عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۷۷ دی‌ ۱۴۰۲

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۷۷ / هفتادوهفتمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد یوسف پناهی، مدیرعامل شرکت تیس منتشر شد. فردی که می‌گوید این شرکت می‌خواهد فرایند تحول نظام مالیاتی را سرعت بخشد. بنا بر صحبت‌های او، این شرکت در یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون صورت‌حساب الکترونیکی را ارسال کرده و بیش از ۱۱۰۰۰ شخص حقیقی و حقوقی آن را به‌عنوان معتمد خود در سامانه مؤدیان انتخاب کرده‌اند و این شرکت که امروز یکی از فعال‌ترین شرکت‌های معتمد مالیاتی کشور است، می‌خواهد نه‌فقط اولین که بهترین و بزرگ‌ترین کسب‌وکار این حوزه در کشور باشد. پرونده تنظیم‌گری این شماره نیز به وضعیت حوزه رمزارزها و چالش‌هایی که دارند، اختصاص داده شده است. همچنین یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، حجت‌اله فرهنگیان، مهرداد حیدرپور، سجاد شفی‌زاده و قاسم واحدی را نیز در این شماره می‌خوانید.


نقشه بانکداری باز جهان


آذرماه امسال صنعت فناوری‌های مالی کشور با دو خبر مهم مواجه شد؛ یکی ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی برای نحوه فعالیت نئوبانک‌ها و دیگری، تصویب کلیات طرح مجلس برای ساماندهی رمز دارایی‌ها. هر دوی این ابلاغیه‌‌ها واکنش کارشناس‌ها و فعالان حوزه بانکداری و رمزارز را در پی داشت. در بخش «گزارش»های این شماره علاوه‌بر اینکه مروری بر مهم‌ترین اخبار آذرماه داشتیم، در گزارشی به وضعیت فعلی رگ‌تک در ایران و چالش‌های آن پرداختیم. همچنین در گفت‌وگو با شش نفر از فعالان، از حوزه بانکداری باز در کشور، نقشه کانسنتوس را که تازه‌ترین نقشه منتشرشده از وضعیت پیشرفت بانکداری باز در جهان است، تحلیل و بررسی کردیم. در آخر، به مناسبت سیزدهم آذرماه که روز بیمه بود، در گفت‌وگو با فعالان این صنعت به وضعیت کنونی فناوری در صنعت بیمه کشور و لزوم توسعه فناورانه این صنعت پرداختیم.


کسب‌وکارها روایت می‌کنند


اسنپ‌پی، فوروارد، مزدکس و بانک صادرات چهار کسب‌وکاری‌اند که در بخش باشگاه این شماره با مدیرانشان به گفت‌وگو نشستیم و به فعالیت‌های اخیر و برنامه‌هایشان پرداختیم. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با یوسف پناهی گرجی، مدیرعامل شرکت تیس است که می‌گوید این شرکت می‌خواهد فرایند تحول نظام مالیاتی را سرعت بخشد. به دلیل نقش مهمی که شرکت‌های معتمد مالیاتی در سال‌های آینده در ساختار مالیاتی کشور خواهند داشت و البته عملکردی که تیس در یک سال فعالیت خود داشته، بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با یوسف پناهی، مدیرعامل تیس، از شکل‌گیری این شرکت و برنامه‌هایی که برای آینده دارند، بپرسیم. در این گفت‌وگو ابتدا مروری بر مسیر حرفه‌ای پناهی داشتیم و سپس به اقدامات این شرکت پرداختیم. در بخش پروفایل این شماره نیز روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای میثم رجبی را می‌خوانید؛ فردی که فعالیت حرفه‌ای خود را از لایه کارشناسی در یک شرکت نفت و گاز آغاز می‌کند و با ورود به شرکت فخیم قدم به مسیر تازه‌ای می‌گذارد که در نهایت به مدیرعاملی شرکت رادین ختم می‌شود.


آينده نامشخص رمزارزها در ایران


لزوم هم‌افزایی میان لندتک‌ها و رمزارزها، چالش‌های فعالیت صرافی‌های رمزارز و بررسی خلأهای صنعت رمزارز و بلاکچین ایران از موضوعاتی‌اند که در بخش تنظیم‌گری این شماره به آنها پرداخته‌ایم. کارشناسان و مدیران حوزه رمزارز کشور معتقدند که سیر صعودی تورم و توسعه ناهمگام ابزارهای فراگیری مالی در ایران باعث کاهش قدرت خرید مردم و فقیرتر شدن آنها شده و با توجه به استقبال آنها از لندتک‌ها و ظرفیت‌هایی که رمزارزها دارند،‌ می‌توان بین این دو حوزه پل زد و بستر دریافت اعتبار و وام را برای مردم هموار کرد. با این حال، چهارچوب خاصی برای چنین فعالیت‌هایی وجود ندارد. در گزارش‌های این بخش، به چالش‌های اکوسیستم رمزارز در کشور پرداختیم. علاوه بر این یادداشت‌هایی را از فعالان این حوزه درباره جنبه‌های مختلف این صنعت تهیه کردیم.


چگونه یک سوپراپ خاورمیانه‌ای فراگیر بسازیم؟


مدتی است که رقابت بر سر ساختن سوپراپ‌های خاورمیانه‌ای شروع شده و کارشناسان می‌گویند که این سوپراپ‌ها فقط در صورتی موفق خواهند شد که از وی‌چت و سرگذشتی که داشته، درس بگیرند. بنا بر گفته‌های آنها،‌ مسئله حریم خصوصی داده‌‌ها، نبود چهارچوبی مستحکم برای تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی و تمایل خاورمیانه‌ای‌ها به استفاده از سوپراپ‌های اروپایی و آمریکایی باعث غالب نشدن وی‌چت در خاورمیانه شده است. گویا این موضوع به ایجاد اکوسیستم مشابه به خلق محیط رگولاتوری نیاز دارد تا علاوه بر هموار کردن راه استفاده مردم از خدمات مالی، به تجربه کاربری آنها نیز توجه کند. آنها معتقدند که فضای پیام‌رسانی به‌سرعت تغییر می‌کند و موفقیت پلتفرم‌های پیام‌رسان در این منطقه به توانایی آنها در سازگاری با نیازها و ترجیح‌های کاربران بستگی دارد و بومی‌سازی اپ‌ها نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. ما در بخش جهان این شماره، مطلبی از وایرد خاورمیانه را ترجمه کرده‌ایم که به جزئیات همین موضوع پرداخته است.


با اعضای هیئت‌مدیره هلدینگ‌های فناوری بانک‌ها آشنا شوید


در بخش راهنمای این شماره علاوه‌بر آشنایی با مدیرعامل‌ها و اعضای هیئت‌مدیره هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌های کشور، با پنج شرکت فعال در حوزه بانکداری باز نیز آشنا می‌شوید؛ فینوتک، سنباد، آرک، کبالت و فرابوم پنج کسب‌وکاری‌اند که آنها را در بخش اپ‌های این شماره معرفی کرده‌ایم. معرفی محصول این شماره نیز به دستگاه خودپرداز غیرنقدی اندرویدی تاریانا شرکت فناپ‌تک اختصاص یافته است. هوش مصنوعی، حاوی بیگ‌تک، رهبری در متاورس و تحول بزرگ دیجیتال نیز چهار کتابی هستند که در بخش راهنمای این شماره معرفی‌شان کرده‌ایم. همچنین، اگر اهل خواندن مجلات مهم فناوری‌های مالی جهان هستید، ما جدیدترین مطالب مجلات فورچون، بلومبرگ‌بیزینس‌ویک، وایرد، فین‌تک، امریکن‌بنکر و بارونز را ترجمه کرده‌ایم.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش

دریافت اشتراک عصر تراکنش


فهرست


یادداشت‌ها:

گزارش‌ها:

باشگاه:

تنظیم‌گری:

جهان:

راهنما:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش