عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

رویداد هاوینگ بیت‌کوین با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان اکوسیستم رمزارز و دارایی دیجیتال کشور برگزار شد

مروری بر صحبت‌های مطرح‌شده در اولین عصرانه راه‌کار در سال ۱۴۰۳، با موضوع هاوینگ بیت‌کوین

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رویداد هاوینگ بیت‌کوین توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و با حمایت کسب‌وکارهایی چون والکس، آبان‌تتر، یوبیتکس، اکس اونیکس، زربان و پول‌نو دوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. این اولین عصرانه مجموعه راه‌کار در سال ۱۴۰۳ بود که فرصت خوبی در آن فراهم شد تا اعضای اکوسیستم دارایی دیجیتال و رمزارز برای همفکری، شبکه‌سازی و گفت‌وگو درباره مسائل مختلف گرد هم آیند.

رسول قربانی، عضو هئیت‌مدیره کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در ابتدای رویداد عصرانه‌ راه‌کار که با موضوع هاوینگ بیت‌کوین برگزار شد، مطرح کرد: «اسپانسرهای این برنامه آبان‌تتر، والکس، پول نو، اکس اونیکس، زربان و یوبیتکس هستند. با حمایت این اسپانسرها مسابقه دارتی نیز برای سرگرمی شرکت‌کنندگان در حال برگزاری است که جوایز آن ۵۰۰ دای، ۱۰۰۰ تتر و ۶۰۰ هزار ساتوشی است.»

میثم سلیمانی، دبیر رسانه‌های کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در رویداد عصرانه این مجموعه با موضوع هاوینگ بیت‌کوین، ضمن خوشامدگویی به مهمانان عنوان کرد: «در این دورهمی سعی کرده‌ایم یک بخش مختصر محتوایی داشته باشیم و در کنار آن حاضرین به شبکه‌سازی بپردازند و چشم‌اندازی از یک سال آینده را با هم به اشتراک بگذارند.»

سلیمانی همچنین درباره هدف از برگزاری این رویداد گفت: «طی چند سال گذشته در مجموعه راه‌کار به دنبال بررسی نیازها و دغدغه‌های کسب‌وکارها بوده‌ایم. هاوینگ نیز یکی از این دغدغه‌ها است که امروزه اهمیت آن برای کسب‌و‌کارها و حتی برای مردم عادی بیشتر شده است.»


نرخ عرضه بیت‌کوین از طلا کمتر شد


سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان در ارائه خود با عنوان «نقش جدید بیت‌کوین در مقابل طلا» که در رویداد عصرانه‌ راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین انجام داد، مطرح کرد: «مهم‌ترین تفاوت این هاوینگ با هاوینگ قبلی نرخ عرضه آن است. اولین سالی است که نرخ عرضه بیت‌کوین از نرخ عرضه طلا پایین‌تر می‌آید. این امر باعث می‌شود ارزش بیت‌کوین در ذخیره ارزش بالاتر رود و اهمیت آن در بازار افزایش یابد. به این‌ ترتیب افت کمتری را نسبت به سال‌های قبلی در نظام‌های رمزارزی شاهد خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود در هاوینگ چهار سال بعد، ارزش کارمزد تراکنش‌ها نیز بالا رود که این موضوع ناپایداری درآمد را در پی خواهد داشت.»

او ادامه داد: «با اینکه بیت‌کوین به واسطه ویژگی‌های متنوعش همچنان یک ابزار پرداخت شناخته می‌شود، اما در حال تبدیل شدن به یک ابزار برای ذخیره ارزش است و وقتی چنین اتفاقی رخ دهد، تمایل برای فروش آن نیز پایین می‌آید. بنابراین به‌عنوان وثیقه به کار گرفته می‌شود تا در ازای آن تسهیلاتی دریافت شود.»


در سال ۲۰۲۴ عرضه بیت‌کوین کاهش و تقاضا برای آن افزایش می‌یابد


ابراهیم مقدم، مدیرعامل پول نو در ارائه خود با عنوان «اثر هاوینگ بر رفتار ماینرها و کم شدن عرضه بیت‌کوین در صرافی‌ها تا انتهای ۲۰۲۴» که در رویداد عصرانه‌ راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین انجام داد، با تحلیل فضای عرضه و تقاضا بعد از رویداد هاوینگ، پیش‌بینی کرد با توجه به ورود متقاضیان سازمانی و کاهش عرضه توسط ماینرها، نمودار بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ صعودی باشد.

مقدم ادامه داد: «از آنجا که صرافی‌ها، چه داخلی و چه خارجی، بیت‌کوین موردنیاز خود را از صرافی‌های دیگر تأمین می‌کنند، کمبود عرضه بیت‌کوین همه صرافی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. این مسئله فقط با بالا رفتن خیلی‌ زیاد قیمت بیت‌کوین حل می‌شود.»


هاوینگ حرکتی ضدتورمی است


محسن معین‌زاده، رئيس هیئت‌مدیره اکس‌اونیکس، در ارائه خود با عنوان «درس‌هایی از هاوینگ‌های قبلی» که در رویداد عصرانه‌ راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین انجام داد، مطرح کرد: «هاوینگ رویدادی پیچیده‌ و ضدتورمی است که برای کاهش عرضه بیت‌کوین برنامه‌ریزی شده است. اولین تأثیر هاوینگ روی قیمت بیت‌کوین است و در کنار آن، به دلیل واکنش سریع معامله‌گران باعث افزایش نوسانات کوتاه‌مدت در این حوزه می‌شود. همچنین، هاوینگ روی سرمایه‌گذاران جدید تأثیر روانی می‌گذارد. درمجموع این رویداد بر ماینینگ اثرگذار است، زیرا با کاهش تولید بلاک، استخراج بیت‌کوین پرهزینه‌تر می‌شود.»

او ادامه داد: «هاوینگ تأثیر بسزایی نیز روی اکوسیستم داخلی دارد و منجر به رشد و توسعه می‌شود، زیرا از یک سو تقاضا برای بیت‌کوین به‌عنوان دارایی دیجیتال افزایش می‌یابد و از سوی دیگر تمایل برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند. همچنین هاوینگ می‌تواند معاملات OTC را نیز افزایش دهد که در این صورت منجر به نوآوری در زمینه پرداخت خواهد شد.»

علی میری، مدیر توسعه کسب‌وکار والکس در ارائه خود با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های هاوینگ بیت‌کوین برای صرافی‌های رمزارزی چیست؟» که در رویداد عصرانه‌ راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین انجام داد، مطرح کرد: «بیت‌کوین، به نوعی دارایی تبدیل شده و از اینکه ابزاری برای پرداخت باشد، دور شده است.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ضریب نفوذ رمزارزها در ایران بین ۱۴ الی ۱۷ درصد است و از این منظر در کشور نه وضعیت خوبی داریم و نه وضعیت بدی.»

میری ادامه داد: «یک راه ما این است که با هم بجنگیم تا سهم خود را از بازار موجود افزایش دهیم و راه دیگر هم این است که سقف بازار را بالاتر ببریم. ما باید به دنبال افزایش نرخ پذیرش رمزارزها باشیم.»

مدیر توسعه کسب‌وکار والکس همچنین کاربردپذیر کردن رمزارزها را یکی از راهکارهای پیش رو برای ساختن اکوسیستم رمزارز در کشور عنوان کرد.


هاوینگ رویدادی برای یادآوری آرمان‌های ساتوشی است


ثنا شمسافر، مدیر محصول والکس در ارائه خود با عنوان «الگوهای قابل تکرار هاوینگ‌ها» که در رویداد عصرانه‌ راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین انجام داد، مطرح کرد: «سؤال اینجاست که آیا در این پارادایم مالی می‌توان از گذشته به آینده رسید؟ آیا در کریپتوکارنسی الگوها تکرارشونده هستند؟ به نظر من از گذشته نمی‌توان به آینده رسید. تکنولوژی پویایی دارد و باید روند آن را در نظر داشت و بیت‌کوین اینجاست تا حرف‌های مهم‌تری بزند. من هاوینگ را نصف شدن پاداش بیت‌کوین نمی‌دانم، بلکه از نظر من از آنجا که ساتوشی به‌عنوان یک انسان نمی‌توانسته پر شدن سقف عرضه بیت‌کوین را ببیند، هاوینگ اینجاست تا هر چهار سال یک بار آرمان‌های ساتوشی را به اکوسیستم رمزارز یادآوری کند.»


رونمایی از کتاب «اربابان کریپتو»


رضا قربانی، بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در مراسم رونمایی از کتاب «اربابان کریپتو»، در رویداد عصرانه راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین به معرفی این کتاب پرداخت.

او ضمن معرفی کتاب که زندگی‌نامه برایان آرمسترانگ، بنیان‌گذار کوین‌بیس است، از عباس آشتیانی، کاوه مشتاق، مهدی فاطمیان، سهیل نیکزاد، رضا زرنوخی، ضیاء صدر، علیرضا خداکرمی، عیسی کشاورز و رامیار قنبری درخواست کرد برای رونمایی از این اثر روی صحنه حضور پیدا کنند. در ادامه هر کدام از این افراد درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی در حوزه فناوری صحبت کردند.


بازار کریپتو هم فرصت است و هم تهدید


حسین مرید سادات، مدیر توسعه کسب‌وکار یوبیتکس، در ارائه خود با عنوان «فرصت‌های هاوینگ برای گروه‌های مختلف اکوسیستم دارایی دیجیتال» که در رویداد عصرانه‌ راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین انجام داد، مطرح کرد: «یکی از نکاتی که هیچ‌کدام از صرافی‌ها به آن دقت نکرده‌اند تغییر نسل افرادی است که وارد حوزه کریپتوکارنسی شده‌اند. جنس فعالان این حوزه در حال تغییر است. امروز فضای لوکس چهار سال قبل تبدیل به فضایی خودمانی شده است و هرکسی سبد کریپتوی خود را دارد. با توجه به این تغییرات، جنس آموزش نیز در این حوزه باید تغییر کند. باید به مردم یاد داد که در این بازار علاوه‌بر پاداش، خطر نیز وجود دارد. بازار کریپتو در کنار فرصت، تهدیدآمیز هم هست، ۹۵درصد این بازار بدهی و فقط ۵ درصد آن دارایی است.»

او ادامه داد: «فضای حال حاضر کریپتو در دست کسانی است که شاید یک سال قبل وارد این حوزه شده‌اند. صرافی‌ها باید با کمک یکدیگر جامعه‌ای بسازند که در آن دیگر مردم به دلیل عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی فریب نخورند. در هاوینگ‌ امسال سقف ATH زده شد که خبر از ورود حجم پول و سرمایه‌ای بی‌سابقه را می‌دهد.»


این آخرین هاوینگ مؤثر در قیمت بیت‌کوین بود


امید امین‌زاده، معاون عملیات آبان‌تتر، در ارائه خود با عنوان «پساهاوینگ و اقتصاد بیت‌کوین» که در رویداد عصرانه‌ راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین انجام داد، ضمن بیان این نکته که شاید این آخرین هاوینگی باشد که به لحاظ اقتصادی در قیمت بیت‌کوین مؤثر است‌، گفت: «متغیر مهمی که در آینده روی قیمت تأثیر می‌گذارد، واقعیت‌های اقتصادی خواهد بود.»


ماینینگ زیرزمینی در ایران به‌طور فزاینده‌ای در حال رشد است


افشین آشوری، فعال حوزه استخراج، در رویداد عصرانه راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین عنوان کرد: «ماینینگ قانونی تمام شده و حالا استخراج به‌صورت زیرزمینی در حال انجام است. در ایران نیز ماینینگ زیرزمینی به‌طور فزاینده‌ای در حال رشد است. وضعیت اقتصادی کشور نامطلوب است و کنترل اوضاع از دست وزارت نیرو و وزارتخانه‌های مربوطه خارج شده است. افرادی که به‌صورت قانونی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند در پی ضررهای میلیون دلاری کنار رفته‌اند، اما فعالیت غیرقانونی ادامه دارد و به بالای ۱۰ درصد رسیده است.»

او ادامه داد: «رمزارز یک صنعت است و وزارت صمت باید متولی آن می‌شد، نه وزارت نیرو. این مسئله باعث شد که این صنعت نتواند روند قانونی و خاص خود را در ایران طی کند و در نتیجه این اتفاق‌ها، فعالیت در این حوزه زیرزمینی شده است.»


تا بیت‌کوین هست، ماینینگ ادامه دارد


کامیار شرفی، فعال حوزه استخراج، در رویداد عصرانه راه‌کار با موضوع هاوینگ بیت‌کوین عنوان کرد: «صنعت ماینینگ تا زمانی که بیت‌کوین وجود دارد، ادامه خواهد داشت. اگر استخراج اتفاق نیفتد بیت‌کوین با مشکل مواجه خواهد شد.»
او ادامه داد: «هزینه‌های ماینینگ و درآمد حاصل از آن باید با هم متوازن باشند. در این میان، تنها چالشی که ممکن است این مسیر را با مشکل مواجه کند هولدرها هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش