عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چرا هنوز کریپتوها اهمیت دارند؟

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۶۴ / به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره شصت‌وچهارم ماهنامه عصر تراکنش نیز نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «آمریکن‌بنکر»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»،‌ «وایرد»، «بارونز»، «فین‌تک» و «هاروارد بیزینس‌ریویو» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب هر یک داشتیم.


آیا بانک‌ها بسیارند؟


شماره سپتامبر ۲۰۲۲ آمریکن بنکر: در دهه 20 میلادی در آمریکا، بیش از 30 هزار بانک مختلف وجود داشت که مشغول به کار بودند، اما حالا وضعیت چطور است؟ این روزها مؤسسات تجاری و نهادهای مالی و اعتباری هم به بانک‌ها اضافه شده‌اند. در نتیجه تعداد خیلی زیاد شده ‌است. اما آیا به آن مرحله رسیده‌ایم که بگوییم تعداد بانک‌ها خیلی زیاد است؟ این همان پرسشی است که مجله آمریکن‌بنکر تلاش کرده به آن پاسخ دهد و حتی طرح جلد خود را هم به آن اختصاص داده ‌است. ماجرا از این قرار است که تعداد زیاد بانک‌ها می‌تواند به افزایش رقابت در کسب‌وکارهای بانکی ختم شود. در شرایط رقابتی، احتمال اینکه بانک‌ها عملکرد بهتری داشته باشند هم بالا می‌رود.

هرچند تعداد بالای بانک‌ها می‌تواند ریسک‌هایی هم به همراه داشته باشد. در حالی‌ که در بسیاری از کشورها راه‌اندازی بانک‌ها به مجوزهای بی‌شماری نیاز دارد، در آمریکا افراد می‌توانند بانک تأسیس کنند و به همین خاطر تعداد بانک‌های خصوصی در آمریکا بسیار زیاد است. هرچند تعداد زیاد بانک‌ها می‌تواند به معنای خدمات‌رسانی بیشتر بانک‌ها و همچنین به معنای افزایش اشتغال باشد، اما به هر حال این خطر وجود دارد که این بانک‌های خصوصی در نهایت بی‌اعتمادی را رقم بزنند. اندازه صنعت بانکداری آمریکا در حال حاضر طبق برخی ارقام موجود برابر با 963 میلیارد و 400 میلیون دلار است. بانک‌های تجاری هم بیشترین سهم را دارند.

البته این روزها در دنیای دیجیتال، شاهد محو شدن بانک‌های قدیمی و سنتی هستیم. در واقع اکثر بانک‌ها یاد گرفته‌اند که خدمات خود را به‌صورت آنلاین و الکترونیکی در اختیار مشتریان‌شان قرار دهند. مجله آمریکن‌بنکر در جدیدترین شماره خود به بررسی وضعیت بانک‌ها پرداخته و به این پرسش پاسخ داده که آیا با سونامی بانک‌ها مواجه هستیم یا خیر. در مقاله این نشریه می‌خوانیم که سه دهه گذشته، برای بانک‌ها بسیار پیچیده بوده و شاهد خیزش انواع بانک‌ها در دنیا بوده‌ایم.

صاحب‌امتیازArizent (آریزنت)
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره ۱۸۵۵
دفتر مرکزی نیویورک، آمریکا
وب‌سایتwww.americanbanker.co
سوژه‌ها#بانک #بانکداری

داستان کریپتو


شماره اکتبر ۲۰۲۲ بلومبرگ بیزینس‌ویک: چند روز پیش از آنکه بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح قیمتی خود در دو سال گذشته برسد، مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک طرح جلد خود را به قصه کریپتوها اختصاص داد و تلاش کرد به پرسش‌هایی از این دست پاسخ دهد: سروکله کریپتوها از کجا پیدا شد؟ اصلاً کریپتو یعنی چه؟ چرا هنوز کریپتوها اهمیت دارند؟ «مت لیواین»، تحلیلگر بلومبرگ که در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت دارد و سابقه همکاری با گلدمن‌ساکس را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده، سرمقاله اصلی را در مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک نوشته‌ است.

کمی بیش از یک دهه است که بیت‌کوین و کریپتوها وارد بازار سرمایه‌گذاری شده‌اند. بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران، از جمله نویسنده مقاله «داستان کریپتو» در مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک، هنوز به رمزارزها و ارزهای دیجیتالی با دیده تردید نگاه می‌کنند، اما واقعیت این است که کریپتوها دریچه جدیدی به دنیای کهنه سرمایه‌گذاری باز کرده‌اند. آنها بُعد جدیدی به این دنیای چندبعدی اضافه کرده‌ و آینده را تغییر داده‌اند.

افراد بدبین معتقدند همه اینها صرفاً حاشیه است، اما حقیقت ماجرا این است که اکنون بیت‌کوین و سایر رمزارزها توانسته‌اند جایگاه خودشان را در دنیای سرمایه‌گذاری پیدا کنند. هرچند اخیراً وارد خزان و حتی فصل زمستان کریپتوها شده‌ایم، اما کسی نمی‌تواند اهمیت آنها را در بازار سرمایه نادیده بگیرد. اهمیت و جایگاهی که کریپتوها در دنیای سرمایه پیدا کرده‌اند، باعث شده اهالی مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک برای فهم بیشتر این دنیا تلاش کرده و جلد مجله خود را به آن اختصاص دهند. به هر حال اکنون شاهد جایگاه ویژه کریپتوها در دنیای امور مالی هستیم.

به نظر می‌رسد کریپتوها با وجود اینکه بخش زیادی از ارزش خود را از دست داده‌اند، اما آمده‌اند تا در این دنیا بمانند و دنیای مدرن را بسازند. به همین خاطر است که نویسندگان و تحلیلگران در بلومبرگ بیزینس‌ویک معتقدند باید برای شناخت بیشتر رمزارزها تلاش کرد. به این ترتیب شماره جدید این مجله به تشریح داستان کریپتوها و نقش آنها در جوامع امروزی پرداخته است.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ۳۲۵ هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#کریپتو #بیت‌کوین #رمزارز

بانک جدید برای وضعیت عادی جدید


شماره نوامبر ۲۰۲۲ فین‌تک: مجله فین‌تک که به سوژه‌های مربوط به فناوری مالی می‌پردازد، در جدیدترین شماره خود به مقوله بانکداری پرداخته و از بانک‌های جدیدی گفته که می‌توانند در وضعیت به‌اصطلاح نرمالِ جدید به کار بیایند. از زمان وقوع بحران همه‌گیری کرونا، وضعیت دنیا متفاوت شد؛ وضعیت عادیِ جدیدی ایجاد شد که همه از همیشگی‌بودن آن می‌گفتند. در این وضعیت عادی جدید، دیگر نمی‌شد به روال سابق، امور مالی را انجام داد، فعالیت‌های حضوری به کلی محدود شد، اقتصاد هم شکلی نو به خود گرفت.

در این شرایط، نهادهای مالی هم تغییر کردند و یکی از این نهادها، بانک‌ها بودند. فناوری‌های جدید می‌توانند کمک کنند در این وضعیت جدید، امور مالی صورت پذیرد؛ اما مطابق با شرایط امروزی. یعنی مطابق با محدودیت‌هایی که اکنون با آن مواجه هستیم. حالا نشریه فین‌تک از بانک‌های جدیدی می‌گوید که در شرایط عادی جدید می‌توانند برای مشتریان خود خدمات‌رسانی کنند. واقعیت این است که دیگر نمی‌توان به دوران گذشته بازگشت، به همین خاطر است که همه باید به سمت دنیای نو و جدید در آینده گام بردارند.

بانک‌ها جزء مهم‌ترین نهادهای مالی هستند که باید با ترفندهای مختلف فین‌تکی یا همان فناوری مالی، خدمات خود را به مشتریان ارائه دهند. البته مدیران بانکی برای اینکه در این مسیر گام بردارند، باید با شکلی جدید با واقعیت‌ها مواجه شوند. تنها در این شرایط است که می‌توانند امیدوار باشند که مشتریان امروزی در دنیای مدرن را به کسب‌وکار خود جذب خواهند کرد. در حالی‌ که فین‌تک یا فناوری مالی سال‌ها پیش متولد شده بود، اما به ابزاری نیاز داشت که اهمیت آن را بر همگان اثبات کند. همه‌گیری کرونا به فناوری‌های مالی کمک کرد تا اهمیت خود را به اهالی کسب‌وکار نشان دهند. حالا اهالی کسب‌وکار به‌نوعی وادار شده‌اند که از این فناوری‌های جدید برای پیشبرد اهداف مالی خود بهره بگیرند.

صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فناوری_مالی #فین‌تک #بانک

آن سوی خرید توییتر


شماره نوامبر ۲۰۲۲ بارونز: یکی از جنجالی‌ترین خبرهای اخیر در دنیای فناوری، اقدام ایلان ماسک، سرمایه‌گذار معروف و میلیاردر بزرگ جهان برای خرید توییتر بود. بالاخره در یک شب خبر رسید که ایلان ماسک، توییتر را خریداری کرده‌ است. خبرش شبیه یک کودتا بود. نشریه بارونز نسبت به این رویداد واکنش نشان داده و تصویر جلد اخیر خود را به همین مسئله اختصاص داده‌ است. در این تصویر، لوگوی پرنده آبی توییتر را می‌بینیم که از پشت آن، ایلان ماسک به دنیای بیرون نگاه می‌کند و به نظر می‌رسد از طریق توییتر، خواب‌های بسیاری برای همگان دیده ‌است.

مجله بارونز می‌گوید اقدام ماسک به خرید توییتر می‌تواند آسیب‌هایی را به شرکت تسلا وارد کند. او از طریق شرکت تسلا توانسته به یک ابرمیلیاردر در جهان تبدیل شود، اما حالا پرنده آبی توییتر به خطری بزرگ برای میلیاردها دلار او تبدیل شده ‌است. ماسک که خودش جزء افراد پرطرفدار در دنیای توییتر بود و دنبال‌کننده‌هایی در این شبکه اجتماعی داشت، ناگهان تصمیم گرفت شرکت توییتر را خریداری کند؛ تصمیمی که در ابتدا جدی به نظر نمی‌آمد، اما یک‌شبه رنگ حقیقت به خود گرفت.

حالا مجله بارونز به مالک بزرگ توییتر پرداخته و از نوعی امپراتوری سخن می‌گوید که بناست ماسک راه‌اندازی کند. ماسک معتقد است توییتر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و ادعا می‌کند که توانایی حل مشکلات توییتری را دارد. به همین خاطر به خرید این شبکه اجتماعی اقدام کرده ‌است. او بارها تأکید کرده که هدفش از خرید توییتر، درآمدزایی نیست و صرفاً سعی دارد به افراد از این طریق کمک کند. او بارها گفته هدفش ایجاد آزادی بیان و تریبونی برای بیان آزادانه در این شبکه اجتماعی است. نشریه بارونز اما تشریح کرده که چطور اقدامات اخیر می‌تواند به بروز مشکلات مالی برای ماسک منجر شود.

صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ۳۰۵ هزار و ۵۱۳ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۱
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتwww.barrons.com
سوژه‌ها#توییتر #ماسک #ایلان_ماسک

جهان در ۲۰۲۳


ویژه‌نامه ۲۰۲۳ وایرد: سال نوی میلادی در راه است؛ سال 2023. به همین بهانه، نشریات جدید تلاش دارند ویژه‌نامه‌های خود را به دست مخاطبان برسانند. نشریه وایرد جزء نخستین نشریاتی است که امسال اقدام به انتشار ویژه‌نامه‌اش کرده ‌است. این نشریه تلاش کرده به مهم‌ترین مسائل در سال 2023 بپردازد و به ما نشان دهد که جهان در سال جدید میلادی چگونه خواهد بود. در 128 صفحه این نشریه، متخصصان و کارشناسان در عرصه‌های مختلف توضیح داده‌اند که جهان در سال نوی میلادی چه مسیری در پیش می‌گیرد و از دیدگاه‌های خود نسبت به جهان نو گفته‌اند.

جدیدترین روندها در دنیای فناوری از جمله مهم‌ترین مسائلی است که نویسندگان این نشریه سعی کرده‌اند به آن پاسخ دهند. یکی از اقدامات ارزشمند این نشریه، این بوده که از متفکران مختلف کمک گرفته تا بهترین پیش‌بینی را از جهان داشته باشند. از علوم و فناوری گرفته تا فرهنگ و کسب‌وکار، همه اینها جزء مسائلی هستند که تلاش شده در این شماره وایرد برای سال 2023 به آنها پرداخته شود. در واقع این نشریه به‌نوعی مسیر آینده را نشان می‌دهد و راهنمایی مؤثر برای اهالی کسب‌وکار خواهد بود.

البته این رسم هرساله وایرد است که به این شکل به مسائل سال بعد می‌پردازد و از نظرات کارشناسان بهره می‌گیرد. سال 2023 می‌تواند از بسیاری جهات برای افراد زیادی، سالی تعیین‌کننده باشد. در واقع بسیاری از مسائل مهم سیاسی و اقتصادی در سال آینده رقم خواهند خورد که می‌تواند سرنوشت سرمایه‌گذاران و اهالی کسب‌وکار را به‌کلی تغییر دهد. به همین خاطر است که پیش‌بینی مسیر آینده، خالی از لطف نیست. به‌زودی سایر نشریات هم اقدام به انتشار ویژه‌نامه‌های خود برای سال 2023 خواهند کرد که مرور آنها می‌تواند تصویری نسبتاً روشن از آینده را پیش روی ما بگذارد.

صاحب‌امتیازCondé Nast
تیراژ۸۷۰ هزار
انتشار اولین شماره۱۹۹۳
دفتر مرکزیسان‌فرانسیسکو، آمریکا
وب‌سایتwww.wired.com
سوژه‌ها#پیش_بینی #آینده #سال_2023

بازاریابی در عصر ارتباطات


شماره نوامبر ۲۰۲۲ هاروارد بیزینس‌ریویو:‌ مجله هاروارد بیزینس‌ریویو متعلق به دانشگاه هاروارد است و همیشه بهترین استادان دانشگاهی، مقالات این نشریه را می‌نویسند. این مجله که به حوزه مدیریت اختصاص دارد، در هر شماره تلاش دارد به‌صورت منسجم، یک سوژه را مدنظر قرار دهد و درباره آن مقالاتی را منتشر کند. هدف اصلی این نشریه، کمک به مدیران و رهبران کسب‌وکار است تا در شلوغی کار بتوانند به کاربردی‌ترین اطلاعات دست پیدا کنند. این مجله در جدیدترین شماره خود به مسئله بازاریابی پرداخته و نشان داده که چطور می‌توان از طریق ابزارهای جدید ارتباطی و فناوری‌های روز، به بازاریابی اقدام کرد. برای مثال یکی از مقالات با عنوان «بازاریابی در عصر الکسا» تلاش دارد به شما نشان دهد چطور می‌توانید از طریق وب‌سایت خود، به مشتریان دست پیدا کنید.

در یکی از مقالات این نشریه با عنوان «مزایای بعدیِ شکوه دیجیتالی» به مزیت‌های دنیای دیجیتالی پرداخته شده‌ است. نویسندگان مقالات در این نشریه، نشان می‌دهند که می‌توان از طریق دنیای دیجیتال، شفافیت بیشتری داشت و در نتیجه اعتمادسازی کرد. مقالاتی هم درباره وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که از منظر بازاریابی هم مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. آیا به این فکر کرده‌اید که بلاکچین چه معنایی برای بازاریابی دارد؟ یا چرا بازاریابان به تبلیغات به شیوه سنتی روی آورده‌اند؟ این از جمله پرسش‌هایی است که نویسندگان مجله اچ‌بی‌آر تلاش کرده‌اند به‌طور مفصل و در مقاله‌های مجزا به هر یک از آنها پاسخ دهند.

مارکتینگ یا بازاریابی در حقیقت به ترفندهایی گفته می‌شود که فروشندگان از طریق آنها می‌توانند مشتریان جدید جذب کنند. بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتالی و فناوری‌های جدید، امری است که به دانش نیاز دارد. به همین خاطر است که اهالی نشریه اچ‌بی‌آر تلاش کرده‌اند این دانش را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. حاصل همه اینها، جدیدترین شماره این مجله است که نسخه الکترونیکی آن در اختیار مخاطبان قرار گرفته ‌است.

صاحب‌امتیازانتشارات هاروارد بیزینس
تیراژ۲۶۳ هزار و ۶۴۵ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۲ (۱۰۰ سال پیش)
دفتر مرکزیماساچوست، آمریکا
وب‌سایتwww.hbr.org
سوژه‌ها#مارکتینگ #بازاریابی #کسب‌وکار
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش