عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از دنیا چه خبر؟

مروری بر مجله‌های معتبر فناوری‌های مالی دنیا که در یک سال گذشته به بررسی آنها پرداختیم

زمان مطالعه: 9 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / «دکه» یکی از بخش‌های ثابت و همیشگی ماهنامه عصر تراکنش است که در آن هر ماه به سراغ شش مجله معتبر حوزه فناوری‌های مالی در دنیا می‌رویم و آخرین شماره‌های آنها را بررسی می‌کنیم. برای عصر تراکنش موضوعاتی که در این مجله‌ها بررسی می‌شوند و افرادی که در آنها حضور دارند، مهم است و به همین دلیل به‌صورت مستمر در هر شماره مروری بر مطالب این مجلات داریم. وجود نشریات معتبری که سالیان سال است باکیفیت و به‌صورت تخصصی منتشر می‌شوند، به‌خوبی نشان می‌دهد که برخلاف تصور عموم که نشریات چاپی دیگر رونقی ندارند، آنها همچنان مخاطبان خاص خود را دارند. ازجمله مجلاتی که عصر تراکنش سعی می‌کند هر ماه به سراغشان رود، می‌توان به تایم، اکونومیست، بارونز، بلومبرگ بیزینس ویک، فین‌تک، آمریکن بنکر، هاروارد بیزینس ریویو، فوربس، فست‌کمپانی، فورچون، بنکینگ تکنولوژی، نیوزویک، گاردین، وایرد، ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو و… اشاره کرد. در بسیاری از موارد برخی از مطالب این نشریات را در بخش «جهان» عصر تراکنش نیز ترجمه و چاپ می‌کنیم. بخش «دکه» عصر تراکنش در تلاش است تا مدیران صنعت فناوری‌های مالی کشور را از آخرین موضوعات و روندهایی که در دنیا به آنها پرداخته می‌شود، باخبر کند. به بهانه پایان سال، نگاهی کوتاه انداختیم به نشریاتی که در یک سال گذشته در عصر تراکنش آنها را معرفی کردیم.

شماره مارس ۲۰۲۳ بلومبرگ بیزینس‌ویک / بانک محبوب سیلیکون‌ولی دچار ورشکستگی شد و تمام پول‌هایی که سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها در آن ذخیره کرده بودند، دود هوا شد. این بانک چهل‌ساله به جامعه استارتاپی‌ها کمک می‌کرد پول خود را پس‌انداز کنند و به آنها وام می‌پرداخت. اما این بانک ناگهان با کمبود دویست میلیارد دلاری روبه‌رو شد و همین مسئله جرقه بحران را زد. به‌دنبال همین اتفاق بود که تحلیلگران نسبت به وضعیت نظام بانکی در آمریکا ابراز نگرانی کردند و گفتند این ماجرا می‌تواند سرآغاز یک سلسله‌ورشکستگی‌های بانکی در آمریکا باشد. البته اکنون به نظر می‌رسد که با اقدامات و سیاست‌های فدرال‌رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا، نظام بانکی این کشور از این بحران عبور کرده است. اما اتفاقی که برای این بانک رخ داد، تمامی فعالان کسب‌وکارهای آنلاین در سیلیکون‌ولی را به وحشت انداخت. از آنجا که بانک سیلیکون‌ولی یکی از کلیدی‌ترین بانک‌ها در زمینه تأمین اعتبار و وام‌دهی به استارتاپ‌های فعال در سیلیکون‌ولی بود، بلومبرگ بیزینس‌ویک به این مسئله پرداخته که سقوط این بانک چطور روی وضعیت استارتاپ‌ها اثر گذاشته است.


شماره می ۲۰۲۳ فین‌تک / تحولات عرصه فناوری، به تغییرات بزرگی در بخش فین‌تک منجر شده است. مجله فین‌تک به همین تغییرات در بخش فناوری مالی پرداخته است. در مقاله‌ای به قلم سردبیر این نشریه، گفته شده که فناوری‌های جدید می‌توانند جبهه جدیدی برای بانک‌ها خلق کنند. یکی از مسائل جالب توجه این است که اکثر افراد فعال در عرصه فین‌تک و فناوری مالی، عمدتاً نسبت به فناوری بی‌حس می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، آنها به‌قدری با فناوری در ارتباط هستند که دیگر آن را نمی‌بینند یا احساسش نمی‌کنند. به همین خاطر است که جدیدترین تحولات معمولاً از چشمشان دور می‌ماند. این همان چیزی است که مجله فین‌تک تلاش کرده به آن بپردازد. برای مثال صنعت فناوری مالی، فراموش کرده که چه پتانسیل‌هایی در صنعت بازی وجود دارد و چطور می‌توان از مسیر بازی‌سازی، به بهبود خدمات فناوری مالی کمک کرد. این فناوری کمک می‌کند حتی به دورافتاده‌ترین افراد در روستاها دسترسی پیدا کنیم.


شماره جولای ۲۰۲۳ فوربس /اصلی‌ترین سوژه‌ای که نشریه فوربس در این شماره خود به آن پرداخته «زنان» است؛ البته آن دسته از زنانی که در آمریکا زندگی می‌کنند و به شکلی خودساخته توانسته‌اند به ثروت برسند. در میان این زنان؛ مدیران عامل، کارآفرینان و هنرمندان به چشم می‌خورد. فوربس به نام 100 زنی اشاره کرده که در آمریکا به‌عنوان زنان ثروتمندِ خودساخته شناخته می‌شوند و توانسته‌اند علاوه بر تولید ثروت، برای دیگران هم درآمدزایی کنند. طبق گزارش فوربس مجموع ارزش ثروت این زنان در آمریکا بیش از 124 میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم در سال 2022 نسبت به سال گذشته رشد 12درصدی داشته که بسیار قابل توجه است. «دایان ماری هندریکس» برای ششمین سال متوالی، رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است. این زن تاجر که در زمینه تهیه‌کنندگی فیلم هم فعالیت دارد، در ویسکانسین به دنیا آمده و اکنون نیز همان‌جا مشغول به کار است. هندریکس دختر یک مزرعه‌دار است که توانسته از کارگری به کارآفرینی دست پیدا کند.


شماره ژوئن ۲۰۲۳ اکونومیست / مجله اکونومیست در یکی از شماره‌های تابستانی خود به مقوله هوش مصنوعی در کشور بریتانیا پرداخته است. «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر این کشور به استقبال هوش مصنوعی رفته و برنامه‌هایی برای بریتانیایی‌ها دارد که با هوش مصنوعی به مرحله اجرا درمی‌آید. اکونومیست می‌گوید طبق برنامه‌های سوناک، البته اگر همه‌چیز خوب پیش برود، بریتانیا تا سال 2030 به یکی از ابرقدرت‌ها در زمینه هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد. نخست‌وزیر بریتانیا به‌دنبال بهره‌گیری از فرصت‌هایی است که هوش مصنوعی در اختیارمان می‌گذارد. اقدامات او از همین حالا جنب‌وجوشی را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. در واقع همه سعی دارند از این فرصت بهره بگیرند. آنچه سوناک دنبال می‌کند، در وهله نخست، افزایش بهره‌وری از مسیر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که می‌تواند شرایط زندگی برای انسان‌ها را متحول کند. بر اساس گزارش اکونومیست، برخی اقداماتی که سوناک برای بریتانیا در نظر گرفته، نفس‌گیر است و می‌تواند با چالش‌های بسیاری همراه شود.


شماره سپتامبر ۲۰۲۳ فورچون / این روزها کشورهای توسعه‌یافته جهان از جمله چین و آمریکا بر سر هوش مصنوعی با هم رقابت می‌کنند و قرار است در ادامه این رقابت‌ها، میزان رفاه در زندگی انسان‌ها افزایش پیدا کند. شرکت‌های بزرگ و مطرح چینی، تمرکز خود را روی هوش مصنوعی گذاشته‌اند و سعی دارند از طریق سرمایه‌گذاری در این عرصه، پیشرفتی در آن حاصل کنند. موفقیت‌هایی که چت جی‌پی‌تی داشته، غول‌های فناوری در چین را متعجب کرده و آنها را واداشته که به این میدان رقابتی هم ورود کنند. بحث در مورد چت جی‌پی‌تی، فراتر از بحث درباره یک ربات پاسخ‌گو است. در واقع این ربات، از هوشی فراتر از هوش انسان‌ها برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند به بسیاری از پرسش‌ها، پاسخ‌هایی فراتر از انتظار بدهد. در حال حاضر، هوش مصنوعی به یک ابزار برای جنگ میان چین و آمریکا تبدیل شده است. خیزش چت جی‌پی‌تی در جهان و به‌طور ویژه در چین، جزء اصلی‌ترین موضوعات مجله فورچون است.


پاییز ۲۰۲۳ ام‌آی‌تی اسلون / هر سازمانی در دنیای امروز، آینده خود را از طریق نوآوری می‌سازد؛ فرقی نمی‌کند این سازمان کوچک باشد یا بزرگ، اگر شاهد حضور عنصر نوآوری در آن باشیم، می‌توانیم به آینده‌اش دل ببندیم، در صورت غیاب نوآوری، خبری از پیشرفت و آینده هم نخواهد بود. گاهی نوآوری صرفاً برای یافتن بهترین و خلاقانه‌ترین راه‌ها جهت بهبود انجام و اجرای امور است، گاهی هم در مسیر یافتن راه‌هایی برای بهترین واکنش و پاسخ‌گویی به نیازهای مشتری و گاهی هم نوآوری در جهت ایجاد مدل‌هایی خواهد بود که به طراحی محصولات مؤثرتر ختم می‌شود. سازمان‌ها باید به گونه‌ای چرخه نوآوری را به اجرا درآورند که به کمک آن بتوانند ارزش‌آفرینی کنند. بسیاری از مواقع، افرادی که نوآوری را آغاز کرده‌اند، نمی‌دانسته‌اند که اقدام‌شان به موفقیت ختم خواهد شد یا خیر؛ با این حال، این‌طور قضاوت کرده‌اند که این اقدام نوآورانه با اقبال مشتری روبه‌رو خواهد شد. مجله ام‌آی‌تی اسلون گزارشی ویژه در زمینه نظام نوآوری فراهم کرده و به این مقوله پرداخته که کسب‌وکارها چطور می‌توانند نوآوری را در امور خود به اجرا درآورند.


شماره اکتبر ۲۰۲۳ تایم / نشریه تایم در این شماره خود تصویر ایلان ماسک، میلیاردر معروف آمریکا را روی جلد خود قرار داده است. از تیتر مشخص است که ماجرا به هوش مصنوعی مربوط می‌شود. ایلان ماسک در سال 2012 به‌عنوان طراحی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شد. او به‌مرور فعالیتش در عرصه سرمایه‌گذاری را آغاز کرد و طولی نکشید که توانست نام خود را کنار ثروتمندترین افراد در جهان قرار دهد. ماسک در سال 2013 در مراسمی که برای تولدش گرفته بودند، تأکید کرد که هوش مصنوعی می‌تواند آینده بشریت را در اختیار بگیرد و به یکی از مهم‌ترین ابزارها تبدیل شود. به اعتقاد او، فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند جای انسان‌ها را بگیرند. حالا حدود یک دهه از این حرف ماسک می‌گذرد و او توانسته ثابت کند که حرفش درست بوده است. اکنون ماسک تمام تمرکز خود را روی هوش مصنوعی قرار داده و سعی دارد از این طریق، جهان آینده را به تصرف خود درآورد؛ چراکه هنوز بر این باور است که آینده در اختیار هوش مصنوعی خواهد بود.


شماره دسامبر ۲۰۲۳ وایرد / مجله وایرد در آخرین شماره خود تصویر میرا موراتی، مهندس آلبانیایی‌‏الاصل ساکن آمریکا، را روی جلد خود قرار داده است. اهالی دنیای هوش مصنوعی همگی این چهره را می‏‌شناسند، کسی که در حال حاضر با «Open AI» شناخته می‏‌شود و مدیریت این شرکت را بر عهده دارد. Open AI در حقیقت یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی آمریکایی است که یک هدف ویژه را دنبال می‏‌کند: هوش مصنوعی دوستانه. این شکل از هوش مصنوعی هدفش خدمت به بشریت است. یکی از موضوعاتی که مجله وایرد به آن پرداخته، تغییراتی است که هوش مصنوعی در آینده‌‏ای نه‏‌چندان دور در دنیای پیرامون انسان‏‌ها ایجاد خواهد کرد. طبق گفت‌‏وگویی که مجله وایرد با اعضای شرکت Open AI داشته، آنها در تلاش‏‌اند به کمک هوش مصنوعی، مشکلات بشری را حل کنند. یکی از آنها می‏‌گوید: «در حال حاضر بسیاری از افراد تصور می‏کنند دسترسی به هوش مصنوعی همان رؤیای بزرگ است، اما برای ما رؤیای بزرگ این است که به کمک این هوش مصنوعی و مجازی، مشکلات انسان‏‌ها را حل کنیم.»


شماره ژانویه ۲۰۲۴ فورچون / جاشوا کوشنر، سرمایه‌دار و کارآفرین، چطور توانست به 3میلیارد و 300 میلیون دلار دست پیدا کند؟ این پرسشی است که نشریه فورچون سعی کرده از طریق گفت‌وگو با این کارآفرین موفق به آن پاسخ دهد. کوشنر با سرمایه‌گذاری‌هایی که روی شرکت‌هایی نظیر اینستاگرام، استرایپ و اوپن‌ای‌آی داشت، توانست به یک میلیاردر بزرگ در جهان تبدیل شود. نشریه فورچون پیش از آنکه به این شخصیت بپردازد از جان کالیسان گفته، کسی که در سال 2010 به کمک برادرش استارتاپی را راه‌اندازی کرد که یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین استارتاپ‌های آمریکا شناخته می‌شد. با این حال شرکت او با نام «استرایپ» که در عرصه خدمات مالی و نرم‌افزار فعالیت می‌کند، در دوران همه‌گیری کرونا دچار بحران‌هایی شد که بعداً با بالا رفتن تورم در آمریکا، تشدید هم شد. به این ترتیب شرایطی بحرانی داشت و می‌دانست که هرلحظه امکان دارد دچار بحران و ورشکستگی شود و دقیقاً در همین شرایط بود که با کوشنر آشنا شد. اصلی‌ترین توصیه کوشنر به سرمایه‌گذاران این است که به کسب‌وکار خود وفادار بمانند و برای سر پا ماندنِ آن، تمام تلاششان را بکنند.


شماره ژانویه ۲۰۲۴ هاروارد بیزینس ریویو / هوش مصنوعی وارد همه جنبه‌ها و ابعاد زندگی انسان‌ها شده و تلاش می‌کند جای آنها را بگیرد؛ با این حال اخیراً نشریه هاروارد بیزینس ریویو یا همان اچ‌بی‌آر در مقاله‌ای توضیح داده که جای مدیران و رهبران خوب را هیچ شکلی از هوش مصنوعی نمی‌تواند بگیرد. واقعیت این است که هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی از انسان‌ها پیشی گرفته و می‌تواند با هزینه کمتر و در زمانی کوتاه‌تر، کار آنها را به بهترین شکل یا با کیفیتی مطلوب به انجام برساند. البته مدیران می‌توانند برای بهبود کیفیت مدیریت خود، از هوش مصنوعی بهره بگیرند، برای مثال می‌توانند به کمک آن، داده‌های مربوط به کارکنان را به بهترین شکل تجزیه‌وتحلیل کنند، اما قرار نیست مسئولیت کارشان را یک ربات برعهده بگیرد، این مسئولیت کاملاً انسانی است و یک انسان درنهایت بهتر از یک ربات می‌تواند از عهده آن برآید. یکی از مقولات جالب که نشریه اچ‌بی‌آر به آن پرداخته، بحث رد پای کربنیِ هوش مصنوعی است که احتمالاً هنوز نظر رسانه‌ها و فعالان زیست‌محیطی را جلب نکرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 8 دقیقه

حامیان عصر تراکنش