عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب‌هایی درباره پول و صنعت بانکداری

از بررسی سازوکار و طراحی انقلاب ارزهای دیجیتالی در چین تا نگاهی تاریخی به فدرال‌رزرو

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۲ / «غیرنقدی»، «روان‌شناسی پول»، «سیاست پولی قرن بیست‌ویکم» و «بانک‌ها و فین‌تک در اقتصاد پلتفرمی» چهار کتابی هستند که در شماره شصت‌ودوم ماهنامه عصر تراکنش به معرفی هر یک از آنها پرداختیم. کتاب «غیرنقدی» به‌صورت دقیق به بررسی سازوکار و طراحی انقلاب ارزهای دیجیتالی در چین می‌پردازد. کتاب «روان‌شناسی پول» نیز به خواننده آموزش می‌دهد که با پول خود چطور در دنیای واقعی رفتار کند. کتاب «سیاست پولی قرن بیست‌ویکم» نیز نگاهی تاریخی به فدرال‌رزرو انداخته و تمامی 70 سال گذشته را مرور کرده‌ است. علاوه بر اینها، اگر می‌خواهید از آینده خدمات مالی آگاه شوید، کتاب «بانک‌ها و فین‌تک در اقتصاد پلتفرمی» یکی از بهترین منابع است.


۱. غیرنقدی؛ انقلابی در ارزهای دیجیتالی چین


کتاب «غیرنقدی» در حقیقت نخستین و تنها کتابی است که به‌صورت دقیق به بررسی سازوکار و طراحی انقلاب ارزهای دیجیتالی در چین می‌پردازد. تهدید سلطه دلار آمریکا باعث شده بسیاری از کشورها در زمینه تنوع‌بخشی به نظام ارزی خود اقدام کنند و تجربه بانک مرکزی چین در این زمینه می‌تواند برای سایر کشورهای فعال در این زمینه، اثربخش باشد. چین که مدت‌هاست تلاش دارد ارز رایج خود یعنی یوان را به‌عنوان یکی از ارزهای اصلی در جهان مطرح کند، یکی از مهم‌ترین روش‌هایش برای رهایی از سلطه دلار و رواج‌دادن ارز خود، بهره‌گیری از نظام ارز دیجیتالی بوده ‌است. در واقع از این طریق چین در حال بهبود نقش خود در نظام ارزی جهان است.

چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، سعی دارد ماهیت و نقش پول را در جهان تغییر دهد و این کار را با ارزهای دیجیتالی آغاز کرده ‌است که می‌تواند نقش چین در اقتصاد فناوری را در جهان تغییر دهد و آن را به رهبر جهان در این زمینه بدل کند. این کتاب به خواننده کمک می‌کند درک بهتری از آینده و دنیای بدون پول نقد به دست آورد و توضیح می‌دهد که پرداخت‌های برون‌مرزی برای شرکت‌ها از طریق انقلاب ارز دیجیتالی چین کاملاً تسهیل می‌شود. در این کتاب شیوه آسان‌شدن مبادلات و پرداخت‌ها توضیح داده شده ‌است. همچنین در این کتاب گفته می‌شود که کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن و هند در حال توسعه نظام ارز دیجیتالی خود هستند. در نهایت نشان داده می‌شود که نظام ارز دیجیتالی چطور می‌تواند روابط پولی را در جهان متحول کند.

عنوان اصلیCashless: china’s digital currency revolution
نویسندهریچارد تورین
انتشاراتآتوریتی پابلیشینگ
سال انتشار8 آوریل 2021

2. روان‌شناسی پول؛ درس‌هایی از ثروت، طمع و خوشبختی برای هر زمانی


همه ما پول به دست می‌آوریم، اما الزاماً نمی‌دانیم آن را چطور باید خرج کنیم. در واقع همه نمی‌دانند چطور باید با پولی که به دست می‌آورند، زندگی را سپری کنند تا وضعیتی ایده‌آل داشته باشند. ماجرا به دانستن و ندانستن مربوط نمی‌شود، اصل ماجرا به شیوه رفتار انسان‌ها بازمی‌گردد. باید بدانید چطور با پولی که دارید، رفتار کنید. آموزش رفتار هم کار ساده‌ای نیست. حتی در مورد افراد باهوش، نمی‌توان به‌سادگی رفتارها را به آنها آموزش داد. معمولاً هر کاری که با پول انجام می‌دهیم، از سرمایه‌گذاری گرفته تا تصمیمات اقتصادی برای کسب‌وکار، همگی زیرمجموعه ریاضی قرار داده می‌شوند. در واقع با بستر ریاضیاتی می‌توان داده‌ها را طبقه‌بندی کرد و به کمک فرمول‌های مختلف، محاسبات را انجام داد. اما در دنیای واقعی، آدم‌ها نمی‌توانند بابت هر اقدام مالی خود، دست به قلم شوند و ریاضی کار کنند. گاهی همین‌طور که در حال صرف شام هستید، تصمیمی اقتصادی می‌گیرید. انگیزه‌هایی ایجاد می‌شود و شما تصمیم‌گیری می‌کنید. این همان چیزی است که نویسنده کتاب روان‌شناسی پول تلاش کرده به آن بپردازد.

هوسل به‌عنوان یکی از نویسندگان پرفروش و قدرتمند، در قالب داستان‌های کوتاه نشان می‌دهد که افراد به شیوه‌های عجیب‌وغریبی درباره پول فکر می‌کنند. او از طریق همین داستان‌های کوتاه به خواننده آموزش می‌دهد که با پول خود چطور در دنیای واقعی رفتار کند. در واقع وقتی شما با لایه‌های روان‌شناسانه مربوط به پول آشنا می‌شوید، تصمیمات آگاهانه‌تری می‌گیرید. هرچند رفتار با پول قابل آموزش نیست، اما ایجاد آگاهی نسبت به شیوه خرج‌کردن و استفاده از آن، شدنی است؛ یعنی همان کاری که هوسل در کتاب خود انجام می‌دهد.

عنوان اصلیThe psychology of money: Timeless lessons on wealth, greed and happiness
نویسندهمورگان هوسل
انتشاراتهریمن هاوس
سال انتشار8 سپتامبر 2020

۳. سیاست پولی قرن بیست‌ویکم؛ فدرال‌رزرو: از تورم بزرگ تا کووید 19


فدرال‌رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا نقشی کلیدی در سیاست‌های پولی جهان دارد. در واقع می‌توان گفت سیاست پولی قرن بیست‌ویکم با تصمیم‌ها و سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو تعیین می‌شود. رؤسای فدرال‌رزرو هر کدام شخصیت‌های اقتصادی برجسته‌ای هستند که می‌توانند از تجربیات خود بگویند. بن برنانکه یکی از رؤسای قدیمی فدرال‌رزرو است که اکنون دست به قلم شده و درباره سیاست پولی دنیای مدرن و اثرگذاری فدرال‌رزرو بر آن نوشته‌ است. اقتصاد آمریکا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقتصاد جهان است و حفظ آن اهمیتی ویژه برای اقتصاد جهانی دارد. به همین خاطر است که وظیفه فدرال‌رزرو سنگین‌تر از سایر بانک‌های مرکزی در جهان به نظر می‌آید. در دوران همه‌گیری کرونا یکی از ترس‌های بزرگ جهانی این بود که فدرال‌رزرو با سیاست‌های غلط، اقتصاد آمریکا را در مسیر رکود و بحران قرار دهد، اما این بانک توانست با سیاست‌های پولی خود، دوران همه‌گیری کرونا را پشت سر بگذارد.

اکنون جروم پاول، رئیس جدید فدرال‌رزرو است که سعی دارد با تصمیمات خود، آمریکا را از بحران تورم نجات دهد و در عین حال رشد اقتصادی آمریکا را حفظ کند. اما فدرال‌رزرو اصولاً در شرایط بحرانی چه استراتژی‌هایی در پیش می‌گیرد؟ این بانک مرکزی چه اهرم‌های فشاری در اختیار دارد و چطور می‌تواند از طریق آنها، سیاست‌های پولی جهان را تعیین کند؟ همه اینها جزء مباحثی است که برنانکه در کتاب خود تلاش کرده به آنها بپردازد.

او که به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین اقتصاددانان جهان شناخته می‌شود و سابقه فعالیت به‌عنوان رئیس فدرال‌رزرو را دارد، سعی کرده با بررسی اقدامات فدرال‌رزرو، آینده سیاست‌های پولی جهان را برآورد کند. او نگاهی تاریخی به فدرال‌رزرو انداخته و تمامی 70 سال گذشته را مرور کرده‌ است. از ماجرای تورم گرفته تا ظهور رمزارزها، از جمله مسائل اثرگذار در سیاست‌های پولی جهانی هستند که برنانکه به همه آنها پرداخته‌ است.

عنوان اصلی21th century monetary policy: The federal reserve from great inflation to covid-19
نویسندهبن اس.برنانکه
انتشاراتدبلیو دبلیو نورتون اند کمپانی
سال انتشار17 می 2022

۴. بانک‌ها و فین‌تک در اقتصاد پلتفرمی؛ معماری جدید بانکداری در دنیای مدرن


اگر می‌خواهید از آینده خدمات مالی آگاه شوید، این کتاب یکی از بهترین منابع است. این روزها تحولات فناورانه وارد دنیای بانکداری شده‌ و بهره‌گیری از سایت‌ها و پلتفرم‌های مدرن برای نمایش و فروش محصولات هم به بخشی از دنیای بانکداری تبدیل شده ‌است. نویسنده این کتاب معتقد است تحولی در دنیای امروز رخ داده که وارد دنیای بانکداری هم شده است؛ به همین خاطر، پرداختن به آن ضرورت دارد. این نظام پلتفرمی جدید به تقویت بانک‌ها کمک می‌کند و شیوه خدمت‌رسانی آنها را بهبود می‌بخشد. به‌علاوه، تمرکز را بر مشتری قرار می‌دهد و این همان امری است که بانکداران امروزی باید بیش از گذشته به آن توجه داشته باشند. در واقع عمده تمرکز آنها باید بر مشتری باشد، نه صرفاً محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهند.

ایجاد اکوسیستم بانکداری به بانک‌ها کمک می‌کند خدمات خود را به شکلی اساسی متحول کنند و از مدل‌های مشتری‌محور بهره بگیرند. در حقیقت نظام پلتفرمی از طریق پلتفرم‌های مدرن به بانکداران کمک می‌کند با نسل جدید مشتریان ارتباطی مؤثر برقرار کنند. نسل جدید کاملاً ارزش‌محور و با صنعت خدمات مالی به شکل سنتیِ آن ارتباط مؤثری برقرار نمی‌کند. تحول در این زمینه می‌تواند به جذب مشتریان مدرن و امروزی کمک کند. اگر از این زاویه به کل جریان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که آینده صنعت در حال تغییر است. معماری جدید نظام بانکداری، منعطف‌تر از گذشته است، اما چطور می‌توان این بنای جدید را برقرار کرد؟ این همان چیزی است که در این کتاب به آن پرداخته شده و مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته ‌است.

عنوان اصلیBanks and fintech on platform economies: contextual and conscious banking
نویسندهپائولو سیرونی
انتشاراتوایلی
سال انتشار12 نوامبر 2021
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش