عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

 بودجه‌ریزی فناوری اطلاعات در بانک‌ها‌‏؛ نقص‌ها و پیشنهادها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عصر تراکنش ۷۸؛ مصطفی امینی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی / شاید بد نباشد این یادداشت را با بررسی سهم اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات از کل بودجه عمومی دولت آغاز کنیم؛ به هر حال بانک‏‌ها نیز به‌صورت آشکار یا نهان از نگرش بالادست خود تأثیر می‏‌پذیرند. در لایحه بودجه سال 1402، سهم اعتبارات حوزه فاوا از کل بودجه عمومی دولت حدوداً به 4.3درصد رسیده است. این شاخص در سال 1401 حدود 3درصد بوده و خوشبختانه بیانگر شیب افزایشی (نزدیک به 45درصد) است، اما پرسشی که شایسته است مطرح شود، این است که آیا در عصر اقتصاد دیجیتال و در مسیر حرکت به سمت یک کشور هوشمند، این بودجه برای موفقیت تحول فناوری ‌اطلاعات سازمان‌ها، توسعه ابتکارات فناورانه ماندگار و ترویج ملی نوآوری‌های دیجیتالی کافی است؟

حال بپردازیم به بانک‏‌ها، در مقیاس جهانی بخش بانکی به‌طور متوسط بین 4.7درصد تا 9.4درصد از درآمد عملیاتی خود را به پروژه‌‏های فناوری اطلاعات تخصیص می‏‌دهد، اما در مقیاس ملی سهم بودجه فناوری اطلاعات بانک‏‌ها از کل بودجه را نمی‏‌توان به‌صورت قطعی قضاوت کرد، زیرا بسته به نوع مأموریت هر بانک (تجاری یا توسعه‌ای یا سایر مأموریت‌ها) برای تشخیص این مسئله می‌بایست از جزئیات بودجه سالانه، اهداف مالی سالانه، نوع استراتژی فناوری اطلاعات (تهاجمی بودن یا تدافعی بودن استراتژی) و میزان اهتمام عملی بانک به اجرای طرح‌های تحول دیجیتال در هریک از بانک‌‏ها مطلع باشیم. به بیان دیگر، برنامه‏‌ریزی بودجه برای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بانک‌‏های ایرانی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ عواملی همچون اندازه بانک، دولتی بودن یا نبودن بانک، فرسودگی زیرساخت‏‌های فناورانه، خطوط کسب‌وکار بانک، سطح بلوغ دیجیتالی مشتریان و صنعت هدف بانک و اولویت‌‏های راهبردی بانک. با این حال، در ادامه برای بررسی عمیق‌‏تر، فرایند برنامه‌‏ریزی بودجه بانک‌‏های کشور را مرور خواهیم کرد. شاید بررسی صورت‌های مالی منتشرشده در کدال در این باره مفید باشند. بررسی این اسناد نشانگر رشد بودجه فاوا در بانک‌هاست، اما این رشد هنوز به معنای پوشش دادن نیازهای بخش فاوا نیست.

در سال‌های اخیر، بانک‌های ایرانی به اهمیت سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات برای بهبود کارایی عملیاتی، تجربه مشتری و افزایش توان رقابت خود پی برده‌اند. درنتیجه، به نسبت گذشته میزان بیشتری از بودجه خود را به طرح‌‏های فناوری اطلاعات و پروژه‌های تحول دیجیتال اختصاص داده‌‏اند. این طرح‏‌ها ممکن است ارتقای سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اجرای اقدامات امنیت سایبری، توسعه راهکارهای بانکداری دیجیتال و ارتقای قابلیت‌ تجزیه‌‏وتحلیل داده‌ها را دربربگیرد، اما واقعیت این است که این رشد بودجه با انتظارات جامعه و صنایع از بانک‌ها برای نقش‌آفرینی در حوزه تأمین مالی چابک در زنجیره‌های ارزش و توسعه اقتصاد دیجیتال سازگاری ندارد.

با وجود چنین تلاش‌هایی، درعمل در ارتباط با بودجه‌ریزی فاوای اکثر بانک‌های ایرانی چند نقص رایج وجود دارد:

۱. تخصیص ناقص، دیرهنگام و ناکافی بودجه: برخی از بانک‌‏ها ممکن است بودجه کافی را برای طرح‏‌های فناوری اطلاعات و پروژه‌های بانکداری دیجیتال اختصاص ندهند که منجر به محدود شدن منابع درآمدی مشاع و غیرمشاع، وابستگی شدیدتر به تأمین‌کنندگان سامانه بانکداری متمرکز، توسعه خدمات غیرجذاب و محصولات تکراری و افزایش احتمال شکست ابتکارات و پروژه‏‌های نوین می‌شود. طبیعتاً این اتفاق می‌تواند مانع از رشد توانایی بانک برای همگام شدن با پیشرفت‌های فناورانه، روندهای بازار و برآورده ساختن انتظارات جدید مشتریان شود.

۲. ضعف در همسویی استراتژیک: در برخی موارد ممکن است بودجه فناوری اطلاعات با اهداف کلان راهبردی بانک هماهنگ نباشد. این امر می‌تواند منجر به ناهماهنگی بین سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات و اهداف خطوط کسب‏وکار بانک و منجر به هدررفت منابع شود.

۳. ارزیابی ناکافی ریسک‌ها: ضروری است که بانک‌های ایرانی ریسک‌های بالقوه مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات را ارزیابی کنند و به اقدامات امنیت سایبری بودجه کافی اختصاص دهند. توسعه فناوری اطلاعات بدون توجه کافی به ارزیابی ریسک‌های امنیتی‏ بانک‏ها را دربرابر تهدیدات سایبری و نقض داده‏‌ها آسیب‏‌پذیر می‌کند و تاب‏آوری عملیاتی را کاهش می‌دهد.

۴. کمبود و محدودیت در تخصص: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هر روز بیشتر و بیشتر با کمبود نیرووهای متخصص در حوزه دیجیتال دست‏وپنجه نرم می‏کند، بانک‏‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و بدون تردید در قابلیت‏‏‌های تخصصی فناوری اطلاعات لازم برای برنامه‏‌ریزی، اجرا و کنترل مؤثر پروژه‏‌های فناوری اطلاعات با چالش‌‏هایی مواجه‌اند. این امر می‌‏تواند تأخیر، افزایش هزینه، اجرای محدود و ناکافی ابتکارات یا شکست نوآوری‌های دیجیتال بانک‌‏ها را در پی داشته باشد.

۵. عادت به رویکرد بالا به پایین در بودجه‏‌ریزی: عرفاً در اکثر بانک‏‌ها براساس اهداف راهبردی کلان و محدودیت‏‌های مالی نسبت به بودجه فناوری اطلاعات تصمیم‏‌گیری می‏‌شود. این رویکرد اگرچه دید سطح بالای مناسبی ایجاد کرده و همسویی بودجه فاوا و برنامه مالی کلان بانک را تضمین می‌‏کند، اما بیش از حد نیاز بوروکراتیک است و فراموش می‌‏کند که امروزه به آن نوع «نوآوری‏‌های بودجه‌ای» نیاز داریم که از کفِ عملیات و مبتنی بر تفکر چابک ظهور می‌‏کنند. یکی از ریسک‌های دیگر رویکرد بالا به پایین در بودجه‌ریزی فناوری اطلاعات، احتمال نادیده گرفتن سهم ‌پروژخ‌های غیرمستقیم مؤثر در بودجه است.

۶. افراط در استفاده از تکنیک‏‌های کلاسیک برنامه‏‌ریزی بودجه: بانک‌‏ها در ‌برنامه‌ریزی بودجه از تکنیک‏‌های مختلفی همچون بودجه‌‏ریزی مبتنی بر فعالیت (ABB)، بودجه‌‏ریزی مبتنی بر عملکرد (PBB)، بودجه‌‏ریزی بر مبنای صفر (ZBB) یا ترکیبی از این تکنیک‏‌ها استفاده می‌‏کنند، اما قدر مسلم در محیط پرشتاب، نامطمئن، پیچیده و ابهام‌‏آلود امروز، دیگر نمی‏‌توان از ‌تکنیک‌های پیش‌بینانه گذشته استفاده کرد. اساساً به همین دلیل است که مانیفست چابک برای انعطاف‏‌پذیری بیشتر، پذیرش عدم قطعیت‌ها و تاب‌آوری دربرابر تغییرات عصر دیجیتال پدید آمده است.

شاید توجه به راهکارهای زیر برای کاهش نقص‌های پیش‌گفته مفید باشد:

  • ارزیابی جامع نیازهای فناوری اطلاعات و همسو کردن آنها با خط کسب‌و‌کار بانکداری B4C و خط کسب‌و‌کار بانکداری B4B و اهداف استراتژیک بانک؛
  • اختصاص بودجه به‌صورت خوش‌بینانه و تفکیک‌شده برای طرح‌های فاوا و پروژه‌های تحول دیجیتال با در نظر گرفتن عواملی همچون نوسازی یا ارتقای سخت‌افزارها و مدرن‌سازی نرم‌افزارها، ارتقای بهداشت اعتباری، بهبود شاخص‌های ترازنامه بانک، پوشش دادن دستورالعمل‌های نهادهای مرتبط با امنیت سایبری بانک، تحقق اهداف کمپین‌های جذب و نگهداشت استعدادهای دیجیتالی و پروژه‌های فاوای مؤثر بر بهبود تجربه دیجیتالی ذی‌نفعان بانک؛
  • اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها براساس ظرفیت درآمدزایی زیرحوزه‌های فاوا برای بانک، تأثیر بر تداوم باکیفیت عملیات جاری بانک، بهبود تجربه مشتریان و کارکنان و افزایش توان تاب‏‌آوری و رقابت‏‌پذیری بانک در عصر دیجیتال؛
  • بانک‌ها و هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها با اتخاذ تکنیک‌های «بودجه‌ریزی چابک» می‌توانند توانایی خود را برای پاسخ‌گویی به تغییرات بازار، بهینه‌سازی تخصیص منابع و اطمینان از همسویی سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات با اهداف کسب‏‌وکار بانک افزایش دهند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که اتخاذ روش‌های چابک نیازمند یک تغییر فرهنگی و آمادگی سازمانی برای پذیرش تغییرات در ردیف‌های بودجه است

آنچه می‌‏توان از نقصان‏‌ها و راهکارهای پیشنهادی مذکور دریافت کرد این است که تقویت هدفمند بودجه فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری زمینه را برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور فراهم می‌کند و درنهایت منجر به خلق ارزش برای کسب‏وکار بانک‌ها می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش