عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

در انتظار موفقیتی بزرگ

مدیرعامل و مدیر توسعه نرم‌افزار شرکت تجارت الکترونیک سرمایه از توسعه اپلیکیشن پرداختی بانک سرمایه می‌گویند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / تجارت الکترونیک سرمایه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک سرمایه است که به‌زودی از اپلیکیشن پرداختی خود رونمایی خواهد کرد؛ اپلیکیشنی که به گفته مدیران این شرکت قابلیت ارائه هر نوع خدمت در جهت رفع نیازهای بازار را دارد. در گفت‌وگویی که با رامبد حیدریان، مدیرعامل و فرزاد نوروزی‌فرد، مدیر توسعه نرم‌افزار شرکت تجارت الکترونیک سرمایه داشتیم، مسیر و چالش‌هایی را بررسی کردیم که این شرکت برای طراحی و پیاده‌سازی یک اپلیکیشن پرداختی طی کرده است. به گفته آنها، ارائه سرویس‌های خاص و خدمت‌رسانی ویژه به صنف فرهنگیان ازجمله تمایزهای این اپلیکیشن پرداختی با سایر اپلیکیشن‌های موجود در بازار است. به گفته آنها، یکی از دلایل مهم توسعه این اپلیکیشن برای بانک سرمایه، با توجه به محدودیت تعداد شعب بانک، امکان ارائه انواع خدمات غیرحضوری مانند افتتاح حساب است. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.


تغییر استراتژی‌ برای احیای شرکت


در اواخر سال ۱۳۹۶ که رامبد حیدریان مسئولیت مدیرعاملی شرکت تجارت الکترونیک سرمایه را برعهده گرفت، بانک سرمایه و متقابلاً شرکت‌های وابسته به آن در وضعیت مناسبی قرار نداشتند؛ تا جایی که گزینه انحلال شرکت مطرح شده بود، زیرا شرکت در طول فعالیت خود ارزش‌آفرینی خاصی نکرده بود و صرفاً درخواست‌های شعب برای دستگاه‌های کارت‌خوان را به پیمانکاران طرف قراردادش انتقال می‌داد که تنها محل درآمد شرکت نیز همین بود و پروژه‌های دیگر سودآور نبودند. حیدریان با بیان این موارد از تغییر استراتژی‌ برای احیای شرکت تجارت الکترونیک سرمایه می‌گوید:

«در اولین اقدام، قراردادهای جاری شرکت با شرکت‌های پیمانکار و متقابلاً بانک مورد بازبینی قرار گرفت و تمامی فرایندها از درخواست تا ارجاع به پیمانکار، نصب، راه‌اندازی و جمع‌آوری به پورتال پذیرندگانی که خود شرکت آنها را توسعه داده بود، منتقل شد که همین امر باعث ایجاد دید بهتر نسبت به وضعیت جاری شرکت و شناسایی توانمندی واقعی مجموعه برای بهره‌مندی از فرصت‌های داخلی و بیرونی شد. از طرفی با تغییر رویکرد هیئت‌مدیره به تمرکز بر فعالیت‌های جدید متناسب با توانمندی موجود و نیاز جامعه هدف مجموعه بانک، فرصت ایجاد تیم‌های متخصص جوان فراهم شد.»


رونمایی از اپلیکیشن بانک سرمایه به‌زودی


به گفته حیدریان، با اعمال اصلاحات وسیع در قراردادهای پایانه‌های فروشگاهی و توسعه همکاری با بانک و شرکت‌های پیمانکار، توسعه پورتال پذیرندگان برای استفاده در مجموعه بانک و شرکت در دستور کار شرکت قرار گرفت که شرکت با توسعه موفق این پورتال توانست نظر مدیران وقت بانک را برای توسعه سایر نرم‌افزارها که در توان شرکت باشد جلب کند. او با بیان این مطلب می‌گوید: «در ادامه، بدون تحمیل هزینه جدید به بانک، از محل سود اندک حاصل از بهبود قراردادهای جاری، یک تیم نرم‌افزاری برای توسعه نرم‌افزارهای مورد استفاده در شرکت تشکیل شد. پس از توسعه و نگهداری پورتال پذیرندگان تصمیم به توسعه کیف پول الکترونیکی گرفتیم و در همین راستا، شرکت برای دریافت مجوزهای مربوطه مانند پرداخت‌بانی، پرداخت‌یاری، پرداخت‌سازی و… اقدام کرد که درنهایت با افزایش توانمندی شرکت در توسعه نرم‌افزار، توسعه یک سوپراپلیکیشن پرداختی در برنامه قرار گرفت.»

مدیرعامل تجارت الکترونیک سرمایه با اعلام اینکه اپلیکیشنی که به‌زودی رونمایی خواهد شد قابلیت ارائه هر نوع خدمت در جهت رفع نیازهای بازار را دارد، درباره این اپلیکیشن و سایر خدمات تیم نرم‌افزاری شرکت توضیح می‌دهد: «توسعه این اپلیکیشن یکی از خدمات نرم‌افزاری قابل ارائه شرکت به بانک سرمایه است و در آینده نزدیک نیز قادر است سایر پروژه‌های نرم‌افزاری موردنیاز بانک را راه‌اندازی کند و توسعه دهد.»

طبق گفته حیدریان، علاوه‌بر رعایت اصل سادگی در ارائه سرویس‌های معمول و خدمت‌رسانی ویژه به صنف فرهنگیان، مدیریت ساختمان و مدیریت صندوق‌های خانگی ازجمله خدماتی است که این اپلیکیشن را از سایر اپ‌ها متمایز خواهد کرد.

حیدریان یکی از دلایل مهم توسعه این اپلیکیشن برای بانک سرمایه را با توجه به محدودیت تعداد شعب بانک، امکان ارائه انواع خدمات غیرحضوری مانند افتتاح حساب می‌داند و در ادامه توضیح می‌دهد: «شرکت با توسعه خدمت احراز هویت غیرحضوری که زیربنای ارائه این نوع خدمات است، ضمن استفاده از این سرویس در اپلیکیشن سرمایه، قادر به ارائه خدمات احراز هویت غیرحضوری به سایر شرکت‌ها نیز است.»


چالش‌های طراحی و پیاده‌سازی اپلیکیشن پرداختی


حیدریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأمین نیروی انسانی و عدم اعتماد مجموعه بانک را ازجمله مهم‌ترین چالش‌های پیاده‌سازی این اپلیکیشن می‌داند و در این زمینه اظهار می‌کند: «تأمین نیروی انسانی متخصص به دلایلی مانند مهاجرت از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در مسیر توسعه این اپلیکیشن بوده و از طرفی بانک هم به دلیل عدم مشاهده توانمندی و ارزش‌آفرینی شرکت در گذشته، به واگذاری توسعه نرم‌افزار به شرکت تمایل نداشت، اما به ‌مرور زمان با مدیریت هوشمندانه منابع انسانی و اثبات توانمندی‌های شرکت، موفق به عبور از این چالش‌ها و جلب اعتماد مدیران بانک شدیم.»

او پیاده‌سازی این اپلیکیشن را موفقیتی بزرگ برای شرکت تجارت الکترونیک سرمایه می‌داند و در این باره می‌گوید: «با توسعه این محصول، علاوه‌بر ایجاد توانمندی داخلی توسعه نرم‌افزار برای مجموعه بانک سرمایه، یک کسب‌وکار ارزشمند برای شرکت ایجاد شد که می‌تواند در آینده ضمن ارزش‌آفرینی تخصصی برای مجموعه بانک سرمایه سودآوری مناسبی را نیز به ارمغان آورد.»


معماری و زیرساخت متفاوت اپلیکیشن بانک سرمایه


فرزاد نوروزی‌فرد؛ مدیر توسعه نرم‌افزار شرکت تجارت الکترونیک سرمایه نیز، در این گفت‌وگو توضیحاتی درباره زیرساخت، معماری و سرویس‌های اپلیکیشن سرمایه ارائه می‌کند و می‌گوید: «این پلتفرم می‌توانست مانند بسیاری از اپلیکیشن‌ها صرفاً یک اپ موبایلی باشد و سرویس‌های بانکی و پرداختی در آن تجمیع و به کاربران ارائه شود، ولی اهمیت موضوعاتی نظیر مقیاس‌پذیری،‌ امنیت، توسعه‌پذیری و ادغام‌پذیری موجب شد شرکت، هزینه و زمان بیشتری برای توسعه زیرساخت‌ها صرف کند تا محصول نهایی با توجه به زمان ورود به بازار، امکان رقابت فنی داشته باشد.»

او در ادامه سرویس‌های پیاده‌شده در زیرساخت اپلیکیشن سرمایه را تشریح می‌کند: «در توسعه سرویس‌های پلتفرم سرمایه تمام تلاش خود را کردیم تا به منظور جلوگیری از بروز مشکلات فرایندی و عملکردی و رسیدن به بالاترین سطح انطباق میان سرویس‌ها، تمام سامانه‌های اصلی و حیاتی مطابق با نیازمندی‌های پیش‌بینی‌شده، توسط تیم توسعه نرم‌افزار شرکت تولید و عملیاتی شود. ازجمله می‌توان به توسعه سرویس‌های احراز هویت غیرحضوری، گذرگاه سرویس سازمانی، مدیریت خدمات بانکی و غیربانکی، مدیریت اعلانات، مدیریت منابع و مدیریت مالی اشاره کرد.»

نوروزی‌فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره معماری اپلیکیشن سرمایه صحبت می‌کند و می‌گوید در توسعه پلتفرم سرمایه سعی بر آن بوده که به‌روزترین معماری متناسب با سطح ارائه خدمات لازم به‌ منظور رسیدن به بالاترین سطح پاسخ و کمترین سطح خطا انتخاب و استفاده شود.


سرویس‌های اپلیکیشن بانک سرمایه


نوروزی‌فرد مهم‌ترین ویژگی‌ها و سرویس‌های اپلیکیشن سرمایه را تجربه کاربری ساده آن می‌داند و به خدماتی نظیر احراز هویت غیرحضوری، افتتاح حساب غیرحضوری،‌ صدور انواع کارت هدیه،‌ ارائه انواع خدمات مرتبط با سپرده و کارت و همچنین ارائه انواع خدمات عمومی و سفارشی اشاره می‌کند. او در ارتباط با سرویس احراز هویت غیرحضوری پلتفرم سرمایه می‌‌گوید: «در این سامانه علاوه‌بر بررسی تطابق مالکیت سیم‌کارت تلفن همراه با اطلاعات هویتی شخص، چهره شخص با تصویر دریافت‌شده از ثبت احوال و کارت ملی با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های Liveness Detection و Face Verification تطبیق می‌یابد و متن خوانده‌شده با استفاده از تکنولوژی Voice Recognition بررسی و امتیازدهی می‌شود.»

طبق گفته نوروزی‌فرد، سرویس تسهیلات غیرحضوری محدود برای فرهنگیان از سرویس‌های ویژه این اپلیکیشن برای صنف فرهنگیان است که در آینده، برای عموم مردم نیز فعال خواهد شد. او در پایان می‌گوید: «ارائه انواع هدیه، از دیگر سرویس‌های اپلیکیشن سرمایه است که در آن کاربران علاوه‌بر امکان ارسال هدیه دیجیتال برای خانواده و آشنایان خود امکان درخواست کارت‌های هدیه آواکارت سرمایه را نیز دارند، که در این سرویس دریافت‌کننده هدیه بدون نیاز به نصب اپلیکیشن و صرفاً با اسکن QR چاپ‌شده روی کارت می‌تواند پیام صوتی ارسال‌کننده هدیه را دریافت کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش