عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۸۴ مرداد ۱۴۰۳

عصر تراکنش ۸۴ / هشتادوچهارمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت منتشر شد؛ فردی که بالغ بر ۲۹ سال است که در صنعت تلکام کشور فعالیت می‌کند و معتقد است که اپراتورها اگر به دنبال تولید سرویس‌های جدید نروند، نمی‌توانند در بازار دشوار ICT کشور دوام بیاورند و به همین دلیل است که مبین‌نت در سال‌های اخیر و به‌ویژه در زمان مدیرعاملی او، بر ایجاد سرویس‌های جدید در راستای ایجاد تحول دیجیتال کسب‌وکارها متمرکز بوده است و حرکت از یک شرکت Telco به سمت یک شرکت Techco را در دستور کار خود قرار داده است. پرونده «تنظیم‌گری» این شماره از عصر تراکنش به بررسی وضعیت حوزه سخت‌افزار صنایع بانکی و پرداخت کشور اختصاص داده شده است. همچنین در این شماره می‌توانید یادداشت‌هایی از مینا والی،‌ مینا حاجی، علی عمیدی، یوسف پناهی،‌ فرشید اردوانی، احمدرضا قودجانی، محمد ثامنی و میرسعید باقری را بخوانید.


رویداد بزرگ لندتک ایران برگزار می‌شود


به روال هر ماه، در بخش «گزارش‌ها»ی این شماره از ماهنامه عصر تراکنش مروری بر مهم‌ترین اخبار صنعت فناوری‌های مالی کشور در یک ماه گذشته داشتیم. تیرماه ۱۴۰۳ نه‌تنها ماهی مهم برای اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران، که ماهی سرنوشت‌ساز برای آینده ایران بود. در این ماه انتخابات ریاست‌جمهوری طی دو دوره برگزار و درنهایت مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور کشور شد. در تیرماه، شاهد برگزاری الکامپ ۲۷ نیز بودیم که تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته بود. همچنین در ۲۱ تیرماه سومین پیش‌رویداد رویداد بزرگ لندتک ایران در ایوان ربط با حضور جمعی از مدیران و متخصصان حوزه فین‌تک، لندتک، پرداخت و فعالان رسانه‌ای برگزار شد. در بخش «گزارش‌ها» علاوه‌بر مرور اخبار مهم تیرماه، گزارش‌هایی را درباره چالش تعدد رگولاتور در صنعت بانکی، روایتی از نحوه صاحب‌خانه شدن بانک مرکزی و وضعیت برند کارفرمایی در هلدینگ‌های بانکی می‌خوانید.


روایت‌هایی از کسب‌وکارها

اقساط‌مارکت، انیاک، ایران‌کیش، مبین‌نت


در بخش «باشگاه» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش گفت‌وگوهایی با مدیران سه شرکت «اقساط مارکت»، «انیاک» و «ایران‌کیش» را می‌خوانید؛ گفت‌وگوهایی درباره مهم‌ترین اقدامات این شرکت‌ها در یک سال گذشته و برنامه‌هایی که تا پایان سال جاری دارند. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با علیرضا صیدی، مدیرعامل شرکت مبین‌نت است؛ شرکتی که رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده و قصد دارد از یک شرکت Telco به سمت یک شرکت Techco حرکت کند. با توجه به تمرکز مبین‌نت بر ارائه خدمات هوشمند و رویکرد جدیدش بر آن شدیم تا در گفت‌وگویی با علیرضا صیدی از جزئیات این رویکرد بیشتر بدانیم. در این گفت‌وگو مروری هم بر زندگی حرفه‌ای صیدی داشتیم؛ فردی که تجربه بسیاری در صنعت تلکام دارد و در پروژه‌های متعددی ازجمله اتصال دانشگاه‌ها به فیبر نوری، اتصال بانک‌ها به شبکه دیتا، تحول فناورانه در قوه قضائیه و… در دهه ۱۳۸۰ نقشی کلیدی داشته است. در بخش «باشگاه» همچنین روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مصطفی امینی را می‌خوانید.


بررسی وضعیت سخت‌افزار در صنایع بانکی و پرداخت کشور


نرم‌افزار و سخت‌افزار دو روی یک سکه‌اند که باید همراه یکدیگر توسعه پیدا کنند. توسعه ناهم‌زمان آنها در صنایع بانکی و پرداخت کشور یکی از چالش‌های بزرگ این صنایع است. بنا بر صحبت‌های فعالان این صنایع، حوزه نرم‌افزار در مقایسه با حوزه سخت‌افزار به بلوغ بیشتری رسیده و قوانین حاکم بر این حوزه کمتر از قوانین حاکم بر حوزه سخت‌افزار دست‌وپاگیر، پیچیده و متغیر هستند. تحریم‌ها، مهاجرت نیروی انسانی، نحوه تخصیص ارز به واردکنندگان قطعات و رویکرد واپس‌گرایانه رگولاتوری ازجمله مواردی هستند که توسعه این حوزه در صنایع بانکی و پرداخت کشور را با چالش روبه‌رو کرده‌اند. در بخش «تنظیم‌گری» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به بررسی چالش‌های حوزه سخت‌افزار در صنایع بانکی و پرداخت کشور پرداختیم. به همین منظور یک گزارش و چند یادداشت از فعالان و متخصصان این حوزه را در این بخش می‌خوانید. علی صالحی، محمد صبری، سید ابوالحسن پورحسینی و میثم رجبی از جمله افرادی هستند که یادداشت‌های «تنظیم‌گری» این شماره را نوشته‌اند.


گزارش جهانی پرداخت ۲۰۲۴ به ما چه می‌گوید؟


فضای پرداخت جهانی در طول تاریخ بیش از هر چیزی تحت‌تأثیر فناوری‌ بوده است. پول نقد بیش از یک قرن و در تمام دوران صنعتی بر فضای پرداخت حاکم بود و بعد از آن شاهد برآمدن فرم‌های پرداخت دیگری نظیری کارت‌های بانکی و پلتفرم‌های دیجیتالی بودیم که همه‌وهمه به لطف فناوری‌های جدید ممکن شده‌اند. اکنون گزینه‌های پیش روی پرداخت‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری متنوع شده است. ما در حال ورود به عصری هستیم که عامل تأثیرگذار اصلی در آن نه فناوری بلکه افراد هستند و این انتخاب‌های آنها است که پیشران تغییرات فضای پرداختی جهان خواهد شد. ورلدپی در نهمین نسخه گزارش جهانی پرداخت که تصویری روشن از چشم‌انداز شیوه‌های پرداخت مصرف‌کنندگان به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد، به همین موضوع پرداخته است. خلاصه‌ای از این گزارش را ترجمه کرده‌ایم که می‌توانید آن را در بخش «جهان» این شماره بخوانید.


با زنان فعال در صنعت مالی کشور آشنا شوید


در بخش «راهنما»ی ماهنامه عصر تراکنش تاکنون در سه شماره به معرفی زنان فعال در صنعت مالی کشور در رده‌های مدیریتی پرداخته‌ایم و این‌بار به مناسبت ۲۳ ژوئن مصادف با سوم تیرماه که روز جهانی «زن در مهندسی» نام‌گذاری شده، فهرستمان را به‌روز کرده‌ایم تا قدمی در راستای پررنگ کردن نام زنان در صنعت مالی کشور برداشته باشیم. علاوه‌بر این، در این شماره فهرستی مقایسه‌ای از نوزده صرافی فعال در کشور را آماده‌ کرده‌ایم؛ فهرستی که به افراد کمک می‌کند تا از بین صرافی‌های فعال در کشور با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنند. «دستان آزاد» نیز محصولی است که در این شماره معرفی‌اش کرده‌ایم؛ یک صندوق هوشمند که برای کاربران مراکز عمومی طراحی شده و جدیدترین محصول شرکت پویا است. همچنین به روال همیشه شش مجله و چهار کتاب مهم در صنعت فناوری‌‌های مالی جهان را در بخش «راهنما» معرفی کرده‌ایم.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش ۸۴

دریافت اشتراک عصر تراکنش


فهرست


یادداشت‌ها:

گزارش‌ها:

باشگاه:

تنظیم‌گری:

جهان:

راهنما:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.