عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش هفتم)؛ افزایش شناخت دولت از اقتصاد دیجیتال

مطالبات مینا والی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره راه‌کار؛ سهراب ثامنی، مدیرعامل صرافی زربان؛ علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو؛ مانوئل اوهانجانیانس، مدیرعامل ایسمینار؛ صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل صرافی هیتوبیت؛ حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل پنتا؛ امیرحسین داودیان، معاون بانک تجارت؛ سید مهدی نبوی، وکیل دادگستری و مهرداد حیدرپور، مدیرعامل مبناکارت آریا از پزشکیان

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند. فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند.

در بخش هفتم این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات مینا والی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرمسئول رسانه‌های راه‌کار؛ سهراب ثامنی، مدیرعامل صرافی زربان؛ علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو؛ مانوئل اوهانجانیانس، مدیرعامل ایسمینار؛ صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل صرافی هیتوبیت؛ حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل پنتا؛ امیرحسین داودیان، معاون بانک تجارت؛ سید مهدی نبوی، وکیل دادگستری و مهرداد حیدرپور، مدیرعامل مبناکارت آریا را بخوانید.

سایر بخش‌های این گزارش به‌مرور منتشر خواهد شد. بخش‌های منتشرشده را اینجا مشاهده کنید.


مینا والی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره راه‌کار:


مطالبات از هر مسئولی باید متناسب با حدود اختیارات او باشد. اکنون به طور خاص مطالبات کسب‌وکارها به اندازه یک طومار است که هر سال هم بزرگ‌تر می‌شود. به نظر من به‌صورت منطقی می‌توان از دولت جدید این انتظارات را داشت: افزایش کیفیت اینترنت در کشور و افزایش دسترسی مردم به آن، بالا بردن کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و ایجاد زیرساخت‌های تربیت منابع انسانی، رفع موانع متعدد کسب‌وکارها در سازمان‌هایی مانند تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی و در نهایت مشارکت فعالان اقتصاد دیجیتال در تصمیم‌گیری‌های حوزه فناوری.


سهراب ثامنی، مدیرعامل صرافی زربان:


از دولت جدید درخواست دارم فضای قابل حکمرانی و رگولاتوری یعنی پرداخت‌یاری‌ها، صرافی‌ها، درگاه‌ها و غیره را قانون‌گذاری کنند و به‌ازای تأمین امنیت دارایی رمزارزی کاربران ایرانی در دادگاه‌های جمهوری اسلامی می‌توانند مالیات دریافت کنند، اما این کار باید محقق شود و برای انجام آن لازم است به کسب‌وکارهای فعال در این حوزه مجوز دهند و فرایند آن را تسهیل کنند. پنج سال از بزرگ شدن بازار رمزارز ایران گذشته، اما هنوز مجوز رسمی فعالیت ارائه نمی‌شود و فضا خاکستری است و بهتر است این حوزه تعیین‌تکلیف شود.

خواسته من در جایگاه مدیرعامل زربان که یک مجموعه کاملاً غیرمتمرکز است، این است که سایه تهدید را از فعالیت‌های کاملاً غیرمتمرکز بردارند و برای ما مشکل ایجاد نکنند.


علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو:


صنعت مالی ما اگر به صنعت مالی دنیا متصل نباشد، ضعیف می‌شود؛ بنابراین حل مسائل بین‌المللی کشورمان می‌تواند صنعت مالی ما را به دنیا متصل کند. یکی از چالش‌های ما در حوزه فین‌تک، مشکلات اینترنت داخلی است. گاهی نمی‌توان از زیرساخت‌های بین‌المللی استفاده کرد و بخش بزرگی از آن به دلیل محدودیت شدید و بی‌دلیل اینترنت است.

اکنون جو یأس و ناامیدی زیادی در میان نیروهای فنی حاکم است و از سوی دیگر ظرفیت استفاده از توانایی این افراد، با امکانات بهتر در کشورهای خارجی، فراهم است. ایجاد یک جو روانی آرام در کشور فقط از یک رئیس‌جمهور برمی‌آید.

رگولاتوری در کشور ما نگاه مناسبی ندارد و یک تصمیم کوچک آن می‌تواند مجموعه‌ای از شرکت‌ها را به سوی ورشکستگی سوق دهد.


مانوئل اوهانجانیانس، بنیان‌گذار ایسمینار:


خواسته‌های سیاسی را می‌توان در قالب برداشته‌شدن تحریم‌ها بیان کرد، زیرا در این حالت می‌توانیم یک بازار بین‌المللی داشته باشیم. خواسته دیگر ما برداشته‌شدن فیلترینگ تا حد امکان است تا رسانه‌های پرطرفدار بتوانند آزادانه در اختیار مردم قرار گیرند. خواسته سوم مذاکره با پلتفرم‌های B2B است که ما را تحریم کردند تا تحریم‌های آنها نیز از بین برود.

خواسته دیگرمان درباره سازمان امور مالیاتی است. در این سازمان آگاهی درستی از مفهوم پلتفر‌م‌ها وجود ندارد. ما می‌خواهیم دانش سازمان امور مالیاتی از حوزه اقتصاد بیشتر شود. همچنین از سازمان تأمین اجتماعی نیز انتظار می‌رود با ادبیات اقتصاد دیجیتال بیشتر آشنا شود و این حوزه را بهتر بشناسد.

تجربه نشان داده گزینه‌هایی که در دو نهاد معاونت ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات مشغول به کار می‌شوند بی‌تأثیر هستند و خلاقیتی در اجرای امور ندارند. آ‌نها در بحث فیلترینگ و حوزه زیرساخت‌ها تأثیرگذار نبوده‌اند. اما خواسته ما از افرادی که در این دو نهاد مشغول به کار می‌شود این است که برای رفع فیلترینگ و اینترنت باکیفیت کوشش کنند و بحث اینترنت ملی را نیز به‌کل کنار بگذارند.»


صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل هیتوبیت:


خواسته اول من این است که به فناوری‌هایی مانند بلاکچین و هوش مصنوعی به چشم یک فرصت نگاه کنند نه تهدید. نکته دوم این است که در حوزه رمزارز در چارچوب قوانین تسهیلگری کنند و بگذارند فین‌تک راه خودش را ادامه دهد. خواسته سومم نیز پذیرش دارایی‌های دیجیتال و رمزارز همچون یک کلاس دارایی است. در بخش قانونگذاری و توسعه این اکوسیستم از تجربه کشورهای دیگر هم بهره ببریم تا هزینه و زمان اضافی مصرف نکنیم.


حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا:


در جایگاه یک فعال حوزه اقتصاد دیجیتال و رمزارز از رئیس‌جمهور منتخب مطالبات زیر را دارم: اول، رمزدارایی و بازار رمزارزها را یک پدیده جدی و واقعی، نه فانتزی و حاشیه‌ای بپذیرند و به شناخت کاملی از ویژگی‌های واقعی این پدیده و فرصت‌ها و ریسک‌های آن برسند. دوم، در حوزه قانون‌گذاری از فرصت چهارساله دولت برای تثبیت تنظیم‌گری با حذف رویه‌های غلط قبلی و موازی‌کاری‌های گذشته استفاده کنند و تصمیم بگیرند که این پدیده را در چه سطحی تنظیم‌گری کنند.


امیرحسین داودیان، معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت:


رفع تحریم‌ها به‌منظور استفاده ایرانی‌ها از پلتفرم‌های بین‌المللی و همکاری با صاحبان فناوری در جهان، اینترنت آزاد و پرسرعت و رفع فیلترینگ، مطالبه من از رئیس‌جمهور منتخب مردم است.


سید مهدی نبوی، وکیل دادگستری:


مطابق اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پس از مقام رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را به عهده دارد.

در زمینه رمزدارایی‌ها رئیس‌جمهور جدید ابتدا باید موضعی اتخاذ کند تا اشخاص ذینفع بتوانند برای حداقل چهار سال آینده برنامه‌ریزی کنند. همین اعلام موضع، نحوه عملکرد نهادهای اجرایی و نظارتی دولتی را روشن خواهد کرد و موظف خواهند شد در چارچوب نظری دولت حرکت کرده و از اقدامات سلیقه‌ای خودداری کنند.

رئیس‌جمهور جدید باید طبق قانون با کسب نظر فعالان اکوسیستم رمزارزی یک لایحه جامع تهیه کرده و به مجلس ارسال کند. تا زمان تصویب لایحه در مجلس، رئیس‌جمهور می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌های مقرر در قانون اساسی و سایر قوانین، با تصویب آیین‌نامه و مقرره‌گذاری، نیازمندی‌های حقوقی لازم برای تسهیل و تعیین‌تکلیف اکوسیستم رمزارزی را فراهم کند.

علاوه بر اینها، رئیس‌جمهور با انتخاب و انتصاب اشخاصی که در زمینه رمزارزها دارای رویکردهای تعاملی هستند، در جایگاه‌هایی همچون کمیسیون‌های دولت و وزارتخانه‌های مرتبط، می‌تواند در قوه مجریه یک هماهنگی مستحکم به وجود آورد و به توسعه اکوسیستم رمزارزی سرعت بخشد.


مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا:


آینده کشور در انتظار تصمیم‌ها و همراهی تیم دولت با کارآفرینان و بخش خصوصی خواهد بود. گشایش ارتباطات بین‌المللی به همراه تسهیل امکان واردات، حل مشکل تخصیص ارز و هموارسازی قوانین تنظیم‌گری در حوزه فناوری اطلاعات از ارکانی است که دولت باید برای آنها برنامه‌های متناسبی ارائه دهد. ورود فناوری با سرعت بالا و توسعه توانمندی‌های نهادهای اقتصادی از وظایف شرکت‌های خصوصی است و بی‌شک عطش مبتنی بر نیاز به فناوری در این حوزه، سال‌هاست مضاعف شده است. با روی کار آمدن دولت جدید و سیاست‌گذاری‌های صحیح در چارچوب واگذاری سهم‌های توسعه‌محور به بخش خصوصی، حمایت‌های جامع و پیوسته اعتباری و رفع موانع سال‌های اخیر در قوانین و ضوابط وابسته می‌توانیم شاهد پیشرفت و جهش چشمگیری در برنامه سه‌ساله باشیم. امیدواریم این تغییرات با روند قابل توجه و پشتوانه حمایت مردم و دولت جدید محقق شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.