عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به مشارکت حاکمیت و بخش خصوصی نیاز داریم

در گفت‌وگو با سامان بیرقی، رئیس هیئت‌مدیره صرافی اوام‌پی فینکس درباره وضعیت رگولاتوری حوزه رمزارز در کشور مطرح شد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۷۵؛ مهسا نجاتی / صرافی ارز دیجیتال اوام‌پی فینکس، اواخر سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را شروع کرد و با اینکه دیرتر از سایر رقبای خود وارد این بازار شد، اما تاکنون مسیر رشد خوبی را طی کرده و همچنان به‌طور مصمم در این راستا قدم برمی‌دارد. صرافی ارز دیجیتال اوام‌پی فینکس بستری برای مبادلات انواع رمزارزهاست که خدماتی چون بازار آزمایشی (دمو) را برای کاربران خود فراهم کرده و دارای انواع بازارها به‌صورت ریالی و تتری است. در حال حاضر نیز ۲۳۰ متخصص در حوزه بلاکچین، آموزش، دیجیتال‌مارکتینگ و پشتیبانی در مجموعه اوام‌پی فینکس مشغول به فعالیت هستند و در تلاش‌اند تا سهم بازار خود را با وجود رقبای بزرگی که دارند، افزایش دهند. در گفت‌وگویی که با سامان بیرقی، رئیس هیئت‌مدیره و مؤسس این صرافی داشتیم، علاوه بر اینکه به فعالیت‌های این شرکت پرداختیم، وضعیت رگولاتوری حوزه رمزارز در کشور را نیز بررسی کردیم. به گفته بیرقی، رقابت جزء برنامه‌های جدی آنهاست و در این زمینه نیز به‌طور مصمم پیش می‌روند. او بر این عقیده است که رگولاتوری این حوزه در کشور صرفاً به تعامل بین بخش خصوصی و حاکمیت بستگی دارد و لازم است تا فعالان این حوزه نقش صنفی پررنگ‌تری را بازی کنند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


دیر شروع کردیم، اما به‌سرعت پیش رفتیم


سامان بیرقی، رئیس هیئت‌مدیره اوام‌پی فینکس ابتدا درباره شروع کار این صرافی صحبت می‌کند. به گفته او، درست است که اوام‌پی فینکس دیرتر از رقبای خود شروع به کار کرده، اما توانسته سرعت رشد خوبی را در سال‌های فعالیتش تجربه کند. او می‌گوید: «از روزی که در اوام‌پی فینکس کار را شروع کردیم، تاکنون چند نکته برای ما وجود داشته است. ما نسبت به سایر رقبا، دیرتر این کار را شروع کردیم. به‌عنوان مثال همکاران ما در این حوزه از سال 13۹۶ یا اواخر 13۹۵ وارد این بازار شدند، ولی ما از پایان سال 13۹۹ کار خود را شروع کردیم. اتفاقی که از روز اول تاکنون افتاده این است که ما به حوزه توسعه و زیرساخت توجه بسیار ویژه‌ای داشتیم. اگر بخواهم گزارشی از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده، بدهم این است که ما در بحث امنیت تمرکز زیادی داشتیم و نقاط ضعف و قوت خودمان را نسبت به مارکت و سایر رقبا و حداقل‌هایی که یک صرافی احتیاج دارد به‌عنوان یک پلتفرم مالی داشته باشد، بررسی و استانداردهای لازم را رعایت کردیم.»

سامان بیرقی، رئیس هیئت‌مدیره صرافی اوام‌پی فینکس

طبق صحبت‌های بیرقی، اوام‌پی فینکس به مقوله امنیت توجه ویژه‌ای دارد و در این راستا تیم SOC مستقر و دائمی دارند: «در بحث امنیت می‌توانم بگویم که یک تیم پیشرو هستیم. تاکنون هم خوشبختانه برای صرافی ما اتفاقی نیفتاده است. اما متأسفانه امروزه در برخی صرافی‌های داخلی شاهد هک و نشت اطلاعات و بدتر از آن، هک در فضای دیتابیسی صرافی‌ها هستیم که به‌راحتی می‌تواند ناامنی را برای کاربران ایجاد کند. ما به این موضوع اهمیت زیادی داده‌ایم و سعی داریم مسیر درستی را در زمینه امنیت طی کنیم. نکته دیگر، ساختار فنی خود صرافی است که ما در این زمینه نیز طی این سال‌ها سعی کرده‌ایم خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. در حال حاضر در حال انجام پروژه‌ میکروسرویسی هستیم که به‌طور آنی نیاز کاربران را برطرف می‌کند. این محصول بسیار محصول پیچیده‌ای بوده و روی مقیاس‌های بالا در همه شرایط می‌تواند کمک‌کننده باشد. نزدیک به دو سال است که در حال کار روی این محصول هستیم و آپدیت‌های لازم را به‌صورت مداوم انجام می‌دهیم و با توجه به اینکه رگولاتوری مشخصی در این حوزه وجود ندارد، سعی داریم مواردی را که نیاز است، مدام اضافه کنیم.»


هدف؛ ارائه خدمات بهتر


بیرقی با بیان اینکه رقابت جزء برنامه‌های جدی این صرافی در بازار است، می‌گوید: «در مسئله تعامل مالی که با کاربر وجود دارد، ما می‌توانستیم رویه سودآورتری را در پیش بگیریم، اما هزینه‌های بیشتری را متحمل شدیم تا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم. درست است که ما رقبای قدیمی‌تری داریم، اما نگاه ما این است که پیشی‌گرفتن از این دوستان کار سختی نیست. رقابت جزء برنامه‌های جدی ماست و ما در این زمینه به‌طور مصمم پیش می‌رویم. با این حال، متأسفانه در کامیونیتی ما هیچ‌گونه اتحاد و همبستگی بین شرکت‌های همکار وجود ندارد؛ از این رو حاکمیت نیز نمی‌تواند تصمیم درستی در این حوزه بگیرد. در این قسمت نیز ما از جهات مختلف در حال کمک به حاکمیت هستیم تا موضوع رگولاتوری و امنیت بیشتر برای صرافی‌ها فراهم شود. صرافی‌های خارجی جای امنی برای کاربران ایرانی نیستند و در تلاش هستیم تا با قانون‌گذاری درستی که می‌شود برای این حوزه در کشور اتفاق بیفتد، امنیت و اعتماد لازم برای صرافی‌های داخلی نیز فراهم شود.»


ضرورت تعامل بخش خصوصی و حاکمیت


بیرقی سپس درباره وضعیت رگولاتوری حوزه رمزارز در کشور صحبت می‌کند. به عقیده او، بخشی از این نقطه خاکستری که آنها در سال‌های اخیر سپری می‌کنند، مربوط به سهل‌انگاری حاکمیت است، اما بخش عمده آن عدم همبستگی و عدم نگاه مشترک و خالی از منافع شخصی در انجمن‌های مختلف و این کامیونیتی است. او در توضیح این موضوع می‌گوید: «امروز، هر کسی به فکر کسب‌وکار خودش است و به این فکر نمی‌کند که این حوزه کودک نوپایی است که وارد ایران شده و چند سال است که دارد بدون شناسنامه زندگی می‌کند و ما هم برای آن تلاش خاصی نمی‌کنیم و منتظریم ببینیم که حاکمیت چه اقدامی برای آن انجام می‌دهد. پس به نظر من، همه چیز از خود ما شروع می‌شود و با توجه به تلاشی که خود من دارم، فکر می‌کنم حاکمیت مشتاق است که به آن کمک کنیم تا این حوزه به یک نظم و سامان‌دهی برسد. در نتیجه تعامل بین بخش خصوصی و حاکمیت باید در اکوسیستم رمزارز کشور نیز پررنگ‌تر شود.

بیرقی بر این عقیده است که امروز، حاکمیت به رگولاتوری حوزه رمزارزها تمایل دارد و می‌خواهد که این حوزه به سروسامان برسد و ادامه می‌دهد: «اما انگشت ما مدام به سمت حاکمیت است. به نظر من، همان اندازه که به‌عنوان بخش خصوصی از حاکمیت انتظار داریم تکلیف‌مان روشن شود، از طرف دیگر در این کامیونیتی نیاز به اتحاد و یکپارچگی نیز وجود دارد. از انجمن صنفی گرفته تا انجمن فین‌تک و انجمن بلاکچین باید در این راستا اتحاد و هماهنگی داشته باشند. امروزه، حاکمیت آمادگی لازم را دارد که این حوزه را به سامان‌دهی برساند و به سرانجام‌رسیدنش به همت فعالان این حوزه برمی‌گردد.»


در تلاش برای نگهداشت نیروی انسانی


رئیس هیئت‌مدیره اوام‌پی فینکس سپس درباره چالش‌هایی که از جنس نگهداشت نیروی انسانی دارند، صحبت می‌کند. او در این خصوص این‌طور توضیح می‌دهد: «در صرافی اوام‌پی فینکس، هر روز یک تیم بزرگ به توسعه آن فکر می‌کند (چه از لحاظ زیرساختی و چه از لحاظ امنیتی). اتفاق بدی که برای ما در این مدت افتاده، این است که تعداد بسیار زیادی از نیروهای حرفه‌ای ما به‌تازگی از ایران رفته‌اند. بسیاری از شرکت‌ها همچون ما با این مسئله روبه‌رو هستند و از لحاظ جذب نیرو و منابع انسانی در ایران بحران وجود دارد. ما با همه تلاش‌هایمان در بخش نیروی انسانی باز هم نگاه راه‌حلی به آن داریم، نه نگاه قربانی‌شدن. ما به خاطر از دست دادن نیروهای قدیمی خود ناراحت می‌شویم و در تلاش هستیم که برای چنین مسائلی راه‌حل پیدا کنیم. به همین خاطر در تلاش هستیم تا امکانات بهتری را به کارکنان خود ارائه دهیم تا آنها فکر رفتن به ذهن‌شان خطور نکند. مسئله‌ای که در اوام‌‌پی فینکس جریان دارد این است که افراد احساس تعلق داشته باشند.»

او به چالش‌های دیگری که در مدت فعالیت خود با آن روبه‌رو شدند نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر از طرف حاکمیتی بخواهم بگویم، زمانی درگاه‌ها را می‌بستند و در این زمینه سلبی رفتار می‌شد. این موضوع یکی از چالش‌ها و استرس‌هایی بود که داشتیم. بیشترین چالشی که در این مدت تجربه کردیم نیز به زمانی که وارد بازار شدیم، برمی‌گردد که سرعت رشد اطلاعات ما بسیار بالا بود و فکر نمی‌کردیم به این شکل پیش برویم، اما با توجه به اهدافی که برای اوام‌پی فینکس مشخص کرده بودیم، متوجه شدیم که این موضوع نیاز به انرژی، زمان و هزینه متفاوتی دارد. چالش‌هایی که تجربه کردیم بیشتر از جنس رشد بوده و به فکر این بودیم که چه کاری برای بهتر شدن باید انجام دهیم. البته چالش‌های درون‌سازمانی نیز داشتیم و به این می‌اندیشیدیم که چگونه نیروی کار بهتری را تربیت کنیم و مدیریت‌کردن این موضوع کار ساده‌ای نبود. همچنین از زمانی که تعداد نیروی کار ما بالا رفته، با چالش‌های گونه‌گون‌‌تری مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم راه‌حل‌های بهتری را برایشان پیدا کنیم.»


همه موافق رگولاتوری نیستند


بیرقی آینده روشنی را برای حوزه رمزارز کشور متصور است، اما می‌گوید: «با این حال نمی‌توانم بگویم که رگوله‌شدن این حوزه می‌تواند به همه فعالان کمک کند یا خیر؛ کمااینکه ممکن است همه فعالان نیز با این موضوع موافق نباشند. من به نوبه خود، تا‌به‌امروز هر کمکی را که می‌توانستم در این زمینه انجام دهم، انجام داده‌ام. من در انجمن فین‌تک و انجمن بلا‌کچین عضو هستم و جزء هیئت مؤسس انجمن بلاکچین خراسان نیز هستم و در تمام این انجمن‌ها سعی دارم به حاکمیت کمک کنم، اما آن اتحاد لازم بین همه ما وجود ندارد. همه صرافی‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند و به‌صورت صنفی به این حوزه نگاه نمی‌کنند. در حال حاضر، انجمن فین‌تک در این حوزه تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد. ما هم برای این اکوسیستم جوان باید تلاش‌های لازم را انجام دهیم.»

او می‌گوید که نگاه‌شان به این حوزه بسیار امیدوارانه است: «ما به حواشی توجهی نمی‌کنیم و تمرکزمان صرفاً به سمت هدف و مقصدمان است و تأسفی که امروز دارم، علاوه بر نبود یک اتحاد در اکوسیستم رمزارز کشور، به از دست دادن نیروهای ماهر این حوزه و فرار مغزها نیز برمی‌گردد. امیدوارم به‌عنوان بخش خصوصی بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم که با حمایت رگولاتور، از خروج نیروهای متخصص و نخبگان این حوزه جلوگیری کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش