عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چگونه نرخ مرگ و میر زنان را کاهش دهیم؟ پول نقد بدهید

بیش از 100 کشور با درآمد کم و متوسط برنامه‌های انتقال پول نقد برای کاهش فقر راه‌اندازی کرده‌اند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تحلیلی که روی بیش از 7 میلیون نفر در 37 کشور انجام شده است نشان می‌دهد پول نقدی که مستقیماً به خانواده‌ها یا افراد فقیر پرداخت شده موجب کم شدن نرخ مرگ و میر در میان زنان و کودکان شده است. محققان در مجله Nature گزارش داده‌اند در کشورهایی که چنین پرداخت‌هایی را شروع کرده‌اند، مرگ و میر زنان 20 درصد و مرگ میر کودکان زیر پنج سال تا 8 درصد کاهش یافته است. تاثیر این پرداخت‌ها در عرض دو سال پس از شروع برنامه‌ها آشکار شد و در طول زمان رشد کرده است.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که کاهش نرخ مرگ و میر تحت هر شرایطی یکسان بود و تفاوتی در نتایج بین کمک هزینه‌هایی که با شروط خاص مانند حضور در مدرسه پرداخت می‌شدند و کمک هزینه‌هایی که شرط خاصی نداشتند وجود نداشت. برنامه‌هایی که سهم بیشتری از جمعیت را پوشش می‌دادند یا مقادیر بیشتری پول نقد توزیع می‌کردند به نتایج بهتری رسیدند. کشورهایی که مراقبت‌های بهداشتی ضعیف و نرخ مرگ و میر بالا داشتند نیز بیشترین کاهش در نرخ مرگ و میر را شاهد بودند.


چه اهمیتی دارد: فقر بسیار کشنده است


در سال 2019 بیش از 8 درصد از جمعیت جهان در فقر شدید زندگی می‌کردند و کمتر از 2.15 دلار در روز درآمد داشتند. نیمی از مردم جهان هم با کمتر از 6.85 دلار در روز زندگی می‌کردند. فقر اثرات موذیانه‌ای بر ثبات مسکن، آموزش، سلامت و امید به زندگی دارد. براساس تخمین بانک جهانی همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 نود و هفت میلیون نفر را به فقر مطلق کشاند و کشورهای بیشتری را وادارد کرد تا برنامه‌های انتقال پول نقد را آغاز کنند. از 926 برنامه‌ این چنینی که در سراسر جهان اجرا شدند،‌ 672 برنامه در طول همه‌گیری آغاز شده بودند.

مشخص شده که انتقال پول نقد باعث بهبود حضور در مدرسه، تغذیه و استفاده از خدمات بهداشتی می‌شود. چند مطالعه تک‌کشوری این پرداخت‌ها را با کاهش نرخ مرگ و میر مرتبط دانسته‌اند. با این حال مشخص نبود این روندها در مقیاسی جهانی اعمال می‌شوند یا خیر. هارشا تیرومورتی، اقتصاددان دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از نویسندگان این تحلیل می‌گوید: «نگرانی‌هایی در مورد پایداری این برنامه‌ها وجود دارد و نمی‌دانیم آیا دولت‌ها وظیفه دارند یا می‌توانند برای آن‌ها هزینه کنند یا نه.»


پیش‌زمینه: پرداخت‌های کوچک، تاثیرات بزرگ


بیش از 100 کشور با درآمد کم و متوسط برنامه‌های انتقال پول نقد برای کاهش فقر راه‌اندازی کرده‌اند. این برنامه‌ها در میزان پرداخت، تعداد، دفعات و دریافت‌کننده‌ها تفاوت دارند. به گفته محققان این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که تاثیر نقل و انتقالات نقدی را بر میزان مرگ و میر در سراسر جهان بررسی می‌کند. آن‌ها اطلاعات مربوط به این برنامه‌ها را بین سال‌های 2000 تا 2019 در 29 کشور در جنوب صحرای آفریقا، کشوری در شمال آفریقا، چهار کشور در منطقه آسیا-اقیانوسیه و سه کشور در آمریکای لاتین و دریای کارائیب جمع‌آوری کرده‌اند.

این داده‌ها شامل اطلاعات بیش از 4 میلیون بزرگسال و نزدیک به 3 میلیون کودک است. در طول این مطالعه حدود 300هزار مرگ ثبت شده است. دریافت‌کنندگان بین 6 تا 13 درصد از درآمد سرانه در کشوری خاص را دریافت می‌کردند که اغلب بسیار کمتر از 100 دلار بود. دکتر تیرومورتی می‌گوید: «این‌ مبالغ حتی نزدیک به مبالغ هنگفتی نیستند که در هنگام صحبت از برنامه‌های تضمین درآمد در ایالات متحده مد نظرند.»

آدری پتیفور اپیدمیولوژیست اجتماعی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل که تاثیرات انتقال پول نقد بر جلوگیری از ایدز و سلامت زنان را مطالعه می‌کند می‌گوید: «با این حال این یافته‌ها حتی برای کشورهایی با درآمد بالا هم مرتبط هستند.» اهداکنندگان اغلب نگرانند که ذی‌نفعان از این وجوده برای خرید اقلام غیر ضروری استفاده کنند اما آدری پتیفور می‌گوید:‌ «داده‌ها این مسئله را تایید نمی‌کنند.»


بعد از این چه می‌شود: این مزایا ممکن است به کل جوامع گسترش یابد


محققان نمی‌توانستند ذی‌نفعان را شناسایی کنند در نتیجه نرخ مرگ و میر کل جمعیت را تجزیه و تحلیل کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد انتقال پول نقد نه‌تنها برای زنان، بلکه برای خانواده‌ها و کل جوامع مفید است. دکتر پیفور می‌گوید: «در خانوارهایی مانند آفریقای جنوبی پولی که از این برنامه حمایتی-اجتماعی به دست می‌آید در واقع قسمت اعظم درآمد خانوار است. می‌توانیم انتظار چنین اثرات سرریزی را داشته باشیم.»

برک اوزلر اقتصاددان توسعه‌ای در بخش تحقیقات بانک جهانی، توضیح دیگری ارائه کرده است. او خاطر نشان کرد که انتقال پول نقد اغلب با بهبود خدمات مراقبت‌های بهداشتی یا زیرساخت‌های دیگری همراه است که به جوامع کمک می‌کنند. او می‌گوید: «شاید این مسائل نتیجه مستقیم پول نقد بیشتر در جیب مردم نباشد.»

این مطالعه بزرگسالان بالای 60 سال با ویژگی‌های متمایز برنامه‌ها مانند مدت یا دفعات پرداخت، زن یا مرد بودن ذی‌نفعان، نحوه تحویل پول یا ارائه مشاوره و آموزش را بررسی نکرده است. دکتر تیرومورتی می‌گوید: «به نظرم بهتر است در کارهای آینده به این مسائل هم پرداخته شود.»

شرح عکس: مادر و پسر یک ساله‌اش در پنوم پن، کامبوج. آزمایش جدید، اطلاعاتی در مورد برنامه‌های انتقال پول نقد و نرخ مرگ و میر در 37 کشور جمع‌آوری کرده است.

منبع نیویورک تایمز
از طريق نویسنده: آپوروا مانداویلی مترجم: فاطمه اکیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 24 دقیقه

حامیان عصر تراکنش