عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با راضیه صباغیان درباره حمایت گروه مالی کاریزما از سومین رویداد ۹ ژانویه

نقش فعالان بازار سرمایه در رگوله شدن اکوسیستم رمزارز کشور

زمان مطالعه: 4 دقیقه

گروه مالی کاریزما در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان یک شرکت‌ سبدگردان تأسیس شد و در حال حاضر، رتبه سوم ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است؛ گروه مالی که در حال حاضر زنجیره کاملی از خدمات مالی را به مشتریان حقیقی و حقوقی خود ارائه می‌کند و مدت‌زمانی است که با فراتر رفتن از بازار سرمایه، وارد حوزه بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال نیز شده و اقداماتی را در این حوزه نیز انجام داده است. گروه مالی کاریزما یکی از حامیان رویداد ۹ ژانویه است؛ رویدادی که با هدف دور هم جمع کردن اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه سال جاری در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. به همین منظور، در گفت‌وگو با راضیه صباغیان، معاون توسعه نهادها و ابزارهای کاریزما به دلایل پیوستنشان به جمع حامیان این رویداد پرداختیم. به گفته صباغیان، رویدادهایی نظیر ۹ ژانویه باعث آشنایی اعضای اکوسیستم با یکدیگر و ایجاد بستری می‌شود که امکان همکاری بین آنها را فراهم می‌کند و یکی از دلایل حضور این گروه مالی در این رویداد نیز همین موضوع است. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


مزایای تعامل اکوسیستم رمزارز و بازار سرمایه


کاریزما که یکی از گروه‌های مالی فعال در بازار سرمایه کشور است، مدت زمانی است که وارد حوزه بلاکچین نیز شده است. راضیه صباغیان، معاون توسعه نهادها و ابزارهای کاریزما درباره علت ورود مجموعه کاریزما به این حوزه اینطور می‌گوید: «ما در کاریزما به دنبال ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری و جذب طیف‌های گوناگون سرمایه‌گذاران هستیم. یکی از حوزه‌های جدیدی که در دنیا به وجود آمده و مورد استقبال هم قرار گرفته، حوزه بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال است. بازارهای مالی نیز دیر یا زود به دیجیتالی شدن تن می‌دهند و مانند سایر صنایع هوشمند می‌شوند و لازم به ذکر است که  در سال‌های اخیر نیز گام‌های مؤثری در این  راه برداشته شده است. در نتیجه، ما هم در کاریزما تصمیم گرفتیم وارد این حوزه شویم و روی دارایی‌های دیجیتال تمرکز کنیم. گرچه کار ما با ارائه محصولاتی در زمینه سرمایه‌گذاری شروع شده، اما امیدواریم راه پیش روی ما فراتر از این برود و بتوانیم طیف گسترده‌ای از سرویس‌های مالی موردنیاز افراد را به‌صورت دیجیتال به آنها ارائه دهیم. در این راستا، کاریزما با اخذ مجوز و همراهی مزدکس فعالیت خود را  آغاز کرده تا به توکنایز کردن دارایی‌ها کمک کند.»

به گفته او، رویدادهایی نظیر ۹ ژانویه باعث آشنایی اعضای اکوسیستم با یکدیگر و ایجاد بستری شده که امکان همکاری بین آنها را فراهم می‌کند. علاوه بر این، چنین رویدادهایی در مسیر فرهنگ‌سازی قدم می‌گذارند و اکوسیستم مربوطه را به جامعه می‌شناسانند، هرچند ممکن است مسیر توسعه کسب‌وکارهای حاضر در این رویداد، متفاوت باشد. این همان دلیلی است که گروه مالی کاریزما را به حمایت از رویداد ۹ ژانویه ترغیب کرده است.

کسب‌وکارهای بورسی به دلیل ماهیت کسب‌وکاریشان این توان را دارند که به رگوله شدن حوزه رمزارز و بلاکچین کشور کمک کنند. در واقع، بخش زیادی از فعالیت‌هایی که در حوزه رمزارز و بلاکچین انجام می‌شود، شباهت زیادی به فعالیت‌های بازار سرمایه دارد و فعالان این دو حوزه بر این باورند که با تسری دادن برخی از قوانین بازار سرمایه به حوزه رمزارزها می‌توان فعالیت آنها را نیز انتظام بخشید و قانونی کرد. صباغیان با اشاره به این موضوع می‌گوید: «دوستان ما در بازار سرمایه، درواقع نهادهای واسطی هستند که به انتقال منابع میان متقاضیان منابع مالی، عرضه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مشغول‌اند و این فضا به دلیل قدمتی که دارد،‌ جایگاه خودش را به دست آورده و به لحاظ کلیت فرآیندها و نحوه انجام معاملات شباهت‌های زیادی به حوزه معاملات رمزارز دارد. از طرفی، اکوسیستم بلاکچین و رمزارز را نیز می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت مالی کشور دانست که ارائه‌دهنده خدمات مالی دیجیتال است. در نتیجه،‌ همکاری میان اکوسیستم بلاکچین و رمزارز و بازار سرمایه اتفاق خوبی است که اگر بیفتد باعث هم‌افزایی و خلق ارزش بیش‌تری در هر دو بازار خواهد شد.»

او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «در این همکاری و تعامل، فعالان حوزه رمزارز این فرصت را دارند که از تجارب بازار سرمایه و مشتریانی که دارد، استفاده کنند و فعالان بازار سرمایه نیز می‌توانند علاوه بر ارتقای پلتفرم‌های موجود، سرویس‌های مالی جدیدی را به دسته خدمات خود بیفزایند. بازار سرمایه کشور به دلیل اینکه نسبت به اکوسیستم رمزارز قدمت بیش‌تری دارد، با دغدغه‌های رگولاتورها نیز آشنا است و با توجه به اینکه معمولاً نهاد ناظر بازار سرمایه در صورتی که از اثربخش بودن ایده‌های جدید اطمینان پیدا کند، از طرح‌های توسعه‌ای استقبال می‌کند و تاکنون نیز نسبت به سایر مراجع مالی و اقتصادی کشور همراه‌تر بوده است، همکاری این دو حوزه می‌تواند به رگوله شدن رمزارزها در ایران کمک کند. یکی از نمونه‌‌های همکاری و تعامل میان بازار سرمایه و صنعت رمزارزها در ایران‌،‌ مجوزی است که گروه مالی کاریزما برای توکنایز دارایی‌ها بر بستر بلاکچین و در محیط آزمون یا همان سندباکس بازار سرمایه اخذ کرده که منجر به همکاری گروه مالی کاریزما با شرکت مزدکس شده که امیدواریم باعث توسعه هر دو کسب‌وکار شود.»

به گفته صباغیان، در مرحله اول توکن‌سازی بر اساس مجوز اعطا شده به گروه مالی کاریزما، سه مورد از صندوق‌های قابل معامله در بورس یا همان ETFها توکن‌سازی می‌شود. این صندوق‌ها به‌عنوان نماینده‌ای از سه کلاس دارایی شامل سهام، طلا و اوراق با درآمد ثابت انتخاب شده‌اند که عبارت‌اند از صندوق اهرمی کاریزما، صندوق طلای کهربا و صندوق کارا: «با توجه به مجوزهای صادر شده در محیط سندباکس، به‌زودی توکن‌های کاریزما از طریق دو پلتفرم کاریزما و مزدکس قابلیت معامله پیدا خواهند کرد و ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور،‌ پلتفرم‌های جدیدی هم اضافه شود.»

معاون توسعه نهادها و ابزارهای کاریزما اظهار می‌کند که در صورت موافقت مقام ناظر، گروه مالی کاریزما این آمادگی را دارد که در آينده به سمت توکنایز کردن سایر دارایی‌ها ازجمله دارایی‌های فیزیکی یا حقوق مالکیت معنوی که نقل‌وانتقال آنها در دنیای واقعی با چالش‌های زیادی مواجه است نیز حرکت کند و در این مسیر از همکاری با اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور استقبال می‌کند و می‌خواهد از بستر رویداد ۹ ژانویه برای انتقال این پیام به اعضای اکوسیستم استفاده کند.

به نظر او، توکنایز کردن دارایی‌ها که می‌توان آن را به تبدیل دارایی‌ها به اوراق بهادار نیز ترجمه کرد، مزیت‌های زیادی دارد که یکی از آنها به تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برمی‌گردد: «تحقق این ایده موجب بهبود فرایند زنجیره تأمین مالی و افزایش میزان تولید و رشد اقتصاد کشور شده و ثمرات و برکات آن نصیب مردم، بازار سرمایه، اکوسیستم اقتصاد دیجیتال  و کل نظام اقتصادی کشور خواهد شد. از طرفی باتوجه به رشد روزافزون فناوری، دست‌اندرکاران صنعت مالی ازجمله فعالان بورس، بانک‌ و بیمه که همیشه نگران قدیمی شدن فناوری‌های مورد استفاده‌شان هستند نیز می‌توانند خود را به‌روز کنند، چراکه همکاری و هم‌افزایی اکوسیستم دیجیتال و صنایع مالی کشور می‌تواند راه‌حلی برای رفع این قبیل دغدغه‌ها نیز باشد.»

او در آخر اظهار می‌کند که اکوسیستم بلاکچین و رمزارز و بازار سرمایه رقیب یکدیگر نیستند و می‌توان آنها را دوست‌هایی در نظر گرفت که در همکاری و تعامل با یکدیگر می‌توانند باعث خلق ارزش و توسعه بازارهای سنتی و مدرن شوند.

علاقه‌مندان برای حضور در رویداد ۹ ژانویه می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف از صفحه ایوند این رویداد ثبت‌نام خود را انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش