عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تبدیل‌شدن به تکیه‌گاهی مطمئن برای بانک پارسیان

حمید توفیقی، مدیرعامل هلدینگ داده‌پردازی پارسیان درباره اهداف اصلی این هلدینگ می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / گروه داده‌پردازی پارسیان همزمان با تخصصی‌شدن خدمات بانکی و تغییرات سریع فناوری و رقابت شدید بازارهای داخلی و بین‌المللی، گسترش دامنه فعالیت‌ها و ماهیت صنعت بانکداری الکترونیکی، به‌عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک پارسیان و با هدف کاهش بوروکراسی سازمانی، سرعت‌بخشیدن به پاسخگویی تقاضای بازار، ایجاد هم‌افزایی و افزایش کارآمدی شرکت‌های مرتبط در این حوزه، در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد. حمید توفیقی، مدیرعامل هلدینگ داده‌پردازی پارسیان جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص را چالش تمامی کسب‌وکارها می‌داند و افرادی را که مهاجرت می‌کنند، قضاوت نمی‌کند.

او معتقد است این روند طبیعی است و مختص کشور ما نیست و آنچه لازم است به آن توجه شود، جانشین‌پروری برای حفظ دستاوردهای مهم سازمان‌هاست. او دستاورد بزرگ این هلدینگ در سال ۱۴۰۲ را گام بلند در حوزه نوآوری و شکار فرصت‌های نوآورانه و فناورانه ذکر می‌کند و ایجاد استودیوی تجربه را زیرساخت مهمی برای حرکت سریع‌تر در این مسیر می‌داند و معتقد است که از این طریق می‌توانند به هابی برای جذب مجموعه‌های نوآور تبدیل شوند. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به سراغ حمید توفیقی، مدیرعامل هلدینگ داده‌پردازی پارسیان رفتیم تا درباره عملکرد، چالش‌ها و چشم‌انداز این هلدینگ صحبت کنیم.


۱۴۰۱؛ تحول دیجیتال


بانک پارسیان در سال ۱۴۰۱ به گروه داده‌پردازی خود مأموریت داد که بیش از پیش نوآور باشند. حمید توفیقی، مدیرعامل هلدینگ داده‌ورزی پارسیان در این‌باره می‌گوید: «ما در سالی که گذشت روی مفهوم نوآوری متمرکز شدیم و زنجیره اکوسیستم نوآوری را در این مجموعه کامل کردیم. در واقع به گفتمان تحول دیجیتال پیوستیم و از ایده تا IPO را پوشش دادیم. در همین راستا استودیو تجربه‌ را نیز طراحی کردیم.»

او معتقد است در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، هزینه‌های تاًمین سرمایه برای مجموعه‌ها افزایش یافته است. این در حالی است که درآمدها به شکل ریالی و بعضاً کارمزدی بوده و ثابت است، ولی هزینه‌های آنها ارزی است و در نتیجه آن حاشیه سود کسب‌وکارها کاهش یافته است. توفیقی بیان می‌کند که راه‌حل آنها برای مواجهه با این معضل این بوده که به سراغ مجموعه‌های نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان رفته‌اند تا هزینه سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند. او می‌گوید: «انتخاب فناوری و شراکت با مجموعه‌های نوآور برای ما یک گزینه نیست، ما برای تداوم رشد و پیشرفت مجموعه‌مان، محکوم به انتخاب فناوری و حرکت به سمت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور هستیم و انتخاب سال 1401 به‌عنوان سال تولید دانش‌بنیان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و حمایت بانک پارسیان از استراتژی ما جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است.»

او اذعان می‌دارد بخشی از برنامه‌هایی که در ابتدای سال برای هلدینگ تعریف کرده بودند، محقق شده، ولی در برخی موضوعات نتوانسته‌اند مطابق برنامه پیش بروند که علت آن محدودیت تجهیز منابع بوده است. در نتیجه امیدوارند در سال ۱۴۰۲ بتوانند با شتاب بیشتری به سمت توسعه حرکت کنند تا تأخیر ایجادشده در راه‌اندازی برخی پروژه‌ها را جبران کنند.


جانشین‌پروری


جابه‌جایی نیروی انسانی متخصص در داخل و بین کسب‌وکارها و بخش‌ها و همچنین مهاجرت و دورکاری برخی از آنان موجب چالش نیروی انسانی در برخی حوزه‌های فناورانه شده است. توفیقی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «جذب و نگهداشت نیروی انسانی، چالش بزرگ تمامی کسب‌وکارهای کشور است و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. به همین منظور تلاش خود را کرده‌ایم که با پرورش افراد دست به جانشین‌پروری بزنیم.

ما این مسئله را درک می‌کنیم که فاصله پرداختی به متخصصان در داخل و خارج از کشور به اندازه‌ای معنی‌دار است که نگهداشت آنان را با روال‌های عادی و سطح دستمزدهای کنونی غیرممکن می‌کند. همچنین مهاجرت برای دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر یک روند طبیعی در همه کشورهاست، ولی با فراهم‌ساختن شرایط رشد و ایجاد زیرساخت‌ها می‌توانیم افراد نخبه و جوانان را به‌عنوان شریک کسب‌وکارها همراه خودمان کنیم و علاوه بر ایجاد فرصت برای آنها کسب‌وکارهای تحول‌آفرین را در کشور رونق ببخشیم.»


دستاورد ۱۴۰۱


سال ۱۴۰۱، برای فعالان اقتصاد دیجیتال ایران سال دشواری بوده، اما برای هلدینگ‌های بزرگ هنوز فرصت‌های کسب‌وکاری و رشد فراهم است. توفیقی درباره بزرگ‌ترین دستاورد هلدینگ‌ داده‌پردازی پارسیان در این سال سخت می‌گوید: «در سال ۱۴۰۱ به غیر از شرکت‌های بزرگ ما مثل تجارت الکترونیک پارسیان، کاسپین و پارسیان کیش نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند. در حوزه‌های دانش‌بنیان نیز عملکرد قابل قبولی داشتیم. سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری بانک پارسیان، ایجاد محیط کار اشتراکی (Coworking Space) ایجاد شتاب‌دهنده (Accelerator) و ایجاد استودیو تجربه (Experience Studio) یکی از دستاوردهای بزرگ ما بوده که زمینه هاب‌‌شدن ما را برای جذب مجموعه‌های نوآور فراهم می‌کند.»

به گفته او، یکی از اقدامات مهم گروه داده‌پردازی در این سال کلید زدن پروژه هم‌افزایی گروه داده‌پردازی و استفاده از فرصت‌‌‌‌‌های همکاری درون‌گروهی و همچنین استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد هم‌افزایی بین شرکت‌های گروه بوده است. او می‌گوید: «گروه داده‌پردازی پارسیان با آغاز پروژه هم‌افزایی از طریق توانمندی و همکاری بسیار خوب مدیران و بدنه کارآمد بانک پارسیان، توانست پیاده‌سازی پروژه‌ها و فرصت‌های به‌دست‌آمده از این هم‌افزایی را احصا کند و موجبات رشد بیشتر گروه و ارائه خدمات متنوع‌تر در کل مجموعه را فراهم سازد.»


نقش هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها


طبق صحبت‌های توفیقی، هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها بازوی فناوری بانک‌ها هستند و باید به دیجیتالی‌شدن بانک‌ها کمک ‌کنند. او می‌گوید: «پارادایم‌های بانکداری در دنیا متحول شده و وظیفه ما این است که از این تحولات جا نمانیم. در واقع می‌توان گفت که وظیفه اصلی این هلدینگ‌ها کمک به بانک‌ها برای حرکت به سمت تحول دیجیتال و بانکداری باز است؛ دوران تمرکزگرایی به پایان رسیده و کسب‌وکارها برای توسعه خود باید مشتری‌محورتر از قبل شوند. برای گروه داده‌پردازی پارسیان که هسته بانکداری (Core Banking) بانک پارسیان را در اختیار دارد، این نقش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اگر بانک پارسیان و گروه داده‌پردازی حرکت به سمت تحول دیجیتال را دنبال کنند، فرصت‌های زیادی برای پیشگام‌شدن بانک پارسیان ایجاد می‌شود و این مزیت رقابتی می‌تواند فاصله بانک پارسیان را از بانک‌های دیگر بیشتر کند و خدمات متمایزتری در اختیار مشتریان خود قرار دهد.»

او اضافه می‌کند: «وقتی بانک‌ها رشد کنند، بسیاری از کسب‌وکارهای نوآوری که با آنها در ارتباط هستند نیز رشد خواهند کرد و حوزه‌های جدیدی خلق می‌شود. در نتیجه هم مجموعه‌های نزدیک هسته (Near The Core) و هم آنهایی که نسبت به هسته دور هستند (Beyond The Core)، توسعه پیدا می‌کنند.»


چشم‌انداز


گرچه برنامه‌ریزی برای آینده با توجه به تحولات اقتصادی و کمبود منابع در اختیار، کار ساده‌ای نیست، اما توفیقی می‌گوید که برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌هایی دارند: «در سال 1402 ضمن ادامه ارتقای بانکداری الکترونیکی، گام‌های اولیه را برای تحول دیجیتال در بانک پارسیان برمی‌داریم. با تلاش نیروهای متخصص و همکاران‌مان در حوزه نرم‌افزار، نسخه‌های جدیدی را در بخش‌هایی از هسته بانکداری بانک پارسیان خواهیم داشت و ضمن اعمال دستورات بانک مرکزی برای ایجاد تغییرات و بهبودها در ارائه خدمات بانکداری نوین، تحولات سخت‌افزاری را که در بانک کلید زده می‌شود، حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.

در حوزه پی‌اس‌پی نیز تلاش‌مان افزایش سهم بازار با ارائه خدمات بهتر و نوین به مشتریان‌مان و پذیرندگان است و در حوزه تولید، تجهیز، تعمیر و نگهداری سخت‌افزارهای حوزه پرداخت نظیر دستگاه‌های کارت‌خوان، خودپردازهای بانکی و دستگاه‌های کش‌لس ظرفیت‌های جدیدی ایجاد خواهیم کرد. در حوزه‌های نوآوری نیز سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع آبی و تمرکز بر ارائه خدمات هم‌افزا با بانک پارسیان و مجموعه‌های مرتبط با بانک را خواهیم داشت.»

توفیقی می‌گوید که هم‌اکنون جزء سه هلدینگ فناوری اطلاعات بزرگ کشور هستند و هدف‌شان تثبیت این جایگاه و پیشرفت مبتنی بر فناوری نوآورانه است. او توضیح می‌دهد که هدف اصلی این هلدینگ تبدیل‌شدن به تکیه‌گاهی مطمئن برای بانک پارسیان است تا با ارائه خدمات و محصولات متنوع و باکیفیت، در میان بانک‌های کشور پیشگام باشد. او امیدوار است از مسیر هم‌افزایی در مجموعه بانک پارسیان و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در سالی که مزین به نام آن است، بتواند دستاوردهای قابل قبولی را در این حوزه‌ها داشته باشد و برای بانک پارسیان و مشتریان خلق ارزش کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش