عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

توسعه رویکرد B2C

گفت‌وگو با علی سپهری‌راد، سرپرست شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش درباره مهم‌ترین اقدامات اخیر شرکت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش، از مجموعه گروه‌های جی‌اس‌اس، به‌‌عنوان شرکتی فعال در حوزه پرداخت الکترونیکی، وظیفه ارائه خدمات ارزش‌افزوده و راهکارهای نوین توسعه کسب‌وکار سازمان‌ها مبتنی بر خدمات الکترونیکی پرداخت را بر عهده دارد؛ شرکتی که در سال 1401 توانست دامنه ارتباطات خود را با سایر تأمین‌کنندگان سرویس تقویت کند، به سمت ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان حرکت کند و ارتباط خود را با شرکت‌های استارتاپی افزایش دهد، به ‌نحوی که بتواند اهداف حوزه نرم‌افزاری خود را برای ارائه در سال آینده محقق کند.

در گفت‌وگویی که با علی سپهری‌راد، سرپرست شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش داشتیم، به مهم‌ترین اقدامات این شرکت در سال جاری و برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۲ در دستور کار دارند، پرداختیم. به گفته سپهری‌راد، در سال آینده بر مذاکره و در نهایت مشارکت با یکی از بانک‌های کشور برای پلتفرم جدید شرکت تمرکز خواهند کرد. علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ موقعیت شرکت را در بازار تثبیت خواهند کرد تا از رشد بازار منتفع شوند، مجاری فروش پیشرفته برای مشتریان در حوزه B2C ایجاد کنند و در حفظ و توسعه نیروی انسانی نیز تمام تلاش‌شان را خواهند کرد.


متمرکز بر یک اپلیکیشن جامع


هلدینگ گرایش تازه کیش به‌عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات در حوزه فین‌تک، مأموریت خود را به‌صورت همزمان، تأمین تجهیزات بانکی و نیز نرم‌افزارهای این حوزه تعریف کرده و با شعار «ما با خلاقیت و نوآوری، ایده را تولید می‌کنیم» به تولید سرویس و محتوا می‌پردازد.

در مرحله عملیات نیز با تأمین تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ضمن ارائه راهکارهای حوزه پرداخت الکترونیکی با پشتیبانی در تأمین قطعات، تعمیرات و توسعه نرم‌افزار از مشتریان حمایت می‌کند. علی سپهری‌راد، سرپرست شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش با بیان این موارد می‌گوید: «یکی از اهداف هلدینگ گرایش تازه کیش، تکمیل زنجیره محصولات خود در حوزه پرداخت الکترونیکی، بیمه و ابزارهای پرداخت است که آن را با هدف هم‌افزایی در مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه، به شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش واگذار کرده است.»

طبق گفته‌های سپهری‌راد، شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش در ابتدا توانست با دریافت مجوزهای مورد نیاز فعالیت در حوزه بانکی، پرداخت و بیمه توانمندی‌های لازم را کسب کرده و سپس در ادامه فعالیتش، مأموریت خود را جهت تأمین تجهیزات ابزارهای پرداخت و پلتفرم تکمیل کند.

سرپرست شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش توضیح می‌دهد که این شرکت در سال 1401 بیشترین تمرکز خود را روی یکی از ایده‌های اصلی شرکت یعنی تکمیل یک اپلیکیشن جامع گذاشته بود تا بتواند همزمان نیازهای بخش دولتی و سایر ارگان‌ها را تأمین کرده، نیازهای شهروندان را از طریق یک راه‌حل جامع و متمرکز برطرف و از پراکندگی و سردرگمی ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان سرویس در اپلیکیشن‌های متفاوت جلوگیری کند و همزمان راهکارهای پرداخت الکترونیکی را نیز پشتیبانی کند. او می‌گوید:

«همچنین تهیه یک کیف پول جامع که توانایی به‌کارگیری در حوزه‌های مختلف را برای تأمین‌کنندگان سرویس و مستقل از یکدیگر داشته و بدون پیچیدگی خاصی و بدون پرداخت هزینه در اختیار کلیه کسب‌وکارها قرار گیرد، در حوزه نرم‌افزار در حال اجراست. طرح‌هایی نیز در حوزه کارت برای مدارس و سایر کسب‌وکارها (حدود 33 حوزه شناسایی شده) برنامه‌ریزی شده است.»

به گفته سپهری‌راد، در سال 1401 شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش توانست دامنه ارتباطات خود را با سایر تأمین‌کنندگان سرویس تقویت کند، به سمت ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان حرکت کرده و ارتباط خود را با شرکت‌های استارتاپی به ‌نحوی افزایش دهد که بتواند اهداف حوزه نرم‌افزاری خود را برای ارائه در سال آینده محقق کند.


سال برنامه‌ریزی، تحقیق و توسعه


به عقیده سپهری‌راد سال 1401 برای شرکت تدبیر کیش سال برنامه‌ریزی، تحقیق و توسعه و سعی در ایجاد یک مزیت رقابتی بوده تا با کاهش هزینه‌های تحقیقات و توسعه، بهره‌گیری از نوآوری‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان و با ارائه راهکارهای جدید، از موازی‌کاری در ارائه سرویس و پلتفرم با رقبا جلوگیری کند. او در این خصوص می‌گوید: «در سال جاری نگاه شرکت تدبیر کیش در حوزه B2C گسترش پیدا کرده و تفکری بر مبنای ارائه سرویس در حوزه پول خرد به‌صورت Closed loop با تأمین ابزار پرداخت، اپلیکیشن مرتبط و محتوای مورد نیاز را تعریف کردیم. امید داریم در سال 1402 بتوانیم بخشی از ایده‌های جدید شرکت را عملیاتی کنیم.»

از سپهری‌راد درباره تشکیل گروه‌های مطالعاتی با حضور اندیشمندان صنعت بانکداری، پرداخت و فناوری که در صحبت‌هایش به آن اشاره کرده بود، سؤال کردیم. او سه پرسش اصلی را که هر کدام نیازمند اقدامات  متناسب است، به‌عنوان نقطه شروع تحقیق این گروه‌ها عنوان کرد. اول اینکه کدام نوآوری‌های نوظهور بیشترین تأثیر و بالاترین میزان احتمال وقوع را در صنعت مالی پرداخت دارند؟ دوم اینکه چگونه این نوآوری‌ها بر ساختار صنعت و ابعاد مدل کسب‌وکار در آینده تأثیر می‌گذارند؟ و سوم اینکه پیامدهای این تغییرات بر مشتریان، مؤسسات مالی و کل صنعت خدمات مالی چیست؟


چالش‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲


سپهری‌راد سپس درباره چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۱ در شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش با آنها روبه‌رو بودند، صحبت می‌کند. او در این خصوص می‌گوید: «قطعاً کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس در سال ۱۴۰۱ با یکسری فاکتورهای درونی و بیرونی تحت فشار بوده‌اند. فاکتورهای بیرونی که ما را تحت تأثیر قرار داد، رو به اشباع‌بودن بازارها، حضور رقبای جدید (رقابت بر بخش‌های سودآور کسب‌وکار) و تغییرات سریع فناوری در کسب‌وکارها (زیرساخت‌ها، سرویس، نرم‌افزار، سخت‌افزار، محتوا و…) بوده که در درآمدهای شرکت مؤثر بود.

ما برای محافظت از کسب‌وکار خود با ادغام محصولات، نوآوری در بازار بنگاه‌های تجاری، تقویت اقدامات و ابتکارات در بازاریابی، بازبینی چهارچوب بازار موجود، ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدها، تجدیدنظر در ساختارهای سازمانی و ایجاد یک ساختار منعطف سعی در بقا و حضور بیشتر در حوزه‌هایی که مأموریت شرکت است، داشته‌ایم.»

به عقیده سرپرست شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش، قطعاً فضای رقابتی در سال ۱۴۰۲ با توجه به افزایش شدید هزینه‌های نیروی انسانی به‌خصوص نیروهای حوزه فناوری اطلاعات، افزایش رسوب دانش این حوزه در شرکت‌ها، به‌ویژه تکامل فناوری در حوزه فین‌تک، ورود ابداعات و نوآوری‌های جدید در صنعت از یک طرف و کاهش توان مالی دریافت‌کنندگان سرویس در حوزه‌هایB2B  و B2C از طرف دیگر که به ایجاد محیطی نامطلوب در قیمت‌گذاری منجر می‌شود، بسیار گسترده خواهد بود؛ به‌طوری که حاشیه‌ سود را با فشار و خطر مواجه خواهد کرد.

او در این خصوص توضیح می‌دهد: «پیش‌بینی‌های بازار برای سال آینده با تحلیل داده‌های عمومی کشور و داده‌های اختصاصی کسب‌وکار در حوزه‌های سرویس‌های VAS، بانک و پرداخت (نرم‌افزار و زیرساخت) به‌منظور تعیین و پیش‌بینی سهم بازار برای شرکت تدبیر کیش از چالش‌های سال آینده است.»


برنامه‌هایی برای سال جدید


سپهری‌راد سپس درباره مهم‌ترین برنامه‌های شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش در سال ۱۴۰۲ صحبت می‌کند. طبق گفته‌های او، در سال آینده روی چند محصول محوری تمرکز خواهند کرد و از طریق همکاری با بانک‌ها، به‌منظور تأمین تجهیزات و ابزارهای پرداخت، محصولات و سرویس‌هایشان را به‌صورت مشارکتی ارائه خواهند داد.

او در این خصوص می‌گوید: «همچنین در سال آینده برای پلتفرم جدید شرکت بر مذاکرات و مشارکت با یکی از بانک‌های کشور تمرکز خواهیم کرد. علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ موقعیت شرکت را در بازار تثبیت خواهیم کرد تا از رشد بازار منتفع شویم؛ محصولات‌مان را با الزامات مشتریان همسو و سریع‌تر به بازار عرضه خواهیم کرد؛ مجاری فروش پیشرفته برای مشتریان در حوزه B2C ایجاد خواهیم کرد و در حفظ و توسعه نیروی انسانی نیز تمام تلاش‌مان را به کار خواهیم بست.

محصول چشم‌بازار (I MARKET) را نیز که یک E-marketplace است، با مأموریت ایجاد بستر آنلاین کسب‌وکار جهت تسهیل تجارت ملی و بین‌المللی توسعه خواهیم داد تا تمام کنشگران کسب‌وکار داخل کشور بتوانند کالا و خدمات خود را سریع‌تر و ارزان‌تر به مشتریان بالقوه و بالفعل خود عرضه کنند.

هدف این پروژه، فراهم‌کردن فضای آنلاینی است که در آن تأمین‌کنندگان و خریداران بازارهای مختلف، بتوانند با هم ارتباط سریع، ارزان و اثربخش برقرار کنند و نیازهای کسب‌وکار یکدیگر را از این طریق برطرف سازند. عدم محدودیت جغرافیایی، این فضا را به محلی مناسب برای کسب‌وکار بین‌المللی تبدیل می‌کند.»

او در پایان می‌گوید: «با تکمیل بحث اتصال (connectivity) در کشور و اتمام طرح‌های 5G در حوزه تلکام و نیز عملیاتی‌شدن بهره‌برداری از فناوری‌های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کلود و…، باید امید داشت که به نقطه‌ای برسیم که همگرایی در سرویس، نرم‌افزار، پلتفرم و ابزارها تحقق پیدا کند و مباحث باندلینگ و هم‌افزایی در حوزه سرویس‌دهی (خصوصاً به‌صورت B2B در کسب‌وکارهای مشابه و حتی متفاوت از هم) جهت کاهش هزینه‌ها و تسهیل استفاده از سرویس‌های متنوع برای شهروندان اتفاق بیفتد.

در این صورت، شرکت‌های حوزه فین‌تک و تأمین‌کنندگان سرویس‌های VAS و… باید استراتژی کشوری خود را بر اساس شرایط جغرافیایی کشور، شرایط اجتماعی، شرایط اقتصادی، میزان رسوب دانش، هوش اجتماعی، فرهنگ عمومی، سیاست‌ها و اعتقادات، به استراتژی استانی و منطقه‌ای در کشور تغییر دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش