عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فردا بهتر از امروز است

گفت‌وگو با مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا درباره کار در زمانه سختی، تحریم و آینده صنعت بانکی کشور

زمان مطالعه: 12 دقیقه

عصر تراکنش ۷۲ / مهرداد حیدرپور را می‌توان از آن دست مدیرانی در صنعت بانکی و پرداخت کشور دانست که در طول تمام فعالیت حرفه‌ای خود، یک شخصیت آرام، بی‌حاشیه و متمرکز داشته است؛ فردی که بسیاری او را با شرکت بازرگانی مبناکارت آریا می‌شناسند. شرکتی که حیدرپور از زمان تأسیسش تاکنون، مدیرعامل آن است و یکی از شرکت‌های باثبات از لحاظ مدیریتی در این صنعت به حساب می‌آید که همین ثبات مدیریتی باعث رشد آرام و پیوسته این شرکت در این سال‌ها شده است. بازرگانی مبناکارت آریا که به‌عنوان شرکتی تجهیزات‌محور شناخته می‌شود، اکنون یکی از تمرکزهای اصلی‌اش بر فعالیت‌های نرم‌افزاری است و توسعه واحد نرم‌افزار آن یکی از تغییرات مهم آن طی چند سال اخیر بوده است.

طبق صحبت‌های حیدرپور، ارتباط خوب با مشتریان و سیستم پشتیبانی یکپارچه و قابل اتکای این شرکت، مشتریان را بر آن داشت که خواسته‌های نرم‌افزاری خود را نیز از این شرکت بخواهند و یکی از دلایل ورود بازرگانی مبناکارت آریا به حوزه نرم‌افزار نیز به‌دلیل پاسخ به نیازهای مشتریان‌شان بوده است. به‌طور کلی، تأکید بر کیفیت پشتیبانی و رضایت‌مندی مشتری عبارت کلیدی صحبت‌های حیدرپور در این گفت‌وگو بود. حیدرپور بر این عقیده است که فروش نقطه آغاز است، نه پایان و در این خصوص می‌گوید از زمانی که یک محصول فروخته می‌شود، مشتری باید بازدیدهای دوره‌ای و سرویس باکیفیت را بدون دغدغه دریافت کند و رفع خرابی، تأمین قطعات و دستگاه‌های جایگزین به‌سرعت اتفاق بیفتد؛ اقدامی که حیدرپور آن را رسالت این شرکت می‌داند و بیان می‌کند که در تمام این سال‌ها نیز تلاش‌شان جلب رضایت مشتریان‌شان بوده و در این امر نیز تاکنون توانسته‌اند موفق عمل کنند. حیدرپور، چشم‌انداز پنج‌ساله بازرگانی مبناکارت آریا را روشن و آینده را بهتر از امروز تصور می‌کند. در گفت‌وگویی که با مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا داشتیم، علاوه بر اینکه مسیر حرفه‌ای طی‌شده او را مرور کردیم، به اقدامات اخیر این شرکت نیز پرداختیم. در ادامه داستان حرفه‌ای مهرداد حیدرپور را می‌خوانید.


از پارس تلفن کار تا واردات قطعات کامپیوتر


مهرداد حیدرپور پس از سه سال زندگی و تحصیل در خارج از کشور در سال 1369 به ایران می‌آید و در رشته برق فارغ‌التحصیل می‌شود: «پس از اتمام تحصیلات وارد بازار کار شدم. به خاطر دارم که ابتدا در شرکت «پارس تلفن کار» که نمایندگی واردات کامپیوترهای AST را داشت، مشغول به کار شدم؛ در واقع اوایل دهه 70 در بخش فروش سخت‌افزار این شرکت مشغول به فعالیت شدم.

در آن زمان کامپیوترهای شخصی به شکل کنونی در ایران جا نیفتاده بود. «پارس تلفن کار» که یک شرکت مخابراتی به حساب می‌آمد، در زمینه رایانه‌های شخصی فعالیت می‌کرد و من هم شروع به معرفی آن محصول به سازمان‌های مختلف کرده بودم. در ادامه، بازار مونتاژ کامپیوتر در کشور داغ‌تر شد و من نیز شروع به مطالعه درباره قطعات کامپیوتر و چگونگی اسمبل آنها کردم و سپس مدتی در یک شرکت مونتاژ کامپیوتر مشغول به کار شدم. فکر می‌کنم اسم آن شرکت «سیناسیستم» بود و همکاری من در این شرکت در حدود سه سال به طول انجامید.»

پس از اینکه حیدرپور از شرکت سیناسیستم بیرون می‌آید، از حوالی سال 1378 با یکی از دوستانش شروع به واردات قطعات کامپیوتر می‌کند؛ در این راستا شرکت واردات تجهیزات کامپیوتری را در پاسخ به نیاز بازار برای سخت‌افزارهای نوین تأسیس می‌کنند: «تمام همکاران ما که کار مونتاژ کامپیوتر انجام می‌دادند، نیازمند قطعاتی مانند رم، سی‌پی‌یو، مین‌بورد و… بودند و ما نیز در پاسخ به همین نیازها، شرکتی را تأسیس کردیم. این شرکت در مدت کوتاهی توانست رشد خوبی داشته باشد، اما بعد از چند سال فعالیت، حدود سال 1380 که بازار واردات سخت‌افزار رو به اشباع رفت و قطعات تقلبی نیز در بازار زیاد شد، به این نتیجه رسیدیم که فعالیت این شرکت را متوقف کنیم.»


ورود به شرکت انیاک


در سال 1380 حیدرپور وارد شرکت انیاک می‌شود و با ورودش به انیاک پیشنهاد توسعه فعالیت در حوزه بانکی را مطرح می‌کند؛ چراکه معتقد بود بانک‌های کشور به انواع کارت خام، پرینتر و… نیاز دارند. این پیشنهاد حیدرپور در شرکت انیاک مورد استقبال قرار می‌گیرد: «این فعالیت برای خود من نیز اولین تجربه در حوزه بانکی به حساب می‌آمد، اما بعد از مدتی این تلاش‌ها زمینه‌ساز یک واحد تخصصی ویژه در مجموعه انیاک شد. بعد از دو سال از شروع فعالیت من در انیاک، توانستیم مجوز پی‌اس‌پی را جهت همکاری با بانک‌ها اخذ کنیم. انیاک اولین مجموعه خصوصی بود که موفق به دریافت مجوز پی‌اس‌پی شد. ما با بسیاری از بانک‌ها موفق به عقد قرارداد در خصوص تأمین خدمات در زمینه پی‌اس‌پی شدیم.»


از مبناکارت آریا تا بازرگانی مبناکارت آریا


مهرداد حیدرپور در سال 1386 بنا به دلایلی تصمیم به جدایی از مجموعه انیاک می‌گیرد. انیاک در این زمان خدمات پی‌اس‌پی بیش از هشت بانک را تأمین می‌کرد: «بعد از جدایی از انیاک من یک مجموعه مستقل را به نام «مبناکارت» با هیئت‌مدیره و ساختار جدید تشکیل دادم. فعالیت ما در دو حوزه بانکی و غیربانکی بود. در حیطه بانکی به تأمین کارت‌های خام می‌پرداختیم و مجوز پی‌اس‌پی را نیز برای استمرار فعالیت‌های مشابه انیاک دریافت کردیم. تأمین تجهیزاتی مثل کارت-پرینتر نیز به‌مرور باعث رشد مجموعه ما شد. این فعالیت‌های بانکی و غیربانکی تا سال 1393 گسترش یافت تا اینکه در سال 1393 هیئت‌مدیره مبناکارت تصمیم به واگذاری مجوز خود به بانک صادرات گرفت. در آن زمان تصمیم گرفتیم شرکت «بازرگانی مبناکارت آریا» را برای استمرار فعالیت‌هایمان تأسیس کنیم تا کارمان را به بازارهای جدید گسترش دهیم.»

طبق صحبت‌های حیدرپور، در کنار فروش تجهیزات، در تمام طول فعالیت مبناکارت، نگاه ویژه‌ای به خدمات پس از فروش و امور مشتریان داشتند و سعی می‌کردند سرویس‌های خوبی برای بسط و گسترش کل مجموعه ارائه دهند: «به‌مرور در سراسر استان‌ها نمایندگانی جذب کردیم که همگی جزء پرسنل شرکت بودند و سرویس منظم به مشتریان ارائه می‌دادند. اکنون از زمان تماس مشتری با مرکز تماس فنی ما تا ارائه سرویس به بانک‌ها کمتر از سه ساعت طول می‌کشد. ما در سال‌های اخیر یک شبکه نمایندگی قوی و آموزش‌دیده را ایجاد کرده‌ایم و به‌دلیل سرویس‌های فروش و پشتیبانی مناسب، توانستیم مشتریان زیادی را جذب شرکت بازرگانی مبناکارت آریا کنیم. بازرگانی مبناکارت، کار خود را در سال 1393 با کمتر از 30 نیرو آغاز کرد، ولی اکنون با در نظر گرفتن نمایندگان، نزدیک به 170 نفر پرسنل داریم.»

بازرگانی مبناکارت آریا در کنار فعالیت‌های بانکی، یکسری تجهیزات پزشکی و بیمارستانی را نیز تأمین می‌کند: «ما یکسری مچ‌بند بیمارستانی برای ردیابی و شناسایی بیماران عرضه می‌کنیم. تعدادی دستگاه‌ ثبت ID Card و همچنین Sign Pad و Pass Book را نیز ارائه می‌دهیم و با چند سازمان و ارگان مختلف همکاری داریم. دستگاه‌های سورتر و تشخیص اصالت اسکناس را نیز به صرافی‌ها می‌فروشیم.»


ورود به حوزه نرم‌افزار


حیدرپور توضیح می‌دهد که شرکت بازرگانی مبناکارت در حال حاضر به اکثر بانک‌های کشور خدمت‌رسانی می‌کند و به‌مرور بخش‌های جدیدی را در شرکت توسعه داده‌اند؛ از جمله بخش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه، بخش مالی و… . طی یکی، دو سال اخیر نیز با هدف توسعه تولیدات نرم‌افزاری، بخش نرم‌افزار این شرکت را قوی‌تر کرده‌اند: «در سالیان گذشته بیشتر سرویس و پشتیبانی واحد نرم‌افزار ما برای تجهیزات بود، ولی در دو سال گذشته به سراغ تولید نرم‌افزارهای حوزه‌های نوین رفتیم.»

بازار سخت‌افزار همواره با نرم‌افزار عجین است و این دو حوزه در نقش مکمل یکدیگر عمل می‌کنند. مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا توضیح می‌دهد که برخی محصولات این شرکت به سوئیچ یک بانک متصل می‌شود و بدون نرم‌افزار، هیچ کارکردی ندارد و طی همکاری تجاری با سوئیچ پرووایدر معتبر، مانند توسن، داتین و خدمات انفورماتیک همواره لایسنس و ارائه خدمات وابسته به مشتریان ارائه شده است، ولی به‌مرور متوجه نیازها و درخواست‌هایی از سمت مشتریان می‌شوند که به نظرشان می‌رسد خودشان می‌توانند به این نیازها و درخواست‌ها پاسخ دهند: «هیئت‌مدیره شرکت در این زمینه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کرد تا سابقه گذشته خود را قوی‌تر سازیم.

ارتباط خوب با مشتریان و سیستم پشتیبانی یکپارچه و قابل اتکای این شرکت، مشتریان را بر آن داشت که درخواست‌های نرم‌افزاری خود را از ما بخواهند. با توجه به رضایت مشتریان از سخت‌افزارهای شرکت و ارتباط خوب تیم فروش‌مان با اکثر بانک‌ها، به‌مرور تأمین سایر نیازهای خود را نیز از ما مطالبه می‌کردند و سازمان از این دارایی خود بهره برد تا محصولات نرم‌افزاری را نیز برای رفع نیاز مشتریانش توسعه دهد. در زمینه نرم‌افزار اخبار خوبی در راه است. امسال تولید چند محصول جدید را رونمایی می‌کنیم. سال گذشته تغییر و جهش قابل توجهی در بازرگانی مبناکارت اتفاق افتاد که هم گستره محصولات را تنوع بخشید و هم بسیاری از مشتریان درخواست تمدید سرویس‌های پشتیبانی را کردند.»

حیدرپور با بیان اینکه هدف اولیه آنها فروش تجهیزات بود، ولی نمی‌خواستند فقط یک محصول یا باکس را بفروشند، می‌گوید: «از دید ما، فروش نقطه آغاز است، نه پایان! ما باید یک مسیر را در کنار مشتری طی کنیم و زوایای کاری خود را به مشتری بشناسانیم. از زمانی که یک محصول فروخته می‌شود، مشتری باید بازدیدهای دوره‌ای و سرویس باکیفیت را بدون دغدغه دریافت کند و رفع خرابی، تأمین قطعات و دستگاه‌های جایگزین به‌سرعت اتفاق بیفتد. در تمام استان‌ها باید انبار قطعات را مجهز نگه داریم تا سرویس لازم به مشتری داده شود و او با خیال آسوده فقط بر انجام کارهای خود متمرکز شود.

شعار ما این است که مشتری ما، به‌عنوان بانک، باید فقط بر کار بانکداری تمرکز کند و به هیچ‌عنوان درگیر خدمات مرتبط با بازرگانی مبناکارت نشود؛ رسالت او چیز دیگری است و رسالت ما نیز چیز دیگر! ما باید بهترین سرویس را به مشتریان ارائه دهیم. ما و شرکای تجاری‌مان دوره‌های آموزشی متعددی برای نمایندگان گذاشتیم و گواهی‌نامه‌ها و رضایت‌نامه‌های بی‌شماری دریافت کردیم که برای مبناکارت باعث افتخار است. پارسال نرم‌افزار CMS ما در یک بانک نصب بود و در اوج فعالیت‌های روزهای پایانی سال یک میلیون کارت با نرم‌افزار ما صادر شد؛ بدون اینکه مشکلی به وجود آید.»

بازرگانی مبناکارت آریا در سال‌های اخیر همواره در تلاش برای تولید نرم‌افزارهای حوزه بانکی بوده است. توسعه سیستم CMS بانک‌های کشاورزی، آینده و تجارت از جمله همین دستاوردها به‌شمار می‌رود: «تولید نرم‌افزار در شرکت ما در حال حاضر تخصصی‌تر از همیشه صورت می‌گیرد. محصولاتی مثل نرم‌افزار جامع صدور کارت بانکی کشاورزی، آینده و تجارت را به انجام رسانده‌ایم و اکنون برای محصولات جدیدی برنامه‌ریزی و بازاریابی می‌کنیم.

هیئت‌مدیره شرکت معتقد است می‌توانیم فعالیت‌های گسترده‌تری داشته باشیم. پس از درگذشت آقای رشتی همواره در تلاش هستم تجربه بیست و چند سال گذشته خود را در حوزه آی‌تی به این مجموعه انتقال دهم. در زمینه تجهیزات، با شرکای تجاری خوبی همراه شده‌ایم. مجموعه‌هایی مثل GRG، IDP، گلوری و دیگران در شرایط تحریم با ما روابط منسجمی برقرار ساخته‌اند و امیدواریم تا پایان امسال یکی، دو برند دیگر نیز به این فهرست اضافه شوند. ما یک تیم قوی و بزرگ از مدیران و کارشناسان فروش شکل داده‌ایم که بر اساس نوع مشتریان، فعالیت‌های مختلفی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.»


همیشه در خدمت مشتریان


مشتریان همواره بازرگانی مبناکارت را به‌عنوان یک شرکت تجهیزات‌محور می‌شناختند، ولی اکنون با ورود به حوزه‌های نوین، این شرکت توانسته طیف مشتریان خود را بزرگ‌تر کند و به گفته حیدرپور، توانسته‌اند نتایج بسیار خوبی را از توسعه فعالیت‌های تخصصی خود کسب کنند: «تیم‌های خوب پشتیبانی با سیستم مدیریتی مناسب موفق به جلب رضایت مشتریان شده‌اند. در حال حاضر آمار ما بالای 90 درصد رضایت مشتری از امور مشتریان است. بازرگانی مبناکارت آریا یک شرکت دارای تیم جوان، پویا و فعال است و هیئت‌مدیره شرکت نیز هر سال یکسری برنامه و بودجه خاص را برای اجرای طرح‌های نوین در نظر می‌گیرد که امکان پیاده‌سازی آن در کشور فراهم است. به اعتقاد من، بازرگانی مبناکارت، با توجه به سوابقی که دارد، می‌تواند در پروژه‌های بیشتری در کشور نقش‌آفرینی کند. امیدواریم با بلوغ و توان فعلی شرکت بتوانیم پله‌های موفقیت را طی کنیم.»

مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا توضیح می‌دهد که همواره سعی در جلب رضایت مشتریان سخت‌گیری داشته‌اند که دیدگاه آنها موجب ارتقای تجربه آنها می‌شود: «بازرگانی مبناکارت همیشه در خدمت مشتریان است. ما و مشتریان در یک مسیر با هم جلو می‌رویم؛ منافع ما با منافع مشتریان گره خورده و نمی‌تواند از هم جدا باشد. در صورتی که ما سرویس خوبی ارائه دهیم، مشتری نیز سرویس خوبی به کارفرمای خود ارائه خواهد داد. اکنون در شبکه بانکی حدود 17 هزار محصول داریم و به‌‌زودی به 20 هزار محصول در شعب بانک‌ها می‌رسیم. این نتایج نشان‌دهنده موفقیت شرکت در مدل‌سازی کسب‌وکار خود بوده است.»


چالش‌هایی از جنس تحریم و منابع انسانی


بازرگانی مبناکارت آریا فعالیت خود را در شرایط تحریم آغاز کرد و به همین دلیل تأمین ارز و برقراری رابطه تجاری با کمپانی‌های خارجی همیشه برای آن چالش‌ساز بوده است. حیدرپور درباره چالش‌هایی که با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، می‌گوید: «یکی از نقاط قوت ما این است که زود ناامید نمی‌شویم؛ به‌مرور راه‌هایی برای خرید و تأمین تجهیزات شبکه بانکی یافتیم. مشکلات و تحریم‌ها به‌مرور بیشتر می‌شد و ما نیز دائم به‌دنبال کانال‌های جدید می‌گشتیم تا بتوانیم با شرکای خارجی خود ارتباط کاری‌مان را حفظ و توسعه بخشیم. در حال حاضر نیز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما و تمام مجموعه‌های مشابه، همین تحریم‌ها و همچنین کمبود ارز است. ما علاقه‌مندیم جدید‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات جهانی را در صنعت بانکی به کار بگیریم؛ ولی متأسفانه شرایط تحریم، امکان ارائه سبد متنوع محصولات و خدمات را بسیار محدود کرده است.»

به گفته مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا، سال‌های کرونا شرایط سختی را متوجه همه شرکت‌ها کرد، اما با برنامه‌ریزی متناسب، انبار قطعات یدکی کامل و همکاری شبکه پشتیبانی خود در سراسر کشور توانستند سرویس‌های منظم را در سراسر کشور ارائه دهند.

یکی از دغدغه‌های تمام شرکت‌های حوزه فناوری، تأمین و نگهداشت منابع انسانی است. در این زمینه نیز به گفته حیدرپور دائم در حال بررسی و مطالعه هستند و سبک‌های مختلفی را به کار گرفته‌اند تا بتوانند این چالش را با کمترین ریسک پشت سر بگذارند: «ما مدل‌های جاری در شرکت‌های موفق را الگوبرداری و بومی‌سازی کردیم و نتایج مطلوبی گرفتیم. فعالیت‌هایی مثل رتبه‌بندی و ارائه مزایای مختلف در طول مسیر پیشرفت شرکت را به‌طور مستمر فراهم کردیم. مهم‌تر از همه اینکه هیئت‌مدیره تأکید دارد فرهنگ و رفتار سازمانی ما باید مختص خودمان باشد و تیم منسجم و یکدستی را شکل دهیم، به نحوی که تمام واحدها در همکاری منظم با یکدیگر قرار گیرند.»

حیدرپور با بیان این موضوع که دیدگاه هیئت‌مدیره هر شرکت نسبت به منابع انسانی نقش مؤثری در شکل‌دهی به برند کارفرمایی آن دارد، توضیح می‌دهد: «ما منابع انسانی را حائز اهمیت کلیدی می‌دانیم؛ به‌خصوص که فعالیت‌های محدود تخصصی را در سراسر کشور ارائه می‌دهیم؛ پس کسانی که وارد شرکت می‌شوند، بعد از مدتی به‌عنوان نیروی متخصص به‌شمار می‌روند و باید برای حفظ و نگهداری آنها نهایت تلاش خود را به خرج دهیم. در واحدهای تخصصی مثل توسعه نرم‌افزار، این دغدغه‌ها بیش از هر جای دیگر نمود می‌یابد.»

شرکت بازرگانی مبناکارت آریا بازارهای داخلی و خارجی را به شکل دائم زیر نظر دارد، ولی در چند سال اخیر برای تأمین برخی محصولات نوین و فناوری‌محور در بازار کشور دچار مشکلاتی شده است. به گفته حیدرپور، پیچیدگی قوانین، مجوزها و تأییدیه‌هایی که برای برخی محصولات لازم دارند، موجب شده بسیاری از محصولات هرگز نتوانند به بازار ایران وارد شوند: «به‌دلیل پیچیدگی فرایند تست و مجوزدهی محصولات در سازمان‌های رگولاتور، ورود بسیاری از محصولات نوین محدود شده است! مبناکارت در وارد کردن بسیاری از محصولات جدید به بازار توانمند است و واحد تحقیق و توسعه ما دائماً در حال رصد بازارهای جهانی و نیاز مشتریان است تا در صنعت بانکی همیشه بهترین سرویس‌ها را ارائه دهیم. در شرایط کنونی، ارائه بهترین سرویس دشوار به نظر می‌رسد؛ به‌خصوص که باید ابزارهای مناسب را در کنار هم مورد برنامه‌ریزی قرار دهیم. همه فعالان صنعت ما در تلاش برای حفظ کیفیت سرویس‌های خود هستند، ولی دائماً با دغدغه‌های بزرگ مواجه می‌شوند.»

به گفته حیدرپور، بازرگانی مبناکارت آریا همواره به‌دنبال به‌روز‌رسانی سرویس‌ها و خدمات خود است: «در ارائه محصولات خودمان، به‌خصوص در حوزه نرم‌افزار، همواره به‌دنبال نوآوری و به‌روز بودن هستیم تا بهترین خدمت به مشتری برسد. امسال محصولات جدیدی را معرفی خواهیم کرد که از فناوری روز برخوردارند. اکنون موضوعیت نئوبانک و رویکردهای جدید مورد توجه کشور قرار گرفته‌اند و ما نیز با این روندها همراه خواهیم شد.»


آینده‌ای بهتر از امروز


حیدرپور، چشم‌انداز پنج‌ساله بازرگانی مبناکارت آریا را روشن قلمداد می‌کند: «با وجود تمام فشارها و مشکلات موجود، ما به‌عنوان یک بخش خصوصی در پایان هر سال گزارش و بررسی‌هایی ارائه می‌دهیم که غالباً نشانگر ارتقای توانمندی شرکت است. پیش‌بینی پنج سال آینده در کشور ما دشوار است، ولی من آینده را بهتر از امروز تصور می‌کنم.»

به عقیده حیدرپور، بازرگانی مبناکارت در زمینه تجهیزات به بلوغ نسبی رسیده و راهکارها و مشتریان گسترده‌ای دارد، اما در حوزه نرم‌افزار در ابتدای راه هستند و مسیر پیش روی خود را روشن می‌بینند: «در حوزه نرم‌افزار امیدواریم دست به دست هم دهیم و بیش از پیش شناخته شویم. من معتقد به همگرایی هستم. تمام ارکان فعال در ساختار ما اکنون در مرحله پوست‌اندازی و همچنین توسعه سرویس‌های نرم‌افزاری به سر می‌برند. ما به افق چند سال آینده می‌نگریم و دستیابی به رتبه‌های ممتاز در زمینه نرم‌افزار را پیش‌بینی می‌کنیم؛ همان‌طور که در زمینه تجهیزات به یک شرکت شناخته‌شده تبدیل شده‌ایم.

سال گذشته در ایونت‌ها و نمایشگاه‌های گوناگونی در داخل و خارج از کشور شرکت کردیم، نمونه آن حضور در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود که بعد از چند سال عدم برگزاری، حجم بسیار چشم‌گیری از مشتریان و مخاطبان‌مان را در غرفه خود ملاقات و با آنها به صحبت و بررسی شرایط پرداختیم. همان‌جا فهمیدیم که توقع مشتریان از ما بالاست و باید طی سالیان آینده فعالیت‌های شرکت را ارتقا دهیم و به‌دنبال نتایج بهتری باشیم. مشتریان به خاطر سرویس‌های مناسبی که گرفته‌اند، این انتظار را دارند که در بازارهای جدیدی مثل نرم‌افزار نیز بدرخشیم؛ به‌خصوص که بازار محصولات این حوزه بسیار گسترده است.»

شاید بازرگانی مبناکارت بعد از چندین سال فعالیت در حوزه سخت‌افزار، در دو سال گذشته وارد حوزه نرم‌افزار نیز شده باشد، اما در همین حوزه نیز فقط به تولید نرم‌افزارهای مرتبط با تجهیزات موجود خود نمی‌اندیشد، بلکه به‌دنبال تولید محصولاتی است که وابستگی به تجهیزات یک شرکت خاص نداشته باشد و بدون سخت‌افزار یا از طریق سخت‌افزارهای متنوع ارائه خدمت کند: «بسیاری از بانک‌ها به‌دنبال راهکارهای بانکداری دیجیتال و بانکداری نوین هستند. امسال شاهد ارائه بخشی از این نرم‌افزارها خواهید بود و بخش دیگر را در سال 1403 مشاهده می‌کنید.

این پیام را دارم که بایستی منتظر رویدادهای خوب و خبرهای جدید باشید. رویکرد شرکت این است که هر بخش به‌صورت مستقل به درآمدزایی خود ادامه دهد. بخش فروش و پشتیبانی ما به درآمدزایی متناسب خود رسیده‌اند. این شرایط برای یک شرکت خیلی مهم است که هر بخش آن بتواند علاوه بر تأمین هزینه‌هایش، درآمد خود را نیز تأمین کند. در زمینه نرم‌افزار نیز به‌تدریج به همین سطح می‌رسیم و خودمان نیز کمک و پشتیبانی می‌دهیم که نیروهای مجرب و خوش‌فکر به عرصه تولید محصول بیایند.»


اتحاد با همکاران؛ پدیده‌ای مطلوب در صنعت


مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا سپس درباره وضعیت صنعت بانکی کشور صحبت می‌کند. او باور دارد که با وجود تمام تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی، صنعت بانکداری کشور در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است: «در کشور ما زیرساخت بسیاری از فعالیت‌هایی که در صنعت بانکی کشورهای دیگر ایجاد شده، موجود است. در زمینه بانکداری دیجیتال نیز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم؛ این حرکت به‌هرحال رو‌به‌جلو خواهد بود. حذف شعب و ایجاد ابزارهایی که افراد خدمت را به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند، دائماً در دنیا مورد توجه است. این مسیر ممکن است در ایران قدری زمان‌بر شود، ولی من افق‌های خوبی را پیش رو می‌بینم. در زمینه فناوری بانکداری، کشور ما یکی از کشورهای نسبتاً خوب به حساب می‌آید؛ لااقل در قیاس با برخی از دیگر صنایع این پیشرفت محسوس است.»

حیدرپور با نگاه مثبت به همگرایی رقبا، این رویکرد را ضرورت بانکداری آینده کشور قلمداد می‌کند. از دید او، همه شرکت‌ها به پیشبرد این صنعت کمک می‌کنند: «همکاری شرکت‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. ما شرکت‌های مشابه خودمان را به نام «رقیب» نمی‌خوانیم، بلکه به‌عنوان «همکار» تلقی می‌کنیم و با چندی از آنها مشغول انجام پروژه‌های مشترک هستیم. در یک سال و نیم گذشته با مجموعه «فناپ‌تک» در زمینه تولید محصول خوددریافت فعالیت کردیم و به محصول خوبی رسیدیم. این یک نقطه فعالیت خوب بود. هنوز هم جای همگرایی و همکاری در زمینه‌های خاص باز است. ما با شرکت‌هایی مانند توسن و داتین نیز همکاری‌هایی را تعریف کرده‌ایم. اگر مدل کسب‌وکار به‌درستی طراحی شود، این مشارکت به نتیجه مطلوب خواهد رسید. این اتفاق در تمام دنیا در حال وقوع است و ما نیز چاره‌ای جز این نداریم؛ چه در زمینه تجهیزات و چه در حوزه نرم‌افزار، شرایط کسب‌وکارها به سمتی می‌رود که بعضی موفقیت‌ها فقط با همگرایی حاصل می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

حامیان عصر تراکنش