عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

SVODها و آینده پیش رو

استراتژی‌های شرکت‌های ویدئواستریم با بلوغ بازار در حال تغییر است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش 61؛ مهدی جوادی‌فرد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و تحلیل کسب‌و‌کار فناپ / در طول پنج سال گذشته، استریم انتخاب‌های بیشتری را برای مصرف‌کنندگان و گزینه‌های گسترده‌تری را برای خدمات اشتراک بدون تبلیغات که نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و برنامه‌های دیگر را ارائه می‌دهند، به ارمغان آورده است. بینندگان به‌طور مؤثر بسته‌های مجازی خود را با خرید سرویس‌های پخش بومی و فردی ایجاد می‌کنند، اما با بررسی این وضعیت می‌توان فهمید که مصرف‌کنندگان دیگر نیازی به پرداخت برای محتوایی که نمی‌خواهند، ندارند.

دو روند در جریان است؛ نخست آنکه برای سرویس‌های استریم سخت‌تر (و گران‌تر) شده است تا حجم محتوای باکیفیتی را که برای متمایز ماندن نیاز دارند، حفظ کنند. دوم، به ‌نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان به سقف مبلغی رسیده‌اند که حاضرند برای آن بپردازند؛ چه در قیمت‌های فردی و چه در کل هزینه‌هایشان برای خدمات.

همان‌طور که مشخص شد، استریمینگ دیگر یک بازار با رشد خالص نیست؛ می‌توان انتظار داشت که استراتژی‌ها تغییر کند و بازار به مرحله بلوغ بعدی وارد شود، زیرا رقبا بیشتر بر سودآوری تمرکز می‌کنند و رویکردهای مختلفی از جمله مدل‌های کسب‌وکاری جدید، قیمت‌گذاری، طرح‌ها، بسته‌بندی، مشارکت‌ها و ادغام و تملک را می‌آزمایند.

احتمال حذف سرویس‌های SVOD کوچک‌تر در مقایسه با بزرگ‌ترها، تقریباً سه‌برابر بیشتر است که هر سال این احتمال افزایش می‌یابد. همچنین استقبال از تبلیغات زیاد شده است؛ ۸۰ درصد از مشترکان محتوای پشتیبانی‌شده از تبلیغات را با کیفیت بالا می‌بینند و بیش از ۶۰ درصد از مشترکان، سطوح ارزان‌تری با پشتیبانی تبلیغاتی (در صورت وجود) انتخاب می‌کنند. آخرین تحقیقات گروه مشاورین بوستون شواهدی را نشان می‌دهد که حتی با ادامه‌یافتن سرویس‌های جدید، مصرف‌کنندگان در بلندمدت بسیار مشکل‌پسندتر شده و تمایل بیشتری به کاستن سرویس‌های خود دارند. آنها زمان فزاینده‌ای را با گزینه‌های پشتیبانی‌شده از تبلیغات می‌گذرانند (۲۰ درصد از زمان پخش‌کننده‌ها صرف سرویس‌های پشتیبانی‌شده از تبلیغات می‌شود) و بسته‌های خود را ایجاد می‌کنند. همان‌طور که مصرف‌کنندگان انتخاب می‌شوند و خدمات پخش جریانی، برای حفظ مشترکان فعلی و جذب بینندگان جدید از جمله با ارائه گزینه‌های تبلیغاتی رقابت شدیدتری دارند، پخش جریانی – که اکنون بخش بزرگی از صنعت رسانه است – ممکن است تغییر بسیاری کند.

داده‌ها، کنترل یک بازار در حال بلوغ توسط کاربران را نشان می‌دهد که به نتیجه‌‌گیری‌های گوناگونی منجر می‌شود؛ اول، بازار SVOD در حال بلوغ است و اندازه کل بازار ممکن است کوچک‌تر از آن چیزی باشد که تصور می‌شد. همان‌طور که افزایش ریزش نشان می‌دهد، بیش از 90 درصد از مردم می‌گویند که سرویس‌های پخش به ‌اندازه کافی یا بسیار زیاد وجود دارد و بیشتر بینندگان سطوح ارزان‌تری را برای مدیریت هزینه‌ها انتخاب می‌کنند. به ‌نظر می‌رسد رشد بی‌رویه برای بزرگ‌ترین سرویس‌های استریم به اوج خود رسیده و این ارائه‌دهندگان احتمالاً برای یافتن مشترکان جدید با مشکل مواجه خواهند شد.

دوم، برنده‌شدن با استراتژی فقط اشتراک، دشوار خواهد بود. تقریباً تمام سرویس‌های پخش اصلی، پیش‌تر سطوحی ارزان‌تر و پشتیبانی‌شده از تبلیغات ارائه داده‌اند (یا در حال برنامه‌ریزی برای عرضه هستند) و بسیاری از مصرف‌کنندگان، طرح‌های ارزان‌تر را به جایگزین‌های با قیمت کامل و بدون آگهی ترجیح می‌دهند. با افزایش رقابت برای تعداد محدودی از مشترکان، ارائه‌دهندگان ممکن است نتوانند قیمت را افزایش دهند. تبلیغات ممکن است یکی از معدود ابزارهایی باشد که شرکت‌ها برای افزایش درآمد دارند.

سوم، AVOD اینجاست تا شاید چشم‌انداز تبلیغاتی تلویزیون را برای همیشه تغییر دهد. خبر خوب این است که به ‌نظر می‌رسد این سرویس‌ها کاربری و استفاده‌ای متفاوت از SVOD را جهت‌دهی می‌کنند که ارزش‌افزوده به همراه خواهد داشت. این بدان معناست که ظهور AVOD ممکن است یک ابزار ارزشمند (یا حتی ضروری) برای شرکت‌های ویدئویی باشد تا یک تهدید. از آنجا که بینندگان خدمات AVOD را به ترکیب خود اضافه می‌کنند، از آنها برای اهدافی غیر از تماشای یک نمایش خاص بهره می‌برند. خبر بد برای کسانی که هم شبکه‌های کابلی دارند و هم خدمات پخش استریم، این است که افزایش تبلیغات در استریم ممکن است در نهایت دلارهای بیشتری را از تلویزیون کابلی خارج کند و نحوه تخصیص بودجه‌های بازاریابی را بیشتر تغییر دهد.

پخش استریم، گزینه‌ها برای انتخاب را بسیار افزایش داده و مصرف‌کنندگان در مورد خدماتی که می‌گیرند، بسیار گزینشی رفتار می‌کنند. برخی مفروضات زیربنایی مدل‌های کسب‌و‌کار استریم ممکن است به بازنگری نیاز داشته باشند و در نتیجه روش‌های رقابت همه شرکت‌های ویدئویی تغییر کند. بنابراین انتظار می‌رود استراتژی‌ها تغییر کنند؛ زیرا رقبا ساختار هزینه‌های خود را دوباره ارزیابی می‌کنند، بر حفظ و نگهداری تمرکز دارند و انواع رویکردهای بازار، از جمله سطوح جدید و طرح‌های قیمت‌گذاری، بسته‌بندی و مشارکت را امتحان می‌کنند و برخی نیز ممکن است ادغام را پیشه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش