عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

جنگ اینترنت سیار و ثابت، داغ می‌شود

از آینده اینترنت چه می‌دانیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عصر تراکنش 58؛ مهدی جوادی‌فرد، تحلیلگر استراتژی و کسب‌وکار فناپ / در آخرین گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها به‌وضوح مشاهده می‌شود که اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت کابلی ایالات متحده، کسب‌وکارهای یکدیگر را از طریق متمایز کردن خدمات اینترنت بی‌سیم خانگی در مقابل مزایای پهن‌باند اینترنت کابلی مورد هدف قرار می‌دهند.

T-Mobile US با 646 هزار مشترک در پایان سال 2021 در زمینه دسترسی اینترنت بی‌سیم ثابت (FWA) پیشرو است. البته این یک درصد از تعداد کل مشتریان پهنای باند داخلی است که توسط Comcast وCharter Communications، به‌عنوان دو نمونه از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در این کشور گزارش شده‌اند. T-Mobile پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2025، هفت الی هشت میلیون مشترک اینترنت خانگی داشته باشند که انتظار نمی‌رود اینها فقط مشتریان برون‌شهری باشند که گزینه‌های دیگری ندارند؛ بلکه بسیاری از مشتریان فعلی FWA از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت کابلی تغییر کاربری داده‌اند.

AT&T پیش‌تر به سرمایه‌گذاران گفته بود که فیبر، تمرکز کسب‌وکار اینترنتی آن است، اما تحلیلگر ارشدWave7 Research، گزارش داد که این اپراتور به 500 هزار مشترک FWA نیز خدمات ارائه می‌دهد و این با گزارش کوالکام مطابقت دارد که از AT&T به‌عنوان مشتری اصلی سخت‌افزار FWA خود نام می‌برد.

«هانس وستبرگ»، مدیرعامل شرکت وریزن، در آخرین جلسه گزارش درآمدی خود اعلام کرد سال 2021 را با 223 هزار مشترک FWA به پایان رسانده‌اند که بیش از یک‌سوم آنها در سه‌ماهه چهارم اضافه شده‌اند.

«جف هینن»، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی Dell’Oro Group، می‌گوید که بازار تجهیزات بی‌سیم ثابت، در حال حاضر کمتر از دو میلیارد دلار در سطح جهان تخمین زده می‌شود که تحت سلطه دستگاه‌های LTE است. وی پیش‌بینی کرده‌ که تا سال 2026 نرخ رشد مرکب سالانه به هفت ‌درصد و ارزش بازار به 2.8 میلیارد دلار خواهد رسید که توسط باند فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز و mmWave 5G هدایت می‌شود. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که اپراتورهای تلفن همراه به افزودن مشترکین FWA ادامه خواهند داد، اما در حال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی بی‌سیم به اندازه‌ای بزرگ نخواهند شد که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت کابلی فعلی را به‌طور جدی تهدید کنند.

به ‌نظر می‌رسد اپراتورهای تلفن همراه باید به‌دقت رشد مشترکین را رصد کنند تا مطمئن شوند از سطح ترافیکی که می‌تواند عملکرد خدمات تلفن همراه آنها را به‌ خطر بیندازد، تجاوز نمی‌کنند؛ چراکه پهنای باند تلفن همراه ارزشمندتر به ‌نظر می‌رسد. در تحلیل شرکت تحقیقاتی Mobile Experts،  مصرف‌کنندگان آمریکایی مایل‌اند تا 20 برابر بیشتر، به ‌ازای هر گیگابایت داده تحویل داده‌شده از طریق شبکه تلفن همراه در مقابل یک خط ثابت بپردازند. همگرایی قریب‌الوقوع و در مقیاس بزرگ خدمات تلفن همراه و ثابت پیش‌بینی نمی‌شود، اما اگر آنها در نهایت همگرا شوند، پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق بیشتر از طریق ادغام و اکتساب اتفاق بیفتد تا از طریق فناوری یا ترکیب کسب‌وکاری یک شرکت.

اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت کابلی سخت تلاش می‌کنند تا ایده همگرایی را به مشتریان بفروشند. در حالی که اپراتورهای تلفن همراه مشغول تحویل 5G به خانه‌های مشتریان قدیمی و جدید هستند، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت کابلی نظیرCharter Communications  و Comcast که کمتر از سه درصد از کل بازار تلفن همراه ایالات متحده را در اختیار دارند، در حال بازاریابی خدمات تلفن همراه با استفاده از طیف اجاره‌شده از وریزن هستند. بر اساس تحلیل Mobile Experts، این دو شرکت تا حد زیادی مشترکین تلفن همراه را از بخش MVNO/سیم‌کارت اعتباری و در طول ادغام T-Mobile-Sprint به‌ دست آورده‌اند که بدون ریزش قابل توجه و افزایش هزینه برای جذب مشتری بوده ‌است.

در اواخر سال 2021، «تام راتلج»، مدیرعامل Charter Communications، در کنفرانس سرمایه‌گذاران تلفن همراه از تلفن‌ همراه به‌عنوان بزرگ‌ترین فرصت و محرک رشد در آینده و اصلی‌ترین اولویت شرکت برای سال 2022 نام برد. «برایان رابرتز»، مدیرعامل Comcast نیز با اشاره به اینکه در هر کاری که انجام می‌دهیم، همیشه یک تلفن همراه هم وجود دارد، مانند راتلج، از تلفن همراه و همراهی آن با پهنای باند به‌عنوان فرصتی بزرگ در آینده و محرک افزایش ارزش‌افزوده برای مشتریان و کاهش ریزش اشاره کرد.

شرکت‌های اینترنت کابلی می‌دانند که شکاف نفوذ تلفن همراه از نفوذ پهنای باند خانگی در آمریکا، احتمالاً بیشتر خواهد شد. مطالعه‌ای که توسط مرکز تحقیقاتی Pew در سال 2021 انجام شد، نشان داد که 85 درصد از شهروندان ایالات متحده تلفن هوشمند دارند، 77 درصد دارای اشتراک پهنای باند هستند و 15 درصد از تلفن هوشمند به‌عنوان تنها اتصال اینترنتی خود استفاده می‌کنند.

مشتریان Comcast و Charter Communications با گوشی‌های هوشمند 5G اکنون می‌توانند به طیف C-Band که وریزن میلیاردها دلار برای خرید و استقرار آن هزینه کرده، متصل شوند. هرچند این موضوع ممکن است برای این اپراتور تلخ باشد، اما انتظار نمی‌رود که به این زودی‌ها شبکه‌های خود را قطع کند؛ چراکه قرارداد اجاره آن با اپراتورهای کابلی دارای بند دائمی است و حتی اگر وریزن بتواند راهی برای خروج پیدا کند، ممکن است این کار را نکند، زیرا آن دو به رقبای وریزن روی می‌آورند. در حالی که اگر یکی از رقبا طیفی را به شرکت‌های کابلی اجاره می‌داد، وریزن بدون هیچ‌یک از درآمدهای عمده‌فروشی، اما به اندازه اکنون با رقابت مواجه بود.

اگرچه MNOها دارای زیرساخت مورد استفاده برای FWA هستند و برخی دارای اتصالات فیبر، اما بیشتر زیرساخت‌ها و طیف MNOهای اختصاصی به تلفن همراه اختصاص داده شده و شبکه‌ها با لحاظ معماری بی‌سیم طراحی شده‌اند.

می‌توان انتظار داشت که MNOها خدمات اینترنت بی‌سیم ثابت را تا زمانی که این طرح‌ها منابع زیرساختی مورد نیاز برای کسب‌وکارهای تلفن همراه خود را مالیات نپردازند، دنبال کنند. اما اپراتورهای کابلی ممکن است در نهایت سعی کنند تلفن همراه را حتی به قیمت هزینه کسب‌و‌کار قدیمی خود به ‌دست آورند. تلفن همراه پتانسیل درآمدی بیشتری از خدمات ارائه می‌دهد و در حال تبدیل‌شدن به یک اتصال اینترنتی اولیه برای تعداد فزاینده‌ای از مردم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش