا باز کرد، توانست در همه این بالا و پایین‌ها و چالش‌ها یار و یاور فعالان حوزه فین‌تک باشد و صدای فعالان این حوزه را رسا و شفاف به گوش مسئولان برساند. عصر تراکنش با تلاشی مثال‌زدنی توانست اعتماد فعالان حوزه فین‌تک را به دست آورد و از سوی دیگر در بسیاری از موارد مانند حلقه زنجیری بین فعالان فین‌تک و مسئولان و تصمیم‌گیران عمل کند. حالا که این ماهنامه مرجعی رسانه‌ای برای حوزه فین‌تک کشور شده است، تولدش را به بنیان‌گذارانش که همیشه سعی کردند سمت حق را بگیرند، تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برای این خانواده دارم.

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل آدانیک:

هفت‌سالگی یک رسانه مستقل و حرفه‌ای برای جامعه مخاطبانش خبر بسیار خوبی است. به‌ویژه در کشوری که همه‌چیز کوتاه‌مدت است و تنها راهبرد کلانش این است: «از این ستون به آن ستون فرج است.» رسانه نبض گردش اطلاعات بین آدم‌هاست و جام جمی است که در آن تصویر خوب و بد «ما» شکل می‌گیرد. ماهنامه عصر تراکنش و رسانه‌های هم‌خانواده‌اش، با ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و نوشتن و خواندن و خوانده شدن و دیده شدن برای فعالان مالی و فین‌تک، در ساختن این تصویر از «ما» بسیار موفق و مؤثر بوده‌اند. «ما»یی که طیف گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد: از فعالان تی‌شرت‌پوش استارتاپی گرفته تا مدیران رسمی‌ بانکی و کارآفرینان و کارشناسان شرکت‌های تخصصی و مسئولان جدی و ساکت نهادهای نظارتی و رگولاتوری.

عصر تراکنش حرفه‌ای و جذاب است. نوشته‌ها و مقاله‌ها و اخبار در آن فقط ملاتی برای پر کردن فضای خالی بین آگهی‌ها نیستند؛ حساب‌شده و هدف‌دار و خواندنی‌اند، حتی آنهایی که رپرتاژ شرکت‌ها هستند. بسیاری از مطالب در گذر زمان بیات نمی‌شوند و آرشیو شماره‌های قبل آن هم کمابیش خواندنی است. زادروزت فرخنده ای «رسانه‌ی ما» و شماره‌هایت بی‌شمار!

محمدحسین کاشی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت:

هفت سال از تولد ماهنامه عصر تراکنش می‌گذرد و در این سال‌ها شاهد حضور پررنگ این نشریه در عرصه فین‌تک ایران بوده‌ایم. عصر تراکنش با تمرکز بر مدیران و کسب‌وکارهای این حوزه، به مرجعی قابل اعتنا برای تبادل دانش، ایده‌ها و تجربیات تبدیل شده است. نقش این ماهنامه در ارتقای آگاهی و دانش عمومی در زمینه فناوری‌های مالی و همچنین ترویج فرهنگ نوآوری در این صنعت مشهود است. عصر تراکنش با انتشار مقالات، گزارش‌ها و مصاحبه‌های تخصصی، به درک عمیق‌تر مخاطبان از پیچیدگی‌های این حوزه کمک کرده و زمینه‌ساز رشد و توسعه فین‌تک در ایران شده است.

همچنین، اگر بخواهم به مواردی اشاره کنم که به نظر من به بهبود کیفیت نشریه در آینده کمک می‌کند، مایلم بگویم عصر تراکنش باید در کنار تولید محتوا برای مخاطبان خاص، بخشی از توان خود را برای برقراری تعامل با سپهر عمومی جامعه صرف کند. این تنوع‌بخشی در کنار توجه به مواردی مانند عمق بخشیدن هرچه بیشتر به محتواهای تولیدی، گستردگی بیشتر دامنه حوزه‌های مورد توجه و کاستن از وابستگی محتوا به منابع درآمدی می‌تواند به موفقیت بیشتر این رسانه کمک کند. برای عصر تراکنش و دست‌اندرکاران آن آرزوی موفقیت روزافزون دارم و امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد درخشش هرچه بیشتر این نشریه در عرصه فین‌تک ایران باشیم.

رسول قربانی، رئیس هیئت‌مدیره کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار:

چرا به عصر تراکنش افتخار می‌کنم؟ در طول هفت سال گذشته که نشریه چاپی عصر تراکنش را به‌عنوان نشریه تخصصی مدیران مالی و فناوری‌های مالی ایران همواره کرده‌ایم، بزرگ‌ترین دستاوردی که به آن مفتخرم، ثبات، پایداری و استمرار تولید و توزیع این نشریه است. در هفت سال گذشته در فضاهای سیاسی، اقتصادی، مطبوعاتی و حتی سلیقه مخاطبان نسبت به مطبوعات، بالا و پایین‌ها و تنش‌های مختلفی را تجربه کردیم که هرکدام به نوع خودش تأثیر زیادی بر فضای مطبوعات چاپی ایران گذاشت. تعداد پرشماری از نشریات چاپی متوقف شدند، تعداد قابل توجهی از ماهنامه‌ها به فصلنامه یا حتی گاه‌نامه تبدیل شدند، تعدادی با راهکار کاهش تیراژ و حتی کاهش تعداد صفحات برای بقا کوشیدند، برخی هم بی‌سروصدا از نشریه چاپی به صفحات اینستاگرامی و تلگرامی تبدیل شدند، تعدادی هم به سمت فعالیت‌هایی دیگر، همچون برگزاری رویداد و… رفتند و نشریاتشان صرفاً به ابزاری برای توسعه همان دیگر فعالیت‌هایشان تبدیل شد، اما ما در عصر تراکنش مفتخریم به اینکه در هفت سال گذشته تنها نشریه چاپی این فضا در ایران بوده‌ایم؛ نشریه‌ای که هر ماه به‌صورت منظم روی میز مدیران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این صنعت قرار گرفته است. و ما نه‌تنها برای بقا در هیچ شاخصی عقب نایستادیم، بلکه پیوسته رشد کردیم. عصر تراکنش میزگرد دائمی مدیران این صنعت در طول تمام هفت سال گذشته بوده است.

مصطفی طهماسبی، مدیرعامل سنباد:

یکی از مشکلات توسعه در ایران کنونی، عدم برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد بین فعالان در صنایع مختلف و نهادهای دولتی و قانون‌گذاران است و صنعت بانکداری و انفورماتیک نیز مستثنا نیست. ماهنامه عصر تراکنش از بدو تأسیس خود کوشیده است مسیر ارتباطی بین فعالان حوزه بانکداری و فناوری اطلاعات را با رگولاتوری به سهم خود هموار کند و صدای افرادی را به گوش یکدیگر برساند که گویی در دو سوی دره‌ای پهناور ایستاده‌اند. عصر تراکنش با تکیه بر دو تمهید تا حد زیادی به این مهم دست یافته است؛ یکی ایجاد تریبونی آزاد که در آن فعالان اکوسیستم امکان بیان ملاحظات و خواسته‌‌هایشان را دارند و دیگری ایجاد یک آینه پانوراما که نمایانگر کل اکوسیستم بانکداری و نمایشگر دستاوردهای اقتصاد دیجیتال است.

عدم گفت‌وگو میان اهالی صنعت و مراجع قانون‌گذاری و برقراری ارتباط فقط از طریق ابلاغیه‌ها و نامه‌های رسمی و اداری پیامدی ندارد جز بروز قانون‌گریزی‌های ناخواسته و نیز تدوین قوانین نامنطبق بر وضعیت موجود و غیرقابل اجرا. از این رو باید هر تلاشی برای پل زدن میان دو سوی این دره و ایجاد فضای تفاهم و گفت‌وشنود را قدر دانست و برای گسترش هرچه بیشتر آن کوشید. امید اینکه قانون‌گذاران و دولتمردان، با هدف شکوفاسازی اقتصاد دیجیتال، در پی ایجاد انگیزه برای فعالان اکوسیستم باشند و درصدد افزایش شعف افراد برای نوآوری و بهبود تجربه‌های مشتری برآیند. اگر روزی قانون‌گذار به این درک برسد که صفر کردن ریسک نوآوری جز نابود کردن انگیزه و شوق نتیجه‌ای نخواهد داشت، آن روز شاهد نوآوری‌هایی ورای این روزهای خود خواهیم بود.

احمد میردامادی، رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر:

روشنی، شفافیت و آگاهی‌بخشی از مهم‌ترین عوامل رشد و بالندگی برای هر صنعت و فعالیتی است. این موضوع وقتی مهم‌تر می‌شود که توجه کنیم حوزه پرداخت و بانک دچار تحولات سریع برای پاسخ‌گویی به تغییر نیازهای اجتماعی است، چون انسان در ذات خود در پی دگرگونی مداوم و بهبود پیوسته است. همچنین است هنگامی که این بخش با فناوری اطلاعات در هم می‌آمیزد و تراکنش می‌سازد. همچنان است تغییر نسل بازی‌آفرین و گوناگون شدن لایه‌های بازیگران از خصوصی‌ترین بخش‌ها تا حاکمیتی‌ترین آنها و بر آن باید افزود توجه مداوم به اخبار فناوری‌های نو در جهان و ایران و کامیابی‌ها و حذرگاه‌های راه را.

از این رو است که اطلاع‌رسانی حرفه‌ای قدر می‌یابد و بر صدر می‌نشیند و نه‌تنها آینه‌ صنعت می‌شود که با نمایاندن مسیرهای درست و آشکار ساختن کژی‌ها، حوزه تراکنش را بر مدار درست قرار می‌دهد و جای نثار کردن یک دست‌مریزاد جانانه را به گردانندگان عصر تراکنش باز می‌کند. به‌ویژه که این ثبات در روشنی‌بخشی را حفظ کرده، در این هنگامه پرتغییر و زمانه دگرگونی‌های مدام که در بسیاری موارد هم متناقض‌اند. به‌گمانم ماهنامه عصر تراکنش در بخش‌های مختلف این نقش را به‌نیکویی آفریده و بازی کرده است. به‌ویژه در روزگار وزیدن بادهای یغما و دریغ که پرتو افکندن بر گوشه‌های تاریک گاه و بیگاه موجب ناخوشی عده‌ای می‌شود و بر دشواری کار می‌افزاید.

برقرار باشید و تندرست و پاینده و سبز در مسیر درست که البته آغازش دشوار بوده و پایداری می‌طلبد استواری بر ادامه‌اش.

حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس:

قبل از تولد ماهنامه حرفه‌ای عصر تراکنش، در یکی از رویدادهای نمایشگاهی، رضا و رسول قربانی را در غرفه راه پرداخت دیدم و کمی گپ زدیم. ایده انتشار ماهنامه را که برایش ذوق داشتند، با من هم در میان گذاشتند. با هم گفت‌وگویی کردیم و با توجه به تحصیلاتم در رشته مدیریت رسانه و نیز اندک تجربه‌ام، درباره سختی کار تهیه یک ماهنامه وزین و نیز پیچیدگی تولید مستمر محتوای فاخر تا نحوه تعامل با شرکت‌ها و فعالان صنایع مالی و فین‌تک در قالبی متفاوت از راه پرداخت حرف زدیم. آنها، تصمیمشان را با آگاهی گرفته و بر آن مصر بودند، پس تأکید کردم که استمرار در انتشار ماهنامه را از دست ندهند. اینک در تولد هفت‌سالگی ماهنامه عصر تراکنش می‌توانم صمیمانه بگویم: هربار که شماره جدید عصر تراکنش را می‌بینم، لذت می‌برم و خوشحالم که این نشریه مؤثر و تخصصی بدون انقطاع و هرماهه به مخاطبانش عرضه می‌شود؛ بیش باد.

مهدی مقیمیان، مدیرعامل و بنیان‌گذار مینی‌پی:

ماهنامه تخصصی عصر تراکنش به‌عنوان رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران، علاوه‌بر ایفای نقش پررنگ خود در صعنت فین‌تک، موفق به معرفی و حمایت قدرتمند رسانه‌ای بازیگران این صنعت در کشور شده است. صنعتی که در ایران با تعارضات موجود بین ساختار سنتی بانک‌ها، نهادهای مالی قانون‌گذار و دغدغه‌های به‌روز جامعه، همواره نیازمند نوآوری در فناوری‌های مالی بوده و فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرده است.

عصر تراکنش با تمرکز بر موضوعاتی مانند بلاکچین، پرداخت‌های الکترونیکی، نوآوری‌های بانکی، اخبار رویدادها، مصاحبه با فعالان صنعت، معرفی کسب‌وکارها، انتشار تجربیات مدیران و مسائلی از این قبیل، بی‌شک خدمتی بزرگ در راستای تبادل دانش و تجربه میان فعالان این صنعت انجام داده تا این افراد با بهره‌مندی از مطالب گردآورده، از اخبار مهم دنیای فین‌تک مطلع شوند.

بنده به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ فین‌تک و لند‌تک در کشور، قدردان زحمات تیم بادرایت عصر تراکنش هستم و در آستانه هفت‌سالگی این ماهنامه امیدوارم که در سال‌های آتی نیز پررنگ‌تر از گذشته، با ارائه محتوای باکیفیت و تحلیل‌های دقیق، به توسعه و پیشرفت این صنعت در کشور کمک کند و همواره یک راهنمای موثق و پیشرو در مسیر نوآوری در فناوری‌های مالی باقی بماند.

مجید جعفریان، معاون فناوری اطلاعات بانک سرمایه:

با توجه به پیچیدگی‌های فنی و حساسیت اطلاعات مالی در بانک‌ها، فعالیت مستمر و مداوم یک نشریه در این حوزه می‌تواند یک راهکار ارزشمند به منظور اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات مفید در این خانواده بزرگ محسوب شود. از این رو می‌توان اشاره کرد که ماهنامه عصر تراکنش نقشی کلیدی و تأثیرگذار را در طول این سال‌ها در شبکه بانکی کشور ایفا کرده است. این ماهنامه در هر شماره اطلاعاتی متنوع، به‌روز و کاربردی در زمینه فناوری اطلاعات را به افراد فعال در صنایع بانکی و مالی کشور ارائه می‌دهد که این آگاهی‌رسانی مستمر بدون شک گام بلندی در راستای بهبود عملکرد و امنیت بانک‌ها است.

علاوه‌بر این، پوشش رویدادهای برگزارشده در حوزه فناوری اطلاعات شبکه بانکی، آگاهی‌رسانی و آموزش در بخش‌های مختلف این حوزه، بررسی روندها، تحولات و نوآوری‌های جدید در حوزه فعالیت‌های بانک‌ها و مؤسسات مالی، تلاش به منظور حفظ و ارتقای اطمینان و اعتماد عمومی به سیستم بانکی کشور، ایجاد یک فضای رقابتی روزافزون میان بازیگران صنعت بانکداری و کمک به بهبود و توسعه خدمات بانکی ارائه‌شده با بهره‌گیری از نوآوری‌های فناورانه از دیگر فعالیت‌های ارزشمند و شایان قدردانی خانواده حرفه‌ای ماهنامه عصر تراکنش است. با آرزوی موفقیت روزافزون.

مهدی طالب، رئیس اداره فناوری‌های نوین‌ فام:

از نظر من عصر تراکنش موفق‌ترین رسانه چاپی کشور در حوزه فناوری‌های مالی، بانکی و پرداخت است و تریبونی برای صدای مدیران اکوسیستم مالی کشور فراهم آورده. راز ماندگاری عصر تراکنش پشتکار دست‌اندرکاران آن بوده و نوآوری‌هایی که در روند پیشرفت داشته‌اند موجب شده که این ماهنامه برای مخاطبانش جذابیت خود را حفظ کند. نکته‌ای که در هر رسانه‌ای دارای اهمیت است بی‌طرفی است که یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این رسانه است. وجود این رسانه تخصصی موجب بیشتر شدن شناخت مدیران از فضای اکوسیستم و ایجاد شبکه تعاملی و معرفی محصولات به سایر شرکت‌ها شده است.

حمید حسن‌آبادی، مدیر اسبق فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار:

در اکوسیستم فین‌تک – فارغ از آنکه آن را اکوسیستم نوآوری بدانیم یا اکوسیستم کسب‌و‌کار یا اکوسیستم کارآفرینی یا اکوسیستم دانش – بازیگران کلیدی متعددی ایفای نقش می‌کنند؛ بازیگرانی همچون دولت و رگولاتور، سرمایه‌گذار، استارتاپ، فناوران مالی و بانک‌ها و حتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، اما یکی از بازیگرانی که اغلب آن را به‌غلط نادیده می‌گیریم «رسانه» است. بله، رسانه به‌تأیید گزارش‌های اخیر مؤسسات معتبر مشاوره همچون دیلویت و اکسنچرز، بازیگری است که در اکثر اکوسیستم‌های کنونی دیگر نمی‌توان و نباید آن را نادیده گرفت.

به نظر من، ماهنامه تخصصی عصر تراکنش در طی هفت سال گذشته به‌خوبی و به نحوی شایسته جایگاه خود را شناخته و توانسته به مأموریت خود به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی اکوسیستم فین‌تک کشور عمل کند. معرفی افراد تأثیرگذار و الهام‌بخش در اکوسیستم و انعکاس مسیر پرپیچ‌وخم زندگی حرفه‌ای آنها، ازجمله موفق‌ترین بخش‌های این ماهنامه محسوب می‌شود که به‌شخصه همواره آن را با شوق و ذوق مطالعه می‌کنم. برای مجموعه موفق راه‌کار و همچنین تیم حرفه‌ای ماهنامه عصر تراکنش، ثبات قدم و موفقیت روزافزون آرزومندم.

نجمه نوذر، مدیر پروژه سامانه‌های بانکی بهسازان ملت:

مجله یا به‌طور کلی، رسانه‌ای موفق و تأثیرگذار است که مطالب صحیح و قابل اعتماد، دقیق، به‌روز و به‌وقت و باکیفیتی ارائه کند‌.‌ ماهنامه عصر تراکنش از بهترین مجلات مالی و بانکی کشور است که ویژگی‌های برشمرده مجله خوب را دارد؛ طوری که با وجود تعداد قابل توجهی رسانه اجتماعی الکترونیک، باز هم تورق و مطالعه آن جذاب و مفید است.

علی‌اکبر گلشنی‌اصل، مدیر تحول دیجیتال بیمه دی:

قبل از هرچیز تولد ماهنامه عصر تراکنش را تبریک می‌گویم. چند سالی است که افتخار آشنایی با ماهنامه عصر تراکنش را دارم و اگر بخواهم در چند جمله کوتاه آن را توصیف کنم می‌توانم بگویم عصر تراکنش بستر ارتباطی مناسبی را میان مدیران ارشد و کارشناسان اکوسیستم مالی شکل داده و با ارائه نظرات کارشناسی افراد خبره و معرفی خدمات نوآورانه و فناورانه مالی در تلاش است تا دریچه‌ای نوین را به روی مخاطبان و به‌ویژه مدیران ارشد بگشاید تا در تصمیمات سرنوشت‌ساز یاری‌شان دهد.

صنعت بیمه همواره در محافل مختلف در سایه صنعت بانکی قرار داشته که این مهم در رسانه نیز مشهود بوده است، ولی جای قدردانی است که عصر تراکنش تلاش کرده نگاه دغدغه‌مندی به این صنعت داشته باشد. این رسانه در رفع چندین چالش سال‌های اخیر نیز نقش بسزایی داشته است. آرزوی موفقیت‌های روزافزون برای این ماهنامه و سردبیر محترم آن دارم و امیدوارم شاهد توسعه و روزهای خوبی برای صنعت مالی کشور باشیم.

حسام مقصودلو، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت (تفتا):

اگر بخواهیم به کارکردهای یک نشریه تخصصی اشاره کنیم، شاید یکی از ابتدایی‌ترین کاربردهای آن از دیرباز تا کنون، بیان اخبار و رویدادهای مهم یک صنعت باشد، اما با گذشت زمان، نشریه‌های تخصصی به سمت ایجاد هم‌افزایی، بیان تجربه و حل چالش‌ها و مشکلات صنعت مربوطه نیز حرکت کردند. در طی چند سال اخیر، شاهد بوده‌ایم که بسیاری از مسائل و چالش‌های اکوسیستم نوآوری و استارتاپی توسط همین نشریات تخصصی پیگیری شدند و به سرانجام رسیدند.

صنعت بانکی نیز به‌عنوان یکی از صنایعی که در استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات پیشرو بوده، به چنین نشریه‌ تخصصی نیاز دارد. وجود انواع مختلف بانک‌ها به‌عنوان بازیگران سنتی این صنعت و ظهور انواع مختلف فین‌تک‌ها به‌عنوان بازیگران جدید باعث می‌شود مسائلی در این صنعت مطرح شود که تاکنون مشابه آن وجود نداشته است. در این میان، باید ورود بازیگران غیربانکی به حوزه خدمات بانکی را هم در نظر بگیریم. همین نکته دلیل بر وجود یک نشریه تخصصی در این صنعت برای رصد تحولات در صنعت بانکی کشور است. اگر به دنبال ایجاد هم‌افزایی در میان بازیگران حوزه بانکی هستیم، باید بستر و زمینه مناسب برای آن را هم ایجاد کنیم. باید یک رابط بین بازیگران وجود داشته باشد که بدون در نظر گرفتن منافع شخصی یا جانبداری، به بیان مشکلات و چالش‌ها بپردازد، تجربیات مختلف بازیگران را جمع‌آوری و منتشر کند و درنهایت، به شکل‌گیری هرچه بهتر اکوسیستم کمک کند.

در حوزه صنعت بانکی کشور، ماهنامه عصر تراکنش در زمینه توجه به رخدادها، بیان چالش‌ها و تجربیات، توجه به موضوعات روز صنعت بانکداری و معرفی بازیگران این صنعت، پیشرو بوده و به یک مرجع اصلی برای بازیگران صنعت بانکداری و فین‌تک تبدیل شده است. هم‌افزایی در بین بازیگران بدون به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات امکان‌پذیر نیست و این نشریه به‌خوبی توانسته این بخش را مدیریت و پیاده‌سازی کند. به نظر من، این نشریه پلی میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها با رگولاتورهای مرتبط با ارائه خدمات بانکی است و به بیان دغدغه‌های بازیگران می‌پردازد.

در طی این سال‌ها، از نزدیک شاهد دغدغه‌های دست‌اندرکاران این نشریه برای حل چالش‌های حوزه بانکی بوده‌ام. به‌ویژه در زمانی که رگولاتور دستورالعملی را برخلاف منافع بازیگران صادر می‌کرد و باعث می‌شد فعالیت بازیگران، به‌ویژه بازیگران نوپا، با مشکل مواجه شود. همین دغدغه‌مندی این نشریه باعث شده که نقطه اتکایی برای حرف‌ها و صحبت‌های بازیگرانی باشد که شاید کمتر به رگولاتور دسترسی دارند. من و مجموعه هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت (تفتا)، هفتمین سالگرد تأسیس ماهنامه عصر تراکنش را به همه دست‌اندرکاران این نشریه تبریک می‌گوییم و امیدوارم شاهد درخشش هرچه بیشتر آن باشیم.

پیمان اکبری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت بازرگانی مبناکارت آریا:

امروزه رسانه‌های کاغذی از پیشخان روزنامه‌فروشی‌ها رخت بربسته و خبرها، اطلاعات و دانش در قاب گوشی‌های همراه و رایانه‌ها نقش بسته‌اند. در این میان، اشتیاق و انتظار هر ماه اهالی صنعت مالی برای دریافت پستی ماهنامه عصر تراکنش در جای خود قابل تأمل است؛ شما مطمئنید در لابه‌لای صفحات این مجله تلاش تیمی قوی و علاقه‌مند به حوزه صنعت بانکی نهفته است و نیز، چون این مجموعه از هیچ نهادی بودجه ویژه‌ای دریافت نمی‌کند از تماشای تبلیغات وزین آن خسته نمی‌شوید.

رسانه عصر تراکنش آینه تمام‌قد تلاش برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است؛ ما در میان صفحات باکیفیت آن هر ماه به دنبال اتفاقات جدید، رویدادها، محصولات و مصاحبه‌های اثربخشیم. اگر نوشتن چند خط درباره این مجله وزین سخت است، پس گردهم‌آوری بیش از ده‌ها صفحه مطلب جدید و نوآورانه چقدر دشوار است؟

همکاران خوب عصر تراکنش، بابت روشن نگاه داشتن راه رسانه‌های چاپی ارزشمند صنعت بانکی، تلاشتان برای نوآوری، توسعه و پویایی و همچنین تعامل سازنده با اهالی این صنعت از شما سپاسگزاریم و برایتان آرزوی موفقیت داریم.

هادی بهزادی، معاون تجاری مینی‌پی:

صنعت فین‌تک در کشور از ابتدای راه تا به امروز، شاهد رشد چشمگیر استارتاپ‌های نوآور، نفوذ فناوری‌های نوین در خدمات مالی و همچنین تحولات چشمگیر در قوانین و مقررات حاکم بر این صنعت بوده است. در این مسیر پرچالش، ماهنامه عصر تراکنش همواره سعی کرده با ارائه تحلیل‌های کارشناسی، تحلیل پرداخت‌های الکترونیکی، پوشش آخرین اخبار و رویدادهای این حوزه و همچنین مصاحبه با فعالان صنعت، نقشی در هدایت و آگاهی‌بخشی به جامعه فین‌تک ایفا کند. در طی چند سال اخیر شخصاً به‌عنوان یک عضو کوچک در صنعت فین‌تک، لندتک و تجارت الکترونیک از محتوای قابل استناد ماهنامه عصر تراکنش به‌عنوان مرجع در راستای تعیین اهداف و استراتژی مجموعه‌هایی که افتخار همکاری با آنها را داشتم بهره‌مند شده و قدردان زحمات سخت‌کوش عصر تراکنش هستم. بر این باورم که ماهنامه عصر تراکنش، در آستانه هفتمین سالگرد آغاز فعالیت خود، می‌تواند مؤثرتر از گذشته با تمرکز بر موضوعاتی مانند بلاکچین، تراکنش‌های دیجیتالی و تحولات بانکداری الکترونیکی، مخاطبان خود را با اتفاقات، چالش‌ها و پیشرفت‌های صنعت در جهان آشنا کند و با ارائه محتوای تخصصی، کاربردی و تحلیلی، همچنان در جهت رشد آگاهی بازیگران اکوسیستم نوآوری مالی قدم بردارد.

حمیدرضا پروازی، مدیر توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال گروه مالی کاریزما:

فکر می‌کنم اواخر سال 1397 بود که برای اولین‌بار مطلبی از ماهنامه عصر تراکنش را خواندم؛ مطلبی در حوزه نوآوری‌های مالی بود. بسیار خوشحال شدم که مجموعه‌ای به شکل اختصاصی دارد از نوآوری و تحول در اقتصاد و صنایع مالی صحبت می‌کند. بعدتر پیگیر دائمی مطالب این نشریه شدم؛ چه در صفحه اینستاگرام و چه داخل خود نشریه. در ادامه متوجه شدم که هدفشان گفتن و شنیدن از متخصصان، بررسی نوآوری‌ها، معرفی افراد تأثیرگذار و برنامه‌هایشان، نوشتن از فناوری‌های مالی و به‌طور کلی ساختن اکوسیستم در صنایع مالی است. برای همین از آنجا به بعد دیگر به جای پیگیری مطالب، شدم طرفدارشان. امروز که تقریباً پنج سال از آن روزها می‌گذرد، بسیار خوشحالم که مجموعه‌ای زحمتکش و متخصص با تمام توان دارد برای توسعه اقتصاد و ارتقای جایگاه صنایع مالی در کشور تلاش می‌کند و این برای من یعنی ایفای نقش کنشگری مرزی در مسیر توسعه کشوری که خیلی باید برایش دوید و خون‌دل خورد. بچه‌های عصر تراکنش دمتان گرم و خداقوت.

فرهاد اینالویی، معاون سابق فناوری اطلاعات بانک ایران زمین:

به نظر من یک نشریه تخصصی خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

1.موضوعات تخصصی: نشریه باید به یک یا چند حوزه تخصصی بپردازد و مقالات و مطالب آن باید به این حوزه‌ها مرتبط باشند.

2.کیفیت علمی: مقالات و مطالب منتشرشده در نشریه باید دارای کیفیت علمی بالا و درباره موضوعات تخصصی باشند و به دیدگاه‌ها و پژوهش‌های جدید در آن حوزه‌ها بپردازند.

3.دسترسی آسان: نشریه باید دسترس‌پذیر باشد و مقالات و مطالب آن به‌راحتی قابل دسترسی و دانلود باشند.

4.انتشار منظم: نشریه باید دارای برنامه انتشار منظم و مقالات منتشرشده باید دارای تاریخچه انتشار منظم باشند.

5.اعتبار و شهرت: نشریه باید در حوزه‌ای که فعالیت می‌کند اعتبار و شهرت داشته باشد و مخاطب آن افراد و محققان معتبر باشد.

6.تحکیم ارتباط با خوانندگان: نشریه باید از ابزارهای ارتباطی مختلف برای تحکیم ارتباط با خواننده استفاده کند.

7.اخلاق در انتشار: نشریه باید به اخلاق در انتشار مقالات و احترام به حقوق مؤلفان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

با توجه به این ویژگی‌ها، ماهنامه عصر تراکنش توانسته در این چند سال در گسترش دانش در زمینه بانکداری و سیستم‌های پرداخت و فناوری‌های روز در فضای اقتصاد دیجیتال کشور نقش مؤثر و مفیدی ایفا کند. برای دست‌اندرکاران جوان و توانای آن آرزوی موفقیت هرچه بیشتر دارم.

پویا پوراعظم، رئیس اداره ریسک و تطبیق بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه:

از سال‌ها قبل که کار تخصصی در حوزه فناوری و امنیت اطلاعات بانکی و پرداخت را شروع کردم با ماهنامه عصر تراکنش آشنایی داشتم و گاه مطالب آن را مطالعه می‌کردم، اما ایجاد همکاری و نوشتن یادداشت برای ماهنامه عصر تراکنش را از حدود چند ماه بعد از همه‌گیری کرونا آغاز کردم. زمانی که اکثر اوقات را در منزل سپری می‌کردیم از طریق برنامه‌های لایو اینستاگرام (که هنوز فیلتر نبود!) با برادران قربانی، آشنا شدم و اولین یادداشتم برای ماهنامه عصر تراکنش را با موضوع «امنیت رمز پویای کارت بانکی» نوشتم. از آن زمان به بعد این همکاری ادامه داشت و می‌توانم بگویم یکی از بهترین تجارب من در حوزه تخصصی کارم بوده و هست. ویژگی اصلی و مهم ماهنامه عصر تراکنش، تخصصی بودن محتوای تولیدی آن در صنعت بانکداری، فناوری‌های مالی و پرداخت است. از آن مهم‌تر اینکه بخش عمده این محتوا که هم تخصصی و هم به‌روز و دارای کیفیت بالا است، با مشارکت خود فعالان صنعت، تولید و منتشر می‌شود و همین باعث شکل‌گیری یک انجمن غیررسمی، ولی تخصصی از فعالان صنعت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.