عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

متمرکز بر B2B در کنار B2C

گفت‌وگو با معاون تجاری، معاون فناوری و مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت جیرینگ

زمان مطالعه: 12 دقیقه

عصر تراکنش ۶۴ / شرکت پرداخت اول‌کیش با نام تجاری جیرینگ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه اپراتور همراه ‌اول است که یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های کنونی‌اش تمرکز بر حوزه B2B و سرویس‌های سازمانی در قالب خدمات پیامکی و… است. این شرکت که در حال حاضر خدماتش به دو حوزه B2B و B2C اختصاص یافته، در یک سال گذشته تمرکز اصلی‌اش را روی تغییر معماری محصولات و بهبود توپولوژی ارتباطی با اپراتورها، کیفیت و تنوع سرویس‌هایش گذاشته است. با وجود اینکه جیرینگ متعلق به اپراتور همراه‌ اول است، ولی به‌دنبال توسعه دامنه فعالیت‌ و خدماتش با سایر اپراتورهاست. مشتریان جیرینگ، اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، بانک‌ها و سازمان‌های بزرگی هستند که ارائه خدمات باکیفیت برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث شده تمرکز بر افزایش کیفیت سرویس‌ها و تنوع آنها در دستور کار این شرکت و معاونت‌های مختلف آن قرار گیرد.

در گفت‌وگویی که با محمدرضا سوهانیان، معاون تجاری؛ علیرضا قربانی تنها، معاون فناوری و مریم قدس گلشن، مدیر توسعه کسب‌وکار این شرکت داشتیم، درباره مهم‌ترین تغییرات و اقداماتی که جیرینگ از ابتدای سال جاری با آنها روبه‌رو بوده، گفت‌وگو کردیم. طبق صحبت‌های این افراد، شاید مأموریت جیرینگ پیش‌تر صرفاً در حوزه B2C بود، اما اکنون علاوه بر پررنگی خدماتش در این حوزه، در حال پررنگ‌کردن خدماتش در حوزه B2B‌ نیز هست. در ادامه گزارشی از گفت‌وگوی عصر تراکنش را با مدیران جیرینگ می‌خوانید.


تمرکز بر توسعه سرویس پیامکی


جیرینگ با ارائه خدمات پیامک به بیش از 10 بانک در طول دهه گذشته، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات پیامک انبوه به مشتریان بانکی، مالی و پرداخت شناخته می‌شود؛ شرکتی که با ارائه خدمت به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بزرگ یکی از اصلی‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس پیامک انبوه در حوزه بانکداری، پرداخت و کسب‌وکارهای مالی است. مریم قدس‌گلشن، مدیر توسعه کسب‌وکار جیرینگ که پیش‌تر تجربه مدیریت پشتیبانی کسب‌و‌کار و امور مشتریان این شرکت را نیز بر عهده داشته، به اهداف این مدیریت در توسعه سرویس‌ها در حوزه مالی و بانکی اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه اکثر مشتریان ما،‌ بانکی هستند، اولین هدف ما تسهیل اجرای برنامه‌های آنها، جذب مشتریان بانکی جدید و در نهایت ورود موفق جیرینگ به صنعت پرداخت بوده است.»

طبق صحبت‌های قدس‌گلشن، جیرینگ در حال حاضر به شرکت خدمات انفورماتیک و بانک‌هایی که سرویس خود را از این شرکت دریافت کرده‌اند، خدمت ارائه می‌دهد؛ بانک‌هایی مانند صادرات و ملی. علاوه بر این، بانک سپه و بانک‌های ادغامی آن، شرکت‌هایی مانند اسنپ‌فود نیز از سرویس‌های پیامک جیرینگ استفاده می‌کنند. به گفته مدیر توسعه کسب‌وکار جیرینگ، آنها طی سال گذشته با بررسی‌ و نیازسنجی‌های مختلف به‌دنبال فراهم‌کردن زمینه رشد بیشتر مشتریان خود در حوزه پیامکی بوده‌اند و از این جهت در بخش توسعه کسب‌وکار نیز تمرکز اصلی‌شان را در این زمینه قرار داده‌اند.

او از گسترش فعالیت‌های جیرینگ و ارائه خدمات به بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ مالی و پرداخت صحبت می‌کند و می‌گوید که تست نهایی با یکی از بانک‌ها هنوز کامل نشده و بعد از نهایی‌شدن تست‌ها، یک بانک دیگر نیز به مشتریان‌شان اضافه خواهد شد. او در این‌باره می‌گوید: «چند شرکت که کار احراز هویت و خدمات سرویس پیامکی را انجام می‌دهند نیز پس از نهایی‌سازی تست‌ها، به جمع مشتریان جیرینگ اضافه خواهند شد. سرویس‌دهی به شرکت‌های فعال در حوزه احراز هویت نیز جزئی از برنامه‌های جیرینگ است. از سوی دیگر در تلاش هستیم تا سفر مشتری در شرکت جیرینگ به‌طور کامل طی شود. همچنین توسعه همکاری‌ها با اپراتورها و کسب‌وکارهای مختلف رویکرد دیگر ماست.»


تغییر توپولوژی ارتباط با اپراتور


علیرضا قربانی‌تنها، معاون فناوری جیرینگ که از تیرماه امسال در این مجموعه مشغول به کار شده، درباره عملکردشان در این مدت می‌گوید: «به‌طور مشخص در این مدت در حوزه خدمات پیامکی روی زیرساخت‌های سامانه متمرکز شدیم؛ از بابت اپلیکیشن و نوع سرویس نقاط بهبودی متصور بود که مرتفع شد و در حال حاضر نیازهای مشتریان را پاسخ می‌دهد، اما با توجه به شناختی که از شرکت و نوع سرویس‌دهی‌اش داشتیم، بیشتر روی تغییر توپولوژی ارتباط با اپراتورها و قرارگیری تجهیزات هسته‌ای سرویس‌دهنده شرکت در محل مناسبی از مسیر ترافیکی، ایجاد مسیرهای بهینه با اپراتور و کیفیت سرویس‌هایمان و نیز افزایش پایداری سرویس تمرکز کردیم.»

علیرضا قربانی‌تنها، معاون فناوری جیرینگ

بنا بر صحبت‌های قربانی، آنها علاوه بر ایجاد لینک‌های ارتباطی جدید بین مرکز داده‌های مهم همراه‌ اول که سامانه پیامکی‌‌شان در آن قرار دارد، افزونگی را نیز در مسیرهای ارتباطی بالا برده‌اند و با توجه به وضعیت حاکم بر زیرساخت‌های تمام امور در کشور، ترجیح داده‌اند که از روش‌های ارتباطی مختلف با مراکز داده‌های حیاتی ارتباط بگیرند تا اگر به هر دلیلی هر یک از این زیرساخت‌ها دچار مشکل شد، ترافیک مشتریان به‌صورت خودکار از مسیر دیگری هدایت شده و به سمت مراکز داده اپراتورها برود و سرویس‌دهی با حداقل اختلال ادامه پیدا کند.


فراتر از همراه‌ اول


با وجود اینکه شرکت جیرینگ متعلق به همراه‌ اول است، اما این شرکت با توجه به نوع مشتریانی که دارد، به‌دنبال توسعه دامنه فعالیت‌ها و خدمات‌شان است. قربانی در این‌باره توضیح می‌دهد: «شرکت جیرینگ متعلق به همراه‌ اول است، اما نیازهای مشتریان ما بیشتر از خدمات همراه‌ اول است و ما نمی‌توانیم خودمان را به همراه‌ اول محدود کنیم؛ چراکه مشتریان به یک بسته کامل از همه اپراتورها نیاز دارند. در نتیجه در ماه‌های گذشته تلاش کردیم با اپراتور‌های ایرانسل و رایتل تعامل داشته باشیم. به موازات آن، زیرساخت‌های فنی‌‌ای را که برای تحقق این پکیج لازم است، با ایرانسل و رایتل آماده کردیم. تست‌های ترافیکی انجام شده و برای سرویس‌دهی به اپراتورهایی غیر از همراه‌ اول نیز آماده‌ایم و هرگاه قرارداد تجاری آنها منعقد شود، فعالیت خود را آغاز می‌کنیم.»


شروع تمرکز بر حوزه B2B


در حال حاضر خدمات ارائه‌شده از سوی جیرینگ به دو حوزه B2B و B2C اختصاص یافته و مجموعه‌ای از خدمات مالی و بانکی (کارت‌به‌کارت و…)، اپراتوری (خرید انواع شارژ و بسته‌های اینترنت)، خودرویی (پرداخت خلافی و عوارض آزادراهی)، پرداخت قبوض و… را از طریق کد ستاره هفت مربع (#7*) ویژه مشترکین همراه‌ اول و اپلیکیشن جیرینگ به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این‌طور به نظر می‌رسد که جیرینگ سال‌ها کوشیده تا اپلیکیشن و کیف ‌پول خود را تجاری کند و در حال حاضر شاهد توسعه سرویس اپراتوری B2B در جیرینگ هستیم.

قدس‌گلشن در این‌باره توضیح می‌دهد: «مأموریت و هدف جیرینگ از ابتدا مشخص بود، به نحوی که در کنار کد یو‌اس‌اس‌دی #7*،‌ بتواند اپلیکیشن خود در حوزه B2C را نیز داشته باشد. با این وجود جیرینگ در حوزه خدمات پیامکی تاکنون عملکرد کم‌رنگی داشته است؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های کنونی جیرینگ تمرکز بر حوزه B2B‌ و سرویس‌های سازمانی در قالب خدمات پیامکی است. هرچند مأموریت جیرینگ در گذشته صرفاً در حوزه B2C بوده، اما اکنون علاوه بر تمرکز و توسعه خدمات در حوزه­های قبلی، در حال پررنگ‌کردن فعالیت­های خود در زمینه ارائه خدمات B2B‌ نیز هست.»

طبق گفته‌های او، آنها بعد از ارائه سرویس پیامکی به بانک‌های بزرگی همچون سپه، صادرات و ملی که حجم قابل توجه و بسیار بزرگی از پیامک دارند، به این نتیجه رسیده‌اند که توان همکاری با سایر اپراتورها و بانک‌ها را نیز دارا هستند. در نتیجه تصمیم گرفته‌اند سبد خدمات خود را توسعه داده و خدمات‌شان را تکمیل کنند. مدیر توسعه کسب‌وکار جیرینگ در ادامه بیان می‌کند بسته مدنظر آنها از دو بخش B2B وB2C  تشکیل شده که شامل خدمات اپراتوری، خدمات USSD، خدمات پیامکی و اپلیکیشن است.

بر اساس توضیحات قدس‌گلشن، جیرینگ به‌عنوان نماینده رسمی اپراتور همراه‌ اول، ارائه‌دهنده سرویس پیامک انبوه خدماتی است و خدمات اپراتوری این شرکت نیز شامل مخازن شارژ و بسته اینترنت تلفن همراه و سرویس پرداخت قبوض برای انواع کسب‌وکارهای آنلاین، اپلیکیشن‌های پرداخت، بانک‌ها و… است.


مصونیت از حملات سایبری


مسئله حفظ امنیت سایبری از جمله چالش‌های هر کسب‌وکاری است که می‌کوشد تا از این حملات در امان باشد. اپراتورها نیز به‌عنوان مراکزی که نقاط کلیدی هر کشوری هستند، از حملات سایبری مصون نیستند. قربانی، درباره وضعیت امنیت سایبری جیرینگ می‌گوید: «با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته شده، زیرساخت‌های جیرینگ سه لایه امنیتی فایروالینگ را برای رفت‌وبرگشت اطلاعات طی می‌کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از حملات DDoS نیز که در حال حاضر کسب‌وکارهای بسیاری با آن مواجه هستند، پکیج سخت‌افزاری‌ای وجود دارد که ما را از این حملات در امان نگه می‌دارد؛ تمام این مسیر امنیتی به‌صورت افزونه و در دو دیتاسنتر مهیا شده و جیرینگ تاکنون از حملات سایبری در امان بوده است.»

تأمین قطعات سخت‌افزاری، فیلترینگ و اختلال اینترنت و مباحث نرم‌افزاری از جمله چالش‌هایی است که کسب‌وکارهایی مانند جیرینگ با آنها روبه‌رو هستند. قربانی در رابطه با چگونگی مواجهه جیرینگ با این‌گونه مسائل می‌گوید: «در تأمین تجهیزات، جیرینگ بضاعت خوبی دارد و تجهیزات مورد استفاده در سرویس پیامک جیرینگ مشکلی ندارد. در خصوص امنیت نیز با توجه به اینکه این پیامک است که روی شبکه داخلی کشور ردوبدل می‌شود، نیاز خاصی به اینترنت نداریم. با این وجود در پی راه‌اندازی سرویس SOC هستیم تا از این طریق ترافیک‌  کل سرویس‌های جیرینگ از نظر امنیتی در یک مرکز جداگانه به‌صورت 24ساعته مانیتور شود تا در صورت مشاهده ترافیک مشکوک، بتوانیم قبل از بروز هر گونه اختلال جدی روی سرویس، اقدام متناسب را اتخاذ کنیم.»


جیرینگ؛ فرزند متفاوت همراه‌ اول


معاونت تجاری در جیرینگ شامل سه بخش می‌شود که عبارت‌اند از: خدمات اپراتوری (فروش شارژ و اینترنت)، کسب‌وکارهای خرد (مانند #7*) و خدمات پیامکی-بانکی. محمدرضا سوهانیان، معاون تجاری جیرینگ با ارائه دسته‌بندی فوق می‌گوید: «وابستگی جیرینگ به همراه‌ اول در بحث تجاری این‌گونه است که جیرینگ یکی از زیرمجموعه‌های همراه‌ اول بوده که به دلایلی از سایرین متمایز است. این شرکت از اولین زیرمجموعه‌های همراه‌ اول و از معدود شرکت‌هایی محسوب می‌شود که همراه‌ اول در آن مدام سهام خود را افزایش داده؛ چراکه برایش ارزشمند است.»

سوهانیان با اشاره به وجه تمایز جیرینگ از سایر رقبایش بیان می‌کند که یکی از سیاست‌های متمایزکننده آنها از دیگران، تفاوت قائل‌شدن بین کسب‌وکارهای بانکی با کسب‌وکارهای سایر حوزه‌هاست که جیرینگ سرشماره 7 را صرفاً به موضوعات مالی و بانکداری اختصاص داده و این فرصت را برای مشتریانش فراهم آورده تا پیامک‌های خود را از طریق سرویس ارائه‌شده توسط جیرینگ، بدون نگرانی از ماهیت تبلیغاتی خطوط نزد گیرندگان، ارسال کنند.

او بر این باور است که باید این واقعیت فهم شود که پیامک در بعد تبلیغاتی‌اش چندان برای مشتری خوشایند نیست؛ پیامک بانکی، خدمتی است که خود مشتری می‌خواهد، ولی پیامک تبلیغاتی در بسیاری از موارد خواسته مشتری نیست و می‌تواند دریافت آن را قطع کند. در نتیجه جیرینگ فقط پیامک بانکی ارائه می‌دهد و به همین خاطر است که می‌کوشد تا در حوزه بانکی به بازیگری فعال و متفاوت تبدیل شود.

معاون تجاری جیرینگ اظهار می‌کند که مشتریان جیرینگ بانک‌ها هستند و عنصر «زمان» برای آنها مهم است. در نتیجه فعالیت‌های جیرینگ باید با استانداردهایی انجام شود که شاید برای سایر کسب‌وکارها لازم نباشد. او وعده می‌دهد که به‌زودی علاوه بر همراه‌ اول با رایتل و ایرانسل نیز همکاری خواهند کرد و نوع خدمات کلی آن بهبود می‌یابد.


تضاد منافع اپراتورهای رقیب


سوهانیان با اشاره به همکاری جیرینگ با سایر اپراتورها و امکان ایجاد تضاد منافع بین اپراتورهای مختلف می‌گوید: «تا آنجا که به پاسخگویی به نیاز مشتریان بانکی بازمی‌گردد، تضاد منافعی بین اپراتورها وجود ندارد. برای همه اپراتورها مطلوب است که خدمات پیامکی این‌چنینی به مشتریان ارائه دهند. به‌علاوه استانداردهای جیرینگ فنی بوده و برای همگان قابل قبول و قابل اندازه‌گیری است.

در حوزه خدمات دیجیتال ممکن است استانداردها بین دو اپراتور متفاوت باشد، اما درباره سرویس پیامکی این استانداردها مشخص است و خود مشتریان به شکل‌گیری و تکمیل آن کمک کرده‌اند. بین همراه‌ اول، ایرانسل و رایتل نیز این هماهنگی استاندارد وجود خواهد داشت و اگر چنین نباشد، ما برای این هماهنگی پافشاری خواهیم کرد؛ چراکه در خصوص کیفیت، باید به بانک که مشتری اصلی ماست، پاسخگو باشیم.»


پیامک؛ رسانه‌ای گران یا ارزان؟


اتفاق جدیدی که در اکثر بانک‌ها در حال رخ‌دادن است، عدم پوشش‌دهی بخشی از تراکنش‌هایی است که مبلغ‌شان از یک عدد خاص پایین‌تر است. سوهانیان با اشاره به این موضوع این‌گونه توضیح می‌دهد: «میزان پیامک بانک‌ها عدد بزرگی است. پیامک، رسانه‌ای است که مردم به آن عادت کرده‌اند و توقع دارند وقتی تراکنشی انجام می‌دهند، رسید آن را به‌صورت پیامک فوری دریافت کنند و اگر این اتفاق نیفتد برایشان جای سؤال است. سال‌ها پیش چنین گزینه‌ای وجود نداشت و حالا این خدمت پیامکی برای بانک‌ها هزینه‌بر شده است؛ در نتیجه بانک‌ها باید به این بیندیشند که چگونه می‌توانند خدمت دیگری را جایگزین آن کنند که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که در حال حاضر نمی‌شود به‌طور کامل از پیامک پرهیز کرد و یکسری خدمات باید با پیامک ارائه شود.»

او بر این باور است که قیمت پیامک از سال 1386 به بعد رشد قابل توجهی نداشته و این موضوع به علت رگولاتوری این حوزه است. سوهانیان می‌گوید: «اگر قیمت خدمات واقعی نباشد، نمی‌توان خدمات باکیفیت ارائه داد. پیامک، رسانه‌ای قدیمی است که بارها تست ‌‌‌شده و زیرساخت‌های لازم و اطمینان‌بخشی دارد و در نتیجه می‌تواند با موانع کمتری به مشتری ارائه شود.

حمدرضا سوهانیان، معاون تجاری جیرینگ

تا آنجا که به هزینه مربوط است، هم بانک‌ها و هم اپراتورها از وضعیت ناراضی هستند؛ بانک از هزینه‌های پیامکی و اپراتور از تعرفه‌ها. من قضاوتی ندارم که بانک نسبت به کل درآمد و خدماتش چقدر هزینه سرویس پیامکی می‌کند، ولی متوجهم که رقم بالایی است. در نتیجه اگر گزینه جایگزینی پیدا کند که مردم نیز آن را بپذیرند، منطقی است که به سمت آن حرکت کند.»

این تغییر ابزار بانک‌ها می‌تواند به‌عنوان تهدیدی برای اپراتورها و کسب‌وکارشان تلقی شود. سوهانیان درباره درستی یا نادرستی این گزاره می‌گوید: «ما همواره با این‌گونه مسائل روبه‌رو هستیم؛ در بازار پیامک نقطه‌به‌نقطه، عددهای نجومی وجود داشت و بزرگ‌ترین چالش‌های ما مربوط به برهه‌های خاصی مثل اعیاد و مخصوصاً عید نوروز بود که شرایط را به گونه‌ای مدیریت می‌کردیم که مردم بتوانند در جریان یک ترافیک سنگین، به یکدیگر پیامک تبریک سال نو ارسال کنند.

امروز اما موضوعاتی که با آن روبه‌رو هستیم تغییر کرده‌اند؛ وقتی دیتا می‌فروشیم و مکالمات و ارسال پیام روی پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد، منبع درآمد ما نیز متفاوت می‌شود. این‌گونه مسائل تهدید به حساب نمی‌آید و در مواجهه با وضعیتی که یک خدمت کارکرد خود را از دست می‌دهد و از سوی کاربران طرد می‌شود، باید به فکر ارائه خدمت جدید بود.»

طبق صحبت‌های سوهانیان، در حال حاضر هزینه‌های سرویس پیامکی برای اپراتورها زیاد است و برای آنها صرفه آنچنانی، حداقل در مقایسه با برخی دیگر از خدمات سبدهایشان ندارد. او اضافه می‌کند: «آنچه در صورت‌های مالی اپراتورها می‌بینیم از آن جهت که چه میزان صرف نگهداری شبکه موجود و چه میزان صرف توسعه آن می‌شود، چندان خوشایند نیست. فشار مالی موجود اگرچه باعث بهینه‌شدن برخی هزینه‌کردها شده، اما این امر نباید به قیمت نادیده‌گرفتن هزینه توسعه تمام شود و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هزینه توسعه کسب‌وکارهای وابسته به تحریم چقدر زیاد است. نگرانی اصلی این است که اپراتور باید بتواند هزینه‌های زیرساختی خود را تأمین کند تا قادر به ارائه خدمات متمایز و باکیفیت باشد.»


انتظارات مشتری


مشتریان انتظارات مشخصی از جیرینگ دارند و تداوم خدمات جیرینگ و توسعه آن به پاسخگویی به این انتظارات وابسته است. قدس‌گلشن درباره این انتظارات می‌گوید: «بیشتر مشتریان جیرینگ، بانکی هستند و دسترس‌پذیری، زمان و کیفیت برایشان بسیار مهم است؛ در این خدمات، ثانیه‌ها هم مهم هستند. البته با توسعه‌های پیشین انجام‌شده کیفیت سرویس‌ها افزایش یافته است. ما سعی کردیم در زمان سفر مشتری از آغاز تا انتها، خدمت را به‌موقع به دست او برسانیم تا در تمام مراحل، تجربه دلچسبی از همکاری با جیرینگ داشته باشد.»

مریم قدس گلشن، مدیر توسعه کسب‌وکار جیرینگ

با توجه به صحبت‌های قدس‌گلشن، جیرینگ در تلاش است تا بتواند با طبقه‌بندی مشتریانش ارزش افزوده خلق کرده و به آنها خدمتی ارائه دهد تا نیاز آنها را به شکل جامع‌تری رفع کند. او توضیح می‌دهد: «جیرینگ تمایل دارد با شرکت‌های مختلفی همکاری کند تا ارائه خدماتی را که مشتری مدنظر دارد، تسهیل کند. برای مثال یکسری از مشتریان ممکن است نیاز به پیامک‌های مکان‌محور داشته باشند، یعنی وقتی مردم وارد یک منطقه می‌شوند، برای آنها پیامک ارسال شود یا شرکت‌های بیمه بتوانند برای مشتریان خود پیام‌ یادآوری و لینک پرداخت ارسال کرده تا نیازی به برقراری تماس با تک‌تک مشتریان نباشد و مشتری نیز این اطمینان خاطر را داشته باشد که در زمان سررسید پرداختش، پیامک اطلاع‌رسانی را دریافت می‌کند.»

قربانی نیز درباره انتظارات مشتریان در بخش پشتیبانی اشاره می‌کند. به گفته او، جیرینگ در قسمت فنی تلاش کرده یک مرکز پشتیبانی 24×7 طراحی کند تا به دسترس‌پذیری و پاسخگویی 24ساعته به مشتریان منجر شود. او در این‌باره می‌گوید: «ما با تمرکز روی مسیرها و زیرساخت‌های افزونه کوشیده‌ایم دسترس‌پذیری سرویس را به حداکثر ممکن برسانیم و اگر در حوزه زیرساخت داخل یا بیرون مراکز داده با مشکل مواجه شویم، از مسیرها یا تجهیزات افزونه به سرویس‌دهی ادامه می‌دهیم. در واقع هسته مرکزی سرویس به‌صورت فعال-فعال است و هر گاه اختلالی به وجود آید، به‌سرعت حل می‌شود.»


اختصاص رنج هفت به خدمات مالی


در ادامه، سوهانیان درباره شماره‌گذاری‌ها‌ در جیرینگ توضیح می‌دهد که بین رنج شماره‌های جیرینگ و سایر نمونه‌های مشابهش در ایران، ماهیتاً تفاوت وجود دارد. رنج هفت در همراه‌ اول از ابتدا هم در پیامک و هم در یو‌اس‌اس‌دی صرفاً به موضوعات مالی و بانکداری اختصاص داشته و تابه‌امروز برای این رنج، کاربری دیگری تعریف نشده است. او در این‌باره می‌گوید: «شماره‌های جذابی داریم که می‌تواند مشتری را از برخی خدمات مانند Mask شدن (درج نام برند به جای شماره) بی‌نیاز کند.

رنج هفت بازیگران محدودی دارد و در کنار Mask می‌تواند گزینه بسیار جذابی برای بازیگران با خدمات جدی و حرفه‌ای باشد. در واقع سرشماره رند پیامکی جیرینگ این فرصت را برای سازمان‌ها و نهادها مهیا می‌کند تا با حذف هزینه بالای قابلیت Mask در سرویس‌های پیامکی، سرشماره‌ای اختصاصی متناسب با نام کسب‌وکار، شماره تماس یا اعداد مدنظر خود در اختیار داشته باشند.»


خلق تجربه‌ای به‌یادماندنی


جیرینگ برای پیشبرد برنامه‌های خود در یک سال آینده بر موارد خاصی تمرکز کرده که قدس‌گلشن در این‌باره توضیح می‌دهد: «تمرکز ما بر ایجاد خشنودی در مشتریان است و به‌دنبال خلق یک تجربه به‌یادماندنی برای آنها هستیم؛ چیزی بیش از رفع انتظارات آنها و یک تجربه مثبت. در همین راستا می‌کوشیم تا سرویس‌هایمان را پایدار کنیم تا مشتری بعد از یک سال استفاده از سرویس ما نتیجه مطلوبی گرفته باشد. وفاداری مشتریِ خشنود بیش از وفاداری مشتری‌‌ای است که صرفاً تجربه مثبتی داشته است.»

طبق گفته‌های قربانی نیز یکسری تغییرات در جیرینگ در حال رخ‌دادن است که به‌روز کردن فناوری‌های سامانه‌های موجود و ایجاد زیربنایی را دربر می‌گیرد تا هر کسب‌وکاری که در این حوزه قرار گرفت، بتواند از آن استفاده کند. او می‌گوید: «مثلاً ماژول‌های سرویس ما، چه در حوزه پیامک و چه در حوزه یواس‌اس‌دی متعلق به پنج سال پیش بود که هم‌اکنون به‌روز شده و آماده‌ایم تا روی درگاه‌های وب، APIها و SMPPها نیز سرویس‌دهی کنیم.»


کاربست ابزار‌های اپراتوری برای توسعه کسب‌وکارهای نو


امروزه شاهد همکاری کسب‌وکارهای مختلف با یکدیگر برای خلق ارزش بیشتر و ایجاد اشتغال هستیم. سوهانیان  برای جیرینگ آینده‌ای را  آرزو می‌کند و درباره این آرزو می‌گوید: «نمی‌دانم آرزوی من چقدر در یک اپراتور امکان تحقق دارد، اما اگر جیرینگ بتواند از ابزارهای اپراتوری خود که بسیار نیز ارزشمند هستند به شکل مناسبی در راستای توسعه کسب‌وکارهای جدید استفاده کند، رسالت خود را در کمک به پیشبرد حوزه‌های جدید و توسعه خدمات متمایز به انجام رسانده است.

برای مثال آنچه در یواس‌اس‌دی و کاربردهای آن رخ داد، در حالی که در بسیاری از کشورها نمونه مشابهی نداشت، اما استفاده درست از این ابزار در ایران به شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدیدی منجر شد. هیچ‌گاه نباید از اهمیت ابزارهای اپراتورهای تلفن همراه در تعریف و ارائه خدمات بهتر با هزینه کم‌تر غافل شد و اساساً بسیاری از مشکلات موجود در کشور راه‌حلی به‌جز همکاری مؤثر اپراتورهای تلفن همراه ندارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش