عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش پنجم)؛ ایجاد ثبات اقتصادی و مدیریت نرخ تورم

مطالبات مسعود حمیدزاده، مدیرعامل پونیشا؛ حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی؛ آرزو خسروی، مدیرعامل فرش آنلاین؛ فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا؛ رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار؛ ژوبین علاقبند، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان؛ افشین آشوری، فعال حوزه استخراج رمزارز؛ اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار و نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند. فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند.

در بخش پنجم این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات مسعود حمیدزاده، مدیرعامل پونیشا؛ حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی؛ آرزو خسروی، مدیرعامل فرش آنلاین؛ فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا؛ رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار؛ ژوبین علاقبند، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان؛ افشین آشوری، فعال حوزه استخراج رمزارز؛ اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار و نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان را بخوانید.

سایر بخش‌های این گزارش به‌مرور منتشر خواهد شد. بخش‌های منتشرشده را اینجا مشاهده کنید.


مسعود حمیدزاده، مدیرعامل پونیشا:


مطالبه‌ من از دولت پزشکیان به رسمیت شناختن اینترنت است که شاهرگ اصلی توسعه ‌دیجیتال است. همچنین تلاش برای حمایت از حق دسترسی بدون محدودیت به جریان آزاد اطلاعات.


حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی:


دولت‌ها باید از کسب‌وکارها حمایت کنند و این حمایت می‌تواند به شکل‌های گوناگونی باشد. اما اکنون دید نادرستی از مفهوم حمایت وجود دارد. برای مثال گاهی دولت می‌خواهد دست کسب‌وکارها را بگیرد، ولی برای آنها انحصار ایجاد می‌کند.

انتظار ما این است که دولت طرفدار بازار آزاد باشد. حمایت از بازار آزاد می‌تواند به شکل ایجاد زیرساخت انجام شود. این زیرساخت‌ها باید در اختیار همه فعالان قرار گیرند. این روند به این معناست که دولت انرژی خود را در فضای توسعه زیرساخت‌ها قرار بدهد و در فضای کسب‌وکارها دخالت نکند و به معنای واقعی کلمه، پیگیر فضای کسب‌وکار آزاد باشد.

در نهایت دولت باید اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کند و مانع از تصویب هرروزه قوانین جدید شود.


آرزو خسروی، مدیرعامل فرش آنلاین:


مطالبه ما از دولت، گذشتن از طرح صیانت است. برای معاونت علمی آقای سورنا ستاری را مناسب می‌دانم. برای وزیر ارتباطات هم پیشنهاد می‌دهم آقای محمدجواد آذری‌ جهرمی در این پست مشغول به کار شوند زیرا به زیرساخت‌های این حوزه آشنایی دارند.


فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا:


قریب به اتفاق فعالان این حوزه کارشان را بلدند و دل در گرو توسعه و پیشرفت ایران دارند. بگذارید کارمان را بکنیم. شما فقط موانع را از سر راه بردارید و مداخلات متعددی را که از خارج صنعت و اکوسیستم چوب لای چرخ کار ما می‌گذارند به حداقل برسانید.


رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار:


اینترنت آزاد. نه یک کلمه بیشتر، نه یک کلمه کمتر… بدون قیدوشرط. اگر آقای پزشکیان یا هر فرد دیگری در این کشور دلسوز است و صداقت دارد و واقعاً می‌خواهد برای اکوسیستم استارتاپی ایران و افراد فعال در آن قدمی بردارد، باید اینترنت کشور را از وضعیت بغرنج فعلی خارج کند. پیش‌شرط توسعه اقتصاد دیجیتال، دسترسی همه ایرانیان به یک اینترنت کاملاً آزاد است. مهم‌ترین دلایل مهاجرت نیروهای استارتاپی در سال‌های گذشته، حتی مهم‌تر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، محدودیت‌های اینترنت بوده است.


ژوبین علاقبند، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان:


رفع فیلترینگ از واتس‌اپ، اینستاگرام، یوتیوب و همه سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که بدون دلیل فیلتر شده‌اند و برقراری ارتباط معمولی با بقیه دنیا و باز شدن فضای اقتصادی ایران ازجمله مطالبات مهم ماست. همچنین رسیدگی به وضع تورم و اقتصاد و کاهش تورم به زیر ۱۰ درصد از  مسائلی است که دولت باید به آنها توجه کند. پیشنهاد من برای معاونت علمی دکتر سورنا ستاری و برای وزارت ارتباطات محمدجواد آذری ‌جهرمی است.


افشین آشوری، فعال حوزه استخراج رمزارز:


از دولت جدید انتظار داریم به صنعت استخراج رمزارز که یکی از صنایع نوین و استراتژیک برای ارزآوری است، مانند صنایع بزرگ و پرمصرف نگاه شود و اکوسیستم رمزارزی را یک فناوری جدید و فرصت در اقتصاد دیجیتال و به‌طور خاص، لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال در نظر بگیرند. برای پیشرفت و توسعه این صنعت نیز با هم‌فکری و هم‌افزایی فعالان این حوزه و نهادهای بخش خصوصی اقدام کنند. صنعت استخراج رمزارز را که چندین هزار میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری شده، فرصت و آلترناتیو مذاکرات آینده برای برجام به‌منظور نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی خرد در نظر گیرند.


اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار:


اولین و مهم‌ترین خواسته من از رئیس‌جمهور منتخب این است که حق دسترسی آزاد به اینترنت را به رسمیت بشناسد. جدا از تمام سنگ‌اندازی‌ها و مسائل مرتبط با کسب‌وکارهای اینترنتی، مهم‌ترین اصل، در دسترس بودن اینترنت آزاد و برابری در آزادی دسترسی به آن برای تمام افراد جامعه است. تا زمانی که ما همچنان در این زمینه مشکل داشته باشیم و حق آزادی استفاده از اینترنت یک حق شهروندی نباشد، صحبت از مابقی خواسته‌ها شعاری خواهد بود و گویی ما همچنان در لایه اول هرم مازلو قرار داریم. به نظر من بعد از رسیدن به این خواسته می‌توان در مورد مابقی مطالبات صحبت کرد.


نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان:


انتظار من از ایشان این است که در مرحله اول تلاش کنند ثبات اقتصادی ایجاد شود و نرخ تورم را مدیریت کنند. کمر کسب‌وکارهای دیجیتال زیر بار فشار حقوق و دستمزد و اجاره خم شده است. انتظار می‌رود رویه ایشان متضمن بازگشت امید در میان کارآفرینان و جوانان باشد و محیطی امن برای کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود. متأسفانه در سال‌های گذشته با اقتصاد دستوری و ایجاد یأس و ناامیدی در بخش خصوصی، اغلب کسب‌وکارهای نوپا یا فرصت تداوم کسب‌وکارشان را از دست دادند یا دچار رکود شدند. کارآفرین برای اینکه بتواند بی‌دغدغه کسب‌وکار خود را پیش ببرد باید خیالش از تصمیمات حاکمیت راحت باشد و هر روز نگران نرخ ارز و انواع ممنوعیت‌های یهویی نباشد. تسهیل قوانین مالیاتی و بیمه‌ای و برداشتن مقررات زاید در این حوزه که در سنوات گذشته پی‌درپی ظهور کرده‌اند از اولویت‌های رشد اقتصاد دیجیتال است و نیاز است که رئیس‌جمهور در این‌باره تأکیدهای لازم را به وزارتخانه‌های مربوطه داشته باشد. اصلاح رویه‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک و برداشتن موانعی همچون اینماد می‌تواند ارتباط بخش خصوصی نوآور با حاکمیت را ترمیم کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.