عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

درباره شماره سوم کتاب راه‌کار

نگاهی همه‌جانبه به موضوع بانکداری

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش 62؛ مینا والی، مدیر مسئول ماهنامه عصر تراکنش / این ماه همراه با نسخه‌ای از عصر تراکنش که در دست دارید، ضمیمه‌ای با نام «کتاب راه‌کار» منتشر کرده‌ایم؛ ضمیمه‌ای که اکنون شماره سوم آن آماده و توزیع شده و بر موضوع بانکداری تمرکز دارد. کتاب راه‌کار محصولی جوان از «کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار» است که شبیه هیچ‌کدام از محصولات قبلی ما نیست. در نامش واژه کتاب دارد، ظاهرش شبیه کتاب است، اما همچون نشریات، دوره انتشار منظم دارد. به این خاطر این محصول را مجله «کتاب راه‌کار» نامیده‌ایم که چیزی مابین کتاب و مجله است. همچون کتاب محصولی مستقل و غیروابسته به شماره‌های قبل و بعد از خود است و همچون مجله دوره انتشار منظم دارد.

در هر شماره کتاب راه‌کار می‌خواهیم بر موضوع مشخصی تمرکز کنیم. در هر شماره با انتشار خلاصه کتاب‌ها و مقاله‌های مهم یک موضوع، نگاهی عمیق به آن موضوع خاص خواهیم داشت. می‌دانیم امروز حجم مطالب موجود در هر موضوعی زیاد و از سوی دیگر فرصت مطالعه محدود است. ما با انتخاب و خلاصه‌سازی بهترین منابع موجود در هر موضوعی می‌خواهیم به نیازی که این دو یعنی منابع نامحدود و زمان محدود ایجاد می‌کنند، پاسخ دهیم.

قطعاً هیچ‌وقت خلاصه‌ها جای منابع کامل را نمی‌گیرند و برای کسانی که اهل مطالعه کتاب هستند، هیچ‌وقت لذت مطالعه کتاب اصلی را نخواهد داد، اما در دنیای حرفه‌ای مدیران و کارشناسان به درک و یادگیری موضوعات وسیعی نیاز دارند که چاره‌ای جز روی‌آوردن به چکیده‌ها نیست. این تشنگی دانستن گاهی ما را در تله‌ای می‌اندازد که تولیدکنندگان محتواهای دم‌دستی ساخته‌اند. متأسفانه درصد بالایی از محتواهای تولیدی حتی در موضوعات تخصصی آغشته به ناخالصی شده‌اند. منابع اشتباه که معمولاً بیشتر از منابع درست در دسترس قرار دارند، نه‌تنها دانش کسی را افزایش نمی‌دهند، بلکه گمراه‌کننده و مانعی برای یادگیری دانش درست نیز هستند.

ما در کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار این سال‌ها تجربه تولید و انتشار محتوا هم در قالب رسانه کتبی و هم در قالب کتاب و گزارش تحقیقاتی را داشته‌ایم و در محصول جدید راه‌کار می‌خواهیم از این تجربیات خود برای پاسخ به این نیاز مهم مدیران و کارشناسان فناوری‌های مالی استفاده کنیم.

شماره مهرماه کتاب راه‌کار سومین شماره این نشریه است که به ارائه خلاصه بهترین کتاب‌های موجود در حوزه بانکداری پرداخته است. دو شماره قبلی با دو موضوع دارایی دیجیتال و لندتک منتشر و در اختیار فعالان صنعت فناوری‌های مالی کشور گذاشته شد. در شماره سوم 14 کتاب با موضوع بانکداری خلاصه شده‌اند و تلاش شده کتاب‌هایی انتخاب شوند که از زوایای گوناگونی موضوع بانکداری را بررسی می‌کنند.

در میان کتاب‌هایی که انتخاب کرده‌ایم، برخی نگاهی تاریخی به موضوع بانکداری دارند و نقش بانک‌های مرکزی در سقوط اقتصاد کشورها و حتی قاره‌ها را بررسی می‌کنند. اینجا بانک‌ها و خصوصاً بانک‌های مرکزی در نقش بازیگران مهم اقتصادی هستند که تصمیمات گرفته‌شده در آنها می‌تواند به سقوط یا رشد اقتصادی کشوری منجر شود؛ همان‌طور که «لیاقت احمد» در کتاب «اربابان امور مالی: بانکدارانی که دنیا را ورشکست کردند» با مطالعه‌ای مهیج  روی بانک‌های مرکزی درباره سیاست‌های فاجعه‌بار پولی بانک‌های مرکزی اروپایی و آمریکایی در دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ داستان‌سرایی می‌کند. یا در بخشی دیگر، در خلاصه‌ای از کتاب «وحشت ۱۹۰۷»، درس‌هایی از توفان مهیب بحران‌های اقتصادی مهم دنیا ارائه شده و به ما اهمیت بررسی تاریخچه بحران‌های اقتصادی را یادآوری می‌کند. در این کتاب شباهت‌های غیرعادی دو بحران سال‌های ۱۹۰۷ و ۲۰۰۸ بررسی شده و نویسندگان آن ریشه هر دو بحران را در ارتباط متقابل و تنگاتنگ بین شرکت‌های مالی می‌دانند که مشکل موجود در یک شرکت بلافاصله به سایر شرکت‌ها نیز منتقل می‌شود.

برخی دیگر از کتاب‌های این مجموعه به بانک‌ها، همچون کسب‌وکارهایی می‌نگرند که با توجه به تغییرات سریع دنیای پیرامون‌شان، نیاز به بازبینی در ساختار و مدیریت خود دارند. همچون نگاهی که کتاب «بانکداری ناب» به بانک‌ها دارد و راهکاری برای بهره‌وری بیشتر در دفاتر مالی بانک‌ها ارائه می‌دهد. در خلاصه این کتاب مفهوم ناب در بانکداری بررسی می‌شود  و اینکه چگونه بانک‌ها می‌توانند از مفهوم ناب برای از بین بردن مشکلات کلیدی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود استفاده کنند. نمونه دیگر خلاصه کتاب «بانکداران بهتر، بانک‌های بهتر» است که راهکاری برای جلوگیری از رفتارهای غیرمسئولانه بانکداران ارائه می‌دهد. در این کتاب می‌خوانیم: «نه جریمه‌های میلیاردی و نه مقررات مندرج در قانونی اصلاح وال‌استریت و حفاظت مصرف‌کننده مصوب سال ۲۰۱۱، بانک‌ها را از رفتار غیرمسئولانه باز نداشته است. این پویایی تغییر نخواهد کرد؛ مگر اینکه حقوق و پاداش بانکداران نیز تغییر کند.» نویسندگان این کتاب سیستم داوطلبانه‌ای را پیشنهاد می‌دهند که نامش را «بانکداری متعهد» گذاشته‌اند و در این نظام بانکداری مدیران اجرایی به‌طور قراردادی مسئول بخشی از زیان‌ها و جریمه‌های بانک خود از دارایی‌های شخصی خود می‌شوند.

سایر کتاب‌های این مجموعه نیز بانک‌ها را از زوایای دیگری مورد توجه قرار داده‌اند و تلاش راه‌کار بر این بوده که مجموعه متنوعی را آماده کند که بتواند موضوعات گسترده بانکداری به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم اقتصادی کشور را پوشش دهد. در شماره‌های آتی کتاب راه‌کار به موضوعات مهم دیگری خواهیم پرداخت و محتواهای چکیده‌ای را در اختیار مدیران و کارشناسان صنعت خواهیم گذاشت تا بلکه نقشی در توسعه دانش فعالان صنعت و پیشرفت در فناوری‌های مالی کشور داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش