عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

ارائه سرویس‌های اعتباری به پذیرندگان بانک ملت

محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی از خدمات جدید این شرکت در سال ۱۴۰۲ می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در زمینه انفورماتیک، مدیریت و علوم سیستم فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت پس از اینکه توسط بانک ملت خریداری شد، به شرکت‌های فناوری اطلاعات این بانک پیوست و در حال حاضر به ارائه خدماتی نظیر پشتیبانی پروژه‌های بانکی، نرم‌افزاری، شبکه‌های کامپیوتری، مشاوره انفورماتیک و… می‌پردازد.

محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در گفت‌وگویی با عصر تراکنش از اقدامات، دستاوردها و چالش‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های آتی این شرکت می‌گوید. طبق توضیحات تقی‌پور، الزامات مربوط به اینماد، اجرای طرح کالابرگ و طرح هوشمندسازی یارانه نان، شرکت‌های هدایت تراکنشی و رقابت خارج از انتظار بازار از چالش‌های شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در سال ۱۴۰۱ بوده است. به گفته تقی‌پور این شرکت قصد دارد در آینده با ارائه یک سرویس شبهِ BNPL به پذیرندگان بانک ملت برای تأمین سرمایه در گردش این کسب‌وکارها کمک کند.


از پشتیبانی و تعمیر تا خدمات پرداخت‌یاری


محمدمهدی تقی‌پور ابتدا در خصوص خدمات اصلی و حوزه فعالیت شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی توضیح می‌دهد: «پروژه‌هایی که در حال حاضر در دست داریم، شامل پشتیبانی از ۹۵۰ هزار پایانه فروشگاهی شرکت به‌پرداخت، پشتیبانی از پایانه‌های خودپرداز بانک ملت، پشتیبانی از پایانه‌های پرداخت جایگاه‌های سوخت، تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان و تعمیر پایانه‌های پرداخت جایگاه‌های سوخت می‌شود. علاوه بر این موارد، یکسری سرویس جدید نیز در حوزه پرداخت‌یاری ارائه می‌دهیم که البته برخی الزامات رگولاتوری حوزه پرداخت‌یاری، کسب‌وکار ما را هم تحت تأثیر قرار داده است.»

او در این خصوص توضیح می‌دهد:‌ «ما حدوداً 30 هزار پایانه پرداخت‌یاری داشتیم که اکثر این پایانه‌ها به‌دلیل الزامات مربوط به اینمادی که شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یاری ابلاغ کرده بود، بسته شدند. البته ما به این شرکت‌ها کمک می‌کنیم که اینماد بگیرند، اما با توجه به الزامات جدید، برخی از این کسب‌وکارها از فعالیت انصراف دادند و تمایلی به ادامه همکاری نداشتند.»

به گفته او، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۱ بازگشت شرکت به‌پرداخت ملت به رتبه اول از نظر تعداد تراکنش در بازار پرداخت بود. او می‌گوید: «شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی بازوی اصلی شرکت به‌پرداخت ملت است و تمام مسئولیت‌های شبکه پذیرندگان شانه‌به‌شانه به‌پرداخت ملت بر عهده شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی است.»

مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در خصوص این دستاورد توضیح می‌دهد: «ما با پیاده‌سازی یک برنامه فشرده در سه‌ماهه پاییز توانستیم شرکت‌های رقیب را پشت سر بگذاریم و اختلاف سهم بازار خود را با این شرکت‌ها کاهش داده و در آذرماه رتبه اول شاپرک را از لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش به‌صورت همزمان از آن خود کنیم.»

به عقیده تقی‌پور، سال ۱۴۰۱ بازار پرداخت بسیار رقابتی بود و علاوه بر آن چالش‌های دیگری نیز وجود داشت. طبیعتاً در این شرایط مجموعه‌ای از ابتکار عمل‌های شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی نظیر تغییر روش‌های بازاریابی و مدل‌های کاری در کسب این رتبه تأثیرگذار بود. او در این‌باره می‌گوید: «یکی از برنامه‌های ما پیاده‌سازی یک نصب فشرده بود که به کسب برخی رکوردها برای ما منجر شد؛ به‌عنوان مثال ما توانستیم در آبان‌ماه رکورد نصب دستگاه کارت‌خوان را در یک ماه به نام خود ثبت کنیم که رکورد خوبی از خود بر جای گذاشتیم.»

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، این شرکت در سال ۱۴۰۱ با تغییر و اجرای برخی روش‌های بازاریابی توانسته حدود ۳۰۰ پذیرنده پرتراکنش را جذب کند. تقی‌پور با بیان اینکه این شرکت به غیر از موضوعات مربوط به بازاریابی، در سال ۱۴۰۱ برنامه‌هایی را در خصوص توسعه ابزار تراکنشی نیز پیاده‌سازی کرده، می‌گوید: «انعقاد قرارداد با انواع نرم‌افزارهای صنوف مختلف از جمله اقدامات ما برای توسعه ابزار تراکنشی بود. ما تقریباً با تمام شرکت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که نرم‌افزارشان به نحوی در نهایت به امور پرداختی ختم می‌شد، قرارداد بستیم. این اقدام باعث شد دستگاه کارت‌خوانی که نصب می‌کنیم به‌راحتی با نرم‌افزار سازمان مورد نظر تطبیق یابد و این مسئله سرعت ما را در توسعه بازار افزایش داد.»


اصلاحات درون‌سازمانی


شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی علاوه بر پروژه‌هایی که در خصوص توسعه بازار و بازاریابی در سال ۱۴۰۱ اجرا کرد، دست به برخی اصلاحات سازمانی نیز زده است. او در این خصوص می‌گوید: «ما در سال ۱۴۰۱ چارت سازمانی شرکت را اصلاح کردیم؛ به‌علاوه پروژه پرداخت دستمزد پرسنل بر اساس عملکرد چه در حوزه تعمیر و چه در حوزه شبکه عملیاتی، چالش‌های جدیدی برای شرکت ایجاد کرد.»

به گفته او توانمندسازی و آموزش مدیران و برگزاری همایش‌های مختلف، شناسایی نقاط قوت و ضعف مدیران و سرمایه‌گذاری روی مدیرانی با ظرفیت بیشتر و شخصی‌سازی کلاس‌های آموزشی از جمله اقدامات درون‌سازمانی شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در راستای بهبود عملکرد در سال ۱۴۰۱ بوده است. او ادامه می‌دهد: «در حوزه تعمیر نیز ما انباشت زیادی در پایانه داشتیم که امسال موفق شدیم صف تعمیرها را به‌روز کنیم؛ به این معنا که در حال حاضر ورودی و خروجی تعمیرگاه‌های شرکت دارای انطباق کامل است.»

به گفته تقی‌پور،اقدام دیگر شرکت در سال ۱۴۰۱ در خصوص تعمیرات قطعات پایانه‌های جایگاه‌های سوخت بود: «قطعات این ایستگاه‌های پرداخت کاملاً وارداتی هستند؛ بنابراین یکی از چالش‌های ما در سال ۱۴۰۱ مسائل مربوط به واردات این قطعات با توجه به تحریم‌هاست. این چالش ما را به این فکر واداشت که بتوانیم این قطعات را تعمیر کنیم که در این خصوص نیز موفقیت‌های خوبی کسب کردیم. علاوه بر این توانستیم برخی کابل‌ها و تجهیزات مربوط به پایانه‌های کارت‌خوان را تولید کنیم.»

به گفته تقی‌پور، دستاورد دیگر شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی صفر کردن زیان عملیاتی در سال ۱۴۰۱ بود. او می‌گوید: «ما امسال موفق شدیم زیان عملیاتی را به صفر برسانیم و مجمع شرکت را با سودی اندک برگزار کنیم.»


رشد در شرایط رقابت خارج از انتظار


تقی‌پور در خصوص چالش‌هایی که شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در سال ۱۴۰۱ با آن مواجه شده، به شرایط رقابتی خارج از انتظار بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: «علاوه بر رقابت شدید بازار که از انتظار ما خارج بود، کارت‌خوان‌های مالیاتی نیز شوک بزرگی به شبکه پرداخت وارد کردند. در این خصوص حدود یک میلیون کارت‌خوان فاقد کد مالیاتی غیرفعال شدند که سهم ما از این تعداد حدود 200 هزار پایانه بود؛ بنابراین حدود یک‌چهارم از پایانه‌های ما غیرفعال شد که ما باید در زمان کمی آن را احیا می‌کردیم و پذیرندگان‌مان را برمی‌گرداندیم.»

او طرح کالابرگ و یارانه آرد را که انحصار زیادی در بازار ایجاد کرد، چالش بعدی این شرکت می‌داند: «طی اجرای این طرح بازار نانوایی‌ها به انحصار یک پی‌اس‌پی درآمد. قبل از اجرای این طرح حدود 1.2 از سهم بازار ما در نانوایی‌ها بود که آن را از دست دادیم و هنوز هم هیچ راه ورودی برای نانوایی‌ها توسط بانک مرکزی باز نشده و بازار در انحصار همان یک پی‌اس‌پی است.»


در جست‌وجوی منابع درآمدی جدید


کمتر شرکتی را می‌توان یافت که در خصوص سرمایه انسانی در ابعاد مختلف با چالش مواجه نشده باشد. شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «امسال نیز با توجه به مصوبه دولت و افزایش حدود ۶۰ درصدی پایه حقوق کارکنان شوک زیادی به ما وارد شد؛ چراکه بازار ما از لحاظ کارمزد تراکنشی رشدی نداشت و از لحاظ تعداد تراکنشی نیز  نهایتاً ۱۰ الی ۱۵ درصد رشد داشتیم که پاسخگوی افزایش سطح درآمد کارکنان نبود. این مشکلات ما را بر آن داشت که به‌دنبال منابع درآمدی جدید باشیم؛ زیرا در بازاری که در حال کوچک‌شدن است، پیداکردن منابع درآمدی جدید با چالش‌هایی مواجه است.»

به گفته او، شرکت‌های هدایت تراکنشی و کارت‌خوان‌هایی که از مبادی غیرقانونی وارد کشور شدند نیز به‌شدت بازار را تحت تأثیر قرار دادند: «طبق آماری که کسب کرده‌ایم حدود ۲۰۰ شرکت هدایت تراکنشی وارد بازار شده و بالطبع به رقبای ما تبدیل شده‌اند و سهم‌گیری از بازار را برای ما دشوار کرده‌اند.»


سال نو و خدمات و محصولات نو


این شرکت بنا دارد در سال آینده برنامه فروش خدمات و محصولات جدیدی را در شبکه پذیرندگی خود اجرا کند. تقی‌پور می‌گوید: «در حال حاضر با برخی فین‌تک‌های مطرح بازار جلساتی را برگزار کرده و قصد داریم محصولات و خدمات مالی جدیدی را به شبکه پذیرندگی خود اضافه کنیم؛ به همین دلیل امسال فروش دستگاه‌های کارت‌خوان را آغاز کردیم. تاکنون فروش کارت‌خوان در دستور کار بانک ملت و شرکت به‌پرداخت نبوده و ما در حال آغاز اجرای این برنامه با چند برند مختلف هستیم.»

او به راه‌اندازی سرویس‌های اعتباری جدید به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی تحت عنوان یک طرح شبهِ BNPL در سال آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما قصد داریم در سال آینده این برنامه را در قالب ارائه سرویس‌های اعتباری به پذیرندگان بانک ملت پیاده‌سازی و اجرا کنیم. پذیرندگان از این طریق می‌توانند سرمایه در گردش کسب‌وکار خود را از طریق کسب اعتبار از شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی تأمین کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش