عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای صنعت فناوری‌های مالی کشور در سال ۱۴۰۲

تبدیل مباحث چالشی به رویدادهای علمی

زمان مطالعه: 12 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / 1402؛ سال برپایی دوباره رویدادها و پایه‌گذاری رویدادهای جدید بود. اکوسیستم نوآوری و صنعت فناوری‌های مالی کشور که چند سال اخیر هم‌زمان هم رشد را تجربه کرد و هم با بحران‌هایی مانند همه‌گیری ویروس کرونا و بعد از آن اتفاق‌های داخلی سال ۱۴۰۱ همراه شد،‌ فرصت‌های محدودی برای شبکه‌سازی و گردهمایی داشت، اما در سالی که گذشت، فعالان این صنعت یکدیگر را در نه در فضاهای مجازی، بلکه در سالن‌ها و مراکز همایش‌های مختلف دیدند و شبکه‌سازی کردند. رویدادهای چندساله اینوتکس، فاینکس، الکامپ و جیتکس امسال با استقبال بیشتر و پرمحتوا‌تر (به‌ویژه رویداد الکامپ) برگزار شدند و رویدادهای جدیدی مانند برند کارفرمایی پا به صحنه گذاشتند. نکته جالب سال ۱۴۰۲ در برگزاری رویدادهای این صنعت، شکسته شدن فضای انحصاری تیم‌های برگزاری رویدادهای متنوع بود.

امسال کارخانه نوآوری رسانه‌ راه‌کار با برگزاری چند رویداد بزرگ و تخصصی فرصت‌هایی برای گردهمایی و شبکه‌سازی ایجاد کرد و حالا دیگر می‌توان گفت یکی از بازیگران جدی و اثرگذار در توسعه اقتصاد دیجیتال و شبکه‌سازی در قالب پلتفرم رویداد، «راه‌کار» است. راه‌کار در میانه سال با حضور در رویداد جیتکس، فرصتی برای هم‌نشینی ایرانی‌های حاضر در این نمایشگاه فراهم کرد و همچنین یکی از برگزارکنندگان رویداد پرشین تک‌سامیت بود.

رویداد ۹ ژانویه نیز در سومین دوره خود با مخاطبان بسیار گسترده‌تر و در دو روز برگزار شد و رویداد برند کارفرمایی نیز برای اولین‌بار در این سال برگزار شد. در چند سال اخیر فعالان اکوسیستم همواره یکی از چالش‌های اساسی خود را موضوع منابع انسانی عنوان می‌کردند و رویداد برند کارفرمایی همین موضوع را از حاشیه به متن آورد و تلاشی بود برای اینکه بتوان با توصیف دقیقی از لحظه حال، به راهکارها پرداخت. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای صنعت فناوری‌های مالی و اکوسیستم نوآوری کشور در سال ۱۴۰۲ انداختیم.


دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس


دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۳ از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ در پارک فناوری پردیس در سه بخش نمایشگاهی، رویدادهای تجاری و ترویجی و بخش‌های آنلاین میزبان اعضای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور اعم از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، پارک‌های فناوری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بود. در این دوره از نمایشگاه بیش از چهارصد شرکت نوآور و فناور در قالب غرفه‌دار و نیز ۱۵۰ سرمایه‌گذار استارتاپی حضور داشتند و چهارصد جلسه بین کسب‌وکارها و حدود بیست رویداد، چند سخنرانی و چند پنل متنوع برگزار شد. در جریان نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ پنل‌های متنوعی برگزار شد. نشست صنعت فین‌تک در روز دوم رویداد اینوتکس ۲۰۲۳ در سالن استیج برگزار شد. از دیگر پنل‌های برگزارشده در این نمایشگاه می‌توان به نشست رقابت و انحصار و اقتصاد دیجیتال، پنل استارتاپ‌ها و فرار از فیلترینگ، نشست دیفای، نشست نفس‌های آخر موج اول اکوسیستم، پنل فیلترینگ و اثرات اقتصادی آن روی کسب‌وکارها، نشست بررسی سرمایه‌گذاری‌های پیشین در اکوسیستم نوآوری ایران و نشست بررسی تحلیلی تأمین مالی نوآوری و فناوری از بازار سرمایه اشاره کرد.


دومین سمینار رگ‌تک


دومین سمینار رگ‌تک ایران، در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در محل آکادمی ایرانسل برگزار شد. هدف اصلی دومین سمینار رگ‌تک این بود که توجه نهادهای حاکمیتی و کسب‌وکارهای خصوصی و دولتی را به مفهوم رگ‌تک و کاربرد اثربخش فناوری در قانون‌گذاری، نظارت و تطبیق در عرصه‌های گوناگون و استفاده از فناوری در راستای افزایش کیفیت زندگی مردم جلب کند. در این سمینار دو پنل و سه سخنرانی برگزار شد. پنل اول «بررسی تخصصی رگ‌تک در ایران و اثرات آن تا امروز» و پنل دوم «فرصت‌های آینده رگ‌تک در ایران» نام داشت و سه سخنرانی نیز توسط رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛ حمید حسن‌آبادی، مدیر سابق فناوری اطلاعات سازمان بورس و مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس انجام شد.


پانزدهمین نمایشگاه فاینکس


پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) از ۱۶ تا ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور دویست مجموعه فعال در حوزه‌های بانک، بیمه و بورس برگزار شد. شرکت‌ها و فعالان دولتی و خصوصی حوزه‌های مالی در این نمایشگاه حضور داشتند و مشاهدات میدانی عصر تراکنش نشان می‌دهد این دوره از نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان همراه شد. شرکت‌ها علاوه‌بر ارائه جدیدترین محصولات و خدمات و راهکارهای حوزه فناوری‌های مالی، بانک، بورس و بیمه در غرفه‌ها، پنل‌های تخصصی و کارگاه آموزشی نیز برای بازدیدکنندگان نمایشگاه فاینکس تدارک دیده بودند و این برنامه‌ها با استقبال زیادی همراه بود. رونمایی از سامانه مولتی‌بانک شرکتی آدانیوم به‌عنوان محصول جدید شرکت آدانیک؛ امضای تفاهم‌نامه بین دیجی‌پی و گروه مالی فارابی؛ امضای تفاهم‌نامه هلدینگ صاد و صندوق توسعه فناوری‌های نوین و رونمایی از نکسوکارت (محصول مشترک گروه مالی فارابی و بانک پاسارگاد) ازجمله اخبار مهم این رویداد بودند.


بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ


پس از چهار سال وقفه به بهانه‌های مختلف، بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) به مدت پنج روز از چهارم تا هشتم تیرماه سال ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور ۴۸۰ شرکت، ۱۲۰ هزار بازدیدکننده و ۷۰ مهمان خارجی در قالب ۴۰ شرکت از ۱۰ کشور جهان برگزار شد. الکامپ امسال با ساختاری جدید برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه بخش‌های استیج و استودیو به محتوای الکامپ اضافه شدند. در برنامه استیج با برگزاری پنل‌های تخصصی و ایراد سخنرانی‌، تحولات، روندها و چالش‌های اکوسیستم نوآوری ایران بررسی شد. طبق بررسی‌های عصر تراکنش ۳۳ موضوع در دل محتواهای ارائه‌شده در استیج جای گرفته بود و بحث‌های رگولاتوری، دارایی دیجیتال و سخت‌افزار سهم بیشتری از موضوعات استیج را به خود اختصاص داده بود. طی پنج روز برگزاری الکامپ ۵۳ نشست و سخنرانی با حضور ۱۵۳ نفر از مردان و زنان فعال در فضای صنفی و حوزه فناوری اطلاعات در الکامپ استیج برگزار شد. علاوه‌بر این موارد، برخلاف دوره‌های قبل که کسب‌و‌کارها و صرافی‌های رمزارزی در الکامپ حضور فیزیکی نداشتند یا با عنوان‌ استارتاپ در نمایشگاه حاضر می‌شدند، در این دوره، چند غرفه با متراژ بالا داشتند.


دومین رویداد ملی روز فناوری اطلاعات


دومین رویداد ملی روز فناوری اطلاعات ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور ۱۶۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی و با حمایت شرکت‌های تندرنور، ارتباط فردا‌، تجارت الکترونیک پارسیان و داده‌ورزی جویا برگزار شد. در این رویداد که توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات؛ محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی و حسن هاشمی‌، رئیس سازمان نصر کشور حضور داشتند و از اهمیت حوزه فناوری اطلاعات در شکوفایی اقتصاد کشور صحبت کردند. پخش کلیپ روز فناوری،‌ پخش کلیپ معرفی حامیان، مسابقه و قرعه‌کشی، هم‌نشینی چهره‌ها و تشکل‌های صنفی و کسب‌وکاری، تقدیر و تشکر از پیشکسوت‌های فناوری اطلاعات ایران، اهدای جوایز تینواستارز و گفت‌وگویی در همین باب، اهدای جوایز جام انفورماتیک با حضور وزیر ورزش، جمع‌سپاری برای آزادسازی زندانیان حوزه فناوری و قرائت بیانیه پایانی از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.


اولین رویداد برند کارفرمایی


هشتم شهریورماه ۱۴۰۲ اولین رویداد برند کارفرمایی توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و با حمایت بانک تجارت برگزار شد؛ رویدادی که فرصت بسیار خوبی را برای مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی کسب‌وکارها فراهم کرده بود تا بتوانند تجربه‌های خود در حوزه برند کارفرمایی و چالش‌های جذب و نگهداشت منابع انسانی را به اشتراک بگذارند. این رویداد با چهارده سخنران و یک پنل تخصصی به موضوعاتی مانند راهکارهای جذب و نگهداشت منابع انسانی، روابط عمومی و نقش آن در توسعه برند کارفرمایی کسب‌وکارها، چالش‌های جذب نیروی انسانی متخصص در کسب‌وکارهای خارج از تهران، تفاوت‌ها و چالش منابع انسانی برای مدیران شرکت‌های بزرگ، نسل زد و فرهنگ کاری جدید آنها پرداخت. در این رویداد که با حضور بیش از ششصد نفر از مدیران کسب‌وکارها برگزار شد، علاوه‌بر اینکه متخصصان و مدیران منابع انسانی کسب‌وکارها از چالش‌های این روزهای خود گفتند، بنیان‌گذاران و مدیران عامل کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نیز این فرصت را یافتند تا با فرصت‌های سازمان‌ها برای ساخت، تقویت و حفظ برند کارفرمایی بیشتر آشنا شوند.


نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳


جیتکس ۲۰۲۳ از ۲۴ تا ۲۸ مهرماه در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار شد؛ نمایشگاهی که چهل‌وسومین دوره خود را پشت سر گذاشت. جیتکس ۲۰۲۳ با ۴۱ سالن بزرگ میزبان بیش از شش‌ هزار غرفه از ۱۷۰ کشور دنیا بود و چیزی حدود ۱۸۰ هزار نفر طی پنج روز از آن بازدید کردند. یکی از مهم‌ترین محورهای اصلی این نمایشگاه هوش مصنوعی بود و کنفرانس‌ها با ۲۱ محور اصلی و ۱۵۰۰ سخنران از ۸۰ کشور برگزار شد.

یکی از موضوعات جالب در این دوره از برگزاری جیتکس این بود که بخش‌هایی مستقل برای فین‌تک و بلاکچین وجود داشت. تیم رسانه‌ای راه‌کار نیز هر روز مهم‌ترین تحولات این رویداد جهانی را با ما در میان گذاشت. طبق مشاهدات تیم راه‌کار، هرچند جیتکس با نگاه اول سوار بر روندهایی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس و وب ۳.۰ بود؛ اما واقعیت آن است که کاربردپذیری این روندها نیز توسط شرکت‌های بزرگ بسیار به چشم می‌آمد. شرکت‌های بزرگ حاضر در جیتکس به دنبال ارائه محصولات خود برای حل چالش‌های کسب‌وکارها بودند و نه‌فقط ارائه یک محصول و سوار شدن بر روندهای جهانی.


رویداد پرشین‌ تک‌سامیت


در جیتکس ۲۰۲۳ شاهد حضور پررنگ ایرانیان در شهر دوبی بودیم و دورهمی‌هایی نیز توسط فعالان کسب‌وکاری ایرانی در حاشیه این رویداد برگزار شد؛ دورهمی‌هایی که به نظر می‌رسید شروع راهی برای ساختن کامیونیتی و حلقه ارتباطی فعالان کسب‌‌وکارهای فارسی‌زبان مبتنی بر فناوری در منطقه بود. یکی از کامل‌ترین این رویدادها، پرشین تک‌سامیت بود که فرصت خوبی برای تبادل نظر و البته شبکه‌سازی فراهم کرده بود. این رویداد در تاریخ 27 مهرماه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ برگزار شد و شامل سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی بود و شرکت‌کنندگان این امکان را داشتند تا طی این همایش با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فعال آشنا ‌شوند و شبکه‌ حرفه‌ای خود را گسترش دهند.

طه تهرانی، عظیم ربیع‌زاده، مصطفی ثابتی، مصطفی مرشدی و همچنین مجموعه‌های عصرانه راه‌کار و شورای بازرگانی ایرانیان دوبی برگزارکنندگان اصلی این همایش بودند. همچنین پوریا حداد، مصطفی ثابتی، مهگل ثابت، مصطفی مرشدی، کیوان محیط مافی، هاجر سعیدی‌نژاد، طه تهرانی، جواد بهره، رضا قربانی، عماد قائنی، محمد رحمانی، مهدی رجبی و عظیم ربیع‌زاده در این برنامه سخنرانی کردند. کارنگ و استودیو راه‌کار نیز از حامیان رسانه‌ای این دورهمی فعالان اکوسیستم بودند.


دهمین نمایشگاه کیش‌اینوکس


دهمین نمایشگاه کیش‌اینوکس 2023 (نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور) از 15 تا 18 آبان‌ماه 1402 در جزیره کیش برگزار شد. یکی از خصوصیاتی که این نمایشگاه را متمایز می‌کند، برگزاری آن در جایی غیر از پایتخت است. مهم‌ترین اتفاقی که در چهار روز برگزاری کیش‌اینوکس افتاد، شبکه‌سازی‌هایی بود که نه‌تنها در دل این رویداد که به‌واسطه برگزاری آن در جایی خارج از پایتخت و به دور از فضاهای رسمی و اداری شکل گرفت. در این دوره از رویداد کیش‌اینوکس بانک‌ها حضور بسیار پررنگی داشتند و با غرفه‌سازی‌هایی که انجام داده بودند، از آخرین دستاوردها و محصولات خود رونمایی کردند. علاوه‌بر بانک‌ها، در این رویداد شاهد حضور شرکت‌های بیمه‌ای، کارگزاری‌های بورس و… نیز بودیم. تنظیم‌گری و نظارت هوشمند، نقش سیستم بانکی کشور در مسیر مهار تورم و رشد تولید، استفاده از ظرفیت‌های مشترک بازار پول و سرمایه، بانکداری و بیمه آفشور در مناطق آزاد و… ازجمله محورهای سخنرانی‌ها و میزگردهای این رویداد بودند.


دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت


دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‏های پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند»، روزهای 29 و 30 آبان‏ماه 1402 برگزار شد. این همایش به همت پژوهشکده پولی و بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک در مرکز همایش‏‌های بین‏المللی صداوسیما با شانزده نشست تخصصی، سیزده کارگاه آموزشی و ۲۴ کارگاه معرفی محصول، سخنرانی‏‌های مقامات و صاحب‌‏نظران، معرفی نوآوری‌‏های برتر در قالب جشنواره دکتر نوربخش و نمایشگاه محصولات تخصصی در صنعت پرداخت برگزار شد.

دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‏های پرداخت دارای چهار محور اصلی بانکداری هوشمند؛ مفاهیم، روندها و آثار؛ نقشه راه بانکداری هوشمند؛ تجربه مشتری در بانکداری هوشمند و سیاست‏گذاری و تنظیم‌‏گری هوشمند بود. طبق اعلام علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‏‌های پرداخت درمجموع بیش از شش‌ هزار بازدیدکننده داشت و این استقبال نشان‏دهنده آینده روشن صنعت بانکداری است.

پیمان قربانی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، در مراسم اختتامیه این همایش اعلام کرد که قرار است هم‏راستا با گذار از بانکداری الکترونیک به سمت نسل چهارم بانکداری، نام همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌‏های پرداخت به بانکداری نوین و نظام‌‏های پرداخت تغییر کند.


سومین رویداد ۹ ژانویه


رویداد ۹ ژانویه که عنوان رویداد «بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران» را با خود یدک می‌کشد، یک رویداد سالانه با محوریت کسب‌وکارها و فعالان حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال ایران است و طی سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین دورهمی‌های اکوسیستم رمزارز و دارایی دیجیتال ایران تبدیل شده و فرصتی است برای اینکه درباره مهم‌ترین مسائل بازیگران این جهان نوپدید بحث و راهکارهای احتمالی مطرح و نقد و بررسی شود. سومین دوره این رویداد که در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه در کتابخانه ملی برگزار شد، با استقبال بیش از دو هزار بازدیدکننده همراه شد و بیش از صد ارائه، سخنرانی، کارگاه و مصاحبه‌های تحلیلی در آن انجام شد.

سومین رویداد ۹ ژانویه که به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و با حمایت والکس، کاریزما، نوبیتکس، آبان‌تتر، هیتوبیت، فرهاد اکسچنج، کاریزما و زربان برگزار شد، در مقایسه با سال‌های قبل تفاوت‌هایی پیدا کرده بود و علاوه‌بر سخنرانی‌ها‌‌ و پنل‌های تخصصی، بخش‌هایی مانند نمایشگاه، کاریابی، جایزه، شبکه‌سازی و کارگاه‌های آموزشی نیز به آن اضافه شده بود. طی دو روز برگزاری سومین رویداد ۹ ژانویه، سالن قلم کتابخانه ملی میزبان پنج بخش بود که درمجموع ۴۳ نفر در آنها، ارائه داشتند. علاوه‌بر این ارائه‌ها، کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در روز اول، هفت چهره شاخص اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور را انتخاب و با اهدای تندیس از تلاش‌های آنها برای پیش‌روی اکوسیستم رمزارز ایران قدردانی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش