عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فعالان و مدیران کسب‌وکارهای رمزارزی پرداختن به چه موضوعی را در رویداد ۹ ژانویه مهم می‌دانند؟

شبکه‌سازی، آگاهی‌رسانی و مطالبه‌گری نیاز است

زمان مطالعه: 10 دقیقه

سومین رویداد ۹ ژانویه، رویداد «بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران» ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه، با هدف توسعه اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور و فرصت‌های کسب‌وکاری و اقتصادی پیش‌ روی فعالان این حوزه در کتابخانه ملی برگزار می‌شود. رویدادی که توجه به رشد اقتصاد و بازار دیفای و تحولاتی که صنعت مالی غیرمتمرکز رقم خواهد زد، یکی از بخش‌های مهم محتوایی آن خواهد بود؛ همچنین تلاش دارد ضمن رصد دگرگونی‌هایی که رمزارزها و فناوری‌های مرتبط با آنها رقم زده به این پرسش پاسخ دهد که فرصت‌های این تغییرات برای کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران کدام‌اند و کدام بخش از این تحولات می‌تواند تهدیدی برای زیرساخت‌های پرداخت یا متغیرهای تأثیرگذار بر کلیت اقتصاد کشور باشد. در آستانه برگزاری سومین رویداد ۹ ژانویه از ۱۸ نفر از فعالان و مدیران کسب‌وکارهای رمزارزی کشور این سوال را پرسیدیم که چه توقعی از این رویداد دارند و پرداختن به چه موضوعی را در این رویداد مهم و ضروری می‌دانند. در ادامه می‌توانید پاسخ این افراد را بخوانید.

علاقه‌مندان برای حضور در رویداد ۹ ژانویه می‌توانند از طریق صفحه این رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند.


کاربردهای واقعی دارایی‌های دیجیتال در دنیای واقعی


همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست معتقد است که در رویداد ۹ ژانویه فرصت خوبی برای پرداختن به کاربردهای واقعی دارایی‌های دیجیتال در دنیای واقعی است. او می‌گوید: «این موضوع که خودم مخاطب چه موضوعی باشم یا اینکه چه موضوعی را به دیگران ارائه دهم، کاملاً متفاوت هستند؛ اما فکر‌ می‌کنم که در حال حاضر زمان آن رسیده که درباره کاربردهای واقعی این حوزه در کشور بیشتر صحبت شود. درباره موضوعاتی همچون رمزارزها، دارایی‌های دیجیتال، توکن‌هایی که قابلیت خریدو‌فروش دارند و… صحبت‌های بسیاری شده است ولی فکر می‌کنم اکنون باید درباره کاربردهای واقعی آنها در کشور صحبت شود و برایم جذاب است که درباره این بدانم که در دنیا واقعی فناوری بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد که بتواند زندگی رومزه افراد را تسهیل کند.»


ورود به فضای بازی و متاورس


امیرعباس امامی، فعال حوزه بلاکچین و رمزارز نیز معتقد است در رویداد نهم ژانویه باید به روندهای فناوری و نوآوری حاکم بر این حوزه و به‌روزرسانی‌هایی که برخی رمزارزها داشته‌اند، پرداخته شود. او در همین راستا بیان می‌کند:‌ «نوآوری، فناوری، سرمایه‌گذاری،‌ قیمت و اتصال به جهان خارج ازجمله مسائل و موضوعاتی هستند که باید در این رویداد بررسی شوند. اتصال اکوسیستم بلاکچین ایران به خارج از کشور مسئله بسیار مهمی است که باید برای آن راهی پیدا کرد. فضای حاکم بر اکوسیستم رمزارز و بلاکچین،‌ حالت گلخانه‌ای به خود گرفته و به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد ارتباط ما هم با دنیا قطع شده است. ایرانی‌ها باید از هر فرصتی که به دست می‌آورند برای تعامل با صاحبان کسب‌وکارهای خارجی استفاده کنند؛ فرصتی که در جیتکس به وجود آمده بود،‌ اما ایرانی‌ها باز به سراغ یکدیگر می‌رفتند و از فعالان این حوزه در کشورهای دیگر فاصله می‌گرفتند و اصلاً موضوعی برای ارائه به آنها نداشتند.»

به اعتقاد امامی صرافی‌های رمزارزی در ایران توسعه لازم را پیدا کرده‌اند و حالا وقت آن رسیده که یک قدم فراتر رویم و وارد فضای بازی و متاورس شویم: «این همان اتفاق مهمی است که بین دنیای واقعی و بلاکچینی پل می‌زند و خلق ارزش می‌کند. بحث ریال دیجیتال نیز مهم است. اگر بانک مرکزی، ریال دیجیتالی را که ارائه داده، به پلتفرم‌های خودش محدود نکند و اجازه دهد که روی پالیگان و اتریوم و سایر بلاکچین‌های عمومی نیز ارائه داده شود، انقلابی بزرگ در اکوسیستم رمزارز و بلاکچین ایران اتفاق می‌افتد که سال‌ها بعد از آن تحت عنوان نقطه عطفی در توسعه این حوزه یاد می‌کنند؛ اتفاقی که به صورت ملموس سطح زندگی افراد را نیز ارتقا می‌دهد.»


لزوم حضور اقتصاددانان و حقوقدانان


عباس آشتیانی، فعال حوزه رمزارز و بلاکچین در مورد حضور متخصصان در رویداد نهم ژانویه تأکید می‌کند: «من در پنل رویداد گذشته افتخار داشتم که میزبان افراد مهمی باشم و تمایل دارم در رویداد سال جاری در پنل مربوط به موضوعات ابعاد اقتصادی، محدودسازی، شفافیت و رگولاتوری حضور داشته باشم. قطعاً نیاز داریم که در این رویداد اقتصاددانان را وارد اکوسیستم کنیم. دلیل اینکه بسیاری از جلساتی که قرار است تصمیم‌گیری‌هایی انجام شود به بن‌بست می‌خورد، موضوعات اقتصادی است. ما باید این بار شاهد حضور اقتصاددان‌های مستقل در این موضوع باشیم. چه به صورت موافق چه به صورت مخالف، مطمئنم که اقتصاددانان می‌توانند به این موضوع کمک کنند. همچنین حضور حقوقدانان تخصصی به نظر من می‌تواند بسیار مفید باشد و فکر می‌کنم این موضوعات باید از نظر اقتصادی و حقوقی بررسی شود.»


عنوان‌شدن موضوع ترید و سرمایه‌گذاری


پرداخته نشدن به مقوله ترید و سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها، موضوعی است که نرگس مرادآبادی، تریدر حوزه رمزارزها به آن اشاره می‌کند و پرداختن به موضوع تریدر را توقع خودش از این رویداد عنوان می‌کند. او در این خصوص می‌گوید: «در رویدادهای مختلف به مقوله ترید و سرمایه‌گذاری پرداخته نمی‌شود. انگار از آن فرار می‌کنند و آن را بایکوت می‌کنند یا اصلاً ترس دارند که به سمت آن بروند. خواهش من این است که فعلاً به این موضوع که جنبه‌های مختلف بسیاری را نیز شامل می‌شود، بیشتر پرداخته شود؛ به‌خصوص که در آینده نزدیک احتمال اینکه مارکت کریپتو یک موج صعودی جدید با کاربران بسیار زیاد را تجربه ‌کند، زیاد است. این کاربران نیاز به آگاهی دارند و باید بدانند چگونه در دنیای مواج و پرریسک کریپتو آسیب نبینند تا بتوانند سود کسب کنند.»


پرداختن به دیدگاه‌ها و نه چالش‌ها


محمدقاسمی، مدیرعامل مزدکس می‌گوید که تمایل دارد در این رویداد به این موضوع پرداخته شود که چگونه یک نوآوری برهم‌زننده می‌تواند در این صنعت شکل بگیرد. او در این خصوص می‌گوید: «من تمایل دارم که بدانم دیدگاه‌ها در این صنعت چه چیزهایی است و خیلی تمایلی ندارم که به دغدغه‌ها و چالش‌های این حوزه پرداخته شود؛ چراکه به این موارد در بسیاری از نشست‌ها و رویدادها پرداخته می‌شود؛ درنتیجه خیلی برایم فرقی ندارد که چه کسی چه کاری را انجام داده زیرا تا الان هر کاری که انجام شده در باکس فعلی بوده. ولی اینکه چه کاری می‌شود در این صنعت انجام داد که یک نوآوری برهم‌زننده باشد و به نفع همه، برایم جذاب است.»


شکل‌گیری اکوسیستم و مطالبه‌گری


سعید احمدی‌پویا، مدیرعامل شرکت ققنوس شکل‌گیری اکوسیستم و مطالبه‌گری را موضوعی می‌داند که باید در رویداد ۹ ژانویه درباره آن صحبت کرد. او می‌گوید: «در این رویداد اگر درباره بایدها و نبایدهای توسعه اکوسیستم صحبت کنیم، خیلی خوب است. برای مثال به این بپردازیم که چگونه وقتی یک وزارتخانه یا نهاد تصمیم می‌گیرد استانداردهای فعالیت در این حوزه را مشخص کند، آن استانداردها را به نفع بخش مشخصی از اکوسیستم می‌نویسد و به مختصات و نیازهای کل اکوسیستم توجه نمی‌کند. شکل‌گیری اکوسیستم و مطالبه‌گری آن نیز مسئله مهمی است که باید به آن پرداخته شود. در اتاق بسته، استاندارد نوشتن خطاست و خرد جمعی بهتر از فرد عمل می‌کند.»


اهمیت بحث کلاهبرداری در حوزه ان‌اف‌تی


در حوزه ان‌اف‌تی‌ها این روزها بحث کلاهبرداری بسیار مطرح می‌شود. دلارم عسگری، کارشناس اقتصاد هنر می‌گوید که پرداختن به شیوه‌های کلاهبرداری در این حوزه در رویداد ۹ ژانویه می‌تواند خوب باشد. او در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر مسئله‌ای که زیاد شده بحث کلاهبرداری است. در همین راستا به هنرمندان پیام‌های زیادی با آیدی‌های خارجی داده می‌شود که من یک کالکتور هستم و بیاید اثر خود را ان‌اف‌تی کنید و به روش‌هایی از هنرمندان کلاهبرداری می‌کنند. به آن‌ها می‌گویند که باید کیف پول خود را شارژ کنید. فکر می‌کنم در حال حاضر موضوعی که هنرمندان را نگران می‌کند همین بحث کلاهبرداری است. با این پیام‌ها فکر می‌کنند که فرصتی برایشان پیش‌ آمده، اما در واقع در دام کلاهبرداری می‌افتند.»

او بیان می‌کند: «موضوع دیگر کار کردن بر مارکتینگ‌شان است؛ زیرا زمانی که یک اثر را مینت می‌کنید فقط مینت کردن به شما برای فروش آن کمکی نمی‌کند؛ زیرا زمانی که اوپن‌سی را باز می‌کنید با اقیانوسی از انواع ان‌اف‌تی‌ها روبه‌رو می‌شوید و برای اینکه بتوانید کارتان را به فروش برسانید نیازمند این هستید که برای آن یک مارکت ایجاد کنید. علاوه بر این آموزش‌هایی که وجود دارد نیز بسیار سطح پایین و نادرست است و افرادی که به‌درستی در حال آموزش و کار کردن هستند بسیار محدودند؛ زیرا ممکن است کار کردن و برقراری ارتباط در فضای دیجیتال برای افراد مخصوصاً هنرمندان سخت باشد که اگر آن را به‌درستی یاد بگیرند می‌توانند در این فضا عملکرد بهتری داشته باشند.»


رگولاتوری و هوش مصنوعی


علیرضا مفتخر، هم‌بنیان‌گذار پادکست ۳ ژانویه، مدیر محصول صرافی بیت‌پین و یکی از فعالان این حوزه در ارتباط با موضوعات مهمی که باید در رویداد ۹ ژانویه مطرح شوند، به دو موضوع رگولاتوری و هوش مصنوعی اشاره می‌کند. او توضیح می‌دهد: «در این رویداد، دو موضوع کلیدی باید مورد بررسی قرار گیرند. نخستین موضوع، بحث مقررات و رگولاتوری است که دغدغه اصلی صرافی‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای نوظهور است. این مسئله سردرگمی زیادی برای بسیاری از ما ایجاد کرده و مانعی برای پیشرفت کسب‌وکارهای جدید به شمار می‌رود. بسیاری از ما به سمت کسب‌وکار نوظهوری به جز صرافی رفته‌ایم، اما به خاطر بحث رگولاتوری نتوانستیم کاری پیش ببریم. حل سریع این مشکل می‌تواند به تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و رشد کسب‌وکارها کمک کند. دومین موضوع، اهمیت هوش مصنوعی و گفتگو درباره نقش آن در تکنولوژی‌های نوین است. بحث در مورد تجربیات و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند بسیار جذاب و سازنده باشد.»


شبکه‌سازی؛ مهم‌ترین‌ کار این رویداد


کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران نیز با اشاره به اینکه در رویداد ۹ ژانویه درباره پروژه‌های خوب و همچنین کارهای خوبی که در اکوسیستم اتفاق افتاده، بیشتر صحبت شود، می‌گوید: «مهم‌ترین کاری که رویدادها و همچنین رویداد ۹ ژانویه می‌تواند انجام دهد، شبکه‌سازی است. در این رویداد می‌شود با افراد زیادی آشنا شد و به‌واسطه هم‌افزایی با یکدیگر می‌توان پروژه‌های زیادی را جلو برد.»


آگاهی‌بخشی و آموزش


بنا بر صحبت‌های وحید شامخی، معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس رشد کسب‌وکارها و ترویج دانش و آگاهی از مهم‌ترین نیازهای این اکوسیستم در این برهه است و آموزش، چه از بعد فلسفه و زیرساخت‌های فناوری بلاکچین و چه از بعد ریسک‌ها و چالش‌های بازار رمزارز باید توسعه پیدا کند. موضوعی که به اعتقاد او هم به کاربران و هم به رگولاتوری کمک می‌کند: «طبیعت هر سرویس‌ جدید و نوظهور آن است که افراد باید از آن آگاهی پیدا کنند و یکی از کارکردهای رویدادها نیز آگاهی‌بخشی و آموزش است.»


پرداختن به کارکردهای دیگر فناوری بلاکچین


فاصله گرفتن از رمزارزها و پرداختن به کاربردهای دیگر فناوری بلاکچین موضوعی ‌است که مریم سادات بهبهانی، مدیرعامل مجموعه امین درج خاورمیانه معتقد است باید در رویداد ۹ ژانویه به آن پرداخته شود. او در این باره می‌گوید: «باید کمی از این فضا که فناوری بلاکچین صرفاً یک ارز دیجیتال است فاصله بگیریم و به کاربردهای دیگر آن اشاره داشته‌ باشیم؛ زیرا در حال حاضر، معمولا تنها در مورد یکی از کاربردهای بلاکچین صحبت می‌شود، درصورتی ‌که کاربردهای دیگری مانند رأی‌گیری، استفاده در صنعت بازی و اینترنت اشیا وجود دارد که می‌توانیم درباره آن‌ها صحبت کنیم و راجع به آن ایده دهیم. حتی می‌توانیم پروژه‌هایی را اجرا کنیم که از نظر جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.»


امنیت، مهم‌ترین موضوع حوزه رمزارزها


حامد نورزاد، مدیر استراتژی و برند والکس با اشاره به اینکه امنیت موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود، می‌گوید: «در واقع مفهوم شفافیت در کنار امنیت می‌تواند وجود داشته باشد که کل فناوری بلاکچین با این اساس شکل‌ گرفته است. درست است که شفاف است، اما موضوع امنیت افراد و اطلاعات نیز وجود دارد. من فکر می‌کنم این موضوع بزرگ‌ترین مانعی است که باعث می‌شود افراد وارد این صنعت نشوند و بدانند که ناظری وجود دارد که صفر تا صد رفتارهای من را می‌سنجد. فکر می‌کنم باید درباره این موضوع به‌شدت صحبت شود تا این دغدغه ذهنی که برای تریدرها وجود دارد رفع شود. موضوع آموزش در هر حوزه مهم است مخصوصاً در حوزه تبادل؛ اما کل آن چیزی که در اکوسیستم بلاکچین وجود دارد نیاز به آموزش است. بسیار خوب می‌‌شود که این آموزش را به‌صورت هدفمند و البته بدون چشم داشت انجام داد.»


رویکرد جدید بر اپلیکیشن‌های حوزه بلاکچین


جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیت‌مکس می‌گوید که رویداد ۹ ژانویه می‌تواند با رویکردی جدید و متفاوت، اپلیکیشن‌های جدیدی که قرار است در حوزه بلاکچین اجرایی شوند و به مسائل روزانه مردم بپردازند را معرفی کند: «مانند اپلیکیشن‌هایی که در وب ۲ وجود دارند. در واقع این رویداد نشان دهد که قابلیت بلاکچین صرفاً در حوزه تبادل نیست و می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد.»


تنوع‌بخشی اکوسیستم


پیشنهاد بردیا احمدنیا، هم‌بنیان‌گذار صرافی والکس این است که در رویداد ۹ ژانویه بیشتر درباره تنوع‌بخشی به حوزه‌های گوناگون اکوسیستم رمزارز در کشور ‌صحبت شود. او می‌گوید: «برای مثال به این موارد پرداخته شود که چه بخش‌ها و حوزه‌هایی می‌توانند در این اکوسیستم شکل بگیرند، به چه حوزه‌هایی در این اکوسیستم باید بیشتر توجه شود و با توجه ‌به شرایط اقتصادی کشور چه حوزه‌ها و فناوری‌هایی در این اکوسیستم در کشور نیاز است. البته مهم‌ترین موضوعی که باید در این رویداد به آن پرداخته شود این است که درباره تنوع‌بخشی به حوزه رمزارزها در کشور صحبت شود.»


بررسی چالش‌های رگولاتور


تقریبا تمامی رویدادها چه بخواهیم و چه نخواهیم یک‌بخشی از آن به موضوع رگولاتوری می‌پردازد. حجت عباسی، عضو هیئت‌مدیره بنیاد بلاکچین سور بررسی چالش‌های رگولاتور را موضوعی می‌داند که باید در رویداد ۹ ژانویه نیز به آن پرداخته شود. او می‌گوید: «من تمایل دارم که این رویداد یا بخش عمده آن به این موضوع بپردازد که چالش‌های رگولاتور این حوزه در کشور چیست و چرا تاکنون مجوزی ارائه نداده‌اند. من مایل هستم که راجع به چالش‌های رگولاتوری گفته شود و دوستان نیز برای آن راه‌حل پیدا کنند.»


شنیده و دیده شدن اکوسیستم


صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل صرافی هیتوبیت معتقد است که رویداد ۹ ژانویه برای او تصویر مکانی است که اکوسیستم، در آن بتواند صحبت کند، شنیده، تحلیل و دیده شود. او بیان می‌کند: «فضای رویدادهای دیگر به این‌گونه است که با یک هدف مشخص به یک بخش کوچکی از رمزارز می‌پردازند اما رویکرد تخصصی که اکوسیستم رمزارزها و فعالان دور هم جمع شوند و از چالش‌ها و دستاوردهایشان صحبت کنند و بتوانیم در انتها بگوییم به یک موفقیت و دستاوردی دست پیدا کرده‌ایم، نیاز است.»


شکل‌گیری‌ همکاری‌های مشترک


محمدرضا شرفی، نماینده هیئت موسس انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی ایران درباره موضوعاتی که لازم است در رویداد نهم ژانویه عنوان شود، اظهار می‌کند: «کاری که در حال انجام است بسیار ارزشمند است و این ارتباطات و شبکه‌سازی به یک متولی احتیاج دارد و جا دارد از دوستانی که آن را عهده‌دار شدند تشکر کنیم؛ اما یک موضوع کوچک را هم باید اضافه کرد و آن اینکه، می‌شود سازوکاری را دید که این رویدادها و گردهمایی‌ها منجر به شکل‌گیری‌ همکاری‌های مشترک شود. شاید محل طلاقی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و همچنین موجب شکل‌گیری ظرفیت‌ها و زمینه همکاری‌های جدید باشد که در آن صورت می‌شود گفت که این رویداد پای خود را فراتر از رویدادهای برگزارشده گذاشته است. این کشور واقعاً به چنین رویدادهایی نیاز دارد که یکسری همکاری‌ها و ظرفیت‌های جدید شکل بگیرد و در واقع تجمیع‌های جدیدی را شکل دهد. اگر یک روزی ما بتوانیم به آن نقطه برسیم، فکر می‌کنم بتواند تحول خاصی ایجاد کند.»


بررسی کاربردهای گوناگون فناوری بلاکچین


علیرضا زجاجی، مدیرعامل بنیاد بلاکچین سور درباره موضوعاتی که نیاز است در رویداد ۹ ژانویه به آن‌ها پرداخته شود این‌طور می‌گوید: «به نظر من لازم است بر کاربردهای گوناگون فناوری بلاکچین تمرکز داشته باشیم. این موضوع می‌تواند حوزه تاثیر رویداد را نیز گسترده‌تر کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش