عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

کتاب‌هایی درباره شکل‌گیری صرافی کوین‌بیس، پول دیجیتال و ظرفیت‌های صنعت لجستیک در ایران

چهار کتاب از انتشارات راه پرداخت

عصر تراکنش ۸۲ / «اربابان کریپتو؛ روایتی از صرافی رمزارز کوین‌بیس و برایان آرمسترانگ، بنیان‌گذار آن»، «آینده پول؛ انقلاب دیجیتال چگونه پول و فایننس را متحول می‌کند؟»،‌ «نوآوری در صنعت لجستیک ایران؛ مجموعه گفت‌وگوهای تحلیلی با چهره‌های نوآور یک صنعت»‌ و «کریپتوکارنسی؛ پول دیجیتال چطور می‌تواند فایننس را متحول کند؟»‌ چهار کتابی هستند که در هشتادودومین شماره ماهنامه عصر تراکنش به معرفی آنها پرداخته‌ایم. کتاب‌هایی که به ترتیب به مسائلی مانند روایتی از صرافی رمزارز کوین‌بیس، چگونگی تحول پول به‌واسطه انقلاب دیجیتال، مجموعه گفت‌وگوهای تحلیلی با چهره‌های نوآور یک صنعت و چگونگی تحول فایننس توسط پول دیجیتال می‌پردازند. در ادامه مروری اجمالی بر مطالب آنها خواهیم داشت.


اربابان کریپتو؛ روایتی از صرافی رمزارز کوین‌بیس و برایان آرمسترانگ، بنیان‌گذار آن


کتاب «اربابان کریپتو» مخاطب را به دل درامی در حال وقوع می‌برد و ظهور، سقوط و تولد دوباره رمزارزها را از طریق ارائه تجربیات بازیگران اصلی، در سراسر جهان ردیابی می‌کند. در این کتاب، مسیر پرتلاطم برایان آرمسترانگ، کارآفرین سیلیکون‌ولی و نحوه شکل‌گیری استارتاپ او، کوین‌بیس، را دنبال می‌کنیم. کوین‌بیس که در سال 2012 تأسیس شد، اکنون هر هفته میلیاردها دلار تراکنش را پردازش می‌کند و مشتریان بیشتری نسبت به غول‌های سرمایه‌گذاری قدیمی دارد. آن نقشی را که گوگل برای جست‌وجوی محتوا و اوبر برای اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه دارند کوین‌بیس برای رمزارزها ایفا می‌کند.

جف جان رابرتز، نویسنده کتاب، فضای حاکم بر دنیای رمزارزها، ظهور استارتاپ‌های این حوزه و تقابل آنها با دنیای مالی سنتی را در این کتاب به‌دقت به تصویر می‌کشد؛ منظره‌ای شگفت‌انگیز مملو از هک (هک بسیار!)، سرمایه‌گذاران، تحقیقات دولتی، برادران میلیاردر و لامبوهایشان و جلسات پشت درهای بسته با جیمی دیمون (مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان چیس). کتاب «اربابان کریپتو»، مروری است بر نحوه شکل‌گیری صرافی کوین‌بیس و چالش‌هایی که این صرافی با آن مواجه بوده است؛‌ چه از نظر زیرساخت‌های فنی و چه از نظر نحوه تعامل آن با نهادهای نظارتی آمریکا و همچنین تقابل آن با نظام بانکداری سنتی. تاریخچه کوین‌بیس مصداق این گزاره است که با اتخاذ راهبردهای مدیریتی مناسب و پیشروی در فناوری، چالش‌های اولیه می‌توانند به فرصت‌های بزرگی تبدیل شوند.

عنوان اصلیKings of Crypto: One Startup’s Quest to Take Cryptocurrency Out of Silicon Valley and Onto Wall Street
نویسندهجف جان رابرتز
مترجمانامیرعلی خلج، فاطمه درستکار
انتشارات راه پرداخت
سال انتشار ۱۴۰۳

آینده پول؛ انقلاب دیجیتال چگونه پول و فایننس را متحول می‌کند؟


دنیای مالی در آستانه یک دگرگونی اساسی قرار دارد و این اتفاق بر شرکت‌ها، بانک‌ها و درنهایت بر همه ما تأثیر می‌گذارد. در کتاب «آینده پول»، اسوار پراساد، استاد اقتصاد دانشگاه کرنل، به‌وضوح بیان می‌کند که پایان نقدینگی فیزیکی، اساساً نحوه زندگی ما را بازنویسی می‌کند. بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها، تازه در آغاز راه هستند. از طرفی، بانک‌های مرکزی به دلیل ظهور رمزارزها، به‌طور فزاینده‌ای ارزهای دیجیتال (CBDC) باثبات‌تر خود را توسعه خواهند داد. در همین حال، با ورود شرکت‌های مطرحی مانند متا، اپل و آمازون به این حوزه، ارزهای دیجیتال به طرز چشمگیری تکامل خواهند یافت. پراساد در کتاب آینده پول نشان می‌دهد که چگونه این نوآوری‌ها، مفهوم پول را بازتعریف کرده و آن را از کارکردهای سنتی و قدیمی خود متمایز می‌کند. این تحول، نوید کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتر را می‌دهد، اما در عین حال، ریسک بی‌ثباتی، عدم پاسخ‌گویی و نقض حریم خصوصی را نیز به همراه دارد.

 اسوار اس. پراساد، استاد اقتصاد در دانشگاه کرنل است. او همچنین عضو ارشد مؤسسه بروکینگز و همکار پژوهشی در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی است. از سایر تألیفات این نویسنده می‌توان به این دو کتاب اشاره کرد: «به دست آوردن ارز: ظهور رنمینبی» و «تله دلار: چگونه دلار آمریکا بر امور مالی جهانی تسلط پیدا کرده است».

عنوان اصلی The Future of Money: How the Digital Revolution Is Transforming Currencies and Finance
نویسندهاسوار پراساد
مترجم امیرحسین مردانی
انتشارات راه پرداخت
سال انتشار ۱۴۰۲

نوآوری در صنعت لجستیک ایران؛ مجموعه گفت‌وگوهای تحلیلی با چهره‌های نوآور یک صنعت


از خروس‌خوان سحر تا دم غروب، از نیمه‌شب‌های تاریک زمستان تا ظهرهای تابستان یا در هر لحظه‌ای که این کتاب را در دست گرفته‌اید، از جنوب تا شمال کشور و در خیابان‌ها و جاده‌های شهرهای مختلف، کامیون‌ها، وانت‌ها، موتورسیکلت‌ها و بسیاری وسایل نقلیه دیگر در حال رساندن «باری یا بسته‌ای» از مبدایی به مقصدی هستند. این همان صنعت لجستیک ایران است که 24ساعته و در هفت روز هفته و بدون لحظه‌ای توقف به‌عنوان یکی از قلب‌های تپنده اقتصاد کشور در حال فعالیت است؛ صنعتی که حتی تصور لحظه‌ای توقف برای آن ناممکن است، اما لجستیک با وجود سابقه‌ای به درازای تاریخ، در سال‌های اخیر تغییرات شگرفی کرده است.

مهم‌ترین تغییر آن هم به ورود یک نسل جوان و صاحب ایده به این بخش از اقتصاد کشور برمی‌گردد؛ نسلی از کسب‌وکارهای جدید و متکی به نوآوری و فناوری که تلاش دارند این صنعت را بزرگ‌تر و غنی‌تر کنند. کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» مجموعه‌ گفت‌وگوهایی است با تعداد محدودی از کارآفرینان و نوآوران این حوزه به همراه چند گزارش تحلیلی از گذشته و آینده صنعت. شاید اولین‌باری باشد که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور و دیگر کسب‌وکارهای لجستیکی، با تکیه بر تجربه‌های واقعی کسب‌وکاری در قالب یک کتاب از موانع و مسیرهای این صنعت گفته‌اند. این افراد اعتقاد دارند ظرفیت‌های صنعت لجستیک ایران بسیار بیشتر از داشته‌های فعلی است و یکی از مسیرهای شکوفایی آن تزریق جسورانه‌تر نوآوری به آن است. شاید چکیده تک‌خطی این کتاب این باشد که تغییر بزرگ لجستیک آن‌هم در سطح ملی در راه است و اکوسیستمی که با کلیدواژه نوآوری در حاشیه این صنعت شکل گرفته موتور محرکه این تغییر خواهد بود.

گردآورنده رضا جمیلی
همکاران رضا امیرزاده، منیره شاه‌حسینی، غزل یگانگی
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار ۱۴۰۲

کریپتوکارنسی؛ پول دیجیتال چطور می‌تواند فایننس را متحول کند؟


طی دهه گذشته شاهد رشد مداوم کریپتوکارنسی به‌عنوان شکل جایگزین ارز بوده‌ایم، اما رمزارز دقیقاً چیست و ظرفیتش برای تغییر دنیای پول چقدر است؟ در کتاب «کریپتوکارنسی» جیان ولپیسلی از نشریه وایرد، هر آنچه را که لازم است درباره کریپتوکارنسی بدانید توضیح می‌دهد. او به تاریخ شکل‌گیری و توسعه این نوع پول اشاره می‌کند و توضیحی دقیق درباره کارکرد آن ارائه می‌دهد. همچنین از اصطلاحات این حوزه، از بلاکچین، بیت‌کوین و استیبل‌کوین گرفته تا استخراج، قراردادهای هوشمند و فورک ابهام‌زدایی می‌کند و ایدئولوژی‌های سیاسی و اقتصادی‌ محرک رمزارزها را شرح می‌دهد و پرسشی اساسی را به میان می‌آورد: آیا کریپتوکارنسی واقعاً واجد آن تأثیر تحول‌آفرین اقتصادی و اجتماعی است که‌ طرفدارانش ادعا می‌کنند؟

درمجموع «کریپتوکارنسی» را می‌توان کتاب آموزش الفبای مهم‌ترین دوره‌ها در تاریخ رمزارز تلقی کرد که از دهه ۱۹۹۰ شروع شده و تا به امروز می‌رسد. نویسنده دورنمایی را به تصویر می‌کشد که باعث ساخت بیت‌کوین به دست ساتوشی ناکاموتو شد، به حباب عرضه اولیه سکه و استیبل‌کوین رسید و به لیبرا و دیفای ختم شد. درواقع این کتاب را می‌توان رویدادنگاری سیر تکامل رمزارز، قواعد پیش‌برنده آن و شرح اقدامات مخترعان و سازندگان آن نامید. در یک کلام، نویسنده در پنج فصل این کتاب، که هرکدام به دوره خاصی از این تاریخ اختصاص دارد، تلاش می‌کند پاسخی مفصل و جامع به این پرسش بدهد: «رمزارز چیست و چرا باید برایش اهمیت قائل باشیم؟»

عنوان اصلی Cryptocurrency: How Digital Money Could Transform Finance
نویسندهجیان ولپیسلی
مترجممحمد رهبان
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار ۱۴۰۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.