عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش ششم)؛ محدود کردن فضای رانت، انحصار و دخالت‌ دولتی‌ها

دیدگاه‌ها و مطالبات مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی؛ علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نصر کشور؛ محمد صدوقی، مدیرعامل ترابرنت؛ علیرضا رادمنش، رئیس هیئت‌مدیره صرافی رمزینکس؛ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی بیتمکس؛ حسین ریاضی، بنیان‌گذار شرکت صنایع ارتباطی پایا؛ نوش‌آفرین مؤمن‌واقفی، معاون فناوری اطلاعات بانک دی؛ سعید رسول‌اف، مدیرعامل ایده‌پرداز ژوبین و محمدرضا حیدری، معاون بازاریابی و کسب‌وکار مانیسا از مسعود پزشکیان

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند.

فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند. در بخش ششم این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی؛ علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نصر کشور؛ محمد صدوقی، مدیرعامل ترابرنت؛ علیرضا رادمنش، رئیس هیئت‌مدیره صرافی رمزینکس؛ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی بیتمکس؛ حسین ریاضی، بنیان‌گذار شرکت صنایع ارتباطی پایا؛ نوش‌آفرین مؤمن‌واقفی، معاون فناوری اطلاعات بانک دی؛ سعید رسول‌اف، مدیرعامل ایده‌پرداز ژوبین و محمدرضا حیدری، معاون بازاریابی و کسب‌وکار مانیسا را بخوانید.

سایر بخش‌های این گزارش به‌مرور منتشر خواهد شد. بخش‌های منتشرشده را اینجا مشاهده کنید.


مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی:


اقتصاد دیجیتال سریع‌ترین و بهینه‌ترین استراتژی برای ورود مردم به اقتصاد و ایجاد ظرفیت رشد سریع در کشور است. اما اقتصاد دیجیتال در ایران نوپا است و قوانین و روال‌هایش هنوز کامل شکل نگرفته است. درخواست ما از رئیس‌جمهور این است که بیش از سایر صنایع برای این بخش از اقتصاد محدودیت ایجاد نشود تا رقابت‌پذیری آن از بین نرود.

از سوی دیگر در صنعت زیبایی، ظرفیت تولید برای یک جامعه ۶۰۰میلیون‌نفری وجود دارد، اما برخی موانع باعث کند شدن روند تنوع و نوآوری در این صنعت می‌شوند. درخواست می‌کنیم این موانع، که اغلب ساده اما بسیار مهم هستند، برطرف شوند تا ظرفیت اصلی صنعت زیبایی برای گرفتن بازار ۴۷میلیارددلاری خاورمیانه ایجاد شود.


علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نصر کشور:


مطالبه اعضای اقتصاد دیجیتال، تسهیل و روان‌سازی فرایند کسب‌وکارهای این حوزه و توجه ویژه رئیس‌جمهور به این حوزه است، زیرا در برنامه هفتم توسعه به‌شدت به موضوع اقتصاد دیجیتال تأکید شده و برای این حوزه رشد قابل توجهی پیش‌بینی شده است؛ بنابراین باید تعامل بیشتری بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود تا در نهایت شاهد پیشرفت اقتصاد دیجیتال باشیم. ما در جایگاه بخش خصوصی، ضمن عرض تبریک به آقای پزشکیان، این امید را داریم که بتوانیم بازوی اجرایی دولت برای توسعه اقتصاد دیجیتال باشیم و فعالیت کنیم.

یکی از نیازهای اصلی برای تسهیل امور، اینترنت است و امیدواریم توسعه پیدا کند. در زمینه واردات و تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده تجهیزات باید نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد و این نگاه ویژه باید در تولید داخل نیز باشد. در حوزه‌های اخیر خود رئیس‌جمهور باید ورود پیدا کند، زیرا اگر قرار است توسعه‌ای حاصل شود، باید با حمایت خود رئیس‌جمهور باشد.


محمد صدوقی، مدیرعامل ترابرنت:


در یک‌ کلام خواسته ما حذف انحصار از بازار است. در حوزه حمل‌ونقل، دولت تنها در نقش تنظیم‌گر ظاهر نمی‌شود بلکه تصدی این حوزه را در اختیار گرفته و اموری را که پیش از این بخش خصوصی انجام می‌داد در دست گرفته است. انحصار دولت در این حوزه بسیار آسیب‌زننده است و دولت آینده باید از انحصارطلبی دوری کند.

سورنا ستاری گزینه پیشنهادی خوبی برای ریاست معاونت علمی ریاست‌جمهوری است. محمدجواد آذری جهرمی نیز وزیر شایسته‌ای برای وزارت ارتباطات است. آذری جهرمی در معاونت علمی ریاست‌جمهوری هم می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.


علیرضا رادمنش، رئیس هیئت‌مدیره صرافی رمزینکس:


با توجه‌ به وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب و رویکرد ایشان مبنی بر استفاده از متخصصان، انتظار می‌رود در گام اول محدودیت‌های غیرکارشناسی از فضای اقتصاد دیجیتال حذف شود. در سال‌های اخیر متأسفانه شاهد محدودیت‌های فراوان در استفاده از اینترنت، قوانین نامناسب در زمینه انتقال پول در صرافی‌های رمزارزی و دخالت‌ها و رویکردهای تنگ‌نظرانه در تعامل با کسب‌وکارهای جوان و نوپا بوده‌ایم.

امیدواریم همان‌طور که در سایر زمینه‌های اجتماعی وعده گسترش آزادی و کاهش محدودیت‌های غیرمنطقی را داده‌اند در این حوزه نیز رویکرد حذف محدودیت‌ها را داشته باشند. در گام دوم نیز انتظار می‌رود دولت ایشان علاوه بر حذف نگاه‌های سلبی، رویکردی فرصت‌محور در استفاده از مزایای اقتصاد دیجیتال به‌صورت کلی و رمزارزها به‌صورت خاص داشته باشد. فضای تحریمی کشور از یک سو و علاقه مردم کشورمان به استفاده از رمزارزها از سوی دیگر این ضرورت را ایجاد می‌کند که هرچه سریع‌تر برای به‌رسمیت‌شناختن این بخش از اقتصاد و ارائه ابزارهای لازم برای رشد کسب‌وکارهای فعال در این زمینه اقدام کنند.


احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی بیتمکس:


مطالبه‌گری ما استفاده از فعالان صنعت، به‌ویژه صنعت تبادل رمزدارایی‌ها در کشور در لایه تصمیم‌گیری است. قبل از هر تصمیم‌گیری کلان و تأثیرگذاری، نظرات و داده‌های دست اول را از فعالان شناسنامه‌دار و باسابقه این حوزه دریافت کنند؛ یعنی مشورت با نخبگان و فعالان را حتماً لحاظ کنند و پشت درهای بسته هیچ تصمیمی نگیرند.


حسین ریاضی، بنیان‌گذار شرکت صنایع ارتباطی پایا:


انتظار ما همیشه از دولت این است که طبق یک برنامه کار کنند. ما در شروع برنامه پنج‌ساله هفتم هستیم. درخواست ما این است که دولت مشخص کند هر سال چه بخشی از این برنامه پنج‌ساله را انجام می‌دهد. سپس عملکرد خود را در فواصل شش‌ماهه با برنامه مقایسه کند و گزارش دهد و اگر هم بخش‌هایی در این برنامه هست که آرمانی بوده و قابل اجرا نیست، مشخص شوند تا بعد از بررسی به شکل دیگری اجرا ‌شوند.


نوش‌آفرین مؤمن‌واقفی، معاون فناوری اطلاعات بانک دی:


خواسته من از دولت مسعود پزشکیان ایجاد فضای رقابتی سالم بین کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال است و به نظرم افرادی مانند ولی‌اله فاطمی گزینه مناسبی برای معاونت علمی هستند.


سعید رسول‌اف، مدیرعامل ایده‌پرداز ژوبین:


توجه رئیس‌جمهور و کابینه ایشان به حوزه فناوری، نوآوری و به شکل کلی اقتصاد دیجیتال مهم‌ترین نکته است. کسب‌وکارهای دیجیتال مزایای رقابتی فراوانی دارند که می‌توانند به توسعه اشتغال و افزایش درآمد سرانه و در نهایت رشد اقتصادی کشور کمک کنند. توجه به بهبود فضای کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین کارهایی است که رئیس‌جمهور باید به آن اهتمام ورزد. این مشکلات ناشی از دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و گاهی متناقض، مجوزهای زیاد و دست‌وپاگیر، مشکلات شرکت‌ها با بیمه و مالیات، نبود متولی در حوزه‌هایی مثل امنیت اطلاعات و رمزارز و تعدد قانون‌گذاران در بخش‌های دیگر است که عملاً باعث ایجاد محدودیت شده‌ و فعالیت آزادانه و رقابتی کسب‌وکارها را مختل کرده‌اند. در نهایت مسئله بعدی رفع قیمت‌های دستوری است.

ابزار کلیدی و زیرساختی برای این بهبودها توسعه اینترنت و رفع فیلترینگ است. با اینترنت باکیفیت و پرسرعت و از طرفی رفع فیلترینگ سرویس‌هایی که به شکل روزمره نیاز کاربران هستند مثل گوگل‌پلی، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی وضع بهتری را شاهد خواهیم بود و ماجرای فروش فیلترشکن و تبعات آن نیز برطرف خواهد شد.

نکته بعدی تعامل سازنده با دنیاست که منجر به جذب سرمایه‌گذار و تبادل دانش و حتی توسعه منابع انسانی می‌شود و می‌تواند مهاجرت نیروهای متخصص را کاهش دهد یا معکوس کند. تلاش رئیس‌جمهور برای حضور بخش خصوصی واقعی و محدود کردن فضای رانت، انحصار و دخالت‌های شرکت‌های دولتی یا گاه خصولتی، می‌تواند مزیت‌های رقابتی واقعی ما را سازماندهی کند و تولید، واردات و صادرات را بهبود بخشد. در این راستا اجرای صحیح و بهینه قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی کمک جدی‌ است. رئیس‌جمهور برای تأمین مطالبات و بهبود کسب‌وکارها در این حوزه باید تصمیمات قاطعانه و شجاعانه‌ای بگیرد و از مدیران مستعد و توانمند در بخش‌های محتلف استفاده کند.


محمدرضا حیدری، معاون بازاریابی و کسب‌وکار مانیسا:


رفع محدودیت‌های فعلی در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و ایجاد امنیت در بحث سرمایه‌گذاری برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور، ایجاد امید برای جوانان اکوسیستم نوآوری و متوقف شدن روند مهاجرت نیروهای نخبه این حوزه و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای اکوسیستم استارتاپی، برخی از مطالبات ما از دولت آینده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.