عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

قدم گذاشتن در مسیر توسعه

مروری بر 39 کسب‌وکاری که طی سال ۱۴۰۲ در ماهنامه عصر تراکنش با مدیرانشان گفت‌وگو کردیم

زمان مطالعه: 19 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / در یک سال گذشته در بخش «باشگاه» ماهنامه عصر تراکنش به سراغ 39 کسب‌وکار صنعت فناوری‌های مالی رفتیم و در گفت‌وگو با مدیرانشان به دستاوردها و چالش‌هایشان پرداختیم. مدیران این کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۲ با چالش‌های گوناگونی مانند رگولاتوری، تورم، نبود امنیت در سرمایه‌گذاری و محدودیت‌های اینترنت دست‌وپنچه نرم کرده‌اند، با وجود این، جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص یکی از چالش‌هایی بود که در سال ۱۴۰۲ کسب‌وکارها با آن درگیری بسیاری داشتند؛ موضوعی که به عقیده مدیران اگر فکری اساسی برای آن نشود، می‌تواند در سال ۱۴۰۳ به یک ابربحران برای کسب‌وکارها تبدیل شود. با این حال، مدیران کسب‌وکارها با وجود تمام موانع و چالش‌هایی که ممکن است حتی روند توسعه‌ای‌شان را کُند کرده باشد، دست از تلاش نکشیده‌اند و به آینده امیدوارند و مصمم‌اند با رفع چالش‌ها و ارائه راهکارهایی برای تربیت نیروی کار متخصص و نگهداشت آن در مسیر توسعه حرکت کنند.

در شماره ویژه آخر سال ماهنامه عصر تراکنش بر آن شدیم مروری بر کسب‌وکارهایی داشته باشیم که در یک سال گذشته به سراغشان رفتیم؛ کسب‌وکارهایی که برخی از آنها در انتهای سال گذشته فقط و فقط به حفظ بقای خود فکر می‌کردند، اما در پایان سال ۱۴۰۲ توانسته‌اند با درایت و برنامه‌ریزی از استراتژی بقا فراتر بروند و قدم در مسیر توسعه‌ بگذارند.


فینوداد


مرکز نوآوری فینوداد در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان یک واحد کسب‌وکار استراتژیک در هلدینگ داده‌ورزی سداد تشکیل شد. در شهریورماه ۱۴۰۱ با تغییر استراتژی و بزرگ ‌شدن اهداف این واحد و به هدف تکمیل سبد محصولات نوآورانه بانک ملی به شرکتی مستقل با نام تجاری فناوران نوآور سداد و با هویت فینوداد تبدیل شد. درواقع با تغییر اهداف این واحد، فینوداد اکنون به پلی کارآمد برای اتصال بانک ملی به اکوسیستم نوآوری کشور تبدیل شده است. امیرحسین شبیری که آذرماه سال ۱۴۰۱ مدیرعامل فینوداد شد، بر این باور است که در وضعیت کنونی اکوسیستم نوآوری کشور، تک‌روی و رقابت بیهوده است و مشارکت استراتژیک بانک‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی روی استارتاپ‌ها می‌تواند موجب توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور شود. شبیری متاورس، رمیتنس، لندتک و هوش مصنوعی را حوزه‌هایی می‌داند که هنوز به اقیانوس قرمز تبدیل نشده‌اند و پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند و البته اصلی‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری فینوداد هستند.


کوینینو


کوینینو محصول صرافی آنلاین شرکت توسعه سرمایه بنیتا است و با وجود اینکه بنیان‌گذاران آن از چهار سال پیش روی حوزه رمزارزها تمرکز داشتند، فعالیت خود را به‌عنوان یک صرافی رمزارزی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ شروع کرد. جمشید عباسپور، مدیرعامل کوینینو، می‌گوید برنامه‌های متنوعی برای رشد این کسب‌و‌کار دارند و دو نوع رشد افقی و عمودی را برای آن در نظر گرفته‌اند. به گفته او، در رشد افقی روی مباحث پیشنهادهای منطقی سرمایه‌گذاری خرد کاربران تمرکز کرده‌اند و برای کاربران برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند که از طریق آن می‌توانند میزان، مدت و ریسک سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند. این سرمایه‌گذاری فقط مختص کریپتو نیست و کوینینو قصد دارد تا جایی که منع قانونی وجود نداشته باشد، وارد بحث سبدهای سرمایه‌گذاری نیز بشود.


یوآیدی


شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو (یوآیدی) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه رگ‌تک و یکی از ارائه‌دهندگان سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که طی چهار سال فعالیت خود، توانسته به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی کمک کند تا احراز هویت کاربران خود را به‌صورت غیرحضوری و با امنیت بالاتر انجام دهند. طبق صحبت‌های نیما شمساپور، مدیرعامل یوآیدی، مأموریت و هدف اصلی این شرکت تلاش برای غیرحضوری‌ کردن حداکثری فرایند احراز هویت در کشور است و در حال حاضر با این هدف فاصله زیادی دارند. او معتقد است این هدف دیر یا زود محقق می‌شود، زیرا دنیا به سمت استفاده از هوش مصنوعی رفته و استفاده از آن به‌مرور در ایران نیز رایج و ضروری می‌شود.


بینوست


یکی از شرکت‌های فعال در زمینه مشاوره مدیریت سرمایه در بازار رمزارز در کشور، بینوست است؛ شرکتی که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد تا با ارائه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع این امکان را به افراد بدهد که بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو بگیرند. در همین راستا بینوست‌ماشین که یکی از محصولات مهم این شرکت است، یک تحلیلگر داده مالی مبتنی بر هوش مصنوعی است که با حذف خطاها و احساسات انسانی، ریسک بازار را کنترل و به مدیریت بهینه و معقول صندوق‌ها کمک می‌کند. همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست، مأموریت اصلی این شرکت را نه پیش‌بینی کوتاه‌مدت قیمت رمزارزها، بلکه ارائه راهکارهای به‌روز و امن برای حضور در بازار رمزارزها با تحلیل‌هایی بلندمدت و عقلانی می‌داند.


تفاس


سینا از آن دست بانک‌هایی است که اخیراً تحول دیجیتال برایش به استراتژی مهمی تبدیل شده و در این راستا در سال ۱۴۰۱ هلدینگ فناوری اطلاعات خود را برای قدم‌ نهادن در این مسیر تحولی ایجاد کرده است؛ هلدینگی که به‌ دنبال یکپارچه‌سازی و هم‌راستایی فعالیت‌های بانک سینا در حوزه فناوری اطلاعات است. ابراهیم محمدی، مدیرعامل تفاس، می‌گوید که این هلدینگ در حال حاضر بر چهار مأموریت اصلی متمرکز است؛ سامان‌دهی شرکت‌های زیرمجموعه‌، توسعه نرم‌افزارهای مدنظر بانک، پیشبرد طرح تحول بانک و حضور در حوزه‌های فین‌تک و تجارت الکترونیکی مانند BNPL. محمدی که معتقد است دیجیتالی ‌شدن مسیر گریزناپذیر پیش روی همه کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند در جهان فردا باقی بمانند، می‌گوید بانک سینا در حال طراحی و ساخت نرم‌افزارهایی مانند سیبانک است که دسترسی به تمام خدمات بانکی و پرداختی را بدون محدودیت زمانی و مکانی، از طریق یک اپلیکیشن برای مشتریان فراهم می‌کند.


خدمات انفورماتیک راهبر


خدمات انفورماتیک راهبر یکی از قدیمی‌ترین هلدینگ‌های ICT کشور است که از اواخر سال ۱۴۰۰ بر توسعه کسب‌وکار و افزایش درآمدهای اجرایی‌اش متمرکز بوده است. حمیدرضا نائینی، مدیرعامل این هلدینگ، در حال حاضر مشتریان اصلی راهبر را بازیگران صنعت اپراتوری دولت الکترونیک می‌داند و بیان می‌کند به حضور در حوزه‌های غیربانکی نیز علاقه دارند. این شرکت هم‌اکنون چهار زیرمجموعه و دو کسب‌وکار مستقل دارد که به معتمد مالیاتی و اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت نیز تبدیل شده‌اند.


کارت اعتباری ایران‌کیش


شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش آذرماه سال ۱۴۰۱ در سطح مدیریتی تغییراتی ایجاد کرد و علیرضا موسوی سکان مدیریتی آن را برعهده گرفت. به گفته موسوی تغییرات شکل‌گرفته در این مدت راهبردی بوده و تغییری در نحوه اداره شرکت به وجود نیامده است. او می‌گوید عمده تمرکزشان در ایران‌کیش تحول شبکه پرداختشان، ارتقای پشتیبانی و تعمیرات و اصلاح ساختارهایشان است. همچنین، ارائه سرویس مناسب به بانک تجارت و سایر سهامداران اصلی‌شان در اولویت کارهایشان قرار دارد. به گفته موسوی، آنها در تلاش‌اند با توجه به شناختی که از مسائل خود پیدا کرده‌اند، علاوه‌بر افزایش کیفیت خدمات، زیرساخت‌های مجموعه را ارتقا و هزینه‌هایشان را کاهش دهند.


انیاک


بیش از ۲۳ سال از شروع ‌به ‌کار انیاک می‌گذرد. این شرکت با هدف ارائه فناوری‌های مدرن و نوین در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات، تجارت الکترونیک و سامانه‌های پرداخت الکترونیکی تأسیس شد و در سال ۱۳۹۹ نیز در راستای تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت کشور، به عضویت خانواده گلرنگ درآمد. انیاک در سال ۱۴۰۰ هم تغییر مدیریتی را شاهد بود تا بتواند به فعالیت‌های خود مؤثرتر ادامه دهد. به گفته فرید ستاره، معاون توسعه کسب‌وکار انیاک، تمرکز اصلی این شرکت در سال ۱۴۰۱، روی توسعه زیرساخت‌هایشان بوده تا خود را برای برنامه‌های بلندمدتشان در سال‌های پیش رو آماده کنند. همچنین آنها توانسته‌اند توان تولیدی کارخانه انیاک را که از سال ۱۳۹۸ به ‌منظور تولید و تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان تأسیس شده، سه‌برابر کنند.


رهند هوشمند


رهند هوشمند، شرکتی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ با نگاه به روش‌های نوین پیاده‌سازی نرم‌افزار و همچنین مدل‌های کسب‌وکاری مشارکتی آغاز کرد؛ شرکتی که با تمرکز بر دیجیتالی‌سازی کسب‌وکارها و فرایندها بر بستر پلتفرم «ایده هوشمند» امکان توسعه کسب‌وکارهای متنوع در حوزه بانکی و پرداخت و خدمات غیرحضوری و بازارگاه‌های دیجیتالی را فراهم کرده است. مجید عبدالله‌خانی، مدیرعامل شرکت رهند هوشمند، مأموریت اصلی پلتفرم «ایده هوشمند» را برعهده گرفتن بار فنی و عملیاتی پروژه‌های تحول دیجیتال می‌داند و می‌گوید هدف اصلی‌شان ساده‌سازی فرایند تولید نرم‌افزار برای شرکت‌های گوناگون است. عبدالله‌خانی با اشاره به شعار رهند هوشمند که «خلق تجربه دیجیتال» است،‌ می‌گوید با این شعار قصد دارند بگویند گرچه یک شرکت نرم‌افزاری‌اند، اما هدفشان تولید صرف نرم‌افزار نیست و می‌خواهند خالق تجارب دیجیتال باشند.


رایان ارتباط شباهنگ


رایان ارتباط شباهنگ شرکتی است که فعالیت‌های خود را در عرصه فروش و ارائه سرویس و خدمات شارژهای تلفن همراه از دی‌ماه ۱۳۹۷ شروع کرد و سپس متناسب با اقتصاد پساکرونا، استراتژی‌های خود را تغییر داد و با رفتن به سمت بازارهای جدیدی مثل BNPL که پتانسیل‌های مالی زیادی دارد،‌ به توسعه خود و ارائه خدمات رفاهی به طبقه متوسط جامعه پرداخت. طبق صحبت‌های احسان کدخدایی،‌ مدیرعامل رایان ارتباط شباهنگ، بعد از کرونا تمام تلاششان بر این بود که بتوانند از کالامحور بودن فاصله بگیرند و خدمات‌محور شوند؛ به همین دلیل نیز نزدیک به دو سال است وارد حوزه اعتبار شده‌اند و از سال ۱۴۰۱ نیز با رایان‌کارت به حوزه BNPL ورود کرده‌اند.


فرابوم


پلتفرم نوآوری باز فرابوم از سال ۱۳۹۸ با هدف فعالیت در حوزه بانکداری باز تأسیس شد و تاکنون به‌عنوان ارائه‌دهنده راهکارهای خلاقانه مبتنی بر کاهش فرایندهای دستی، افزایش صحت تراکنش‌ها و حفظ و نگهداری مشتریان بوده است. این شرکت در یک سال گذشته نه‌تنها تعداد خدمات موجود در پلتفرم خود را افزایش داده، بلکه رویکرد جدیدی نسبت به مشتریان اتخاذ کرده و در تلاش است با شناخت نیازهای آنها به پلتفرمی کامل در این حوزه تبدیل شود. بنا بر صحبت‌های همایون محبوبی،‌ مدیرعامل این شرکت، فعالیت در حوزه بانکداری باز،‌ پرچالش و مناقشه‌برانگیز است و یکی از موانع پیش روی آنها برای توسعه، رقابت بانک‌ها با آنهاست.


آتیه داده‌پرداز


فرامرز صابری خردادماه ۱۴۰۱ به مدیرعاملی شرکت آتیه داده‌پرداز منصوب شد. آتیه داده‌پرداز یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات کشور است و اطلاع‌رسانی یکی از خطوط اصلی درآمدی آن است که بخش اعظم این خط به سرویس ارسال و دریافت پیامک مربوط می‌شود. صابری در گفت‌وگو با عصر تراکنش ضمن اشاره به مسیری که این شرکت از گذشته تا امروز طی کرده، اصلی‌ترین سرمایه این شرکت را نیروی انسانی آن می‌داند و نسبت به شدت‌ گرفتن مهاجرت نیروهای متخصص ابراز نگرانی می‌کند. او همچنین با نقد تصوری که درباره درآمد شرکت‌های حوزه اطلاع‌رسانی وجود دارد، می‌گوید حجم زیادی از درآمد حاصل از این سرویس سهم اپراتورهاست و شرکت‌هایی نظیر آتیه داده‌پرداز در رقابت با یکدیگر حاشیه سود خود را تعیین می‌کنند.


داده‌پردازی معتمد تیس


تیس یک شرکت معتمد مالیاتی نوع اول است که فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ با هدف دیجیتالی‌ کردن نظام امور مالیاتی کشور آغاز کرده است. بنا بر صحبت‌های یوسف پناهی، مدیرعامل داده‌پردازی معتمد تیس، عمده فعالیت‌های این شرکت بر مبنای حاکمیت داده انجام می‌شود تا با ارائه بستری امن به مؤدیان به چابکی امور مالی و مالیاتی آنها و همچنین نظام‌مند و شفاف‌ شدن روال‌های مالیاتی کشور کمک کند. او معتقد است هوشمندسازی مالیات اقدام مهمی است که به تحقق عدالت اقتصادی-اجتماعی و حاکمیت قانون منتهی می‌شود، اما هنوز برخی اصناف از پیوستن به این پروژه ممانعت می‌کنند و فرار مالیاتی دارند. در همین راستا، یکی از رسالت‌های تیس آموزش و برساخت فرهنگ پرداخت مالیات است.


داپ‌اپ


داپ‌اپ شرکتی دانش‌بنیان است که کار خود را از سال ۱۳۹۸ با هدف ارائه خدمات کش‌بک و تمرکز روی فروشگاه‌های خرده‌فروشی، برندها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز کرد و رفته‌رفته به این نتیجه رسید که کسب‌وکار خود را توسعه دهد و سرویس‌های دیگری نیز خلق کند. درنتیجه وارد حوزه لندتک و ولث‌تک نیز شد تا این دو را در کنار حوزه پی‌تک قرار دهد و چرخه فین‌تکی خود را کامل کند. میعاد ایرانیان، ترنج و وام خرید سه سرویسی هستند که طی سالیان گذشته به داپ‌اپ اضافه شده‌اند تا این چرخه را تکمیل کنند. با وجود این، هنوز هم به رسالت اولیه‌شان که توسعه فروش در فروشگاه‌های خرده‌فروشی بوده، وفادارند. علی جواهرچیان، کسی که از ابتدای شکل‌گیری این شرکت در سمت بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره حضور داشته، می‌گوید می‌خواهند به بزرگ‌ترین هاب کش‌بک کشور تبدیل شوند.


تکنوتجارت


تکنوتجارت شرکتی وابسته به بانک تجارت است که از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر سازمانی و توسعه کارخانه نوآوری خود می‌کوشد زنجیره ارزش این بانک را تکمیل کند. سیدمحمدحسین سجادی نیری که از تیرماه سال جاری به سمت مدیرعاملی این شرکت منصوب شده، می‌گوید با ورود خود به این شرکت در حال پیگیری تغییرات اساسی در شرکت و مدیریت گستره فعالیت‌ها، ارتقای پرتفوی و ادامه ‌دادن مسیر سرمایه‌گذاری است. این شرکت در نظر دارد با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری‌محور و موردنیاز بانک تجارت به تحول تجربه مشتریان بانک کمک کند و نقشه ‌راه آن نیز در حمایت از استارتاپ‌ها شامل شتاب‌دهنده، استارتاپ‌استودیو و سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی است.


رادین


شرکت «پیشرو فناوری اطلاعات رادین» سال‌هاست از مجموعه «حصین» اسپین‌آف شده و فعالیت خود را به شکل مستقل ادامه می‌دهد، اما با وجود اینکه این شرکت عمر نسبتاً کوتاهی دارد، تحولات بسیاری در آن اتفاق افتاده است؛ از سر‌و‌سامان‌ دادن به خدماتی که به ‌واسطه آنها سر‌و‌شکل یک شرکت مستقل را به خود گرفت تا افزودن خدماتی در قالب دپارتمان‌های جدید و توجه به فناوری‌های نوظهور و تکمیل سبد خدماتی‌اش. حالا هم مدتی است با راه‌اندازی استارتاپ‌استودیویی در دل شرکت، سعی دارد تمرکز خود را از محصولات B2B به سمت محصولات B2C ببرد.


مهندسی سیستم یاس ارغوانی


شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در زمینه انفورماتیک، مدیریت و علوم سیستم فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت پس از اینکه توسط بانک ملت خریداری شد، به شرکت‌های فناوری اطلاعات این بانک پیوست و در حال حاضر به ارائه خدماتی نظیر پشتیبانی پروژه‌های بانکی، نرم‌افزاری، شبکه‌های کامپیوتری، مشاوره انفورماتیک و… می‌پردازد. طبق توضیحات محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، الزامات مربوط به اینماد، اجرای طرح کالابرگ و طرح هوشمندسازی یارانه نان، شرکت‌های هدایت تراکنشی و رقابت خارج از انتظار بازار از چالش‌های شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در سال ۱۴۰۱ بوده است.


بازارپی


شرکت بازارپی با دور هم جمع‌ شدن جوانانی که مسیر خود را از دل کافه‌بازار پیدا کرده‌ بودند، در اسفندماه ۱۴۰۰ تأسیس شد تا با فراتر رفتن از ارائه راهکارهای پرداختی به کافه‌بازار، به کسب‌وکارهای دیگر در حل دغدغه‌های پرداختی‌شان کمک کنند و موجبات توسعه آنها و ارتقای کیفیت تجربه پرداختی کاربران را فراهم آورند. به همین منظور روی ارائه سرویس دایرکت‌دبیت متمرکز شدند تا به پیشبرد هدفشان بپردازند، اما این مسیر چندان که باید هموار نبود و مدیران بازارپی می‌گویند تحریم‌های خارجی و فیلترینگ‌های داخلی برنامه‌های توسعه‌ای آنها را به تعویق انداخته است. علاوه‌بر این، مقاومت بانک‌ها برای تغییر راهکارهای پرداختی خود و این تصور غلط که دایرکت‌دبیت قرار است جای درگاه‌های پرداخت PSP‌ها را بگیرد، مانع توسعه حداکثری آنها شده است.


همراه‌الکترونیک آوای پارسی


شرکت همراه‌الکترونیک آوای پارسی در مهرماه ۱۴۰۰ با گردهمایی گروهی از اشخاصی که در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی سابقه طولانی داشتند، تأسیس شد. دغدغه اصلی این گروه که نشانگر هدف اساسی شرکت نیز بود، مشارکت در روند پرشتاب توسعه و گسترش کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک) کشور بود. آوای پارسی تلاش کرده با ارائه سرویس‌های مدرن در حوزه بانکداری باز، توسعه راهکارهای پرداخت و ارائه سازکار پلتفرمی، در بستر الزامات جدید سازمان امور مالیاتی جایگاه خود را در اکوسیستم پرداخت الکترونیکی کشور پیدا کند. طبق توضیحات مدیران این شرکت، محصولات آوای پارسی را می‌توان به سه دسته کلی «راهکارهای پرداخت»، «محصولات بانکداری باز» و «پلتفرم مالیاتی» تقسیم‌بندی کرد.


هلدینگ فناوری و نوآوری صاد


هلدینگ فناوری و نوآوری صاد از شهریورماه ۱۳۹۹ به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد. راه‌‌اندازی این هلدینگ با رویکرد ایجاد تحول دیجیتال در بدنه بانک صادرات و اجرای طرح‌‌های استراتژیک در حوزه فناوری اطلاعات صورت گرفته بود و اکنون بعد از گذشت حدود سه سال از شروع کارش، بانک صادرات در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفته است. هلدینگ صاد که در حال حاضر هشت زیرمجموعه دارد، طی یک سال و نیم گذشته پروژه‌های زیرساختی مهمی را عملیاتی کرده تا مسیر رسیدن بانک صادرات به تحول دیجیتال را فراهم کند.


پی‌پینگ


پی‌پینگ یکی از شرکت‌های پرداخت‌یار فعال کشور است که از سال ۱۳۹۴ تاکنون می‌کوشد خدمات انتقال وجه را به ساده‌ترین شکل ممکن به کسب‌وکارها و سازمان‌ها ارائه دهد. در همین راستا، سال گذشته از سرویس جدید خود با عنوان «تسویه‌حساب پیشرفته» رونمایی کرد تا به کسب‌وکارها کمک کند که مراودات مالی خود را به‌آسانی مدیریت کنند. به گفته احمدرضا منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ، خواسته اصلی آنها از رگولاتور این است که در تنظیم‌گری خود، چابکی و نوآوری را اولویت بخشد. همچنین او بر این عقیده است که تفویض حوزه پرداخت اینترنتی به پرداخت‌یارها ازجمله اقداماتی است که به توسعه آنها کمک می‌کند. به گفته او،‌ تمرکز اصلی این شرکت در سال ۱۴۰۱ روی ارائه سرویس تسویه‌‌حساب پیشرفته بوده است.


ققنوس


ققنوس، شرکتی بر مبنای فناوری دفترکل توزیع‌شده است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ شروع کرد؛ شرکتی که امکان انتشار توکن‌های متنوع دارایی و گواهی را توسط ناشران معتمد فراهم می‌کند و در تلاش است بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم آماده کند. شرکت ققنوس اسفندماه ۱۴۰۱ دچار تغییر مدیریتی شد و در حال حاضر سعید احمدی‌پویا سکان مدیریت عاملی این شرکت را برعهده دارد. به گفته احمدی‌پویا، این شرکت در سال ۱۴۰۲ سه مأموریت اصلی داشت که شامل توسعه ابزارهای فناوری نوین در اقتصاد دیجیتال، تسهیل سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت‌‌های خرد در بستر بلاکچین و درنهایت مولدسازی دارایی‌های دیجیتال می‌شد.


پرداخت الکترونیک سپهر


شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در خردادماه ۱۴۰۱ تغییر مدیریتی را تجربه کرد. با آمدن تیم مدیریتی جدید به این شرکت، تغییراتی در رویکرد سازمان ایجاد شد که شامل تلاش برای بهبود سودآوری، افزایش درآمدها و رشد تعداد و مبلغ تراکنش‌های شرکت بود. با توجه به جایگاه فعلی سپهر از منظر سهم بازار مبلغ تراکنش‌ها، مدیران این مجموعه در تلاش‌اند سهم مبلغی خود را از شبکه پرداخت توسعه دهند و در آینده‌ای نه‌چندان دور جزء چند شرکت برتر قرار بگیرند. طبق صحبت‌های حمزه آقابابایی، مدیرعامل این شرکت، توسعه بازار، بهبود مستمر سودآوری، خلق محصولات و خدمات جدید و نوآورانه، سه هدف اصلی پرداخت الکترونیک سپهر تا پایان سال ۱۴۰۱ بود.


کیپا


پول و اعتبار دو مفهوم قدیمی هستند که از گذشته تا امروز ارتباط نزدیکی با هم داشته و دارند. اعتباری که افراد به واسطه رفتارهای مالی خود به دست می‌آورند، هنوز هم بخش قابل توجهی از بازارهای مختلف را تشکیل داده و پایه و اساس قول‌وقرارهای بسیاری است. اگر در گذشته اعتبار افراد صرفاً نزد کسانی بود که آنها را می‌شناختند، در سال‌های اخیر و با پررنگ‌تر شدن فناوری دیجیتال این مفهوم نیز با تغییراتی همراه بوده و توانسته مرزهای محدود‌کننده گذشته را پشت سر بگذارد. امروز دیگر اعتبار افراد با سیستم‌های ثبت اطلاعات و یکپارچه‌ شدن آنها در حال تبدیل‌ شدن به سکه رایجی است که می‌توان آن را در بازارهای مختلف خرج کرد. در شرایطی که مهاجرت و اخذ پذیرش تحصیلی در کشورهای غربی از نظر بسیاری از افراد درست‌ترین انتخاب برای مسیر شغلی آینده بود، «علیرضا شفیعی» تصمیم به ماندن و راه‌اندازی شرکتی گرفت که امروز «کیپا» نام دارد و در زمینه لندتک در حوزه سلامت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و… فعال است.


اوام‌پی فینکس


صرافی ارز دیجیتال اوام‌پی فینکس، اواخر سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را شروع کرد و با اینکه دیرتر از سایر رقبای خود وارد این بازار شد، اما تاکنون مسیر رشد خوبی را طی کرده و همچنان به‌طور مصمم در این راستا قدم برمی‌دارد. صرافی ارز دیجیتال اوام‌پی فینکس بستری برای مبادلات انواع رمزارزهاست که خدماتی چون بازار آزمایشی (دمو) را برای کاربران خود فراهم کرده و دارای انواع بازارها به‌صورت ریالی و تتری است. در حال حاضر نیز ۲۳۰ متخصص در حوزه بلاکچین، آموزش، دیجیتال‌مارکتینگ و پشتیبانی در مجموعه اوام‌پی فینکس مشغول به فعالیت‌اند و می‌کوشند تا سهم بازار خود را با وجود رقبای بزرگی که دارند، افزایش دهند. به گفته سامان بیرقی، رئیس هیئت‌مدیره و مؤسس این صرافی، رقابت یکی از برنامه‌های جدی آنهاست و در این زمینه نیز مصمم پیش می‌روند.


همراه‌کارت


اپلیکیشن همراه‌کارت یکی از بازیگران اصلی حوزه پرداخت کشور است که در سال ۱۴۰۱ دچار تغییر مدیریتی شد و محمد رشیدی مدیرعاملی و نایب‌رئیسی آن را برعهده گرفت. اصلی‌ترین اولویت رشیدی در مسیر جدید همراه‌کارت بهبود تجربه کاربری است. آن‌طور که او می‌گوید، همراه‌کارت با ۲۱ میلیون نصب، قرار است هم‌زمان با بهبود زیرساخت‌های خود، به بازارهای جدیدی وارد شود و از یک اپ پرداختی فراتر رود و حتی به‌ فرابورس وارد شود. او معتقد است همراه‌کارت با تجربه کاربری بسیار خوبی که داشته، به جایگاه کنونی خود رسیده و به همین دلیل توسعه این موضوع برای همراه‌کارت اولویت درستی است.


سککوک


«تأمین مالی زنجیره تأمین» مجموعه‌ای از فرایندهای تجاری و فرایندهای مبتنی بر فناوری است که تأمین مالی خرید و انتقال کالا و مواد اولیه تا آخرین محصول نهایی را دربرمی‌گیرد. تأمین مالی زنجیره تأمین به دلیل اتکا به داده‌های فیزیکی حرکت کالا در زنجیره تأمین و به‌کارگیری ابزارهایی برای زیر نظر گرفتن موجودی کالا در انبار تولیدکنندگان کالا، کاهش ریسک نکول را در پی دارد. از سوی دیگر روش‌های اعتباردهی در زنجیره و درنهایت تأمین مالی مصرف‌کننده شیوه‌های نوینی از ارائه کالا و منابع را به مصرف‌کننده میسر می‌سازد. بدیهی است با مدیریت مالی هر دو سوی زنجیره ارزش (مصرف‌کننده و تولیدکننده)، بهره‌گیری از ابزارهای ضدتورمی و همچنین ماهیت ضدسفته‌بازی شفاف‌سازی محل مصرف و تخصیص منابع، چشم‌انداز کنترل تورم روشن‌تر و قابل‌دستیابی‌تر خواهد بود. فردوس باقری، مدیرعامل شرکت سککوک، تأمین مالی زنجیره تأمین را یکی از راه‌حل‌های کلیدی کشور برای برون‌رفت از فضای رکود اقتصادی می‌داند و آینده روشنی را برای این راهکار در کشور پیش‌بینی می‌کند.


پیمان


دایرکت‌دبیت راهکاری است که کاربران با استفاده از آن به کسب‌وکارها اجازه پرداخت مستقیم از حساب بانکی خود برای خریدهای پرتکرار و پرداخت اشتراک‌های دوره‌ای را می‌دهند. شرکت فرابوم این محصول را با نام تجاری «پیمان» برای مشتریان بانک‏ها و صاحبان کسب‌‏وکارهای آنلاین از سال ۱۳۹۸ ارائه کرده است؛ محصولی که بعد از گذشت چهار سال از فعالیتش به دلیل رشد بسیار خوبی که در بازار داشت، اکنون به یک شرکت مستقل تبدیل شده و قصد دارد سهم قابل‌توجهی از پرداخت‏‌های آنلاین کشور را به سمت دایرکت‏‌دبیت بیاورد. به گفته سحر بختیاری، مدیرعامل پیمان، دایرکت‌دبیت درد پرداخت را بسیار کم می‌کند و به دلیل تجربه کاربری و امنیت بالایی که دارد می‌تواند در آینده‌ای نزدیک در بسیاری از پرداخت‌های خرد جایگزین روش‌های فعلی شود.


فام


هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها و مؤسسات مالی با چرخش پارادایمی که در شیوه بانکداری به وجود آمده، به یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه بانک‌ها تبدیل شده‌اند و بانک‌ها و مؤسسات مالی گوناگون می‌کوشند با ایجاد و توسعه این هلدینگ‌ها، به ایده بانکداری دیجیتال بپیوندند. فام نیز یکی از همین هلدینگ‌های فناوری اطلاعات است که در زمینه ارائه محصولات بانکی و فناوری‌های مالی فعالیت کرده و به کمک دپارتمان‌هایی که دارد به خلق محصولات و خدماتی نظیر نرم‌افزار فام، سامانه پرداخت‌یاری، متابانک، سامانه مبارزه با پول‌شویی، سامانه نوبت‌دهی بهنما، همراه‌بانک، اینترنت‌بانک، سامانه استعلامات حاکمیتی، سامانه سوئیچ پرداخت، سامانه متمرکز اداری، دیتامیت و خدمات‌سنتر پرداخته تا به‌عنوان بازوی فناوری اطلاعات مؤسسه اعتباری ملل به دیجیتالی و هوشمند شدن هرچه بیشتر آن کمک کند.


EBCOM


دشواری فرایند اخذ تسهیلات از بانک‌ها که عمدتاً به تضامین مکفی نیز نیازمند است باعث برآمدن لندتک‌ها و شرکت‌های اعتباری شد که خیلی زود مورد استقبال مردم قرار گرفتند. این تحولات با هدف ارائه خدمات مالی در قالب طرح‌های اعتباری و تسهیلاتی نوین به بخش‌هایی از جامعه که به دلایل متعدد امکان اخذ تسهیلات را به‌آسانی و به‌ویژه در کوتاه‌مدت از نظام بانکی کشور ندارند، به وقوع پیوسته است. علی چقازردی، کارشناس ارشد فین‌تک شرکت EBCOM با اشاره به مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده توسط همراه اول برای ارائه خدمات مالی جدید که می‌تواند منجر به تحولی در نظام اخذ اعتبار برای بخش‌هایی از جامعه شود، می‌گوید که همراه اول از آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ با تجهیز حوزه مالی خود با فناوری‌های فین‌تک به حیطه اعطای اعتبار خرد به دارندگان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول ورود کرد که در شبکه حلقه باز قابل‌مصرف خواهد بود.


مزدکس


مزدکس که فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ و با هدف هم‌افزایی میان بازار سرمایه و دارایی‌های دیجیتال آغاز کرده، مدتی است که با دریافت مجوز ورود به سندباکس بازار سرمایه، وارد مسیر تازه‌ای شده است؛ مسیری پرپیچ‌وخم که گرچه باعث محدود شدن تعداد صندوق‌های قابل معامله آنها شده، اما درنهایت به قانونمند شدن این کسب‌وکار منتهی می‌شود. در حال حاضر کارا، کهربا و اهرم 3 صندوق قابل معامله در مزدکس هستند و آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید، تعداد این صندوق‌ها بعد از خروج از سندباکس بازار سرمایه بیشتر نیز می‌شود تا با توسعه فراگیری ابزارهای مالی به افزایش دسترسی مردم به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و صندوق‌هایی که پشتوانه‌های گوناگونی دارند، کمک کند.


اسنپ‌پی


اسنپ‌پی، اولین ارائه‌دهنده سرویس BNPL در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ با هدف توسعه فراگیری مالی در کشور آغاز کرد و به‌جرئت می‌توان گفت کاری که در این حوزه انجام داد، یکی از فراگیرترین تجربه‌های لندتکی کشور بود. در حالی که بیش از سه سال از فعالیت این شرکت می‌گذرد، در گفت‌وگو با مجید حسامی، مدیرعامل اسنپ‌پی، روند شکل‌گیری این کسب‌وکار را مرور کردیم و به چالش‌هایی که با آن دست‌وپنجه نرم کردند و برنامه‌هایی که برای آینده دارند، پرداختیم. به گفته حسامی، در ایران به‌‌‌شدت به فراگیری مالی نیاز داریم و کسب‌وکارهای لندتکی نیز در خط مقدم این داستان قرار دارند، بنابراین ضروری است چالش‌های پیش رویشان رفع شود تا بتوانند فراگیری مالی را بهتر و بیشتر محقق کنند.


بانک صادرات ایران


دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت،‌ سی‌ام آبان‌ماه با معرفی برگزیدگان جشنواره دکتر نوربخش به کار خود پایان داد و بانک صادرات ایران با معرفی سرویس «توثیق الکترونیک دارایی» با نام تجاری «ست» از میان بیش از ۳۲ محصول نوین معرفی‌شده، براساس سه شاخص نوآوری، کاربردی ‌‌بودن و سودآوری رتبه نخست محصولات ارائه‌شده نظام بانکی را از آن خود کرد. این سرویس با هدف تنوع بخشیدن به وثیقه‌های قابل ارائه به بانک‌ها به منظور دریافت وام خرد طراحی شده است.


فوروارد


«فوروارد» شرکتی دانش‌بنیان است که از سال ۱۴۰۰ با نام تجاری «اکوپیک» با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری در حوزه حمل‌ونقل فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۴۰۲ با تغییر نام برند به «فوروارد»، به سراغ ارائه سرویس‌های پستی رفت. حالا این شرکت سرویس‌هایی همچون جمع‌آوری و تحویل مرسولات در تهران، جمع‌آوری و تحویل مرسولات به شرکت ملی پست، و بسته‌بندی و پرداخت در محل را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. البته یکی از خدمات فوروارد، تحویل کارت‌های بانکی مشتریان مجموعه‌های مختلف فعال در نظام بانکی کشور است و در حال حاضر، این شرکت کارت‌های بلوبانک را به کاربرانش تحویل می‌دهد.


توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن)


جهانی ‌شدن یکی از دغدغه‌های مهم شرکت توسن در یک دهه گذشته بوده است و به همین دلیل در سال ۱۳۸۹ با تأسیس دفتری در مالزی، صادرات نرم‌افزارهای خود را آغاز کرد تا در کشورهای دیگر نیز مشتری داشته باشد. توسن در سال ۱۳۹۳، توانست نرم‌افزار کربنکینگ خود را صادر کند و در سال ۱۳۹۹ نیز به‌عنوان شرکت صادرکننده برتر نرم‌افزار کشور انتخاب شد. این شرکت در سال گذشته نیز صادرات نرم‌افزار را به کشورهایی مثل فیلیپین و مالزی در دستور کار قرار داد و توانست محصول AML خود را صادر کند و اکنون شرکت توسن در تلاش است پلتفرم نئوبانک خود را نیز صادر کند.


تفکر پیشرو عصر داده


«استراتژی فعلی ما،‌ استراتژی بقاست»؛ این جمله‌ای است که مسعود حسینی، مدیرعامل شرکت تفکر پیشرو عصر داده در مصاحبه خود در مردادماه سال جاری به عصر تراکنش گفت. طبق گفته‌های او، در آن زمان با توجه به تورم و رکودی که در کشور وجود داشت، تصمیم گرفته بودند روی حفظ مشتریان و کیفیت سرویس‌هایشان تمرکز کنند و توسعه‌ای حداقلی به سرویس‌های خود بدهند، اما در سال ۱۴۰۲، آنها توانسته‌اند سهم بازار سرویس ونیفای را افزایش دهند و در همکاری با کسب‌وکارها، محصولات نیمه‌فعالشان را فعال کنند؛ همه این موارد نشان از فراتر رفتن آنها از ایده حفظ بقا و قدم گذاشتن در مسیری است که درنهایت به توسعه ختم شده است.


فن‌آوا کارت


شرکت فن‌آوا کارت که عضوی از گروه فن‌آوا است، آبان‌ماه ۱۴۰۱ تغییراتی در سطح مدیریت داشت و در حال حاضر احمد پیشگاه‌زاده در سمت مدیرعاملی این شرکت در حال فعالیت است. فن‌آوا کارت طبق گزارش اقتصادی شاپرک، در آبان‌ماه سال جاری با سهم حدود ۳درصدی از بازار مبلغ تراکنش‌ها در جایگاه دهم صنعت قرار گرفت. به عقیده پیشگاه‌زاده، این جایگاه برازنده این شرکت نیست، از همین رو از بدو ورودش به این مجموعه، برنامه کوتاه‌مدت مدیریتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی را به هیئت‌مدیره شرکت ارائه کرده است. طبق گفته‌های احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل این شرکت، حمایت از استارتا‌پ‌های فعال در حوزه‌های BNPL و لندتک از دو راه سرمایه‌گذاری و مشارکت، گسترش سامانه تأمین و توزیع محصولات و فراورده‌های کشاورزی آوا (ستکاوا) و افزایش سرمایه فن‌آوا کارت ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ است.


سایبان‌پی


سایبان‌پی ﺑﺎ هدف ارائه راهکارهای ﻧﻮﯾﻦ مبتنی ﺑﺮ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﻋﺮﺻﻪ ارائه ﺑﻪ‌روز خدمات کارت و ﭘﺮداﺧﺖ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ پایه‌گذاری شده است؛ شرکتی که با طراحی و تولید سامانه جامع مدیریت کارت و کیف پول توانسته در حوزه ماژول‌های اعتبارات بانکی، فروش اقساطی، بن‌کارت و کارت هدیه خدمات متنوعی را به‌صورت منعطف و پارامتریک با قابلیت فعالیت در شبکه پرداخت کشور (شاپرک) یا شبکه‌های حلقه بسته داخلی جهت ارائه به مشتریان این صنعت ارائه دهد. این شرکت که به لحاظ کسب‌وکاری بر ارائه خدمات لندتک و BNPL متمرکز است، با ایده و همکاری مجید شکوهی و علیرضا حاجی حسین ارگی راه‌اندازی شده است.


پرداخت الکترونیک سامان


شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، علاوه بر فعالیت در حوزه پرداخت و ارائه خدمات دستگاه‌های کارت‌خوان، درگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن ۷۲۴، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه انواع بن‌کارت سازمانی در کشور محسوب می‌شود که از سال ۱۳۸۳ به نیابت از بانک سامان به این حوزه ورود کرده و خدمات متنوع و جذابی را در اختیار کاربران و مشتریانش قرار می‌دهد. طبق صحبت‌های ملیحه‌السادات مهدوی، مدیر واحد دارندگان کارت سپ بانک سامان ارائه انواع بن‌کارت و کارت هدیه خود را بر عهده سپ گذاشته؛ چراکه هدفمندسازی مصارف بن‌کارت‌ها از جمله مهم‌ترین اهداف این حوزه شناخته می‌شود و نیاز بازار به گونه‌ای است که سازمان‌ها خواهان تفکیک و تفاوت بین واریز حقوق و خدمات رفاهی پرسنل هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش