عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چشم‌انداز ما ایجاد یک اکوسیستم فین‌تکی است

احمدرضا منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ از برنامه‌های این شرکت می‌گوید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۷۴ / پی‌پینگ یکی از شرکت‌های پرداخت‌یار فعال کشور است که از سال ۱۳۹۴ تاکنون می‌کوشد تا خدمات انتقال وجه را به ساده‌ترین شکل ممکن به کسب‌وکارها و سازمان‌ها ارائه دهد. در همین راستا، سال گذشته از سرویس جدید خود با عنوان «تسویه‌حساب پیشرفته» رونمایی کرد تا به کسب‌وکارها کمک کند که مراودات مالی خود را به‌آسانی مدیریت کنند. در گفت‌وگویی که با احمدرضا منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ داشتیم، علاوه بر اینکه به اقدامات اخیر این شرکت پرداخته‌ایم، از وضعیت حوزه پرداخت‌یاری در کشور نیز جویا شده‌ایم. به گفته منصوری، خواسته اصلی آنها از رگولاتور این است که در تنظیم‌گری خود، چابکی و نوآوری را اولویت ببخشد. همچنین او بر این عقیده است که تفویض حوزه پرداخت اینترنتی به پرداخت‌یارها از جمله اقداماتی است که به توسعه آنها کمک می‌کند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


 ارائه سرویس تسویه‌حساب به کسب‌وکارهای غیررمزارزی


پی‌پینگ با شعار «راهکار جامع پرداخت کسب‌وکارها»، در سال گذشته از سرویس تسویه‌حساب پیشرفته خود رونمایی کرد. احمدرضا منصوری درباره این سرویس و تغییراتی که در سال ۱۴۰۲ رقم زده‌اند، می‌گوید: «تمرکز اصلی ما در سال جاری روی ارائه سرویس تسویه‌‌حساب پیشرفته بوده و به همین منظور سراغ بخش‌هایی از بازار رفتیم که احساس کردیم مغفول مانده‌ است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، متوجه شدیم سایر صنایع و مشخصاً بیزینس‌های غیررمزارزی نظیر کسب‌وکارهای آفلاین، کسب‌وکارهایی با شبکه تأمین یا توزیع گسترده به این خدمت نیاز دارند؛ این در حالی بود که پیش از این، سرویس تسویه‌حساب عمدتاً برای بازار رمزارزها استفاده می‌شد.

با توجه به اینکه پی‌پینگ بخش متفاوتی از بازار را هدف قرار داده، خالق تجربه محصولی متفاوتی نیز هستیم. در آخرین به‌روزرسانی‌ این سرویس، تعداد بانک‌های طرف حساب خود را افزایش داده‌ایم و در حال حاضر فرایند تسویه حساب‌به‌حساب در ۱۴ بانک انجام می‌شود. همچنین زیرساخت‌های ضدپول‌شویی خود را ارتقا داده‌ایم تا امنیت لازم برای فعالیت در این زمینه حفظ شود. سرویس‌های دیگرمان را نیز به لحاظ تجربه کاربری و قابلیت‌های اجرایی بهبود بخشیده‌ایم.»


رویکرد راهکارمحور و پشتیبانی قوی


منصوری معتقد است این شرکت در مقایسه با رقبای خود دو ویژگی قابل ‌توجه دارد که آن را از دیگران متمایز می‌کند. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «تعامل نزدیک ما با کسب‌وکارها به رویکردی راهکارمحور منجر شده تا به جای تمرکز صرف روی ارائه محصول، به‌دنبال ایجاد راهکار برای حل مسائل پرداختی کسب‌وکارها باشیم. این رویکرد ما را به پایه‌های مدیریتی کسب‌وکارها نزدیک کرده است. وجه تمایز دیگر ما پشتیبانی قوی است؛ رویکردی که دغدغه رسیدگی به مشتری را در تعاملی نزدیک دنبال می‌کند.»


تلاش برای خلق یک اکوسیستم فین‌تکی


منصوری با بیان اینکه چشم‌انداز پیش رویشان برای توسعه پی‌پینگ، ایجاد اکوسیستم فین‌تکی است، می‌گوید: «در این مسیر، کاربر نه‌تنها خدمات پرداخت، بلکه تنوعی از نیازهای مالی کسب‌وکار خود را از طریق پی‌پینگ برآورده خواهد کرد. تقدم و تأخر خدمات و بیزینس‌مدل‌هایی که در آینده به برنامه ما اضافه خواهد شد، بسته به شناسایی نیازهای بازار و رویکرد رگولاتور متفاوت خواهد بود. ممکن است این مسیر سریع یا آهسته طی شود، اما آنچه مسلم است اینکه ما در نهایت برای رسیدن به هدف‌مان راهی پیدا می‌کنیم. نکته مهم در ایجاد چنین اکوسیستمی این است که تأمین تمام این راهکارها بر عهده پی‌پینگ نخواهد بود و قطعاً با فعالان فین‌تکی در سایر حوزه‌ها مشارکت و همکاری خواهیم داشت.»


ارائه مشاوره مالیاتی به کسب‌وکارها


پی‌پینگ در الکامپ ۱۴۰۲ مشاوره مالیاتی رایگان به کسب‌وکارها ارائه می‌داد و به آنها کمک می‌کرد مشکلات مالیاتی خود را برطرف کنند. او درباره فلسفه این اقدام‌شان در نمایشگاه امسال می‌گوید:‌ «مالیات یکی از دغدغه‌های همیشگی کسب‌وکارهایی است که از خدمات ما استفاده می‌کنند. به همین جهت، یکی از خدمات ما مشاوره مالیاتی است که کاربران می‌توانند طی سال از آن استفاده کنند. با توجه به برگزاری الکامپ در تیرماه که مقارن با ایام تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی است، تمام تلاش خود را کردیم تا با ارائه مشاوره مالیاتی رایگان در کنار آنها باشیم، فضای مالیاتی آنها را شفاف کنیم و به سؤالات‌شان پاسخ دهیم.»


بازار به تجمیع وجوه پرداخت‌یارها نیاز دارد


ممنوعیت تجمیع وجوه پرداخت‌یارها یکی از موضوعات مهم ماه‌های اخیر صنعت پرداخت کشور بود که بنا بر گفته برخی پرداخت‌یارها آسیب‌های جدی بر بدنه آنها وارد می‌کند. منصوری درباره این اقدام بانک مرکزی و تبعاتی که برای پرداخت‌یارها خواهد داشت، این‌طور بیان می‌کند: «تجمیع وجوه نیازی است که به‌طور جدی در بازار احساس می‌شود؛ چه برای حوزه‌های پلتفرمی و چه برای حوزه‌های پرداخت‌یاری؛ با این همه، متأسفانه این نیاز از طرف بانک مرکزی به رسمیت شناخته نشده است؛ چراکه نگرانی‌هایی دارد که قطعاً برای ما قابل ‌فهم است؛ هرچند باور داریم که راه‌حل آن چیزی نیست که بانک مرکزی اتخاذ کرده است.

بانک مرکزی نگران پول‌شویی است و ما قائلیم که باید راه‌حلی برای مبارزه با پول‌شویی پیدا کند، نه اینکه تجمیع وجوه را از اساس ممنوع کند. به‌طور کلی، از بانک مرکزی انتظار داریم به جای اتخاذ تصمیمات سلبی، رویکردی نظارت‌محور را دنبال کند تا کسب‌وکارها اجازه داشته باشند چابک و نوآور بمانند. اقدامات محافظه‌کارانه رگولاتور با ذات نوآوری در تضاد است و ابعاد واقعی این اقدامات با گذر زمان مشخص می‌شود؛ درست زمانی که ظرفیت‌های موجود در اکوسیستم برای توسعه را از دست داده‌ایم و به عبارتی عقب ‌افتاده‌ایم.»


خواستار تغییر رویکرد رگولاتور هستیم


به روایت عموم کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک، رگولاتوری یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود در مسیر پیشرفت است. پرداخت‌یارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به گفته مدیرعامل پی‌پینگ، خواسته اصلی آنها از رگولاتور این است که اولویت نوآوری و چابکی را جدی بگیرد. منصوری با تأکید بر اهمیت نوآوری در توسعه اذعان می‌کند: «ذات نوآوری برهم‌زننده است و فرایندهای موجود را به چالش می‌کشد. همین است که تنظیم‌گر و رگولاتور همیشه از نوآوری عقب‌اند. در اینکه حوزه مالی حساسیت بالایی داشته و با امنیت کشور گره ‌خورده است، شکی نیست، اما همزمان باید در نظر داشت که کُند یا متوقف‌کردن کسب‌وکارهای نوآور به بهانه حساس‌بودن این حوزه، تضعیف نوآوری و ناکامی اقتصاد دیجیتال را به همراه خواهد داشت.»

منصوری می‌گوید: «قوانین برساخت‌شده در ایران و زیرساخت‌های محدود به استانداردهای رگولاتوری، دورخیز پرداخت‌یارها و کسب‌وکارهای فین‌تکی برای حضور قدرتمند در بازارهای بین‌المللی و جهانی را بسیار سخت می‌کند؛ به حدی که نمی‌توانند با بازیگران بومی منطقه نیز رقابت کنند. به‌علاوه، فاصله ساختاری در رگولاتوری کشور ما با رگولاتوری در کشورهای دیگر نیز به این ماجرا دامن می‌زند. برای درک این فاصله، کافی است چشم‌انداز عربستان سعودی به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه را در نظر بگیرید که به‌دنبال سهم ۷۰درصدی پرداخت‌های دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ است. به نظرم تغییر رویکرد تنها و اصلی‌ترین درخواستی است که باید از رگولاتور داشت.»


لزوم وجود برنامه‌ای عمومی برای کاهش مهاجرت‌ها


منصوری مهاجرت بی‌پایان نیروی انسانی از ایران را دیگر چالش بزرگی می‌داند که تبعات غیر قابل‌ جبرانی برای توسعه کشور خواهد داشت؛ چراکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است و از دست دادن آن به ‌منزله از دست دادن فرصت‌های توسعه و در نتیجه وابستگی بیشتر به سرزمین‌های دیگر خواهد بود. او با اشاره به این مهم عنوان می‌کند: «نیروی انسانی ایرانی در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده که یا مهاجرت فیزیکی کند یا اگر در ایران می‌ماند، مهاجرت اکوسیستمی کند؛ بدین صورت که با فعالیت فریلنسری برای شرکت‌های بین‌المللی، دستمزد دلاری و یورویی بگیرد و‌ شکاف بین هزینه‌ها و درآمدهای خود در داخل کشور را پر کند.

این تصمیم به این معناست که شرکت‌های نوآور داخلی در جذب و نگهداشت نیروی انسانی خود به مشکل برمی‌خورند و طبعاً شرکتی که نیروی متخصص نداشته باشد، فلج می‌شود. ما در پی‌پینگ شاهد مهاجرت چندین نفر از پرسنل خوب و متخصصی بودیم که دل‌مان نمی‌خواست از کنار ما بروند و جایگزینی آنها کار آسانی نبود. البته کسب‌وکارها برای نگهداشت افراد تمام تلاش خود را می‌کنند، اما کاهش جدی مهاجرت نیازمند برنامه‌ای کلان و عمومی است که اجرای آن بر دوش حاکمیت است. شرکت‌ها تلاش خود را برای جذاب نگه‌داشتن فرصت‌های شغلی می‌کنند، اما وضعیت اقتصادی-اجتماعی کشور آنها را از کشور می‌راند.»


سپردن بازار IPG به پرداخت‌یارها


به گفته منصوری، پرداخت‌یارها نباید مدل کسب‌وکاری خود را تغییر دهند؛ بلکه باید بر سر فلسفه وجودی پرداخت‌یاری در ایران و جهان پافشاری کنند و با مطالبه‌گری از رگولاتور تا رسیدن به وضعیت مطلوب عقب نکشند. او بر این عقیده است که پرداخت‌یارها باید به هر شیوه‌ای که شده با رگولاتور به تفاهم برسند و به جای تغییر مدل کسب‌وکاری‌شان، به فکر توسعه خود باشند:‌

«به کشورهای همسایه‌مان نگاه کنید؛ پرداخت‌یاری مانند «پاپارا» که در ترکیه فعالیت می‌کند، به‌وضوح در صفحه اول سایت خود نوشته که بانک نیست و ماهیتی مستقل از بانک دارد؛ این در حالی است که اخذ مجوز پی‌اس‌پی در کشور، مستلزم مالکیت ۵۱درصدی سهام توسط یک بانک است! بدون شک، مسیر توسعه پرداخت‌یارها باید تسهیل شود تا به فکر تغییر مسیر خود نباشند. تفویض خدمات درگاه پرداخت اینترنتی به پرداخت‌یارها یکی از اقداماتی است که به توسعه آنها کمک می‌کند که از قضا در کاربست آن نیز تجربه کافی را دارند. با این اقدام می‌توان فضای بازی بیشتری برای بخش خصوصی و بازیگران جدید ایجاد کرد. علاوه بر این، بانک مرکزی باید پرداخت‌یارها را در بحث‌های درآمدی نیز جدی‌تر بگیرد و برای آنها سهم قائل شود. با این همه، پرداخت‌یارها نباید منتظر باشند تا رگولاتور برای آنها کاری کند و خود باید به فکر مطالبه‌گری و توسعه اکوسیستم باشند.»


ورود به حوزه داشبوردهای داده‌محور


به گفته او، پی‌پینگ در سال ۱۴۰۲ یک مارکت‌پلیس راه‌اندازی کرده که تا پایان سال جاری روی آن متمرکز خواهند بود تا بتوانند زنجیره خدمات خود را تکمیل کنند. علاوه بر این، سرویس تسویه‌حساب پیشرفته نیز ارتقا داده خواهد شد تا تجربه کاری روان‌تری را به کاربر ارائه دهند. ورود به حوزه دیتا از دیگر برنامه‌های پی‌پینگ است که از طریق داشبوردهای داده‌محور برای پذیرنده‌ها فعال خواهد شد تا با کمک Open Data به آنها ارائه خدمت کنند.

منصوری آینده پرداخت‌یاری در ایران را مبهم و نگران‌کننده می‌داند و قائل است که وقتی صحبت از آینده به میان می‌آید، بیش از رگولاتور و تغییر رویه آن،‌ روی توانایی خود در بقاپذیری حساب باز می‌کنند و به این می‌اندیشند که چگونه می‌توانند بقا و توسعه خود را تضمین کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

حامیان عصر تراکنش