عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هدف؛ دسترسی برابر افراد به امکانات هوشمند

حسین خوش‌رفتار منفرد، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان درباره اهداف و عملکرد این شرکت می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت دانش‌بنیان توسعه ارتباطات هوشمند تبیان که عضوی از گروه تبیان است، از اوایل سال ۱۳۹۸ پا به عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات گذاشت. از جمله فعالیت‌های این شرکت می‌توان به مدیرت و توسعه مرکز داده، خدمات پرداخت الکترونیکی و مهیا کردن زیرساخت خدمات توسعه نرم‌افزار اشاره کرد. به گفته مدیرعامل این شرکت، تمرکز آنها در سال ۱۴۰۱ بر حوزه کلود و احراز هویت دیجیتال بوده و قرار است در سال جدید این دو خدمت را توسعه دهند.

او جذب و نگهداشت نیروی انسانی را درد مشترک تمام کسب‌وکارها می‌داند و معتقد است بزرگ‌ترین دستاورد آنها،‌ نگهداشت اعضای مجموعه و ایجاد احساس تعلق به شرکت در آنان بوده است. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به سراغ حسین خوش‌رفتار منفرد، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان رفتیم تا درباره عملکرد،‌ چالش‌ها و آرمان‌های این شرکت صحبت کنیم. در ادامه گفت‌وگوی ما با او را می‌خوانید.


مستقل‌شدن از تبیان


شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان در سال ۱۳۹۸ با مأموریت مدیریت و بهره‌برداری مرکز داده تبیان و ارائه خدمات نرم‌افزاری به‌عنوان یک شرکت مستقل از تبیان شروع به کار کرد. حسین خوش‌رفتار منفرد در این‌باره می‌گوید: «مؤسسه تبیان یک مؤسسه فرهنگی و هنری است و از سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفته شد که تمام مسائل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات از آن خارج شود و به‌عنوان شرکتی مستقل این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند. این شرکت در سال‌هایی که گذشت، محصولات و خدمات متفاوتی را به بازار ارائه داد. در سبد محصولات هوشمند تبیان مرکز داده، خدمات ابری، طراحی و توسعه نرم‌افزارها، حوزه پرداخت الکترونیکی، احراز هویت دیجیتال (با نام تجاری آیدال) و کیف پول ارائه می‌شود.»

بنا بر صحبت‌های مدیرعامل این شرکت، تمرکز اصلی آنها در سه سال گذشته روی حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و با توجه به نیازهای برساخت‌شده در کشور خدمات و محصولات خود را طراحی و ارائه داده‌اند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «یکسری خدمات در کشور ما مغفول مانده بود؛ یکی از این خدمات Devops بود که در شرکت ما ارائه شد. از طرف دیگر تعدد سرویس‌ها و زیرسرویس‌ها، نیازمند یک سامانه احراز هویت دیجیتال و یک SSO با استاندارهای امنیتی جهانی است و ما این سرویس را تحت عنوان آیدال ارائه دادیم که علاوه بر تبیان مشتریان دیگری نیز دارد.»


تغییر اجباری برنامه‌ها و اهداف


خوش‌رفتار معتقد است سال ۱۴۰۱ برای تمام مردم ایران سال دشواری بوده و مسائل اقتصادی-اجتماعی پیش‌آمده به دل‌نگرانی افراد و کسب‌وکارها برای آینده فردی، شغلی و ملی‌شان منجر شده است. او درباره وضعیت‌شان در سال ۱۴۰۱ می‌گوید: «تنش‌های اجتماعی و محدودیت‌های اینترنتی بعد از آن باعث آسیب‌‌دیدن بسیاری از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال شد. ما نیز از این قاعده مستثنی نبودیم و در شش ماه دوم سالی که گذشت، نتوانستیم به صد درصد برنامه‌ها و اهدافی که ابتدای سال برای خودمان مشخص کرده‌ بودیم، برسیم و با توجه به وضعیت موجود مجبور به تغییر برخی برنامه‌ها و اهداف‌مان شدیم.»

او برنامه‌ریزی بلندمدت در وضعیت کنونی را بسیار سخت می‌داند و توضیح می‌دهد که ترجیح می‌دهند قدم‌های آهسته و کوچک بردارند و طوری حرکت کنند که کمترین آسیب ممکن را از عوامل بیرونی ببینند.


سرویس هوشمند ابری


خوش‌رفتار درباره تغییرات ایجادشده در سرویس‌ها و خدمات‌شان می‌گوید: «ما از سال‌های قبل ارائه‌دهنده خدمات کلود بوده‌ایم، اما مدل تجاری‌سازی آن را دچار تحول کردیم و در سال ۱۴۰۱ روی ارتقای کیفیت آن کار کردیم تا به‌عنوان یک محصول قابل رقابت در بازار عرضه شود. در حال حاضر یک زیرساخت ابری دیگر نیز ایجاد کرده‌ایم که در دو لایه IaaS و PaaS در حال توسعه است. این سامانه در حال حاضر تعداد محدودی مشتری آزمایشی دارد. با وجود همه مشکلات این عرصه تلاش می‌کنیم که در اسرع وقت سرویس ابری هوشمندمان را برای همگان در دسترس قرار دهیم و به استارتاپ‌های کوچک تا نهادهای بزرگ خدمات ارائه دهیم.»


تلاش برای تحقق زندگی هوشمند


خصوصی یا دولتی‌بودن کسب‌وکارها در نحوه فعالیت آنها نقش بسزایی دارد. کسب‌وکارهای خصوصی گرچه چابک و نوآور هستند، اما دارای آن پشتوانه مالی که بخش دولتی، نیستند. مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان این مسئله را امری تأثیرگذار در توسعه کسب‌وکارهای بخش خصوصی می‌داند و توضیح می‌دهد: «ما باید حواس‌مان به هزینه‌های عملیاتی شرکت باشد تا بتوانیم بقا و توسعه خود را تضمین کنیم، اما هوشمند تبیان یک نگاه والا دارد و آن این است که مردم باید بتوانند خوب زندگی کنند و وظیفه ما این است که به لحاظ فناوری اطلاعات خدماتی را به آنها ارائه دهیم تا زندگی روزمره‌شان آسان شود. در شرایطی که خدمات آنلاین برای مردم، توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها ناپایدار است، هوشمند تبیان سعی می‌کند با تمام قوا فناوری را در جهت تسهیل زندگی فناورانه عموم مردم به خدمت درآورد.»

او بیان می‌کند که شرکت هوشمند تبیان فقط یک هدف دارد و آن دسترسی برابر افراد به امکانات لازم برای زندگی هوشمند است. خوش‌رفتار اتصال و همکاری سامانه‌های احراز هویت، به‌ویژه در بخش دولتی را امری ضروری می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «این اتصال باعث می‌شود تا مردم برای ورود به سامانه‌های مختلف دولتی و خصوصی به احراز هویت چندباره نیاز نداشته باشند و سامانه‌ها به‌صورت خودکار از داده‌های قبلی افراد استفاده کنند. زیرساخت‌های این تجمیع وجود دارد و اراده‌ای لازم است که این ایده را عملی کند.»

خوش‌رفتار توضیح می‌دهد که بسیاری از دغدغه‌هایی که امروز دارند، نتیجه حضور در اکوسیستم است و رفته‌رفته نیازهای جامعه و توسعه کل اکوسیستم برای آنها مهم شده است؛ در نتیجه تمام تلاش آنها این است که طی پنج سال آینده روی هوشمندسازی زندگی روزمره افراد تمرکز کنند و این تمرکز به یک تجربه متفاوت و جدید برای مردم تبدیل شود، به گونه‌ای که تسهیل امور روزمره‌شان را احساس کنند.


جذب و نگهداشت نیروی انسانی؛ درد مشترک


مدیرعامل هوشمند تبیان جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در ایران را درد مشترک تمام کسب‌وکارها می‌داند و در این‌باره بیان می‌کند: «امروز با بحران جذب، نگهداشت و تربیت نیروی انسانی متخصص روبه‌رو هستیم و پیدا کردن نیروی انسانی ماهری که ترجیح دهد کار درون‌مرزی کند، دشوار است؛ زیرا افراد می‌توانند با دورکاری برای شرکت‌های برون‌مرزی درآمد ارزی داشته باشند و دستمزدهای ریالی داخلی شکاف بین هزینه‌ها و ظرفیت درآمدهای ارزی آنها را پر نمی‌کند. علاوه بر این شرکت‌ها جانب اخلاق را نگه نمی‌دارند و نیروهای انسانی یکدیگر را با پیشنهاد حقوق بالاتر جذب می‌کنند.

برای همین ما روی رزومه افراد حساس شده‌ایم و افرادی را که زیاد جابه‌جا شده‌اند، استخدام نمی‌کنیم، چراکه اگر قرار باشد نیروی انسانی تازه‌‌وارد بعد از چند ماه شرکت را ترک کند، آنچه عاید ما می‌شود ضرر است و بس؛‌ همچنین هماهنگ‌کردن افراد جدید با فرهنگ سازمانی شرکت، توجیه روندهای کاری برای آنها و همچنین شناخت ویژگی‌های فردی‌شان امری زمان‌بر و هزینه‌بر است.»

مدیرعامل هوشمند تبیان بر این باور است که گرچه در سال ۱۴۰۱ توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی در ارتقای کمی و کیفی سبد محصولات‌شان داشته باشند، اما در این شرایط دستاورد اصلی آنها چیز دیگری است؛ حفظ انسجام شرکت و نگهداشت نیروی انسانی. او درباره چگونگی حصول این مهم می‌گوید: «فرهنگ سازمانی ما به گونه‌ای طراحی شده که افراد بعد از مدتی نسبت به مجموعه احساس تعلق می‌کنند و به آن وفادار می‌شوند.

ما شاهد بوده‌ایم که افراد پیشنهاد دستمزد دوبرابری از شرکت‌های دیگر را رد کرده‌اند و در مجموعه ما مانده‌اند. یکی دیگر از عوامل ماندگاری افراد در شرکت ما این است که اثر ارزش خلق‌‌شده در مجموعه را در زندگی مردم می‌بینند و از این بابت احساس رضایت می‌کنند و خود را اثرگذار می‌دانند. این آرمان‌داشتن در مانایی نیروی کار بسیار مؤثر است و ابعاد غیرتجاری کار را پررنگ می‌کند.»

خوش‌رفتار، تورم و نوسان ارز را یکی دیگر از مسائل کسب‌وکارها می‌داند و می‌گوید که در خرید تجهیزات لازم برای تولید و بهبود زیرساخت‌ها مشکل پیش‌بینی هزینه‌ها را دارند. او این مسئله را مهم‌ترین چالش سال ۱۴۰۲ می‌داند و معتقد است این امر توسعه را به تعویق می‌اندازد.


۱۴۰۲؛ توسعه آیدال


بنا بر صحبت‌های خوش‌رفتار، تمرکز اصلی آنها در سال جدید بر حوزه کلود و سیستم احراز هویت‌شان یعنی آیدال است. او درباره تغییراتی که در سیستم احراز هویت‌شان ایجاد خواهند شد، می‌گوید: «این سیستم به چیزی بیشتر از یک سیستم احراز هویت تبدیل شده و مجموعه‌ای از خدمات و زیرساخت‌های لازم برای کنترل و مدیریت کاربران و همچنین اتصال بین سامانه‌ها و پیش‌بینی رفتار و نیازمندی‌های کاربران بر اساس هوش مصنوعی را ارائه خواهد داد. هدف ما این است که آن را با خدمات مالی و کیف پول تلفیق کنیم و یک محصول فوق‌العاده مدیریتی بسازیم. در حال حاضر بحث IaaS و PaaS را داریم و در سال جدید SaaS را هم با چند سرویس ارائه می‌دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 8 دقیقه

حامیان عصر تراکنش