عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به ‏دنبال آگاهی‌‏بخشی مردم به استفاده از دایرکت‌دبیت هستیم

سحر بختیاری، مدیرعامل پیمان، درباره اسپین‌‏آف این شرکت و برنامه‏‌های پیش‏ رویشان می‏‌گوید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۷۶ / دایرکت‌دبیت راهکاری است که کاربران با استفاده از آن به کسب‏‌وکارها اجازه پرداخت مستقیم از حساب بانکی خود برای خریدهای پرتکرار و پرداخت اشتراک‏‌های دوره‏ای می‌‏دهند. شرکت فرابوم این محصول را با نام تجاری «پیمان» برای مشتریان بانک‏ ها و صاحبان کسب‌‏وکارهای آنلاین از سال ۱۳۹۸ ارائه کرده است؛ محصولی که بعد از گذشت چهار سال از فعالیتش به دلیل رشد بسیار خوبی که در بازار داشت، اکنون به یک شرکت مستقل تبدیل شده و قصد دارد سهم قابل‌توجهی از پرداخت‏‌های آنلاین کشور را به سمت دایرکت‏‌دبیت بیاورد. در گفت‏‌ وگویی که با سحر بختیاری، مدیرعامل پیمان داشتیم، ابتدا به شکل‏‌گیری پیمان و اسپین‌‏آف آن پرداختیم و سپس درباره برنامه‌‏های این شرکت صحبت کردیم. به گفته بختیاری، دایرکت ‏دبیت درد پرداخت را بسیار کم می‏ کند و به دلیل تجربه کاربری و امنیت بالایی که دارد می‌‏تواند در آینده‏ای نزدیک در بسیاری از پرداخت‏‌های خرد جایگزین روش‌‏های فعلی شود. در ادامه گزارشی از این گفت‏‌وگو را می‏ خوانید.


از یک محصول تا تبدیل شدن به شرکت‏ مستقل


سحر بختیاری، مدیرعامل پیمان، ابتدا درباره شکل‌‏گیری این شرکت صحبت می‌‏کند. به گفته او،‏ پیمان به‌عنوان سرویس دایرکت‌‏دبیت در شرکت فرابوم راه‌‏اندازی شد که ارائه خدمات پرداخت مستقیم از حساب بانکی را برای مشتریان ‌بانک‌ها و صاحبان کسب‌‏وکارهای آنلاین فراهم می‌‏کرد: «ایده‏‌ی ارائه سرویس دایرکت‌‏دبیت از دل شرکت توسن شکل گرفت که ابتدا تحت عنوان توسن‏‌بوم فعالیت خود را در زمینه پرداخت عوارض آزادراهی آغاز کرد. در ابتدا برای ارائه این خدمت، باید بانک‏‌ها قانع می‏‌شدند تا چنین سرویسی را ارائه دهند که با راه‌‏اندازی دایرکت‏‌دبیت در سایت nspay.ir اعتماد یکی دو بانک جلب شد. سپس در سال 1397 شرکت فرابوم با سهامداری مشترک توسن و چند بانک بزرگ کشور شکل گرفت.

فرابوم تمرکزش روی حوزه بانکداری باز بود و در سال ۱۳۹۸ اولین محصول خود را با نام «پیمان» ارائه کرد که خدمات پرداخت مستقیم از حساب بانکی را برای مشتریان بانک‏‌ها و صاحبان کسب‏‌وکارهای آنلاین فراهم می‏‌کرد و بدین صورت در هر بار خرید، کاربر دیگر نیازی به وارد شدن به درگاه پرداخت و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود نداشت. با توجه به رشد ارگانیک و چشم‏گیری که این محصول از سال ۱۳۹۸ تاکنون داشته و ظرفیت جدی که در بازار برای توسعه‏‌ی بیشتر آن وجود دارد، در مجموعه فرابوم و توسن تصمیم گرفته شد که با اسپین‌‏آف، پیمان به یک شرکت مستقل تبدیل شود. علت این اقدام نیز این بود که با آمدن یک شریک تجاری قوی بتوان رشد پیمان را به‏‌صورت نمایی افزایش داد. درنتیجه پیمان با سرمایه‏‌گذاری و مشارکت گروه مالی آگاه، متولد شد و در حال حاضر کارهای ثبت شرکت نیز انجام شده است.»

طبق توضیحات بختیاری، پیمان هم‌‏اکنون بیش از یک میلیون کاربر فعال و روزانه بالغ بر 60 هزار تراکنش دارد. هر کدام از کاربران، قراردادی با پیمان دارند و بر اساس آن، تراکنش‏‌هایشان بر بستر دایرکت‌‏دبیت انجام می‏‌شود که با سرعت خوبی، هم تعداد کاربران پیمان و هم تعداد تراکنش‌‏های بر بستر آن در حال رشد است. مدیرعامل پیمان می‌‏گوید: «بخش قابل توجهی از این رشد با همکاری سرویس‌‏دهنده‌‏‏های بزرگ بازار مانند اسنپ، کافه‏ بازار، آپ، ایرانسل، همراه‌‏اول، تپسی و تقریبا هر نام بزرگی که در اکوسیستم فعالیت می‏‌کند، ایجاد شده است.»


شروع فعالیت‏‌های بازاریابی و برندینگ


بختیاری یکی از مهم‌‏ترین ماموریت‌‏هایشان در راستای مستقل‌شدن پیمان را آگاهی‏‌بخشی جامعه به استفاده از خدمات دایرکت‏‌دبیت عنوان می‌‏کند: «تقریبا پیمان تاکنون در سکوت فعالیت کرده است چراکه تمرکزش بر حوزه B2B بوده و فعالیت بازاریابی خاصی روی آن انجام نشده است. اکنون ما درصدد این هستیم که هم روی سرویس دایرکت‏‌دبیت در لایه B‏ و هم در لایه کاربران C آگاهی‌بخشی انجام دهیم و دایرکت‏‌دبیت را به‌عنوان سرویسی که بسیار سریع‏‌تر و راحت‏‌تر از روش‏‌های متداول پرداخت است، معرفی کنیم. در نقشه‌‏ی راه پیمان بودجه‌‏ی قابل توجهی برای بازاریابی و برندینگ دیده شده که در یک ‏سال آینده بخش عمده‏ای از این بودجه صرف این آگاهی‌بخشی خواهد شد، چراکه معتقدیم این سرویس دارای امنیت، سرعت و راحتی بسیار بالایی است.»

او سپس به مزیت‏‌هایی که سرویس دایرکت‌دبیت هم برای کسب‌‏وکارهای ارائه‏‌دهنده این سرویس و هم برای کاربران نهایی دارد، اشاره می‌‏کند و این‌طور توضیح می‌‏دهد: «اگر بخواهیم از زاویه‌دید مشتری‏‌های خودمان به این سرویس نگاه کنیم، به واسطه‏‌ی استفاده از دایرکت‏‌دبیت مخصوصا در کسب‏‌وکار‏هایی مانند کیف پول‏‌ها، امکان پیش‏‌بینی درآمد پایدار و جریان نقدینگی وجود دارد که مدیریت مالی و تنظیم درآمد را برای کسب‏‌وکارها راحت‏‌تر می‏‌کند. در حالت کلی نیز یک محیط کاملا راحت با تجربه‏‌ی کاربری لذت‏‌بخشی در اختیار کاربر قرار می‌‏دهد که قادر است فرایند پرداخت را به صورت لحظه‏‌ای و در حدود 2 ثانیه انجام دهد. تحقیقات نشان داده است استفاده از دایرکت‌‏دبیت باعث شده که نرخ بازگشت به خرید تا ۲ برابر در کسب‏‌وکارها افزایش پیدا کند. در نتیجه، دایرکت‏‌دبیت همان قدر که برای یک کاربر جذابیت دارد، برای کسب‌‏وکار نیز ارزش خلق می‏‌کند و به همین دلیل است که هرکدام از مجموعه‌‏هایی که با ما همکاری دارند و شاهد تغییراتی در کسب‌‏وکارشان بودند، حالا سعی دارند که این مدل را در لایه‏‌های دیگری نیز پیاده‏‌سازی کنند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.»

او سپس به مزیت‏‌هایی که سرویس دایرکت‌دبیت هم برای کسب‌‏وکارهای ارائه‏‌دهنده این سرویس و هم برای کاربران نهایی دارد، اشاره می‌‏کند و این‌طور توضیح می‌‏دهد: «اگر بخواهیم از زاویه‌دید مشتری‏‌های خودمان به این سرویس نگاه کنیم، به واسطه‏‌ی استفاده از دایرکت‏‌دبیت مخصوصا در کسب‏‌وکار‏هایی مانند کیف پول‏‌ها، امکان پیش‏‌بینی درآمد پایدار و جریان نقدینگی وجود دارد که مدیریت مالی و تنظیم درآمد را برای کسب‏‌وکارها راحت‏‌تر می‏‌کند. در حالت کلی نیز یک محیط کاملا راحت با تجربه‏ ی کاربری لذت‏ب‌خشی در اختیار کاربر قرار می‌‏دهد که قادر است فرایند پرداخت را به صورت لحظه‏‌ای و در حدود 2 ثانیه انجام دهد. تحقیقات نشان داده است استفاده از دایرکت‌‏دبیت باعث شده که نرخ بازگشت به خرید تا ۲ برابر در کسب‏‌وکارها افزایش پیدا کند. در نتیجه، دایرکت‏‌دبیت همان قدر که برای یک کاربر جذابیت دارد، برای کسب‌‏وکار نیز ارزش خلق می‏‌کند و به همین دلیل است که هرکدام از مجموعه‌‏هایی که با ما همکاری دارند و شاهد تغییراتی در کسب‌‏وکارشان بودند، حالا سعی دارند که این مدل را در لایه‏‌های دیگری نیز پیاده‏‌سازی کنند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.»


رگولاتوری؛ مهم‏‌ترین چالش


یکی از چالش‏‌های مهمی که در حال حاضر کسب‏‌وکارهای فین‏‌تکی در کشور با آن دست‌‏وپنجه نرم می‌‏کنند، موضوعات مربوط به رگولاتوری است. بختیاری نیز ‌مهم‌ترین چالش پیمان را رگولاتوری عنوان می‏‌کند: «اگر بخواهم راجع‏‌به جدی‌‏ترین ریسک در کسب‏‌وکارهای فین‏‌تکی ایران صحبت کنم، قطعا باید به رگولاتوری اشاره کنم. در واقع این موضوع را می‏‌توانیم در بخش‌‏های مختلف اکوسیستم فین‏‌تک کشور مشاهده کنیم. هنوز در کشور ما، موضع رسمی رگولاتور در قبال دایرکت‌‏دبیت، مثل بسیاری از کسب‌‏و‏کارهای فین‏‌تکی جدید دیگر مشخص نیست؛ درنتیجه این موضوع یکی از ریسک‌‏های جدی است که با آن رو‏به‌‏رو هستیم.»

مشتریانی می‏‌توانند از سرویس پرداخت مستقیم پیمان استفاده کنند که بانک آن‌ها طرف قرارداد این شرکت باشد. تاکنون نیز این امکان برای مشتریان ۱۴ بانک شامل بانک‏‌های ملی، ملت، تجارت، کشاورزی، سامان، اقتصاد نوین، پست بانک و… توسط پیمان فراهم شده است. بختیاری در این خصوص می‌‏گوید: «پوشش کارتی پیمان در شبکه شتاب بالای 80‏درصد بوده و استفاده از این سرویس تقریبا برای همه قابل‌دسترس است. البته که پوشش تعداد زیاد بانک‏‌ها توسط پیمان، همان‌قدر که یک مزیت رقابتی محسوب می‏‌شود، برای ما چالش‌‏برانگیز نیز هست، چراکه همکاری با بانک‏‌هایی که کاملا از نظر کارکردی متفاوت هستند و یکپارچه‏‌کردن نیازهای هرکدام در یک محصول، کار پیچیده‌‏ای است. این امر مستلزم تعامل مستمر با بانک‌‏ها جهت بهبود این خدمات است. به‌هرحال هر سرویسی از نقطه‏‌ی شروع تا به بلوغ رسیدن آن، دچار بسیاری از چالش‏‌ها و مشکلات است ولی کار بزرگی که در فرابوم آغاز شد و پیمان در حال ادامه دادن آن است، همین کنار هم قرار دادن بانک‌‏هاست تا بتوان سرویس خوبی را بر اساس نیاز کاربران ارائه کرد.»


بی‏‌رقیب هستیم اما انحصار نداریم


بختیاری توضیح می‏‌دهد که برنامه آن‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ این است که با کسب‌‏و‏کارهای بزرگ بازار که هنوز مشتری پیمان نشده‌‏اند، مذاکره و سعی کنند ارزش افزوده جدیدی برای نیازهای مختلف خلق کنند: «تا پایان سال تمرکز اصلی‏مان بر معرفی بیشتر برند پیمان است و البته قصد داریم امکانات جدیدی را نیز به محصول‌مان اضافه کنیم و آن را ارتقا دهیم. پیمان از ابتدا با ۱۴ بانک تفاهم‌‏نامه همکاری داشته و کسب‏‌وکارهای خوشنامی مانند بازارپی و وندار، نمایندگان فروش پیمان هستند. تقریبا می‏‌توان گفت که پیمان در کشور بی‌‏رقیب است و کسب‌‏وکارهایی که در این حوزه فعالیت می‏‌کنند، تعداد بانک‏‌های بسیار کمتری را نسبت به پیمان پوشش می‌‏دهند. برنامه‌‏هایی نیز برای افزایش تعداد بانک‏‌های طرف قرارداد داریم تا گستره وسیع‏‌تری از کارت‏‌های بانکی را تحت پوشش قرار دهیم.»

با توجه به صحبت‌‏های بختیاری، در حال حاضر استراتژی پیمان وارد شدن به حوزه SMEها نیست و بیشتر تمرکزشان علاوه‏بر شرکت‌‏های بزرگ، روی تقویت زیرساخت‏‌های فنی است: «هدف اصلی که در حال حاضر داریم، متمرکز شدن روی خود محصول و معرفی آن به عموم مردم است. ضمن این‌که، برای رفع نقاط قابل بهبود شناسایی شده، گسترش زیرساخت‏‌ها و ظرفیت‏‌های بیشتر نیز اقداماتی در حال انجام است.» طبق صحبت‏‌های مدیرعامل پیمان، دایرکت‌‏دبیت سرویسی است که درد پرداخت را بسیار کم می‌‏کند و تجربه کاربری لذت‏‌بخشی را به کاربران ارائه می‏‌دهد؛ درنتیجه جای رشد بسیار زیادی در کشور دارد و حتی در آینده‏ای نزدیک ممکن است به دلیل تجربه بهتر و امنیت بالا، در بسیاری از پرداخت‏‌ها، به‏‌خصوص تراکنش‏‌های خرد و تکرار شونده، جایگزین روش‏‌های فعلی پرداخت شود: «هدفی که ما در بازار داریم این است که در آینده نزدیک بتوانیم سهم قابل توجهی از پرداخت‏‌های غیرحضوری را با استفاده از دایرکت‌دبیت کسب کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش