عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هم‌آفرینی چیزی بیش‌تر از یک ائتلاف است

در نشست تیم هم‌آفرینی صنفی نصر درباره انتخابات دوره هفتم سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح شد

زمان مطالعه: 11 دقیقه

نشست تیم هم‌آفرینی صنفی نصر به منظور بررسی عملکرد اعضای صنف در دوره گذشته و مختصات کاندیداتوری انتخابات دوره هفتم نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با حضور حسین اسلامی، فرهاد کرم‌زاده، مجید اورعی، رضا قربانی، سیدمحمدعلی شریفی‌الحسینی، آیدین عدالت، محمد دین‌محمد آذری، حمید بهنگار، حمید بابادینیا، محمدرضا قلعه‌نوی، صادق فرامرزی و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف، ۲۵ آذرماه سال ۱۴۰۲ در پارک فناوری فردا برگزار شد.

کاندیدهای حاضر در این نشست با تأکید بر اهمیت کار تیمی به این نکته اشاره کردند که هم‌آفرینی ائتلاف نیست و قرار است یک تیم باشد و حتی اگر در انتخابات پیروز نشود، نتیجه را می‌پذیرند و به پیشبرد صنف و مأموریت‌هایی که دارند، کمک می‌کنند،‌ چراکه بر این باورند که آنچه مهم است این است که به صنف آسیبی نرسد. در ادامه گزارش عصر تراکنش از این نشست خبری را می‌خوانید.


اخلاق انتخاباتی مهم‌تر از برنده شدن است


حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نصر استان تهران در دوره ششم، یکی از افرادی است که برای دوره هفتم این صنف کاندید شده و در تیم هم‌آفرینی قرار گرفته است. او درباره چیستی این تیم و رویکردش به انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: «ما بر این باوریم که تنها با دور هم جمع شدن و تشکیل تیم است که می‌توانیم در راستای بهبود وضعیت قدم برداریم و فلسفه شکل‌گیری تیم هم‌آفرینی هم همین است. تیم بودن و ائتلاف بودن دو مقوله متفاوت هستند و ما در هم‌آفرینی می‌خواهیم هم‌تیمی‌های یکدیگر باشیم. تیمی که امروز مقابل شما نشسته، طی روزها و هفته‌های گذشته تشکیل نشده تا به لیست انتخابات بپیوندد؛ ما سال‌ها است که با یکدیگر کار می‌کنیم و امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به تجاربی که هر یک از ما در این سال‌ها پیدا کرده، می‌توانیم تشکیل یک تیم بدهیم و کنار هم کار کنیم. اعضای تیم یکدیگر را می‌شناسند و بعد از کلی جلسه و بررسی به این لیست نهایی رسیده‌ایم. ما چیزی بیشتر از یک تشکل یا ائتلاف هستیم و برخلاف بسیاری از تشکل‌ها که دور هم جمع می‌شوند، اما در نهایت به یک تیم تبدیل نمی‌شوند، به یک تیم منسجم تبدیل شده‌ایم.»

اسلامی، اخلاق انتخاباتی را یکی از مهم‌ترین مسائلی می‌دانست که باید در هر انتخاباتی رعایت شود و گفت که نتیجه انتخابات پیش رو هر چه باشد توسط تیم آنها پذیرفته می‌شود و برای رأی افراد و تیم برنده احترام قائل هستند. او در این خصوص توضیح داد: «ما در پذیرش نتیجه انتخابات هیچ شرط و شروطی نداریم و فکر می‌کنیم که رعایت اخلاق مهم‌تر از برنده شدن در انتخابات است. کار صنفی کردن، آورده فردی چندانی برای اشخاص ندارد و واقعیت این است که اعضای جدید باید فشار و استرس زیادی را در سه سال آینده تحمل کنند. همه مایی که امروز در این نشست دور هم جمع شده‌ایم، به رفتار صنفی درست واقفیم و می‌دانیم که این انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و شورای شهر نیست. ما در دوره ششم تمام تلاشمان را کردیم تا به برخی از موضوعات مطرود و مغفول اکوسیستم بپردازیم. این تلاش‌ها گاه به نتیجه رسیده و گاه با بن‌بست روبه‌رو شده است.»

او درباره مهم‌ترین دستاوردهایشان در دوره ششم اظهار کرد: «ما در این دوره توانستیم مفهوم اتحاد رقبا را تعین ببخشیم و چه در بعد درون صنفی و چه در بعد بیناتشکلی این اتحاد را ایجاد کنیم. ما در سه سال گذشته، میزان تعاملاتمان با حاکمیت را نیز افزایش داده‌ایم و در کنار همه این موارد یکسری رویداد نیز برگزار کرده‌ایم. ما امسال رکورد‌های رقابتی شرکت‌ها، مشاوران، فروشگاه‌ها و بازرسان را نیز شکسته‌ایم و تعداد نامزدها چندبرابر شده است. اگر فضای صنف نسبت به گذشته بهتر نشده بود، قطعاً در این دوره شاهد افزایش استقبال افراد از آن نبودیم. اینکه می‌گویم تعاملات ما با حاکمیت نسبت به گذشته بیشتر شده و حالا نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را به رسمیت می‌شناسند به این دلیل است که ما شاهد حضور وزرا و دولتمردان دیگر در رویدادهایی نظیر الکامپ و روز فناوری اطلاعات بودیم.

دقت داشته باشید که رئیس مجلس برای رویداد روز آي‌تی ما را همراهی کرد و رئيس جمهور پیامی را برای ما ارسال کرده بودند که خوانده شد. روز فناوری اطلاعات، بیست‌ودوم تیرماه است و ما رویدادمان را در تاریخ بیست تیر برگزار کرده بودیم و اینکه پیام رئیس جمهور دو روز زودتر تاریخ تقویمی این روز به ما رسید، سطح تعامل صنف با حاکمیت و سران سه قوه را نشان می‌دهد. ما در این سه سال، تعداد کمیسیون‌ها را افزایش دادیم، تلاش کردیم در اطلاع‌رسانی‌ها عملکرد درستی داشته باشیم و پذیرای افراد و رویکردهای مختلف بودیم. ما برنامه‌هایمان را در یک وضعیت کرونایی و بعد از آن در حالی پیش بردیم که از شهریورماه سال پیش تاکنون درگیر مسائل مختلفی بوده‌ایم. همه این مسائل به افزایش سطح توقعات از نصر و بیشتر شدن وظایف آن در دوره بعدی می‌انجامد. ما احساس می‌کنیم در حد بضاعتمان در صنف تلاش کرده‌ایم و به همین دلیل است که تعدادی از ما برای بار دوم کاندید شده‌اند. با این وجود قبول داریم که کم‌وکاستی‌های نیز وجود داشته است. برای همین امروز اینجا جمع شده‌ایم تا به افراد درباره این کم‌وکاستی‌ها پاسخگو باشیم.»


قرارداد بازنگری در صدور مجوزهای نرم‌افزاری


مجید اورعی، رئیس رسته نرم‌افزار دوره ششم نظام صنفی رایانه‌ای نیز یکی از اعضای تیم هم‌آفرینی است که در این نشست حاضر شده است. او صحبت‌هایش در این نشست را به موضوع مهاجرت نیروی انسانی متخصص از ایران اختصاص داد و گفت: «مهاجرت‌ها دیگر خاص نیروی متخصص نیست و هر کسی که بتواند، مهاجرت می‌کند. با این وجود می‌توان ادعا کرد که وضعیت مهاجرت نیروی انسانی در رسته نرم‌افزار بحرانی شده است. این بحران نه‌تنها کسب‌وکارها را در جذب و نگهداشت نیروهای خود با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند، بلکه باعث کاهش کیفیت خدمات و نارضایتی مردم از محصول و خدمتی که دریافت می‌کنند نیز می‌شود.

از طرفی با تورم و کاهش سود شرکت‌ها نیز مواجهیم و محصولات و خدمات شرکت‌های نرم‌افزاری با قیمتی به دور از قیمت ارز به فروش می‌رود و این می‌تواند به مرگ صنعت نرم‌افزار منجر شود. ما قرار بود کاری کنم که ایده اقتصاد بدون نفت در فاوا تحقق پیدا کند، اما امروز شاهد بسته شدن برخی از شرکت‌های نرم‌افزاری و با چالش روبه‌رو شدن آنها در زمینه تأمین منابع مالی و منابع انسانی هستیم. در واقع، شاخص استهلاک از سایر شاخص‌ها پیشی گرفته و کاهش سرمایه اجتماعی و ناامیدی جمعی باعث شده تا ما دیگر نتوانیم تنها با افزایش دستمزد افراد، آنها را در داخل کشور نگه داریم. ما در سه سال گذشته تمام تلاش خود را در راستای ورود به این بحث کرده‌ایم تا صنعت نرم‌افزار را احیا کنیم. در همین راستا، با رگولاتور وارد گفت‌وگو شدیم و ۲۰ نفر از اعضای صنف پیش‌قدم شدند تا با مجوز رگولاتور، صدور مجوزهای نرم‌افزاری، تجمیع آنها و اسناد مربوطه را بازنگری کنند.»


لزوم عضویت در تشکل‌های همسو


به عقیده آیدین عدالت، رئیس رسته سخت‌افزار دوره ششم صنف و یکی از اعضای تیم هم‌آفرینی اکثر کاندیدهای این دوره، قبلاً در هیئت‌مدیره بوده‌اند و در این دوره تصمیم گرفته شده تا افراد فعال در دوره‌های قبل را مجدد جذب کند تا یک هم‌افزایی خوبی صورت بگیرد. او در این باره بیان کرد: «به نظر من، هم‌آفرینی یک لیست انتخاباتی نیست که چند هفته قبل از انتخابات شکل گرفته باشد؛ ما نزدیک به سه سال است که همدیگر را می‌شناسیم و با توجه به شناختی که از یکدیگر و توانایی‌هایمان داشته‌ایم، تشکیل یک تیم داده‌ایم. ما بر این باوریم که گرچه شایستگی شرط کافی عضویت در صنف است، اما شرط لازم نیست و این توانایی هم‌افزایی فرد با تیم است که باید به‌عنوان شرط لازم در نظر گرفته شود.»

او در خصوص اهمیت عضویت در تشکل‌های همسو عنوان کرد: «برخی بر این باورند که اگر فردی در یک صنف عضو می‌شود، دیگر نباید در سایر تشکل‌ها فعالیت کند. ما در تیم هم‌افزایی به همچنین ادعایی باور نداریم و معتقدیم که اتفاقاً باید عضو تشکل‌های همسو با صنف بود و از پتانسیل‌های موجود برای پیشبرد برنامه‌های صنف استفاده کرد. در نتیجه، ریزش و رویش اعضای هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای به صورت فراتشکلی انجام می‌شود. عضویت افراد در تشکل‌های همسو باعث هم‌افزایی و خلق ارزش بیشتر می‌شود. برنامه‌ تشکل‌های همسو، ۱۴ تشکل حوزه فاوا را با یکدیگر همراه کرد و امروز شاهد این هستیم که اعضای تیم هم‌آفرینی در تشکل‌های دیگر نیز حضور دارند. گزارش سه‌ساله عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در حوزه سخت‌افزار و ارتباطات به صورت کتابچه‌ای کوچک منتشر شده که عمده فعالیت‌ها و چالش‌های ما در آن آمده است.»


ایجاد رسته خدمات فناوری‌های مالی


به گفته محمدرضا قلعه‌نوی، رئیس رسته خدمات فناوری اطلاعات رسته‌ها مفهوم جدیدی هستند که در دوره ششم نظام صنفی رایانه‌ای ایجاد شدند و گرچه نیاز به اصلاحاتی دارند، اما با توجه به تغییراتی که در ساختار این سازمان ایجاد کردند، باید ادامه پیدا کنند. او در این خصوص اظهار کرد: «مفهوم رسته در این مدت توانسته یک تغییر بنیادین ایجاد کند و آن پل زدن بین اعضای هیئت‌مدیره و کمیسیون‌ها بوده است. ساختار رسته‌ها به این گونه است که تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره به همراه رؤسای کمیسیون‌ها را دربرمی‌گیرد تا مقوله تصمیم‌سازی را تسهیل ببخشند. به نظر من، رسته خدمات فناوری اطلاعات در دوره ششم، پرچالش‌ترین دوره خودش را پشت سر گذاشت؛ آغاز به کار آن با همه‌گیری کرونا بود و بعد درگیر مسائل دیگر نیز شد. این دورهمی جزو برنامه‌های رسته ما بود و مشتاقیم که عملکرد سه‌ساله‌مان را ارائه دهیم. ما در حوزه افتا، آموزش و پژوهش و استفاده از اشخاص حقیقی عملکرد خوبی داشته‌ایم و نتیجه گرفته‌ایم. ایجاد رسته خدمات فناوری‌های مالی نیز در دستورکار ما قرار گرفت و در راستای ارائه خدمات توانمندساز داده‌محور قدم برداشتیم.»


جلوگیری از پلمب شرکت‌ها و پرداختن به صندوق توسعه فیبر


در این نشست سیدمحمدعلی شریفی‌الحسینی، رئیس کمیسیون مالیاتی نصر تهران نیز صحبت کرد و گفت: «من به واسطه اینکه برای سه دوره نماینده نصر تهران در کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات وزارت ارتباطات بودم، توانستم وارد گفت‌وگو با مجلس شوم که یکی از نتایج این گفت‌وگوها جلوگیری از پلمب یکسری شرکت‌ها بود. علاوه بر این، دبیر کمیسیون اینترنت نیز بودم و تلاش کردم به صندوق توسعه فیبر را که یکی از پیشران‌های فناوری اطلاعات کشور است، بپزدازم. در بخش مالیاتی نیز با برگزاری وبینار و مشاوره به اعضای صنف تلاش کردیم تا جایگاه خوبی را برای کمیسیون مالیاتی نصر تهران ایجاد کنیم.»


سهم ناچیز اقتصاد دیجیتال از GDP


حمید بهنگار، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال نصر تهران نیز در صحبت‌هایش به فشارهای زیادی که روی شرکت‌های حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار است، اشاره کرد و توضیح داد: «ما باید در دوره هفتم به فکر توسعه اقتصاد دیجیتال باشیم و تلاش کنیم از طریق افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از GDP کشور، فشار روی کسب‌وکارها را کاهش دهیم. بخش‌های مختلفی مانند کشاورزی، معدن، سلامت و … می‌توانند هوشمند شوند. توسعه اقتصاد دیجیتال علاوه بر اینکه زندگی مردم را راحت‌تر می‌کند، به بحث‌هایی نظیر محافظت از محیط زیست هم کمک می‌کند. در کشورهای توسعه‌یافته جهان، سهم هوش مصنوعی از GDP کشورها به ۵۷ درصد می‌رسد و ما در ایران هیچ آمار دقیقی از این دست مسائل نداریم و نمی‌دانیم. باید بتوانیم در راستای تجاری‌سازی هوش مصنوعی و عینی شدن خدمات دیجیتال در زندگی روزمره مردم قدم برداریم و به شرکت‌های این حوزه کمک کنیم تا توسعه پیدا کنند.»


بخش خصوصی چالش‌های اکوسیستم را می‌داند


حمید بابادینیا، عضو هیئت‌مدیره نصر در دوره ششم است که برای پنج دوره متوالی در این صنف حضور داشته و یکی از اهدافی او برای حضور در دوره هفتم نصر این است که بتواند تجربیاتی را که در این پنج دوره به دست آورده، به دیگران منتقل کند. او در این باره توضیح داد: «وقت آن رسیده که با انتقال تجاربی که داریم، هیئت‌مدیره را به گروهی جدید واگذار کنیم و از فعالان حوزه فناوری اطلاعات در بخش خصوصی برای ایجاد تیمی که بتواند مشکلات اکوسیستم را حل کند، استفاده کنیم. چراکه نمایندگان خوب بخش خصوصی توانایی این را دارند که مشکلات و چالش‌های همکارانشان را به حاکمیت منتقل کنند. ما به تیمی متشکل از افراد با تخصص‌های گوناگون نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای اکوسیستم باشیم. تیم هم‌آفرینی نتیجه سال‌ها همکاری اعضای نصر با یکدیگر است و یک تیم یکپارچه است. اعضای این تیم کارنامه مشخصی دارند و هریک راهبر یک کسب‌وکار هستند و به همین دلیل می‌دانند که مشکلات اکوسیستم چیست و سی‌ام ماه حقوق دادن چه معنایی دارد. پس می‌توانند نمایندگان خوبی برای بخش خصوصی باشند. ما در دوره هفتم علاوه بر کارهای صنفی که باید انجام دهیم، می‌خواهیم ایده اخلاق‌مداری در انتخابات را هم مطرح کنیم و بگوییم که رقابت بین ما و گروه‌های دیگر، یک رقابت سالم است.»


ایجاد بستری برای تصمیم‌سازی


صادق فرامرزی، نایب رئیس هیئت مدیره نصر در دوره ششم و نماینده صنف در کمیسیون سندباکس بانک مرکزی بوده و مسئولیت برگزاری الکامپ ۱۴۰۲ را نیز بر عهده داشته است. او هم مانند سایر افرادی که در نشست صحبت کردند، به تیم هم‌آفرینی پیوسته است. او در صحبت‌هایش بیان کرد: «ما با وجود تمام اختلاف نظرهایی که در دوره ششم داشتیم، پابرجا ماندیم. به نظر من، هیئت‌مدیره جایی بودن با کارشناس بودن متفاوت است؛ هیئت‌مدیره باید بتواند تصمیم‌گیر باشد و بدیهی است که تصمیم‌سازی جای دیگری اتفاق می‌افتد. کاری که در دوره ششم انجام شد، این بود که حوزه تصمیم‌سازی گسترش داده شد. ما تعداد کمیسیون‌ها و رسته‌ها را افزایش دادیم تا بستر تصمیم‌سازی درست ایجاد شود. حالا اینکه چقدر در کارمان موفق بوده‌ایم را زمان مشخص می‌کند. ارتباط مؤثر با بدنه یکی از اقدامات مهمی است که یک هیئت‌مدیره‌ باید به آن توجه کند. سر نبودن ما دعوا است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه هوای همدیگر را داشته باشیم.»


از همکاری با پژوهشگاه تا مشارکت در پروژه‌های ملی


در بخش دیگر از نشست محمد دین‌محمد آذری، رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده درباره عملکرد این کمیسیون در دوره ششم اظهار کرد: «همکاری‌های خوبی با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ICT کشور داشتیم و در پروژه‌هایی نظیر ابر ایران، ابر دولت و توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات همکاری کردیم. کارنامه همه ما روی میز است و در صفحه ۴۹ گزارش عملکرد سه‌ساله‌ای که منتشر شده، می‌توانید دستاوردهای ما را بخوانید و ببینید چقدر موفق بوده‌ایم. هم‌آفرینی، یک تیم همدل و همراه است که می‌خواهد هیئت‌مدیره‌ای ایجاد کند که اعضای آن بتوانند به صورت حداکثری نیازهای اکوسیستم را پوشش دهند.»


سندباکس؛ مهم‌ترین دستاورد کمیسیون فین‌تک


رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین تک نصر نیز درباره دستاوردهای این کمیسیون و اقداماتشان عنوان کرد: «ما سعی کردیم تا یادگارهایی از دوره فعالیت خود به جا بگذاریم که رویداد روز فناوری اطلاعات یکی از همین موارد بود؛ در این رویداد سران قوا دعوت شدند و از دل این اتفاق متنی بیرون آمد که نام نظام صنفی رایانه‌ای برای اولین بار ذکر شد و قرار شد تا نصر در بحث اقتصاد دیجیتال طرف مشورت باشد. در کل نمی‌خواهم بگویم همه اتفاقات دوره ششم خوب بود اما اکنون ما هیئت‌مدیره‌ای را تحویل می‌دهیم که برای بسیاری جذابیت پیدا کرده است. بنابراین، آنچه برای ما مهم است این است که هیچ آسیبی به سارمان وارد نشود. این کمیسیون یکی از پرتقاضاترین کمیسیون‌ها بوده؛ ۷۰ شرکت وجود داشتند که می‌خواستند وارد این کمیسیون شوند و در نهایت ۳۳ شرکت توانستند وارد شوند.»

او در ادامه، سندباکس را مهم‌ترین دستاورد کمیسیون فین‌تک سازمان نصر دانست و بیان کرد: «یکی از اقدامات سازمان نصر در دوره ششم، توسعه فعالیت سندباکس‌ها در ایران بود که در حال حاضر، شش سندباکس بخشی راه‌اندازی شده در حال فعالیت هستند. همچنین، تعاملات با بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی برای پیگیری مصوبات مرتبط با حوزه فین‌تک را افزایش دادیم و برای مثال برای ره‌نگاشت فین‌تک چندین جلسه با مسئولان بانک مرکزی جلسه برگزار کردیم و در جریان روندها قرار گرفتیم.»

قربانی در آخر به مهاجرت نیرو انسانی اشاره کرد و گفت که مهاجرت نیروی انسانی وقتی به بحران تبدیل می‌شود که ارتباط آنهایی که رفته‌اند با داخل قطع شود و فکر ایران را از سرشان خارج کنند.


آزادی زندانیان صنف IT


ادامه این نشست به پرسش و پاسخ میان اعضای تیم هم‌آفرینی و خبرنگارهای حاضر در جلسه اختصاص داده شد. صادق فرامرزی به‌عنوان نماینده صنف در پاسخ به سؤال خبرنگار ماهنامه عصر تراکنش درباره اقدامات نصر در راستای آزادی فعالان صنف IT که در اعتراضات سال گذشته بازداشت شده بودند و سرنوشت پول‌های جمع‌آوری‌شده در روز فناوری اطلاعات که چیزی حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بود، بیان کرد: «آن پولی که در روز فناوری اطلاعات جمع شد را به طور کامل برای آزادی یکسری از زندانی‌هایی که قول داده بودیم، استفاده کردیم و گزارش آن هم موجود است.

درباره اقدامات صنف برای آزادی افرادی که در یک سال گذشته دستگیر شده بودند هم باید بگویم که ما بیش از ۱۰۰ فعال حاضر در اکوسیستم را آزاد کردیم و این کار آسانی نبود. ما ممکن است با آنها هم‌عقیده نباشیم و حتی همه آنها را هم به‌خوبی نشناسیم، اما اخلاق حکم می‌کرد که سراغشان را بگیریم. همه چیز که کسب‌وکار نیست، پس کرامت انسانی چه می‌شود؟ این انسان‌ها حق این را داشتند که آزاد باشند و ما هم برای آزادیشان هر کاری که از دستمان برمی‌آمد، انجام دادیم. ما در جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات داشتیم، مسئله آزادی اعضای اکوسیستم در اتفاقات شهریورماه سال گذشته را مطرح کردیم و خواستار آزادی آنها شدیم که خوشبختانه توانستیم همه آنها را آزاد کنیم. علاوه بر این، در آن جلسه خواستار بازگشت اینترنت به وضعیت قبلی‌اش و تخمین خسارات واردشده به کسب‌وکارها نیز بودیم. در واقع، باید اینطور گفت که اصناف به جز مسئولیتی که در قبال توسعه اقتصادی کشور دارند، یک وظیفه اجتماعی هم دارند که ما سعی کردیم آن را ادا کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش