عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

وارد جریان روزمره زندگی مردم شده‌ایم

سیدحامد قنادپور، مدیرعامل تارا از کمپین «دستی بگیر» تا آینده «صنعت اعتبار» در ایران می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / «تارا» یک سرویس دریافت و پرداخت اعتباری است که کار خود را با مشتریان سازمانی آغاز کرد و در سال ۱۴۰۲ و یک سال و نیم بعد از راه‌اندازی سرویس «الان بخر، بعداً پرداخت کن» که با کد معرف فعال می‌شد، خیلی پرسروصدا و با برگزاری یک کمپین محیطی در مترو و سطح شهر تهران از عمومی شدن این خدمت رونمایی کرد. کمپین «قرض نگیر، از تارا دستی بگیر» در آذرماه و دی‌ماه باعث شد نگاه‌ها در این صنعت به بازیگری معطوف شود که پشت آن گروه صنعتی گلرنگ و مدیرعاملی است که از «همراه‌کارت» و «ارتباط ‌فردا» و دیگر نوآوری‌های بانکی آمده است.

پلتفرم‌هایی نظیر تارا در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده‌اند. پایین آمدن قدرت خرید مردم از یک سو و امکاناتی که این پلتفرم‌ها در اختیار افراد قرار می‌دهند از سوی دیگر، ازجمله دلایل رواج آنهاست. امکاناتی که تارا به کاربرانش ارائه می‌دهد شامل سرویس بازگشت وجه یا خرید اعتباری با جیب خالی، از بیش از هفت هزار فروشگاه و برند موجود در کشور است. با وجود این، توسعه چنین سرویس‌هایی به ایجاد فرهنگ استفاده از آنها و تبدیل شدن سبک زندگی اعتباری به چیزی بیشتر از خرید قسطی بستگی دارد. در گفت‌وگو با حامد قنادپور، مدیرعامل تارا، درباره دستاوردها و چالش‌هایشان در یک سال گذشته و برنامه‌هایی که برای آینده این پلتفرم دارند، صحبت کردیم و از تلاش‌هایشان در راستای توسعه سبک زندگی اعتباری پرسیدیم.


فلسفه شکل‌گیری تارا


سیدحامد قنادپور که در سوابق کاری او مؤسس و مدیرعامل شرکت ارتباط فردا و مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های همراه کارت، فینووا، فینوتک و… دیده می‌شود، در انتهای سال ۱۳۹۹ تارا را راه‌اندازی می‌کند. او درباره حضور در این شرکت و فلسفه وجودی‌اش می‌گوید: «سال ۱۳۹۹ به دنبال فلسفه بنیادین زندگی‌ام بودم و تصمیم داشتم کسب‌وکاری برای افزایش رفاه مالی مردم راه بیندازم. در آن زمان، مدل‌های پرداخت اعتباری به‌ویژه مدل BNPL در دنیا در حال ترند شدن بودند و این با باورها و آرمان‌های ذهنی من برای ارائه خدمات بانکی به عموم مردم و رفاه مالی قشر متوسط منطبق بود. به همین دلیل در مجموعه گروه صنعتی گلرنگ، تارا را شروع کردیم. گلرنگ با در اختیار داشتن بخش‌های کاملی از زنجیره تأمین و شبکه بسیار متنوع فروشگاهی و کالایی، بستر بسیار مناسبی برای توسعه و پایه‌گذاری این ایده بود. متأسفانه در دو، سه سال اخیر با کاهش قدرت خرید مردم، نیازها تغییر چشمگیری کرده، اما آرمان و هدف ما در تارا، وارد کردن مفهوم «اعتبار» به جریان زندگی مردم بود. حتماً در جریانید که اعتبار سال‌ها است در همه‌جای دنیا در حال استفاده شدن است، اما در ایران هنوز مفهوم تازه‌ای است.»


دستیابی به هفت هزار شعبه فروشگاهی


بنا بر صحبت‌های قنادپور، تارا فعالیت خود را با تمرکز روی سازمان‌ها آغاز کرده‌ و بعدها به سمت ارائه اعتبار به عموم مردم رفته است، اما این تمام ماجرا نیست. آنها در سالی که گذشت،‌ اقدامات دیگری را هم پیش برده‌اند. او در این باره بیان می‌کند: «کاربران سازمانی ما، یعنی کارمندان سازمان‌های طرف قراردادمان، به اعتبار سازمانشان و به پشتوانه آنها، فقط با نصب اپ تارا، اعتبارشان را رؤیت می‌کنند و می‌توانند از هفت هزار فروشگاه در سراسر کشور به‌صورت اعتباری خرید کنند. توسعه فروشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی ما در سال جاری بود.

اساساً در دنیا هم سرویس‌های اعتباری با چرخه بسته، برحسب کیفیت و تنوع فروشندگانشان اهمیت پیدا می‌کنند. ما در سال ۱۴۰۲ موفق شدیم به حضور در هفت هزار نقطه فیزیکی و پذیرنده در سراسر کشور دست پیدا کنیم و با معتبرترین و نامدارترین برندهای ایرانی قرارداد پذیرندگی ببندیم؛ برندهایی نظیر دیجی‌کالا، بانی مد، روژا شاپ، خانومی، هایپرمی، فروشگاه‌های شهروند، دیلی مارکت و… که نیاز مشتری را بی‌پاسخ نمی‌گذارند. از سوی دیگر، سرویس اعتبار خرد تارا را برای عموم مردم راه‌اندازی کردیم. دریافت این اعتبارِ پنج تا پنجاه میلیون ریالی، کمتر از بیست دقیقه طول می‌کشد. احراز هویت و اعتبارسنجی، مهم‌ترین مرحله است. این افراد هم تا پنج میلیون تومان می‌توانند از تارا اعتبار بگیرند، از فروشگاه‌های ما خرید کنند و در دو قسط بازپرداخت کنند. استقبال از این سرویس تارا بی‌نظیر بود.»


متمرکز بر زندگی روزمره مردم


تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تمایل آنها به استفاده از سرویس‌های BNPL در سال‌های اخیر بیشتر شود. از همین رو سرویس BNPL تارا نیز مورد استقبال مردم قرار گرفته است. قنادپور درباره این استقبال توضیح می‌دهد: «سبک زندگی و اقتصاد اعتباری سال‌ها است که در دنیا در جریان است و به مردم کمک می‌کند چرخ زندگی روزمره‌شان را بچرخانند و قدرت خرید خود را افزایش دهند. از این سرویس در ایران هم استقبال شده است. البته لازم به ذکر است که تنوع فروشگاه‌های ما، به‌ویژه در حوزه ملزومات زندگی عادی و روزمره مردم مثل خریدهای سوپرمارکتی هم بی‌تأثیر نبوده است.»

او معتقد است سرویس‌های اعتباری در کشور این پتانسیل را دارند که مثل مسترکارت و ویزاکارت که همه در اروپا و آمریکا از آنها استفاده می‌کنند، به سرویسی فراگیر تبدیل شوند. این امکان برای سرویس اعتباری تارا که بدون سود و کارمزد است، بیشتر هم می‌شود. به باور قنادپور، استفاده از سرویس‌های اعتباری یک فرهنگ است و برای اینکه رونق بگیرد، باید فرهنگ آن در جامعه جا بیفتد. او می‌گوید: «درواقع، تصور عموم مردم از سبک زندگی اعتباری، زندگی قسطی است. فرهنگ ایرانی بدهکار بودن را مضموم می‌داند، اما این سبک زندگی به افزایش قدرت خرید مردم کمک می‌کند و یک جریان سالم پول را شکل می‌دهد.»


خرید کردن با جیب خالی


به گفته مدیرعامل تارا، ۱۴۰۲ برای این شرکت سال خوبی بوده و دستاوردهای قابل قبولی داشته‌اند؛ دستاوردهایی نظیر گسترش تعداد فروشگاه‌ها، افزایش تعداد کاربران سازمانی تا هفت میلیون نفر و مدل کسب‌وکاری اعتبار خرد. او در این باره می‌گوید: «برای استفاده از اعتبار BNPL تارا نیازی به پرداخت هزینه‌ نیست. شما با جیب خالی می‌توانید از تارا اعتبار بگیرید، از فروشگاه‌های ما خرید کنید و از یک ماه بعد آن را برگردانید. می‌توانید تصور کنید این چه مزیت رقابتی می‌تواند باشد و چقدر می‌تواند گره از مشکلات زندگی مردم باز کند! آنها امکان خرید از بهترین‌ و معتبرترین فروشگاه‌های ایران مانند افق کوروش، هایپرمی، دیجی‌کالا، طلافروشی‌های ساعتچی و کیا گالری، ارائه‌دهندگان خدمات مسافرتی، استادکار و بهترین برندهای پوشاک را دارند.»


چالش‌های حوزه فناوری و نوآوری


درست است که تارا در مسیر توسعه قرار دارد و سال ۱۴۰۲ را با دستاوردهای قابل قبولی پشت سر گذاشته، اما این شرکت هم مثل دیگران با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. قنادپور درباره چالش‌های راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری در ایران می‌گوید: «فعالیت در بخش خصوصی چالش‌های خاص خودش را دارد؛ از مشکلات برگرفته از محیط کلان گرفته تا نیروی انسانی. در حوزه فناوری و نوآوری این چالش‌ها دوچندان هم می‌شوند. ما با چالش‌هایی نظیر رگولاتوری، عدم ثبات شرایط اجتماعی، تغییرات فناوری و فرهنگ درگیر بوده و هستیم.»


استقبال خوب مردم از تارا


بنا بر صحبت‌های مدیرعامل تارا، سرویس‌‌های این شرکت مورد استقبال بخش بزرگی از مردم قرار گرفته و رشد و فراگیری آن با سرعت زیادی در حال رخ دادن است و آنها از میزان معرفی تارا به دیگران توسط کاربران فعلی‌اش تعجب کرده‌اند. قنادپور با بیان این موضوع می‌گوید: «استقبال مردم از تارا تاکنون خیلی خوب بوده، اما ما نیز باید روی کیفیت خدمات، بهبود زیرساخت‌ها و تنوع سرویس‌ها کار کنیم. تارا دارای یک سرویس کیف پول با ویژگی «بازگشت وجه» است که ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و توسعه دارد. کارها و ایده‌های زیادی داریم که امیدواریم همه شرایط، به‌ویژه شرایط عمومی جامعه و اقتصاد، روند بهبودی را طی کند تا همه با حال بهتری مسیر را ادامه بدهیم. دوست داریم مردم با درک عمیقی از مفهوم «خرید اعتباری» تارا را انتخاب کنند.

ما به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و در ادامه آن افزایش رفاه جامعه‌ایم. آینده تارا روشن است، اما اگر بخواهم دقیق‌تر صحبت کنم، باید بگویم که من سال ۱۴۰۳ را از دو جنبه می‌بینم؛ یکی افزایش فروش برای همکاران تجاری و پذیرندگان ما که با توجه به بازاری که الان داریم بعضاً تا ۷۰ الی ۸۰درصد افزایش فروش هم داشته و می‌تواند برای فروشگاه‌های تارا به‌ویژه با وضعیت اقتصادی سال آینده مهم باشد. دومی افزایش رفاه مالی افراد به‌ویژه طبقه متوسط و برساخت فرهنگ استفاده از سرویس‌های اعتباری است که باید اتفاق بیفتد تا ما هم با خیال راحت از توسعه محصولاتمان صحبت کنیم. به هر حال، تارا یک پلتفرم است و همواره باید بکوشد دو کفه عرضه و تقاضا را مدیریت کند و اگر بتواند این تعادل را ایجاد کند، ۱۴۰۳ سال خیلی بهتری خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش