عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش دهم)؛ اجرای وعده‌های انتخاباتی و ⁠اولویت دادن به منافع ملی

مطالبات ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیا‌ن‌گذار گروه توسن؛ افشین کلاهی،‌ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران؛ محمدعلی گوگانی، عضو هیئت‌مدیره شرکت آدونیس؛ حمیدرضا نائینی، مدیرعامل گروه انفورماتیک راهبر؛ علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر؛ رسول لطفی، معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن؛ عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرداخت نوین؛ محمد یعقوبی، مدیرعامل یوبیتکس و محمدصادق آزادانی، معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت توسعه و نوآوری شهر از مسعود پزشکیان

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند.

فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند. در بخش دهم این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیا‌ن‌گذار گروه توسن؛ افشین کلاهی،‌ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران؛ محمدعلی گوگانی، عضو هیئت‌مدیره شرکت آدونیس؛ حمیدرضا نائینی، مدیرعامل گروه انفورماتیک راهبر؛ علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر؛ رسول لطفی، معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن؛ عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرداخت نوین؛ محمد یعقوبی، مدیرعامل یوبیتکس و محمدصادق آزادانی، معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت توسعه و نوآوری شهر را بخوانید.

سایر بخش‌های این گزارش به‌مرور منتشر خواهد شد. بخش‌های منتشرشده را اینجا مشاهده کنید.


ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیا‌ن‌گذار گروه توسن:


ایجاد دولت پلتفرمی برای تمرکز اطلاعات و دستورالعمل‌های دولت و مقررات اجرایی و نظارتی، مهم‌ترین راهبرد عبور دولت از اقتصاد رانتی و پیچ‌درپیچ موجود است. وزارت کشور از طرف مردم صاحب این پلتفرم است و همه دستگاه‌ها موظف به اقدام هستند. طی شش ماه کل سوبسید به نقطه مصرف منتقل و نظام اعتباری دارای پوشش ۸۰درصدی شود.


افشین کلاهی، ‌عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:


وفای به عهد و اجرای وعده‌های انتخاباتی، ⁠اولویت دادن به منافع ملی بالاتر از هر چیز دیگری در تصمیم‌گیری‌ها، ⁠توجه به مطالبات بخشی از جامعه که در انتخابات شرکت نکردند (اکثریت خاموش)، ⁠شجاعت در بیان و ارائه نظرات کارشناسی تصمیم‌ساز با هدف اصلاح سیاست‌های قبلی اقتصادی و اجتماعی، ⁠ارزیابی نتایج سیاست‌های قبلی و ارائه گزارش هزینه/فایده تحریم‌ها، فیلترینگ، تولید با هدف جایگزینی واردات، ارز چندنرخی و سیاست‌هایی از این دست، ⁠قاطعیت، صداقت و پشتیبانی از منافع ملی و خواست مردم و ⁠توجه به زیرساخت‌ها و بخش خصوصی و دخالت حداقلی در اقتصاد و فضای کسب‌وکار از مهم‌ترین مطالبات ما از دولت آینده است.

گزینه‌های شناخته‌شده زیادی در اکوسیستم هستند که توان حضور در وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری را دارند. به‌طور کلی در معاونت علمی نیاز به تداوم سیاست‌های فعلی و در وزارت فاوا نیاز به تغییر کامل سیاست‌های فعلی وجود دارد.


محمدعلی گوگانی، عضو هیئت‌مدیره شرکت آدونیس:


من سه مطالبه جدی از رئیس‌جمهور منتخب کشور دارم: اولین مطالبه‌ام وضع قوانین جامع و مانع و تثبیت آنها حداقل برای دوره ریاست‌جمهوری و نیز جلوگیری از وضع قوانین ناقص و گاه متناقض است. مطالبه جدی دیگرم از بین بردن رانت در موضوعات ارزی و یکسان‌سازی نرخ ارز است. مطالبه سوم نیز استفاده از خرد جمعی و افرادی است که باسواد، باتجربه، سالم و دلسوز کشور ایران برای توسعه جدی آن هستند.


حمیدرضا نائینی، مدیرعامل گروه انفورماتیک راهبر:


من به چند نکته از جنس رویکرد و جهت‌گیری اشاره می‌کنم. اول اینکه دولت با بخش خصوصی رقابت نکند. دوم اینکه در تنظیم‌گری، یکپارچگی بین قوانین را لحاظ کند. سوم اینکه از کسب‌وکارهای بخش خصوصی حمایت واقعی کند. چهارمی این است که کارهای خود در توسعه حکمرانی هوشمند را با واگذاری به بخش خصوصی انجام دهد و پنجمین موضوع هم اینکه به توسعه اقتصاد دیجیتال (کاربردهای فناوری در صنایع دیگر و پلتفرم‌های فعال در تجارت الکترونیکی) توجه ویژه کند.


علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر:


سه مطالبه کلی از رئیس‌جمهور منتخب دارم که به شرح زیر هستند:

۱. کمک به شکل‌گیری و توسعه کسب‌وکارهای کوچک: بررسی وضع فعلی اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور در حوزه خدمات مالی نشان می‌دهد کسب‌وکارهای کوچک و نوپا در قالب استارتاپ‌های فین‌تکی توانسته‌‌اند با وجود محدودیت‌های فراوان، نقش و اثر قابل تأملی در گسترش و تنوع‌دهی به خدمات و محصولات این حوزه داشته باشند؛ بنابراین کمک به شکل‌گیری و توسعه کسب‌وکارهای کوچک با روش‌هایی مانند ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی به کارآفرینان و صاحبان ایده‌های نو، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت این نوع کسب‌وکارها در کنار رفع موانع موجود، ارائه آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار و مدیریت از پیشنهادهایی است که می‌تواند به بهبود فضای اقتصاد دیجیتال کمک کند. همچنین توسعه فرهنگ کارآفرینی و تشویق جوانان به راه‌اندازی کسب‌وکار خود می‌تواند در رشد حوزه فناوری و نوآوری در خدمات مالی و ایجاد فرصت‌های شغلی با سرمایه کم مفید باشد.

۲. تعیین رویکرد متناسب با تحول دیجیتال در حوزه تنظیم‌گری: کشور طی دو دهه اخیر از نامعلوم بودن رویکرد نهادهای تنظیم‌گر در حوزه فناوری مالی آسیب‌‌های فراوانی دیده است؛ بنابراین تعیین و شفاف‌سازی رویکردهای تنظیم‌گیری با تأکید بر تنظیم‌گیری نوآورانه و مبتنی بر فناوری از اولویت‌های حوزه فین‌تک در ایران است. پرهیز از نگاه‌های سلبی، دوری از روش‌های متصلب و غیرمنعطف و تأکید بر استفاده از دانش رگ‌تک ازجمله محورهای نظارتی است که پیشنهاد می‌شود جزو اولویت‌های کلان رئیس‌جمهور نهم قرار گیرد. همچنین لازم است به موضوعاتی همچون به‌روزرسانی قوانین و مقررات مربوط به فضای مجازی و تجارت الکترونیکی، حمایت از نوآوری و خلاقیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد بستری امن و قابل اعتماد برای فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در فضای مجازی توجه ویژه‌ای شود.

۳. کمک به توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌های فنی فناوری اطلاعات در کشور: کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر در حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دچار فرسودگی و عقب‌ماندگی‌های زیرساختی شده است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه‌های پرسرعت و پایدار در سراسر کشور یکی از مهم‌ترین محورهایی است که نیازمند توجه و رسیدگی است. همچنین حمایت از تولید داخلی تجهیزات و نرم‌افزارهای حوزه فناوری اطلاعات، افزایش سواد دیجیتال و آموزش استفاده صحیح از فناوری اطلاعات در میان مردم و توسعه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که پیشنهاد می‌شود رئیس‌جمهور محترم در این‌باره اقدام عاجل و متناسب صورت دهد.


رسول لطفی، معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن:


مطالبه من از دولت نهم افزایش سهم اقتصاد دیجیتال کشور است. همچنین امیدوارم سورنا ستاری در معاونت علمی باشد و خودم را هم گزینه مناسبی برای وزارت ارتباطات می‌دانم.


عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرداخت نوین:


امروزه در اداره امور، داده‌ها رکن نخستین و مبنای تصمیم‌سازی هستند و هرچه واقعی‌تر، شفاف‌تر، دقیق‌تر و درست‌تر باشند، تصمیم‌سازی‌ها نیز خردمندانه‌تر خواهد بود؛ بنابراین داشتن رویه‌ها و آیین‌نامه‌های داده‌محور یک الزام است. برای رسیدن به مفهوم داده‌محوری در امور، تعامل و همکاری با دنیا نیز ضروری است. مطالبه من از رئیس‌جمهور منتخب توجه به تصمیم‌سازی با استفاده از داده در کشور است؛ در واقع حکمت‌مداری در امور.


محمد یعقوبی، مدیرعامل یوبیتکس:


مهم‌ترین انتظار ما این است که دولت جدید تکلیف خود را با حوزه‌های نوین و پیشرو و همچنین صنایعی مثل فین‌تک، بلاکچین و رمزارز مشخص کند. دولت باید مشخص کند که قصد دارد راه توسعه و پیشرفت را در پیش بگیرد و با دنیا وارد رقابت و توسعه شود یا قصد دارد مسیر گذشته را ادامه دهد و به جای توسعه به دنبال محدودسازی، فشار بر کسب‌وکارها باشد.

نظر ما این است که دولت جدید احتمالاً مسیر توسعه را در پیش بگیرد و کسب‌وکارهای نوین ما را وارد فضای رقابتی بین‌المللی کند که پتانسیل بالایی برای این مورد دارند. یکی دیگر از موارد مهم، بحث تسهیلگری در حوزه ارتباطات بین‌الملل است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این موضوع اتفاق بیفتد. در حوزه‌هایی مثل بلاکچین و رمزارز که حوزه‌های پولی و مالی است، این مورد به‌شدت حیاتی به شمار می‌رود.

انتظار دیگری که دارم این است که دولت جدید در کنار مسیر توسعه‌ای که برای کسب‌وکارها تعیین و ایجاد می‌کند، بتواند استفاده دولت از صنعت بلاکچین را در بخش‌های مختلفی که امکان آن وجود دارد، مثل بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و… تسهیل کند و در این حوزه پیشگام شود. به جای ورود به حوزه‌هایی که کشور را دچار بحران می‌کند (مانند رمزریال)، دولت می‌تواند به صنعت بلاکچین ورود کند و آن را در سطح حاکمیت و در میان مردم گسترش دهد.


محمدصادق آزادانی، معاون برنامه‌ریزی شرکت توسعه و نوآوری شهر:


افزایش سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۵ درصد مطابق برنامه هفتم، بدون بهبود فضای کسب‌وکار، حذف انحصار، جلوگیری از مداخلات غیرضروری حاکمیتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای شکل دهی به حوزه‌های جدید و نوآورانه روی کاغذ باقی خواهد ماند. مطالبات ما در همین حوزه‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.