عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات متخصصان منابع انسانی اکوسیستم نوآوری از رئیس‌جمهور

از تسهیل قوانین مرتبط با نظام‌وظیفه تا تطابق قوانین کار و حقوق متناسب با تورم

یکی از چالش‌های جدی کسب‌وکارها به ویژه در حوزه اقتصاد نوآوری موضوع منابع انسانی متخصص است. در سال‌های گذشته به دلیل مهاجرت گسترده متخصصان و نخبگان به خارج از کشور، شرکت‌های داخلی برای جذب نیروهای مورد نیاز خود علاوه‌بر رقابت با سایر کسب‌وکارهای داخلی باید با شرکت‌های خارجی نیز رقابت کنند؛ رقابتی که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش ارزش پول ملی تبدیل به رقابتی نابرابر شده است.

به گزارش سایت رویداد برند کارفرمایی، دولت مسعود پزشکیان، شهریورماه اداره کشور را، احتمالاً با سیاست‌های جدید، به دست خواهد گرفت. اکنون تمام کشور در هر صنعت و حوزه‌ای، ازجمله حوزه انسان‌ساز منابع انسانی و برند کارفرمایی، درخواست و مطالباتی دارند که به تغییر وضعیت کنونی منجر شود؛ تغییراتی که وضعیت کار در کشور را تسهیل کند و مانع از مهاجرت بی‌رویه آنها شود. در گفت‌وگوهایی که با فعالان حوزه منابع انسانی و مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار صنعت داشتیم، آنها مطالبات خود را از دولت جدید بیان کردند.

تسهیل قوانین مرتبط با نظام‌وظیفه، تطابق قوانین کار و حقوق متناسب با تورم، پلمب نکردن غیرمنطقی کسب‌وکارها و یافتن راهکاری برای چالش خروج سرمایه‌های انسانی از کشور اصلی‌ترین مطالبه یا به عبارتی نیاز این مدیران بود.


علی حسینی، بنیان‌گذار کانکت


پلتفرم کانکت کمک می‌کند با متخصصان ایرانی خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم. از همین رو ممکن است هم از رفتن نخبه‌ها از کشور جلوگیری کند و هم عامل بازگشت آنها باشد. توقع داریم که دولت جدید بتواند راه بازگشت افرادی را باز کند که دوست دارند در ایران کار کنند، اما به دلیل شرایط در ایران نیستند. امیدوارم دولت جدید تردد ایرانیان ساکن خارج به داخل کشور را تسهیل و مشکل نظام‌وظیفه آنها را حل کند و از سوی دیگر تعاملات بین‌المللی را ممکن کند تا شرکت‌های بتوانند با خارج از ایران ارتباط برقرار کنند. این پویایی باعث می‌شود بسیاری از متخصصان بازگردند و آنهایی که به دلیل سرخوردگی می‌خواهند مهاجرت کنند در ایران بمانند.


ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ آروان کلاد


تورمی که هرساله تجربه می‌کنیم با دستمزد تصویب‌شده در دولت متناسب نیست و سال‌به‌سال درآمدهای افراد کمتر می‌شود. فکر می‌کنم تغییر سیاست‌های بیمه و مالیات در راستای شریک شدن در فشار تورمی و برداشتن سهمی از این بار کمک می‌کند تا هم حقوق‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا کند و هم فشار اقتصادی طاقت‌فرسایی به کسب‌وکارهای خرد تحمیل نشود.

مسائلی که شایسته بررسی دولت است عبارت‌اند از:

  • انتقال دانش، ایجاد فرصت‌هایی مانند بورسیه برای شرکت در نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، دوره‌های آموزشی، کارآموزی و منتورینگ با کشورهای توسعه‌یافته‌تر؛
  • افزایش ظرفیت امریه سربازی برای شرکت‌ها؛
  • به‌روزرسانی قوانین کار با شرایط جدید کار از قبیل دورکاری و ساعت کاری منعطف؛
  • تعریف مشاغل و دسته‌بندی شغل با استفاده از مدل‌های به‌روزتر و منعطف دیگر.

آتنا گوهرزاده، مدیر منابع انسانی لمیز


به‌عنوان یک کارشناس ارشد حوزه منابع انسانی، انتظار دارم که در دوره ریاست‌جمهوری جدید در حمایت از کسب‌وکارها و اشتغال‌زایی، سیاست‌های فیلترینگ و محدودسازی‌های غیرمنطقی که به تخریب مشاغل آزاد و کسب‌وکارهای اینترنتی منجر می‌شوند، متوقف شود.

دولت جدید باید بتواند از پلمب غیرمنطقی مراکز تجاری و کسب‌وکارها جلوگیری کند و حامی اقتصاد پایدار باشد.

همچنین، ارائه مشوق‌های مالی و شغلی برای بازگشت نخبگان و بهره‌مندی از تخصص‌های آنها در توسعه ملی و نیز ایجاد شرایط کاری مناسب و درخور جایگاه استادان علمی و نخبگان در راستای کاهش نرخ مهاجرت نخبگان یا بازگشت آنها به کشور ضروری است.

ضمن اینکه امیدوارم در دانشگاه‌ها فارغ از نگاه جنسیتی، سیاسی و مذهبی، از استادان علمی و کارآمد استفاده کنند تا محیط آکادمیک بهتری فراهم آید و روند توسعه کشور تسریع شود.

درباره برند کارفرمایی هم انتظار دارم که دولت جدید اقداماتی از این قبیل انجام دهد:

  •  سرمایه‌گذاری در کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی برند به منظور افزایش شناخت و شهرت برند در بازار، جامعه و جوامع بین‌الملل؛
  • سرمایه‌گذاری در برنامه‌هایی که تنوع و شمول در سازمان‌ها را بهبود می‌بخشند و از افراد با پیش‌زمینه‌های مختلف و گرایش‌های مختلف جنسیتی حمایت می‌کنند؛
  • سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و دیجیتالی کردن فرایندها به منظور بهبود کارایی، افزایش تولید و بهبود تجربه کاربری و رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و مشاغل آزاد و ارتباطات خارجی؛
  • تقویت ارتباطات با دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و انجمن‌های حرفه‌ای بین‌المللی برای جذب استعدادهای جدید و ارتقای شناخت برند کارفرمایی در جامعه و توسعه کسب‌وکارها در سطح جهانی؛
  • درخواست برای اختصاص بودجه و منابع لازم در راستای توسعه و اجرای استراتژی برند کارفرمایی که شامل تبلیغات، بازاریابی محتوا و فعالیت‌های آنلاین و آفلاین باشد.

زهره برزگر، معاون منابع انسانی ارتباط فردا


بهبود قوانین کار و کارفرمایی که در راستای امنیت قانونی – شغلی دوجانبه کارمند و کارفرما باشد، افزایش حقوق متناسب با تورم و از بین بردن موانع رکودِ منجر به تعدیل نیرو در کسب‌وکارها، انتظاری است که از دولت جدید دارم.

ایجاد زیرساخت‌های تولیدی خدماتی در همه نقاط جغرافیایی برای نگهداشت نیروی کار هر منطقه در همان مکان و برقراری چگالی متناسب در بازار کار استان‌ها که باعث کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ شود درخواست دیگری است که البته اجرای آن دشوار و نیازمند برنامه و عزم جدی است.

همچنین با توجه به سابقه دانشگاهی رئیس‌جمهور محترم انتظار می‌رود شاهد آشتی صنعت و دانشگاه و آموزش و به‌کارگیری نخبگان در همه مشاغل باشیم.


حمیدرضا لاچین، مدیر منابع انسانی شب


رفع نگاه امنیتی به کسب‌وکارها به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی تنها مطالبه من است؛ به شرکت‌ها اجازه داده شود کارشان را انجام دهند. همین.


محمدصادق اشرفی، مدیر مرکز تعالی منابع انسانی اسنپ‌فود


به‌عنوان فعال حوزه منابع انسانی مطالبه دارم شرایط کشور را به سمتی ببرند که موج مهاجرت کمتر شود تا در زمینه جذب نیروی متخصص کمتر با مشکل مواجه شویم.


سید مهدی موسوی نائینی، مشاور منابع انسانی سنباد


از رئیس‌جمهور جدید درخواست دارم که بحث خروج نیروهای انسانی از شرکت‌ها را جدی بگیرند و با ایجاد بسترهای مناسب و استفاده از دانش این افراد راهکاری بیابند که آنها برای ماندن در کشور انگیزه پیدا کنند. هزینه‌های زیادی برای آموزش نیروهای متخصص صرف می‌شود، اما این افراد کشور را ترک می‌کنند و در خدمت توسعه فعالیت‌های سایر کشورها قرار می‌گیرند. برای همین خواهش ما از رئیس‌جمهور این است که در اولین گام برنامه مدونی را در این زمینه پیاده کنند.

درباره برنامه‌های محوری هم در بخش دولتی انتظار داریم تا حد ممکن به کوچک‌سازی و چابک‌سازی فرایندهای دولتی بپردازند. مدل‌های پرداختی و جبران خدمتی در دولت با سطوح پرداختی سطح جامعه فاصله دارد و آنها در بدنه دولت نمی‌مانند. اگر درآمدهای آنها بهینه شود شاید این افراد بمانند و بخش‌های کلان در کشور رشد و توسعه پیدا کند. در بخش خصوصی هم کمک به توسعه بنگاه‌های خصوصی و افزایش پروژه‌های در اختیار آنها باعث بزرگ شدن این بنگاه‌ها خواهد شد.

درخواست دارم که پروژه‌ها را از بخش شبه‌خصوصی خارج کنیم و به بخش خصوصی انتقال دهیم تا آنها با استفاده از توان مالی خود نیروهای متخصص را حفظ کنند.


یوسف غروی، معاون سرمایه انسانی هلدینگ تفاس


انتظار دارم رئیس‌جمهور برنامه‌ای مدون برای بهبود اقتصاد، برنامه‌های جدید در زمینه آموزش و ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان و دانشجویان، حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات به منظور خلق فرصت‌های جدید برای رشد و توسعه داشته باشد. این موارد بر تقاضای نیروی کار و ایجاد فرصت‌های شغلی مؤثر است و به متخصصان سرمایه انسانی کمک می‌کند بهتر بتوانند استراتژی‌های خود را تدوین و تنظیم کنند.

مسائل محوری که از نظر من اولویت بالاتری دارند، عبارت‌اند از: توسعه مهارت‌های حرفه‌ای، حمایت از کارآفرینی و تشویق کسب‌وکارها به نوآوری، مدیریت مهاجرت و جذب استعدادها و تشویق به تحقیق و توسعه و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه.


فرزاد رفیعی، معاون سرمایه انسانی مبناکارت آریا:


فقدان نیروی انسانی کارآمد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که از دو بعد نیاز به بررسی خردمندانه دارد:

  •  مهاجرت کارشناسان و متخصصان در رشته‌های کاری مختلف، به‌ویژه در حوزه نرم‌افزار؛
  •  فقدان مهارت نیروی‌های جوان به دلیل عدم آموزش درست در مدارس و دانشگاه‌ها.

انتظار می‌رود دولت و حکومت، فکر و اقدام هماهنگ و مشترکی داشته باشند و بتوانند کشور را از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهند. لغو تحریم‌ها، لغو محدودیت‌های مربوط به واردات کالا و خودرو و لغو فیلترینگ اینترنت هم مسائلی محوری هستند که به‌عنوان یک شهروند از دولت درخواست دارم آنها را رفع کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.