عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از اعتبار و تسهیلات خرد تا بانکداری باز و رمیتنس

محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت از اهداف این شرکت در سال ۱۴۰۲ می‌گوید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت سیمرغ تجارت، بازوی اجرایی خدمات نوین بانک تجارت است که در سال جاری با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، تمرکز اصلی‌اش بر بازسازی و تکمیل زیرساخت‌های شرکت بود. ورود محمدمهدی اسماعیلی به سیمرغ تجارت به‌عنوان مدیرعامل این شرکت از خردادماه ۱۴۰۱ در راستای تغییر مأموریت شرکت اتفاق افتاد. در مأموریت جدید قرار شد سیمرغ تجارت ارائه‌دهنده خدمات نوین مالی بانک تجارت در حوزه خرد باشد و در همین راستا نیز در این مدت شرکت سیمرغ تجارت، اپلیکیشن باجت را رونمایی کرد که در حال حاضر بر دو خدمت BNPL‌ و تسهیلات ازدواج به‌صورت کاملاً آنلاین متمرکز است.

در گفت‌وگویی که با محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت داشتیم از اقدامات انجام‌شده این شرکت در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۲ در دستور کار دارند، پرسیدیم. به گفته او، شرکت سیمرغ تجارت در سال آینده نیز همچنان توسعه خدمات مالی، اعتباری و تسهیلاتی برای مردم را در برنامه خود دارد؛ چراکه تسهیلات و اعتبارات با توجه به شرایط فعلی کشور از نیازهای اصلی جامعه محسوب می‌شود. در ادامه، گزارشی از گفت‌وگوی عصر تراکنش را با اسماعیلی می‌خوانید.


ساده‌سازی و تسریع فرایند دریافت اعتبار خرد


محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت، ابتدا درباره تمرکز این شرکت در سال ۱۴۰۱ صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد: «برای تحقق اهداف سیمرغ تجارت اولین نقطه تمرکز ما بازسازی و تکمیل زیرساخت‌های شرکت بود. جذب سرمایه انسانی متخصص، تیم‌سازی، توسعه و تکمیل تیم‌های مختلف متناسب با نیازهای شرکت از مهم‌ترین کارهای زیرساختی بود که محقق شد. پس از تکمیل زیرساخت‌ها، متناسب با مأموریتی که برای شرکت تعریف شده بود، روی طراحی و ارائه سرویس‌های تسهیلات و اعتبارات خرد برای مشتریان بانک تجارت تمرکز کردیم.

هدف ما ایجاد صمیمی‌ترین و کارآمدترین بستر ارائه تسهیلات و اعتبارات خرد با محوریت تجربه کاربری و مبتنی بر فناوری‌های تحول‌آفرین بود؛ چراکه از نیازهای جدی جامعه و مشتریان به‌شمار می‌رود. مردم در مسیر اخذ تسهیلات و اعتبارات خرد با مشکلات، پیچیدگی‌ها و گره‌های متعددی روبه‌رو بودند و مسیری طولانی و سخت برای دریافت چنین خدماتی در پیش داشتند که گاه غیر قابل انجام به نظر می‌رسید. تمرکز ما بر ساده‌سازی و تسریع فرایند و راحتی دریافت چنین سرویس‌هایی بود تا مردم بتوانند در کمترین زمان و به ساده‌ترین شکل ممکن از تسهیلات و اعتبارات خرد بهره‌مند شوند.»


مأموریت جدید سیمرغ


اسماعیلی از خردادماه سال جاری به‌عنوان مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت مشغول به فعالیت است. به گفته او، شرکت سیمرغ تجارت پیش از این، فرازوفرودهای بسیاری را در سال‌های فعالیتش تجربه کرده بود و ورود او به شرکت سیمرغ تجارت در راستای تغییر مأموریت شرکت اتفاق افتاد. در مأموریت جدید شرکت، قرار بود سیمرغ تجارت، خدمات نوین مالی بانک تجارت در حوزه خرد را ارائه‌ دهد، اما شرکت در وضعیتی نبود که قادر به انجام چنین مأموریتی باشد. او در این‌باره می‌گوید: «از یک سو پروژه‌های خاص درآمد‌زایی در شرکت وجود نداشت و از دیگر سو بسیاری از تیم‌های کاری از بین رفته و بسیاری از نیروها از شرکت جدا شده بودند.

با ورود تیم مدیریتی جدید و حمایت‌هایی که از طرف بانک تجارت و هلدینگ تفتا صورت گرفت، شرکت برای پیشبرد اهداف و مأموریتش ترمیم و تقویت شد و با رویکرد ارائه خدمات بهینه و باکیفیت در راستای رفع مشکلات مردم و مشتریان بانک تجارت کار خود را آغاز کرد. ایجاد تیم‌های توسعه نرم‌افزار چابک، ایجاد زیرساخت‌های عملیاتی، تشکیل تیم‌هایی متمرکز بر طراحی، توسعه محصول و تجربه کاربری، بازطراحی فرایندهای سازمانی، توسعه ابزارهای سازمانی، بهبود محیط کاری فیزیکی کارکنان و… از اهم اقدامات صورت‌گرفته در این مسیر بود.»

طبق صحبت‌های اسماعیلی، مأموریت سیمرغ تجارت ارائه خدمت به مشتریان شخصی و در واقع بانکداری خرد بانک تجارت است که در سند استراتژی بانک تجارت مورد توجه ویژه قرار گرفته و در چشم‌انداز آتی بانک حائز اهمیت استراتژیک و راهبردی است. از این رو مدیران و ارکان بانک تمرکز ویژه‌ای بر توسعه و گسترش خدمات در این حوزه دارند. او می‌گوید: «سیمرغ تجارت نیز در همین مسیر گام برمی‌دارد و با تمام توان در پی تحقق اهداف استراتژیک بانک در حوزه بانکداری خرد است.

از دیگر سو سیمرغ تجارت به‌عنوان حلقه واسط میان بانک و سایر کسب‌وکارها، با ایجاد بستری برای اتصال کسب‌وکار بانک با سایر کسب‌وکارها در راستای گسترش کسب‌وکار بانک تجارت اقدام می‌کند. از سوی دیگر فعالیت سیمرغ تجارت صرفاً به ایجاد خدمات برای بانک تجارت محدود نمی‌شود و می‌تواند خدماتی را نیز مستقل از کسب‌وکار بانک ارائه دهد؛ از جمله ارائه بستر اعتبارات و تسهیلات خرد به مجموعه‌هایی که به این بستر احتیاج دارند و همچنین ارائه خدمت در حوزه توریست‌کارت و رمیتنس که برنامه‌هایی برای توسعه‌ این بخش‌ها وجود دارد.»


باجت و خدماتش


مدیرعامل سیمرغ تجارت سپس درباره اپلیکیشن باجت این شرکت صحبت می‌کند که اخیراً از آن رونمایی شده است. به گفته او، اپلیکیشن باجت نقطه تماس (Touch Point) و کانال ارتباطی محصولات سیمرغ تجارت با مشتریان و اشخاص حقیقی است و خدمات توسعه داده‌‌شده، از طریق پلتفرم باجت ارائه می‌شود. اسماعیلی درباره این اپلیکیشن توضیح می‌دهد: «یکی از محصولاتی که در بستر باجت ارائه می‌شود محصول BNPL یا خرید اعتباری بانک تجارت است که در حال حاضر برای شبکه پذیرندگی تارا و ازکی‌وام قابل استفاده است و مشتریانی که اعتبار دریافت کرده‌اند، امکان خرید در این شبکه پذیرندگی را دارا هستند و این شبکه پذیرندگی نیز هر لحظه در حال گسترش است.

محصول دیگر، تسهیلات ازدواج کاملاً آنلاین است که در این پکیج خدمات قرار گرفته است. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنم، این است که تمام خدمات موجود در باجت یک مشخصه اصلی و خط قرمز دارند که کاملاً آنلاین هستند و نیازی به مراجعه به شعبه ندارند.»

اسماعیلی می‌گوید وام ازدواج و BNPL دو خدمت اصلی باجت در حال حاضر هستند؛ از دیگر سو دو خدمت پایه‌ای هم بابت تسهیل در امور مشتریان و همچنین تکمیل پورتفوی سرویس‌ها، به باجت اضافه شده است. یکی افتتاح حساب به‌صورت آنلاین است و دیگری صدور و فروش سفته دیجیتال برای مشتریان. همچنین یکسری خدمات ارزش‌افزوده‌ نظیر پرداخت قبوض، خرید شارژ، خرید بسته اینترنت و پرداخت عوارض خودرو هم‌اکنون در اپلیکیشن باجت برای سهولت کار مشتریان وجود دارد.


نگهداشت سخت نیروی انسانی


اسماعیلی سپس درباره چالش‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ صحبت می‌کند. به گفته او، شاید چالش اغلب شرکت‌های شبیه سیمرغ از جنس ارتباط ناکارا و عدم حمایت‌ از سمت بانک یا نبود برنامه مدون بانک باشد، اما در مورد سیمرغ، حمایت کاملی از سمت بانک تجارت و هلدینگ تفتا وجود داشته و مأموریت خوبی برایشان تعریف شده و این کمک بسیار بزرگی در مسیر حرکت شرکت بوده است.

چالش‌های آنها بیشتر در خصوص بازسازی زیرساخت‌ها، همزمان با ارائه محصول بود. او در این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در خصوص جذب و نگهداشت سرمایه‌های انسانی بود که با توجه به شرایط کشور، جذب و نگهداشت نیروهای فنی و متخصص، کار بسیار سختی است و این سختی در شرکت‌های فناوری اطلاعات دوچندان است.

همچنان که گفتم در بدو ورود من به شرکت تیمی وجود نداشت و ما باید برای طراحی، توسعه و ارائه محصولات تیم‌سازی می‌کردیم و همگام با این تیم‌سازی لازم بود زیرساخت فنی را هم ایجاد کنیم. همزمان با این دو کار باید خروجی نیز ارائه می‌دادیم و توأمان‌شدن این موضوعات فشار زیادی به مجموعه تحمیل می‌کرد، ولی با همت و پشتکار همکاران و اراده‌ای که برای ایستادن پای کار وجود داشت، نتایج خوبی حاصل و ارائه شد.»

به عقیده اسماعیلی، مهم‌ترین چالشی که سیمرغ تجارت در سال آتی خواهد داشت، کوتاه‌بودن فرصت برای دستیابی به اهداف و نتایج مطلوب است، چراکه از یک سو  برطرف‌کردن نیازهای جدی‌ای که در جامعه وجود دارد و از سوی دیگر عبور از  رقبایی که بسیار زودتر از آنها حرکت در این مسیر را آغاز کرده‌اند، ایجاب می‌کند توسعه محصولات در بازه زمانی کوتاهی و با چابکی و سرعت بیشتر صورت گیرد. او با بیان این موضوع می‌گوید: «این تنگنا و فرصت کم، فشار را روی تیم‌های توسعه زیاد خواهد کرد و ما ناگزیر به توسعه تیم‌ها خواهیم شد که در شرایط فعلی کشور کار بسیار دشواری خواهد بود.»


برنامه‌های سال آتی سیمرغ تجارت


اسماعیلی درباره برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۲ می‌گوید شرکت سیمرغ تجارت همچنان توسعه خدمات مالی، اعتباری و تسهیلاتی برای مردم را در برنامه سال ۱۴۰۲ خود دارد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «تسهیلات و اعتبارات با توجه به شرایط فعلی از نیازهای اصلی جامعه محسوب می‌شود و از طرفی این خدمات با تنوع مورد نیاز مردم در دسترس نیست و سرعت دریافت آنها هم مطلوب نبوده‌ است.

تلاش ما این است که خدمات باکیفیت، متنوع و با سهولت بیشتری را در اختیار مردم عزیزمان قرار بدهیم؛ بنابراین تمرکز ما از یک سو تسهیل و تنوع‌بخشی به محصولات اعتباری و تسهیلات خواهد بود و از سوی دیگر در پی ایجاد خدمات نوین مالی خواهیم بود که بر خلاف رویکردهای سنتی، مشخصاً پاسخگوی نیاز بخش‌ها یا سگمنت‌هایی از مشتریان به‌صورت ویژه باشد.»

یکی دیگر از حوزه‌هایی که شرکت سیمرغ تجارت در سال 1402 روی آن تمرکز خواهد داشت، بانکداری باز خواهد بود. اسماعیلی می‌گوید: «بنا داریم در این حوزه مشارکت بیشتری داشته باشیم و سهم بیشتری از تراکنش‌های بانکداری باز را برای بانک تجارت جذب کنیم؛ از این رو تلاش خواهیم کرد از یک سو پورتفوی سرویس‌های بانکداری باز را برای مشتریان حقیقی و حقوقی با نگاه تجربه مشتری و بهبود تجربه کاربری تکمیل کنیم و از سوی دیگر با ارائه سرویس به مشتریان VIP که همانا شرکای استراتژیک بانک هستند، به توسعه کسب‌وکار بانک تجارت و گسترش بخش‌های جدید و زمینه‌سازی برای تولد نئوبانک‌ها کمک کنیم.»

سومین حوزه‌ای که شرکت سیمرغ تجارت در سال 1402 بر آن تمرکز خواهد داشت، توریست‌کارت و رمیتنس خواهد بود. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «اهداف آتی برای توریست‌کارت و رمیتنس، در دو دسته توسعه بازار توریست‌کارت و پیاده‌سازی رمیتنس برنامه‌ریزی شده است. از یک سو توسعه بازار توریست‌کارت از طریق مذاکره با شرکت‌ها و جذب منابع و ایجاد رسوب برای بانک در دستور کار شرکت قرار دارد و از دیگر سو در حوزه رمیتنس هم همکاری استراتژیک، پیاده‌سازی سرویس و توسعه آن بر اساس نیازهای احصاشده مشتری در دستور کارمان خواهد بود.»

به عقیده مدیرعامل سیمرغ تجارت، نقطه برد برای آنها، آنجایی است که برای ارائه خدمت و بهبود مستمر کیفیت این خدمات تلاش کنند. او در این خصوص می‌گوید: «هر چقدر روی کیفیت سرویس‌هایی که ارائه می‌دهیم بیشتر تمرکز کنیم و با شناسایی نقاط درد و نیازمندی‌های مشتری به طراحی راه‌حل و پاسخ مناسب برای نیازهای مشتریان گوناگون متناسب با شرایط متغیر در جامعه بپردازیم،‌ نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

ما باید با مشتری و به همراه او به طراحی خدمت بپردازیم و هر روز به فکر بهبود مستمر و روزانه این خدمات باشیم. به نظرم نقطه برد سیمرغ تجارت اینجا خواهد بود که تمرکزمان روی ارائه خدمات و محصولات منطبق بر نیازهای مشتریان‌مان باشد و حال خوب را برای آنان به ارمغان بیاورد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش