عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

ورود هوش مصنوعی به همه ابعاد، حتی هنر

مروری بر چهار کتاب «قوانین پکن»، «قسمت درست اشتباه»، «قمار روی هوش مصنوعی» و «خون در ماشین»

عصر تراکنش ۸۳؛ نسیم بنایی / «قوانین پکن؛ چطور چین اقتصادش را برای مواجهه با جهان مجهز کرد؟»، «قسمت درست اشتباه؛ علم خوب شکست‌خوردن»، «قمار روی هوش مصنوعی؛ چطور شرکت‌های هوشمند با هوش مصنوعی به پیروزی‌های بزرگ دست می‌یابند؟» و «خون در ماشین؛ ریشه‌های شورش در برابر فناوری‌های بزرگ» چهار کتابی هستند که در هشتادوسومین شماره ماهنامه عصر تراکنش به معرفی آنها پرداخته‌ایم. کتاب‌هایی که به ترتیب به موضوعات پیشرفت اقتصادی چین، تغییر درک انسان‌ها نسبت به شکست، هوش مصنوعی و ورود آن به همه ابعاد زندگی می‌پردازد. در ادامه مروری اجمالی بر مطالب آنها خواهیم داشت.


قوانین پکن؛ چطور چین اقتصادش را برای مواجهه با جهان مجهز کرد؟


اقتصاد چین طی دو دهه اخیر مسیری خارق‌العاده را سپری کرده و از همه اقتصادهای پیشرفته جهان به‌جز آمریکا سبقت گرفته است. این اقتصاد حتی در زمینه برابری قدرت خرید، از اقتصاد آمریکا جلوتر است. اژدهای سرخ به دنبال سلطه بر اقتصاد جهان است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاستمداران با این پرسش مواجه شده‌اند که این اقتصاد چطور توانست شگفتی‌آفرین شود؟ یک روزنامه‌نگار باسابقه به سراغ این مسئله رفته و بررسی کرده که چطور چین به کمک حزب کمونیست توانسته برخلاف دموکراسی‌ها پیش برود، بدون اینکه در ظاهر از ابزار سرمایه‌داری برای پیشرفت استفاده کرده باشد.

بتانی الن که اکنون به‌عنوان گزارشگر اکسیوس فعالیت دارد، در کتاب خود مدعی شده که چینی‌ها قوانین خود را به شرکای تجاری‌شان تحمیل می‌کنند و به این ترتیب بازی تجاری و اقتصادی را با قواعد خودشان پیش می‌برند، به همین دلیل توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند. زمانی که ویروس کرونا همه‌گیر شد، چینی‌ها تصمیم گرفتند دور از جهان و به‌تنهایی با کرونا مبارزه کنند. درنتیجه، این اقتصاد تاحدودی دچار بحران و مشکل شد. الن در کتاب خود به شرکت‌های غربی و بزرگی اشاره کرده که شروع به فعالیت در چین کردند و درنهایت به‌ناچار، تن به قوانین و قواعد پکن سپردند. نویسنده این کتاب معتقد است چین توانسته نفوذ خود را از همین مسیر بر جهان گسترش دهد و حتی بر اقتصادهای توسعه‌یافته غربی هم سلطه پیدا کند.

عنوان اصلیBeijing Rules: How China Weaponized Its Economy to Confront the World
نویسندهبتانی الن
انتشاراتهارپر
سال انتشاراوت ۲۰۲۳

قسمت درست اشتباه؛ علم خوب شکست‌خوردن


کتاب «قسمت درست اشتباه» یک کتابچه راهنمای انقلابی است که یک رفتارشناس حرفه‌ای آن را نوشته و به مخاطبان توضیح می‌دهد چطور رابطه خود را با شکست متحول کنند تا بتوانند از آن بهترین درس را بگیرند. ایمی ادموندسان، پژوهشگری برجسته در حوزه روانشناسی رفتاری است که تاکنون جوایز بسیاری از مدرسه کسب‌وکار هاروارد دریافت کرده است. انسان‌ها معمولاً شکست را پدیده‌ای مقابل موفقیت می‌بینند، اما آیا واقعاً شکست و موفقیت دو نقطه مقابل یکدیگرند؟ در فرهنگ «شکست خوردن» دو رویکرد وجود دارد؛ یکی می‌گوید: «تحت هر شرایطی و به هر قیمتی از شکست خوردن اجتناب کنید» و رویکرد دیگر می‌گوید: «سریع و مدام شکست بخورید.»

فرقی نمی‌کند کدام رویکرد را در پیش بگیرید، همیشه باید یک نکته را مدنظر داشته باشید: شکست خوردن الزاماً «بد» نیست. تا زمانی‌که شکست خوردن را بد می‌دانیم، نمی‌توانیم پس از زمین خوردن از جایمان بلند شویم! نویسنده در کتاب خود روی این جمله تأکید دارد و در تلاش است از طریق کتاب خود، درک انسان‌ها از شکست را تغییر دهد و کاری کند که شکست خوردن برای همه انسان‌ها، به نتیجه‌ای مطلوب ختم شود. برای این کار، لازم است چهارچوب فکری خود را عوض کنید و شکست خوردن به شیوه هوشمندانه را در دستور کارتان قرار دهید. شکست خوردن می‌تواند ثمربخش باشد، مشروط به اینکه نگاهی درست به آن داشته باشید. باید به شکلی خردمندانه ریسک کنید تا بتوانید مانع از بروز مشکلات بزرگ شوید و درنهایت از شکست‌ها بهترین درس را بگیرید.

عنوان اصلیRight Kind of Wrong: The Science of Failing Well
نویسندهایمی سی. ادموندسان
انتشاراتسایمون المنت
سال انتشارسپتامبر ۲۰۲۳

چطور شرکت‌های هوشمند با هوش مصنوعی به پیروزی‌های بزرگ دست می‌یابند؟


هوش مصنوعی به مهم‌ترین مسئله در دنیای امروز تبدیل شده است، اما این تنها دلیلی نیست که کتاب «قمار روی هوش مصنوعی» را به پرفروش‌ترین کتاب در وال‌استریت ژورنال تبدیل کرده است. نویسندگان در این کتاب به سراغ شرکت‌های پیشرو در زمینه بهره‌گیری از هوش مصنوعی رفته‌اند و این مسئله را بررسی کرده‌اند که فناوری هوش مصنوعی به مزیتی رقابتی برای آنها تبدیل شده است. شاید همه به دنبال بهره‌گیری از این فناوری‌های جدید باشند، اما الزاماً همه نمی‌توانند در این زمینه موفق باشند. بسیاری از شرکت‌ها خیلی متواضعانه به سراغ هوش مصنوعی می‌روند و به نتیجه‌ای اندک از آن راضی می‌شوند، این در حالی است که برخی از شرکت‌ها توانسته‌اند از این مسیر به غول‌های بزرگ تبدیل شوند. آنها به کمک این فناوری‌های جدید، محصولات خود را متحول کرده‌اند و استراتژی‌های جدیدی برای بهبود تجربه مشتری در پیش گرفته‌اند.

طبق مطالعاتی که نویسندگان این کتاب انجام داده‌اند، کمتر از یک درصد از کل شرکت‌ها و سازمان‌های جهان توانسته‌اند به بهترین شکل از هوش مصنوعی بهره بگیرند. با این حال، همین بهره‌گیری موفق، آنها را به اصلی‌ترین بازیگران در صنعت مربوطه‌شان تبدیل کرده است. درواقع آنها بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند. مدل‌های کسب‌وکاری آنها و همچنین تصمیم‌گیری‌هایشان موفقیت‌آمیز است. در این کتاب، استراتژی این شرکت‌ها در زمینه بهره‌گیری از هوش مصنوعی بررسی شده است. کسانی که درباره موارد استفاده هوش مصنوعی در شرکت‌های مختلف و شیوه موفق شدن به کمک آن کنجکاوند و پرسش‌های بسیاری در این زمینه دارند، می‌توانند در این کتاب پاسخ‌های مطلوبی پیدا کنند.

عنوان اصلیAll-in On AI: How Smart Companies Win Big with Artificial Intelligence
نویسندهتوماس اچ. دیوندپورت و نیتین میتال
انتشاراتهاروارد بیزینس ریویو
سال انتشارژانویه ۲۰۲۳

خون در ماشین؛ ریشه‌های شورش در برابر فناوری‌های بزرگ


بسیاری از کارشناسان در حوزه فناوری معتقدند اگر یک کتاب خیلی مهم در حوزه رونق هوش مصنوعی وجود داشته باشد که خواندنش برای هر کسی واجب باشد، همین کتاب است. در این کتاب، ابتدا با نخستین ماشینی آشنا می‌شوید که موفق شد وظایف و کارهای یک انسان را انجام دهد و به این ترتیب جای کارگرها را بگیرد. از آن روز به بعد، بسیاری از کارگران به دشمنان ماشین‌ها تبدیل شدند و قدرت فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی را تهدیدی برای خود قلمداد کردند. اگر از انسان‌های امروز بپرسید، قصه فناوری و کسب‌وکار را با سیلیکون‌ولی آغاز می‌کنند. با این حال، قصه از صدها سال پیش و از روستاهایی در انگلستان آغاز می‌شود. در آن زمان، کارگران مشغول انجام کارهای همیشگی بودند تا اینکه یک ماشین، کارشان را از دستشان ربود. به همین دلیل، کارگران ناچار به شورش در مقابل ماشین‌ها شدند.

بسیاری از این شورشیان، ماشین‌ها را خراب می‌کردند تا مبادا کارشان ازشان ربوده شود. درواقع آنها برای حفظ حیات خود، می‌خواستند ماشین‌ها را نابود کنند. با این حال، اکنون هوش مصنوعی وارد همه عرصه‌های زندگی حتی «هنر» شده است. دیگر کاری نیست که ماشین‌ها از عهده انجام دادن آن برنیایند. پرسش اینجاست که این مسئله چطور می‌تواند زندگی انسان‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد؟ ما نمی‌توانیم مثل کارگران قدیمی، به جان ماشین‌ها بیفتیم و آنها را نابود کنیم، اما شاید راهکاری باشد که بتوانیم با هوش مصنوعی به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز برسیم. نویسنده در این کتاب، به همین پرسش پاسخ می‌دهد.

عنوان اصلیBlood in the Machine: The Origins of the Rebellion Against Big Tech
نویسندهبرایان مرچنت
انتشاراتلیتل براون اند کامپنی
سال انتشارسپتامبر ۲۰۲۳
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.