عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فلسفه «راه‌کار» چیست؟

راه‌کار یک کمپانی تولید رسانه و محتوای کسب‌وکاری است که مخاطبان آن فعالان حوزه‌های فناوری و نوآوری هستند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عصر تراکنش 60؛ رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش / احتمالاً در جریان باشید که مجموعه رسانه‌هایی که با عنوان «راه پرداخت» منتشر می‌شدند، از هفته‌های گذشته زیرمجموعه «راه‌کار» فعالیت می‌کنند. راه‌کار یک رسانه جدید نیست؛ بلکه کارخانه رسانه است. ما در راه‌کار تلاش می‌کنیم به نیازی پاسخ دهیم که تا حد زیادی ناشناخته مانده و پیچیدگی‌های پاسخ به آن مانع ورود بسیاری به این حوزه شده است. حالا ما به پشتوانه موفقیت‌هایی که در راه پرداخت، عصر تراکنش، کارنگ، رمزارز، بیمه دیجیتال و انتشارات راه پرداخت کسب کرده‌ایم، می‌خواهیم پلتفرمی بسازیم که به جای تولید محتوا، کسب‌وکارهای رسانه‌ای بسازد که با استانداردهای بالا محتوا تولید کنند.

راه‌کار یک کمپانی تولید رسانه و محتوای کسب‌وکاری است که مخاطبان آن فعالان حوزه‌های فناوری و نوآوری هستند. به‌طور خاص تمرکز راه‌کار بر حوزه‌های مالی و کسب‌وکارهای مرتبط با آنهاست. راه‌کار بستر انتشار خبرها و نظرها، دیدگاه‌ها، تحقیقات بازار، دیتاهای قابل اتکا و خلق فرصت‌های شبکه‌سازی برای فعالان عرصه‌های اقتصاد نوآوری ایران است. راه‌کار تلاش می‌کند از طریق دسترسی پیوسته به محتواهای مفید و به‌روز، به مدیران و رهبران کسب‌وکارها کمک کند که به‌صورت پیوسته استراتژی‌های کسب‌وکاری خود را بازبینی کنند و برای جهان در حال تغییر آماده باشند. در این راه ما بر حوزه‌های خاصی از اقتصاد نوآوری تمرکز کرده‌ایم؛ پول و بانکداری، تأمین مالی، حسابداری، مدیریت سرمایه، بیمه دیجیتال و شهر هوشمند.

با بررسی پیوسته، حوزه‌های تحت پوشش راه‌کار در حال افزایش است و برای هر حوزه رسانه‌های اختصاصی آن حوزه طراحی می‌شود. راه‌کار پلتفرمی برای حرفه‌ای‌هاست و کمک می‌کند در جریان بهترین ایده‌ها و به‌روزترین تحقیقات قرار گیرند و به شبکه رهبران توانمند دسترسی داشته باشند.

راه‌کار با راه پرداخت شروع شد. با عصر تراکنش ادامه یافت و با کارنگ و رمزارز جان گرفت. انتشارات راه پرداخت حلقه تکمیلی این زنجیره بود. همین چند وقت پیش رسانه‌های «بیمه دیجیتال» و «کتاب راه‌کار» به این زنجیره اضافه شد و «عصرانه‌های راه‌کار» کلید خورد. در ادامه در حوزه‌های لندتک، پرداخت، ولث‌تک، بانکداری، گردشگری و سلامت نیز رسانه‌هایی راه‌اندازی می‌شود.

راه‌کار با حضور روزنامه‌نگاران تخصصی به‌دنبال ایجاد فرهنگی در فضای رسانه‌ای است که تمرکزش بر ارزش‌آفرینی و ارزش‌آفرینان است. کانال‌های رسانه‌های راه‌کار، از رسانه‌های چاپی گرفته تا انواع بسترهای دیجیتال را شامل می‌شود. تمرکز ما بیشتر از اینکه بر کانال باشد، بر رسانه است. تلاش می‌کنیم در حوزه‌های تخصصی رسانه بسازیم و از طریق تعامل اثربخش این رسانه‌ها با هم زمینه افزایش تأثیرگذاری را فراهم کنیم.

در ادامه انواع برندهای رسانه‌ای را شکل خواهیم داد که هر کدام بر حوزه مشخصی تمرکز می‌کنند. برندهای جدید یا در امتداد برندهای قبلی هستند یا شروعی تازه و مستقل از مسیر قبلی. منتها تمام فعالیت‌های راه‌کار بخشی از یک کل یکپارچه است. در این کل یکپارچه تلاش می‌کنیم برای حوزه‌هایی که صدا ندارند، صدا باشیم و برای آنهایی که رسانه ندارند، رسانه باشیم. منطق کسب‌وکار بر تمام فعالیت‌های راه‌کار حاکم است، ولی هیچ‌کدام از فعالیت‌های راه‌کار منفعت‌طلبانه و سودجویانه نیست. تلاش می‌کنیم راهی بسازیم که کمک کند حرفه‌ای‌ها منسجم‌تر و متشکل‌تر از گذشته فعالیت کنند.


چرا فکر می‌کنیم باید رسانه‌های تخصصی بسازیم؟


رسانه‌ها یکی از ستون‌های مهم جوامع امروز هستند. به‌طور کلی سه نوع رسانه داریم؛ دولتی، عمومی و خصوصی. رسانه و رسانه‌نگار مرز روشنی ندارند و گاهی اوقات رسانه‌نگار را معادل رسانه در نظر می‌گیرند. شبکه‌های اجتماعی و توسعه اینترنت و وب، زمینه ظهور رسانه‌نگارهایی را ایجاد کرده که در بیشتر موارد افراد غیرحرفه‌ای و غیردقیق هستند. کار رسانه فعالیت در قالب یک سازمان مشخص، با اهداف روشن، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی و کمک‌گرفتن از تیمی حرفه‌ای است.

در شرایط فعلی رسانه‌های دولتی و عمومی در کشور ضعیف عمل می‌کنند و بدنه رسانه‌های خصوصی کشور بسیار ضعیف شده است. رسانه‌های تخصصی بخش خصوصی این فرصت را دارند که بتوانند به دور از برخی حاشیه‌ها روی اصل فعالیت رسانه‌ای تمرکز کنند. رسانه‌های ضعیف داخلی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران پاشنه‌آشیل فضای رسانه‌ای فعلی ایران هستند. در این راه باید توجه کرد که رسانه مرز روشنی با روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات دارد. آنچه رسانه را از غیررسانه متمایز می‌کند، آرشیو و دسترسی به محتواهای رسانه در طول زمان است. از طریق رسانه می‌توان در جریان روندهای یک موضوع، فرد، کسب‌وکار، سوژه یا هر چیز قابل پیگیری در طول زمان قرار گرفت. رسانه‌ها بروز و ظهورهای متفاوتی دارند. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای فضا را تغییر داده‌اند که برخی‌ها، اکانت‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی را با رسانه اشتباه می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین مشکلات اکانت‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی نبود دسترسی مناسب به آرشیو است. رسانه‌ها در وب باید قابلیت‌هایی از جمله جست‌وجو، لینک‌دهی به مطالب مرتبط، قابلیت کامنت و پاسخ‌دادن، قابلیت جست‌وجو از طریق تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها و در نهایت مواردی مانند پیشنهاد مطالب مرتبط و استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص رفتار مخاطب داشته باشند. در حال حاضر به‌جز وب‌سایت‌های خود رسانه‌ها، بسترهای متفاوتی برای بروز و ظهور وجود دارد که برخی از آنها در ایران به این شرح هستند: جار، مگ‌ایران، فیدیبو، طاقچه، یوتیوب، آپارات، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و… .

با وجود بروز و ظهور رسانه‌ها در کانال‌های متعدد، وب‌سایت هر رسانه مهم‌ترین مرجع و منبع برای دسترسی به محتوای یک رسانه است. کانال چاپ هیچ اولویتی نسبت به وب ندارد، ولی کانال چاپ ویژگی‌های متمایزی به رسانه‌ها می‌دهد و نظم در انتشار در مدیوم چاپ به‌آسانی قابل اندازه‌گیری است. چاپ، رسانه را مجبور می‌کند بسته‌بندی مطالب و محتواها را با دقت و انرژی بیشتری انجام دهد. مدیوم چاپ بر خلاف نظر برخی، نمرده است و فقط شیوه استفاده از آن نسبت به گذشته تغییر کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رسانه‌های چاپی داشتن عنصر متمایزکننده‌ای به نام جلد است.

جلد در رسانه‌های چاپی نقش مهمی دارد، در حالی که در هیچ کانال دیگری مشابه آن وجود ندارد. همین امروز هم جلدهای رسانه‌های مطرح دنیا در کانال‌های گوناگون دیده می‌شود، در صورتی که ممکن است محتوای آنها به آن اندازه دیده نشود. تجربه کاربری رسانه‌های چاپی تجربه متمایزی است. در دنیای امروز به‌جز رسانه‌های چاپی هیچ رسانه‌ای نداریم که بدون مصرف پیوسته انرژی قابل استفاده باشد.

قاعدتاً هنوز در ابتدای راه هستیم و با اینکه تلاش می‌کنیم حرفه‌ای رفتار کنیم، اما ممکن است در بسیاری موارد خطا کنیم. به خودمان اجازه می‌دهیم خطا کنیم، ولی هرگز بر تکرار خطا اصرار نمی‌کنیم. امیدواریم در این راه جدیدی که انتخاب کرده‌ایم، مانند همیشه همراهی شما را داشته باشیم.

1 نظر
  1. […] فلسفه «راه‌کار» چیست؟ / رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر… […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش