عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

آینده در دستان مدیران

نگاهی به گفت‌وگو‌های جلد ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۲

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / عصر تراکنش، ماهنامه اختصاصی مدیران فناوری‌های مالی ایران است؛ نشریه‌ای که دو عنصر کلیدی «مدیران» و «کسب‌وکارها» برایش بسیار مهم است و بر مدیران و آنهایی که قرار است آینده کسب‌وکارهای فناوری‌های مالی ایران را بسازند، تمرکز کرده است؛ به همین دلیل هر ماه جلد خود را به یکی از مدیران صنعت فناوری‌های مالی کشور اختصاص می‌دهیم و به سراغ چهره‌های فعال روز صنعت می‌رویم؛ افرادی که به عقیده ما حضورشان در این صنعت می‌تواند باعث «تغییر» شود. بنا بر روال ویژه‌نامه پایان سال، بر آن شدیم که مروری بر جلدهای ماهنامه عصر تراکنش در سال 1402 داشته باشیم. در سالی که گذشت به سراغ ۱۰ نفر از مدیران صنعت‌ فناوری‌های مالی رفتیم و مسیر حرفه‌ای و اقدامات مهم آنها را روایت کردیم. علیرضا خداکرمی، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ داده‌پردازی پارسیان؛ حجت‌الله فرهنگیان، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا؛ بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه؛ مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا؛ هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور؛ علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر؛ هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت؛ آرش بابایی، مدیرعامل توسن؛ یوسف پناهی، مدیرعامل تیس و حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر افرادی هستند که تصویر آنها روی جلد ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۲ قرار داشته است.

یکی از مجموعه‌های بزرگی که در سال ۱۴۰۱ و هم‌زمان با بسیاری دیگر، پایش را روی گاز گذاشت، هلدینگ داده‌پردازی پارسیان بود. در سال ١۴٠١ که بسیاری از استارتاپ‌ها با مشکلات جدی مواجه بودند و مسائل زیرساختی مثل قطعی‌های اینترنت چالش‌هایی جدی برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کرده بود، هلدینگ داده‌پردازی پارسیان ۶۰۰ میلیارد تومان در اکوسیستم نوآوری کشور سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داد. تمامی این اتفاق‌ها باعث شد به سراغ مغز متفکر پشت این جریان فکری و حامی اکوسیستم نوآوری کشور برویم و با او و نوع نگاهی که به مسائل دارد، بیشتر آشنا شویم؛ کسی که معتقد است بزرگ‌ترین چالش فعلی کشور در حوزه کسب‌وکار تأمین مالی در فضای بی‌ثباتی است و فردی که تجربه فراوانی در سمت‌های مدیریتی مختلف کشور داشته و با حوزه‌های سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه آشنایی عمیقی دارد؛ علیرضا خداکرمی.


حجت‌الله فرهنگیان نامی آشنا برای فعالان و بازیگران بازار سرمایه ایران است که خلق اتفاق‌های نوین در حوزه فناوری‌های مالی، از بازار متشکل ارزی گرفته تا نسل جدید OMSها از مواردی است که در سابقه فعالیت‌ حرفه‌ای او به چشم می‌خورند. فرهنگیان از معدود مدیران صنعت مالی کشور است که هم در صنعت بانکداری و هم در بازار سرمایه کشور تجربه فعالیت حرفه‌ای هم‌زمان را دارد؛ موضوعی که باعث شده دید عمیق و منسجم‌تری از شرایط و چالش‌های این دو صنعت داشته باشد. او براساس همین تسلطش بر دو صنعت، معتقد است توسعه فناوری اطلاعات در کشور در بازار پولی بسیار بیشتر از بازار سرمایه بوده و مهم‌ترین دلیلش را حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها و تفاوت نگاه رگولاتوری این دو صنعت می‌داند. فرهنگیان علاوه‌بر خلق تجارب جدید در حوزه‌های مالی، در دوره‌ای با ورود به حوزه آموزش کودکان نوآوری‌هایی را نیز در زمینه‌های آموزشی در سطح کشور معرفی کرده است.


حدود بیست سال می‌شود که بهزاد صفری در صنعت بانکی کشور فعالیت می‌کند؛ فردی که در این سال‌ها تمرکز اصلی‌اش روی پروژه‌های کربنکینگ بانک‌های کشور بوده و تجربه زیادی در این حوزه دارد. فعالیت حرفه‌ای بانکی صفری از مؤسسه قرض‌الحسنه بسیجیان شروع شد و سپس به بانک دی، بانک پاسارگاد، پست‌بانک، بانک قوامین، بانک تجارت و سپس بانک سپه رسید. او که اکنون معاون فناوری اطلاعات بانک سپه است، می‌گوید شیرین‌ترین و مهم‌ترین دستاورد دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش مربوط به ادغام بانک سپه است، زیرا یک ابرپروژه به ‌شمار می‌رفت که شش مهاجرت بزرگ را به ‌دنبال داشت. در گفت‌وگویی که با بهزاد صفری داشتیم، مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای او را بررسی کردیم. او می‌گوید در انجام هر پروژه‌ای، رهبری تیم اهمیت بسیار زیادی دارد و در بسیاری از مواقع، پروژه‌ها ممکن است به نازکی تار مو شوند، ولی پاره نشوند و تنها عنصری که نمی‌گذارد این تار مو پاره شود، نقش رهبری در تیم است.


مهرداد حیدرپور را می‌توان از آن دست مدیرانی در صنعت بانکی و پرداخت کشور دانست که در طول تمام فعالیت حرفه‌ای خود، شخصیتی آرام، بی‌حاشیه و متمرکز داشته است. بسیاری حیدرپور را با شرکت بازرگانی مبناکارت آریا می‌شناسند؛ شرکتی که او از زمان تأسیسش تاکنون، مدیرعامل آن است و یکی از شرکت‌های باثبات از لحاظ مدیریتی در این صنعت به حساب می‌آید. همین ثبات مدیریتی باعث رشد آرام و پیوسته این شرکت در این سال‌ها شده است. بازرگانی مبناکارت آریا که شرکتی تجهیزات‌محور شناخته می‌شود، اکنون یکی از تمرکزهای اصلی‌اش بر فعالیت‌های نرم‌افزاری است و توسعه واحد نرم‌افزار آن یکی از تغییرات مهمش طی چند سال اخیر بوده است. حیدرپور، چشم‌انداز پنج‌ساله بازرگانی مبناکارت آریا را روشن و آینده را بهتر از امروز تصور می‌کند. در گفت‌وگویی که با او داشتیم، علاوه‌بر اینکه مسیر حرفه‌ای او را مرور کردیم، به اقدامات اخیر این شرکت نیز پرداختیم.


شرکت تندر نور را عده‌ای از استادان دانشگاه شریف در سال ۱۳۷۳ تأسیس کردند تا نرم‌افزارهای لبه فناوری بانکی و پرداخت را در کشور تولید کند. سپس، در سال‌ ۱۳۹۰ بانک سامان سهام این شرکت را خریداری می‌کند و به این ترتیب بیشتر اعضای تیم نرم‌افزاری تندر نور به انگیزه تأسیس شرکت پردازشگران سامان از آن جدا می‌شوند. در پی این اتفاق، تمرکز تندر نور روی سخت‌افزار می‌رود و از یک زمانی به بعد، این شرکت به‌جز تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان، دیگر کاری انجام نمی‌دهد. افول تندر نور در همین زمان شروع می‌شود و در سال ۱۳۹۵ تا مرز ورشکستگی نیز می‌رود؛ تا اینکه در این سال هومن سپهری مدیرعامل این شرکت می‌شود. با مدیرعاملی سپهری، ابتدا حوزه تعمیرات در این شرکت تقویت می‌شود و سپس بخش نرم‌افزاری بهبود می‌یابد. سپهری بیش از ۲۹ سال سابقه فعالیت در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم‌های بانکی و پرداخت در داخل و خارج از کشور را دارد و حالا بعد از گذشت حدود هفت سال از مدیرعاملی او در تندر نور، سال گذشته رکورد تولید و فروش را در کشور زد.


علی نوری یکی از مدیران باسابقه صنعت فناوری و بانکی کشور است که در طول فعالیت‌ حرفه‌ای‌اش در صنعت بانکی و پرداخت کشور همواره به‌ دنبال ایجاد تغییرات مثبت بوده است. در سوابق کاری او، مدیرعاملی شرکت فن‌آوا کارت و سپس هلدینگ فن‌آوا دیده می‌شود؛ فعالیت‌هایی که نوری از آنها به‌خوبی یاد می‌کند و ورودش به صنعت بانکی و پرداخت کشور را که از طریق فن‌آوا کارت اتفاق افتاده، نقطه‌عطفی در زندگی حرفه‌ای‌اش می‌داند. او می‌گوید ورودش به بانک شهر نیز به پشتوانه همان سابقه بوده است. نوری از خردادماه سال جاری در سمت مدیرعاملی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر فعالیت می‌کند؛ هلدینگی که با هدف تأمین نیازمندی‌های گسترده حوزه فناوری اطلاعات بانک شهر و همچنین تولید محصولات خلاقانه در زمینه بانکداری الکترونیکی و صنعت پرداخت شروع به کار کرده است.


بانک تجارت یکی از بانک‌های مهم و استراتژیک کشور است که در تمام ۷۲ سال فعالیتش بر حوزه کسب‌وکارها متمرکز و درواقع یک بانک B2B بوده است، اما از سال گذشته این بانک در حوزه B2C نیز ورود کرده است. حالا بسیاری بر این عقیده‌اند ترکیب حضور هادی اخلاقی، در سمت مدیرعاملی با مدیران ارشدی که او در این بانک گرد هم آورده، ترکیبی طلایی برای بانک تجارت بعد از سال‌هاست و احتمالاً باید شاهد پیشگام‌ شدن بانک تجارت در بسیاری از حوزه‌های نوآورانه باشیم. بنابراین بانک تجارت که سالیان متمادی بر مشتریان بزرگ و سازمانی تمرکز داشت، تصمیم گرفته هم‌زمان با ارائه خدمت به مشتریان سازمانی، نیازهای خرد آنها را نیز شناسایی کند و پوشش دهد و اخلاقی با ترکیب جدید مدیرانش در هیئت‌مدیره و شرکت‌های تابعه، سعی دارد با ارائه خدمات جدید و نوآورانه، گروه‌های متنوعی از مشتریان بانک را در کانون توجه قرار دهد.


آرش بابایی را می‌توان یکی از مدیران جوان صنعت بانکی کشور دانست که فعالیت حرفه‌ای خود را از لایه کارشناسی در شرکت توسن شروع کرده و از آبان‌ماه ۱۴۰۱ در سمت مدیرعاملی این شرکت در حال فعالیت است. توسن از شناخته‌شده‌های صنعت نرم‌افزار بانکی کشور است و همواره در طول سال‌های فعالیتش از آن به‌عنوان شرکتی پیشرو و نوآور یاد می‌شود. بابایی که مسیر ترقی خود را به‌‌صورت پلکانی در توسن طی کرده، معتقد است این پله‌پله پیشرفت کردن یکی از ویژگی‌های بخش خصوصی است و از این طریق است که افراد پرتلاش امکان شکوفایی می‌یابند. او با حضورش در سمت مدیرعاملی توسن، ایده بانکداری پلتفرمی‌ را مطرح کرده که معتقد است یکی از روندهای جدید در تحول دیجیتال صنعت بانکی است و می‌گوید توسن سعی دارد با استفاده از این روند، سرویس‌های بانکی لازم برای هلدینگ‌های بزرگ را به‌صورت سفارشی‌شده در اختیار آنها قرار دهد.


شرکت داده‌پردازی معتمد تیس نیز در ابتدای سال ۱۴۰۱ به منظور اخذ مجوز فعالیت نوع اول معتمد مالیاتی تأسیس شد و در تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ موفق به اخذ مجوز شرکت معتمد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی شد؛ شرکتی که به گفته مدیرعامل آن، طی یک سال گذشته، بالغ بر ۲۰۰ میلیون صورت‌حساب الکترونیکی را ارسال کرده و بیش از ۱۱.۰۰۰ شخص حقیقی و حقوقی تیس را به‌عنوان معتمد خود در سامانه مؤدیان انتخاب کرده‌اند و اکنون یکی از فعال‌ترین شرکت‌های معتمد مالیاتی در کشور است. به دلیل نقش مهمی که شرکت‌های معتمد مالیاتی در سال‌های آینده در ساختار مالیاتی کشور خواهند داشت و البته عملکردی که تیس در یک سال فعالیت خود داشت، بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با یوسف پناهی، مدیرعامل تیس، از شکل‌گیری این شرکت و برنامه‌هایی که برای آینده دارند، بپرسیم.


حمزه آقابابایی یکی از مدیران جوان صنعت بانکی و پرداخت کشور است که توانسته در یک سال و نیم فعالیت خود در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در مقام مدیرعامل، این شرکت را در رتبه‌‏بندی‌‏های شاپرک دو پله رشد دهد. شرکتی که در زمان ورود او در خردادماه ۱۴۰۱، از حیث تعداد تراکنش، رتبه یازدهم بازار و از لحاظ مبلغ تراکنش‌‏ها نیز رتبه نهم را داشت و اکنون وارد کانال شش‌‏درصدی از سهم مبلغ تراکنش‌‏ها شده و به عقیده او، حرف‌‏هایی برای گفتن در صنعت دارد. شاید بتوان این‌‏طور گفت که پرداخت الکترونیک سپهر در مدت مدیرعاملی آقابابایی، به معنای واقعی کلمه پوست‌‏اندازی کرد که نمود آن را نیز می‌‏توانیم در ریبرندینگ و تغییر لوگو این شرکت مشاهده کنیم. آقابابایی گفت آنها انواع استراتژی‌‏های نوآوری باز را در ۲۰ ماه گذشته تجربه کرده‌اند؛ از عقد قرارداد مشارکت گرفته تا ادغام و تملک.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش